Impacarea caprei cu varza salariilor din invatamant

de Emil Stoica     HotNews.ro
Luni, 3 noiembrie 2008, 12:21 Actualitate | Esenţial


Acum o saptamana, dupa ce presedintele Basescu a promulgat legea cresterii salariilor din invatamant cu 50%, am scris un articol in care spuneam ca atata timp cat societatea romaneasca este de acord cu acordarea a 7% din PIB invatamantului, guvernul trebuie sa gaseasca aceste fonduri si sa le cheltuiasca in mod responsabil. Pactul pentru educatie (recomand lectura, sunt doar 40 de pagini) semnat de catre partidele politice si de catre sindicatele din invatamant este o strategie pe termen lung a carei obiectie, daca vor fi indeplinite la timp, justifica acordarea a 7% din PIB, scrie Emil Stoica pe blogul sau.

Invatamantul (resursele umane) si infrastructura (inclusiv pentru protectia mediului) sunt pilonii viitorului oricarei tari. Rezultatele investitiilor in invatamant si in infrastructura nu se vad acum, ci in 10 ani. Din cauza asta, in ultimii ani, investitiile in invatamant si infrastructura au fost amanate.

Problema principala a Pactului pentru Educatie insa este alta: nu este clar mecanismul de monitorizare a atingerii obiectivelor strategiei si care sunt masurile in cazul in care obiectivele nu sunt atinse. Obiectivul principal al strategiei, de exemplu, este ca pana in 2015 vom fi printre primele 10 natiuni din lume la testele internationale tip PISA. Cine va raspunde daca pana in 2015 nu vom fi in top 10 natiuni? Cine va rambursa contribuabililor efortul financiar de finantare al invatamantului?

Strategia pentru educatie spune ca monitorizarea fata de obiective va fi facuta de o comisie, dar nu este clar cine va numi membrii acestei comisii si cui va fi subordonata aceasta comisie: presedintiei, parlamentului, guvernului?

In acelasi timp, marirea salariilor cu 50% este uriasa. Deja salariile din domeniul public sunt mai mari decat in domeniul privat. In plus, criza financiara care a cuprins intreaga lume nu va ocoli Romania. Guvernul viitor, indiferent care va fi acela, va avea un an 2009 extrem de greu. Actualul guvern a facut greseala de a nu restructura institutiile publice in ultimii 4 ani cand piata muncii a fost in avantajul angajatilor. De asemenea, controlul actualului guvern asupra altor cheltuieli publice a lasat de dorit.

Chiar daca viitorul guvern va avea un control mai bun asupra altor cheltuieli publice, este greu de crezut ca va putea reduce numarul de angajati in conditiile in care somajul creste din domeniul privat. Astfel, propunerea de inghetare a salariilor propusa de actualul guvern este bine-venita.

Insa cum se poate impaca nevoia de inghetare a salariilor cu obiectivele din Pactul pentru Educatie?

Solutia propusa de mine este simpla: salariile nu trebuiesc marite cu 50% imediat, ci aceasta crestere ar trebui sa functioneze ca un bonus: in cazul in care obiectivele din strategie vor fi atinse, atunci banii vor fi platiti la sfarsitul perioadei pentru fiecare obiectiv. Astfel, desi cheltuiala cu salariile va fi in bugetul de stat, banii nu vor fi acordati decat la sfarsitul fiecarui an - sau la sfarsitul perioadei din strategie - si intr-un procent maxim de 50%. In acest fel, societatea (reprezentata de Comisia de Monitorizare) va avea siguranta ca nu va face un efort financiar urias fara sa vada rezultatele.

Practic, guvernul va crea un fond ce va fi distribuit profesorilor doar daca obiectivele vor fi atinse. De exemplu, cum obiectivul nr. 1 al strategiei este ca in 2015 sa fim in top 10 natiuni, din cresterea de 50% a salariilor se poate aloca 10% acestui fond pentru acest obiectiv. Daca obiectivul va fi atins, atunci suma va fi platita.

Exemplu practic:

1. Salariu profesor 2008: 1.000 RON

2. Crestere acordata 10% pentru 2009, crestere normala, in afara Strategiei: 100 RON.

3. Fond de atingere a obiectivelor: 50%/an: 500 RON. Aceasta suma va fi indexata in fiecare an si va fi acordata doar daca obiectivele vor fi atinse, de exemplu in 2015.

