Acum o saptamana, dupa ce presedintele Basescu a promulgat legea cresterii salariilor din invatamant cu 50%, am scris un articol in care spuneam ca atata timp cat societatea romaneasca este de acord cu acordarea a 7% din PIB invatamantului, guvernul trebuie sa gaseasca aceste fonduri si sa le cheltuiasca in mod responsabil. Pactul pentru educatie (recomand lectura, sunt doar 40 de pagini) semnat de catre partidele politice si de catre sindicatele din invatamant este o strategie pe termen lung a carei obiectie, daca vor fi indeplinite la timp, justifica acordarea a 7% din PIB, scrie Emil Stoica pe blogul sau.

Invatamantul (resursele umane) si infrastructura (inclusiv pentru protectia mediului) sunt pilonii viitorului oricarei tari. Rezultatele investitiilor in invatamant si in infrastructura nu se vad acum, ci in 10 ani. Din cauza asta, in ultimii ani, investitiile in invatamant si infrastructura au fost amanate.

Problema principala a Pactului pentru Educatie insa este alta: nu este clar mecanismul de monitorizare a atingerii obiectivelor strategiei si care sunt masurile in cazul in care obiectivele nu sunt atinse. Obiectivul principal al strategiei, de exemplu, este ca pana in 2015 vom fi printre primele 10 natiuni din lume la testele internationale tip PISA. Cine va raspunde daca pana in 2015 nu vom fi in top 10 natiuni? Cine va rambursa contribuabililor efortul financiar de finantare al invatamantului?

Strategia pentru educatie spune ca monitorizarea fata de obiective va fi facuta de o comisie, dar nu este clar cine va numi membrii acestei comisii si cui va fi subordonata aceasta comisie: presedintiei, parlamentului, guvernului?

In acelasi timp, marirea salariilor cu 50% este uriasa. Deja salariile din domeniul public sunt mai mari decat in domeniul privat. In plus, criza financiara care a cuprins intreaga lume nu va ocoli Romania. Guvernul viitor, indiferent care va fi acela, va avea un an 2009 extrem de greu. Actualul guvern a facut greseala de a nu restructura institutiile publice in ultimii 4 ani cand piata muncii a fost in avantajul angajatilor. De asemenea, controlul actualului guvern asupra altor cheltuieli publice a lasat de dorit.

Chiar daca viitorul guvern va avea un control mai bun asupra altor cheltuieli publice, este greu de crezut ca va putea reduce numarul de angajati in conditiile in care somajul creste din domeniul privat. Astfel, propunerea de inghetare a salariilor propusa de actualul guvern este bine-venita.

Insa cum se poate impaca nevoia de inghetare a salariilor cu obiectivele din Pactul pentru Educatie?

Solutia propusa de mine este simpla: salariile nu trebuiesc marite cu 50% imediat, ci aceasta crestere ar trebui sa functioneze ca un bonus: in cazul in care obiectivele din strategie vor fi atinse, atunci banii vor fi platiti la sfarsitul perioadei pentru fiecare obiectiv. Astfel, desi cheltuiala cu salariile va fi in bugetul de stat, banii nu vor fi acordati decat la sfarsitul fiecarui an - sau la sfarsitul perioadei din strategie - si intr-un procent maxim de 50%. In acest fel, societatea (reprezentata de Comisia de Monitorizare) va avea siguranta ca nu va face un efort financiar urias fara sa vada rezultatele.

Practic, guvernul va crea un fond ce va fi distribuit profesorilor doar daca obiectivele vor fi atinse. De exemplu, cum obiectivul nr. 1 al strategiei este ca in 2015 sa fim in top 10 natiuni, din cresterea de 50% a salariilor se poate aloca 10% acestui fond pentru acest obiectiv. Daca obiectivul va fi atins, atunci suma va fi platita.

Exemplu practic:

1. Salariu profesor 2008: 1.000 RON

2. Crestere acordata 10% pentru 2009, crestere normala, in afara Strategiei: 100 RON.

3. Fond de atingere a obiectivelor: 50%/an: 500 RON. Aceasta suma va fi indexata in fiecare an si va fi acordata doar daca obiectivele vor fi atinse, de exemplu in 2015.

4. Sa presupunem ca salariile vor creste in mod normal cu 10% pe an: salariul in 2015 va fi de: 1.100 (in 2009) X 10% pe an timp de 6 ani = 1.950 RON

5. Sa presupunem ca obiectivele vor fi atinse in 2015, atunci fiecare profesor va primi in anul 2015 o suma echivalenta a 500 RON pe an + impactul celor 10% de crestere normala = 4.750 RON.

6. Din 2016, salariul va fi de 1.950 X 10% marire normala = 2.145 + 975 RON (cei 500 RON indexati pana in 2016), deci din 2016, salariul va fi de 3.120 RON pe luna.

In acest fel, se vor putea lega obiectivele strategice de efortul financiar al societatii. O investitie in viitor trebuie platita si in viitor, nu doar in prezent fara garantia atingerii obiectivelor.

Comenteaza pe blogul lui Emil Stoica.