4. Sa presupunem ca salariile vor creste in mod normal cu 10% pe an: salariul in 2015 va fi de: 1.100 (in 2009) X 10% pe an timp de 6 ani = 1.950 RON

5. Sa presupunem ca obiectivele vor fi atinse in 2015, atunci fiecare profesor va primi in anul 2015 o suma echivalenta a 500 RON pe an + impactul celor 10% de crestere normala = 4.750 RON.

6. Din 2016, salariul va fi de 1.950 X 10% marire normala = 2.145 + 975 RON (cei 500 RON indexati pana in 2016), deci din 2016, salariul va fi de 3.120 RON pe luna.

In acest fel, se vor putea lega obiectivele strategice de efortul financiar al societatii. O investitie in viitor trebuie platita si in viitor, nu doar in prezent fara garantia atingerii obiectivelor.


Comenteaza pe blogul lui Emil Stoica.

















1518 vizualizari

  • 0 (4 voturi)    
    pina atunci (Luni, 3 noiembrie 2008, 12:40)

    unu [anonim]

    Pana se aplica algoritmii astia, oamenii mai trebuie sa si traiasca.
    Asa dupa cum ma asteptam, nici macar 1 procent nu vine in plus la salariile din educatie, ca de obicei. Si tot asa ramane si la anul, cand salariul unui asistent universitar debutant va fi tot de 800 de lei. Nu veniti voi sa predati la studenti de banii astia? Ca la ce salarii mari sunt, e coada la angajari in Universitati, se calca lumea cu CV-urile in brate, fug toti de la banci sa se angajeze in invatamint. Ce nerusinare....
    • 0 (2 voturi)    
      @unu (Luni, 3 noiembrie 2008, 13:39)

      Anton KOVACS [anonim] i-a raspuns lui unu

      "Nu veniti voi sa predati la studenti de banii astia?"

      Cred ca problema e pusa gresit. De fapt nimeni nu este obligat sa lucreze in functia de "asistent universitar debutant" sau in orice alta functie, oricand cineva care stie sa faca ceva poate sa se angajeze in alta parte, in mult invidiatul sector privat, unde, in functie de performante va primi poate un salariu mai mare.
      • 0 (2 voturi)    
        pai tocmai asta e problema (Luni, 3 noiembrie 2008, 14:42)

        altu [anonim] i-a raspuns lui Anton KOVACS

        Pt. ca debutantului nu i se dau bani, el NU vine in sistemul de invatamint.
        Si se apeleaza la suplinitori, din afara, etc. etc., se readuc pensionari, se reangajeaza vechi cadre de nadejde, bla bla bla.
        Din acesta cauza, procesul se duce naibii si calitatea invatamintului scade.
        Stati linistiti, in invatamintul universitar, la 3 profesori de 65 de ani, de abia daca mai gasesti cate un asistent pe picior de plecare. Cred ca nu intelegeti problema in ansamblu, sa-mi fie cu iertare.
        • 0 (0 voturi)    
          Re (Luni, 3 noiembrie 2008, 19:57)

          Anton KOVACS [anonim] i-a raspuns lui altu

          M-am uitat putin pe site-ul Institutului National de Statistica:
          In perioada Ianuarie 2004-August 2008 indicele preturilor de consum a crescut cu aproximativ 35%. Salariul net in invatamant a crescut in aceeasi perioada cu aproximativ 80%.
          A existat in acest timp o crestere a performantei ? Nu stiu, dar citeam in presa ca mai nou copii invata la scoala ca ne tragem din Adam si Eva, ceea ce spune multe.
    • 0 (2 voturi)    
      de ce? (Luni, 3 noiembrie 2008, 14:36)

      sunt si eu curios [anonim] i-a raspuns lui unu

      de ce in universitati lucreaza parintii si copiii cot la cot? vor oare profesorii universitari sa-si bata joc de copiii lor? sau de fapt VENITUL este cu totul altul?
      peste tot se vorbeste despre salariu dar se uita ca de fapt conteaza VENITUL. pentru majoritatea populatiei salar=venit dar acest lucru nu mai este valabil in invatamant si cu atat mai putin in cel universitar.
      faptul ca un asistent are 10-12 ore / saptamana ii permite sa lucreze la un grant de unde mai primeste un 2400-3000 ron (crede-ma ca am vazut devize si cam atata ia un asistent, cei cu titlul de prof univ la un grnat iau dublu).
      daca ar lucra in alta institutie ar putea sa lucreze asa? nu, evident. si atunci de ce nu puneti in balanta si plusurile si prezentati trunchiat situatia?
      stiu destui asistenti sau lectori care au predat la univ ce lucrau si la firme. normal ca 8 ore la univ + 40 la privat nu te chiar cocoseaza de munca si venitul este suficient de mare.
      • -1 (1 vot)    
        pt. ca.... (Luni, 3 noiembrie 2008, 14:55)

        curiozitatea omoara pisica [anonim] i-a raspuns lui sunt si eu curios

        Nu toti asistentii pot lucra la granturi. Granturile nu aterizeaza pe capul unui om, trebuie si ele cistigate. Si daca lucreaza la proiecte de cercetare, nu se aleg cu milioane pe luna, pt. ca acel grant nu le apartine lor, e imposibil sa-l cistige, deci primesc praful de pe toba.
        Nu toti asistentii pot lua ore suplimentare, in regim de plata cu ora, pt. ca nu mai sunt ore suficiente in foarte multe locuri, s-a redus si nr. de ani de fac. si nr. de ore. Asa ca o buna parte dintre ei se multumesc cu norma de baza si 3-4 ore suplimentare. Nu e cazul sa generalizati, ca ati vazut un stat de plata si gata. Eu l-am vazut pe Elvis la mall saptamina trecuta, mi-a dat autograf chiar.
  • 0 (4 voturi)    
    Utopic (Luni, 3 noiembrie 2008, 12:43)

    Catalin [anonim]

    Ideea in sine e buna, dar e o utopie.
    Presupune ca un grup mare de persoane, calificate (studii minim universitare )si extrem de bine pregatite (studentii eminenti), vor accepta un sacrificiu de 6 ani in ideea ca vor avea venituri mari atunci.
    1. Nu exista nicio garantie ca asta se va intampla.
    2. Acele persoane care ar putea reforma invatamantul nu sunt dispuse la sacrificii - vor fi atrase spre domeniul privat sau vor pleca din tara (statutul de membru UE si libera circulatie favorizeaza exodul)
    3. Pentru a porni o reforma trebuie intai sa faci atractiv domeniul.
    De ce sa nu acceptam aceasta majorare de acum (oricum, nu e de 50% cum spun toti, ci in realitate de 37% fata de salariul din decembrie 2007), sa mai acordam si 10% de la 1 ianuarie (bugetul de 6% din PIB o permite) si sa lucram pana in Aprilie - Mai 2009 la o lege a salarizarii in invatamant si in sistemul bugetar care sa faca atractiva cariera de profesor? Lege care ar putea fi asumata in primul semestru al anului 2009 de viitorul guvern impreuna cu acest pact?
    E mult mai realizabilsi realist decat ca, pana in 2015, actualele cadre didactice (suplinitori necalificati si pensionari care isi iau "plata cu ora") vor putea reforma sistemul, si absolventii eminenti de universitati vor alerga patriotic spre inspectorate sa se titularizeze cu speranta ca in anul "doua mii cinspe" vor ajunge la un nivel de trai oarecum decent....
  • +3 (3 voturi)    
    Solutii aplicabile imediat (Luni, 3 noiembrie 2008, 13:04)

    stefan v [anonim]

    1. Reducerea Trunchiului Comun (TC) al curriculei, la maximum 5 ore pe zi, maximum 10 discipline, in 38-40 de saptamani pe an. Se face o economie de 16%
    2. Alocarea de sume globale pentru functionarea scolilor si institutiilor, astfel incat acestea sa fie interesate in economii.
    3. Acordarea dreptului de utilizare la salarii si a altor surse decat bugetul central: bugete locale, judetene, venituri extrabugetare, sponsorizari, donatii din partea parintilor.
    4. Alocarea sumelor pentru salarii global, astfel incat, peste actualele grile de salarizare, Cons. de Adm. sa aiba dreptul sa faca mariri de salarii de pana la 50%, in functie de performanta, pastrand un raport de 1/5 intre veniturile minime si cele maxime.
    5. Reducerea fraudarii resurselor alocate infrastructurii, prin infiintarea unei agentii nationale de administrare a tuturor acestor sume, aflata sub controlul societatii civile si sindicatelor.
    6. Toate structurile subordonate MEdCT (11.000 de functionari!) devin independente, autofinantate, functionand pe baze contractuale cu ministerul si alti beneficiari. Se reduce nr. de functionari bugetati in invatamant la 3000, de ex. .
    7. Gestionarea si administrarea retelei scolare trece in sarcina autoritatilor locale.
  • +2 (4 voturi)    
    Sa fim seriosi... (Luni, 3 noiembrie 2008, 13:09)

    catalin [anonim]

    Unde exista in mediul bugetar salarii pe baza de performanta???
    • +1 (3 voturi)    
      inceputul (Luni, 3 noiembrie 2008, 13:32)

      stefan v [anonim] i-a raspuns lui catalin

      De undeva trebuie inceput. Pozitia inv. in structura sociala il face ideal pentru acest inceput. Sa dai salarii marite la toti, indiferent de prestatie, este o investitie ineficienta. Nu merita facuta. Cresterea salariilor sa fie simultana cu salarizarea diferentiata.
  • 0 (2 voturi)    
    Emil, (Luni, 3 noiembrie 2008, 13:29)

    Andra [anonim]

    Nu asa se procedeaza cred. Intr-un domeniu finantat de stat, nu poti cere ceva angajatilor fara sa le dai garantii solide, pentru ca oamenii NU AU INCREDERE IN STAT.

    In justitie de exemplu, conditia pusa de comisia Europeana romaniei a fost alinierea salariilor magistratilor cu cele din UE, inainte de a le cere performanta.
    Si, la DNA cel putin, adica pt. o [parte a magistratilor regula a functionat, pt. ca DNA este singura institutie laudata de CE indiferent de regim (PDL+PNL sau PSD+PNL).

    In cazul judecatorilor nu a functionat 100% pt. ca partea de reforma care viza schimbarea oamenilor sin sistem a fost blocata de tariceanu in 2006 (asta a fost miza celebrului scandal despre chemarea Monicai Macovei la Victoria).

    Deci, mai inainte de toate STATUL "da' si apoi "cere". Cred ca asta e diferenta fata de sist. privat.
    • -1 (1 vot)    
      pai logica ta e gresita (Luni, 3 noiembrie 2008, 16:29)

      un roman [utilizator] i-a raspuns lui Andra

      pentru ca diferenta fata de privat de car vorbesti exista doar in Romania.
  • 0 (2 voturi)    
    Exercitiu de imaginatie (Luni, 3 noiembrie 2008, 13:47)

    Mazeta [utilizator]

    N-am idee cum poate fi reformat si eficientizat intreg sistemul de invatamant romanesc. Dar propun un scenariu pt toti cei care reproseaza lipsa de performanta si competitivitate din invatamant:

    1. se ia un domeniu de activitate din Romania, acolo unde noi excelam pe plan european sau mondial. Hmm.. cam greu... ia sa vedem... IT? finante-banci? fotbal?

    2. Se subfinanteaza sistemul timp de 20 de ani. Debutantii sunt umiliti. Toti sunt prost platiti. Investii ioc, inutile sau smantanite la centru.

    3. Se face raportul dintre performantele initiale si cele finale din domeniul respectiv.

    Morala: If you pay peanuts, you get monkeys.
    • -1 (1 vot)    
      Si daca (Luni, 3 noiembrie 2008, 16:30)

      un roman [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      Le dai mai multi bani maimutelor tu crezi ca se vor transforma in Feti frumosi peste noapte?

      Daca nu stiai iti spun eu, si sa le spui si colegilor din invatamant: Mos Craciun nu exista!

      Pa.
  • +1 (1 vot)    
    observatie (Luni, 3 noiembrie 2008, 17:56)

    anda [anonim]

    ln esenta problema e simpla : nu poti avea mai mult decat platesti. Platesti prost n-ai de ce sa ai pretentii mari. Vrei mai mult platesti mai mult. ...altfel......in opinia mea oricum performanta in invatamant e mare comparativ comparativ cu salariile . De ce credeti ca trebuie ca unii sa se sacrifice iar altii sa se lafaie. Se tot spune ca invatamant e neproductiv si deci ....hai sa privatizam scolile si fiecare sa plateasca ...atunci probabil ca va fi clar pentru toti cat de productiv este sau nu invatamantul.


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version