Vor fi alegeri cu miza uriasa. Vor fi putine informatii curate. Va fi mult fum si manipulare. Unii vor spune ca totul e circ, ca toti sunt o apa si-un pamant si ca nu merita sa va bateti capul cu politica. Altii au exclus deja stirile politice din agenda lor. Toate acestea duc la un rezultat previzibil: dezgust, neimplicare si fuga de alegeri. Din neimplicare castiga antireformistii cu public expus la manipulare si pierde democratia. HotNews.ro isi invita cititorii ca de acum si pana la alegeri sa se implice. Sa povesteasca in texte, fotografii si imagini filmate ce se intampla in colegiul lor. Ce fac si mai ales cum fac candidatii lor?

Luati-l ca un excercitiu de participare civica on-line. Ea, participarea, este cu atat mai importanta daca se va vota pe sistemul de vot uninominal. Noul sistem localizeaza enorm sfera de interes, coboara campania pe spatii electroale de mici dimensiuni. Din acest motiv, o viziune corecta asupra campaniei devine aproape imposibila cu mijloacele clasice de informare, controlate de politicieni locali sau moguli mari si mici. Veti spune poate ca e prea devreme. E adevarat, campania electorala incepe oficial peste o luna de zile.

Dar partidele au furat deja startul de campanie. Candidatii la fel. Deja Parlamentul s-a golit iar deputatii se pregatesc sa traga obloanele peste doua saptamani. Altfel spus, candidatii misuna deja prin colegiile lor, bat la usa alegatorilor, trag tare sa adune puncte. In fond, e de inteles. Pana la alegeri au ramas doar doua luni. Candidatii nu se mai bizuie doar pe forta partidului, cum se intampla in vechiul sistem de vot pe liste, ci in primul rand pe propriile mijloace de convingere. Cum procedeaza? Care este oferta lor? Ce promit? Ce mijloace folosesc in campania electorala? Cat de onesti sunt fata de alegatorii lor si fata de contracandidati? Pe scurt, spune ce fac.

Presa, ziarele si televiziunile, au incremenit in vechi stereotipii centraliste. Vantura personaje uzate, repeta idei, nu propun nimic nou. Unele televiziuni recicelaza la nesfarsit politicieni scosi din uz de electorat. Cearta lor continua provoaca, deliberat sau nu, dezgust si apatie electorala. Discursul nivelator si indemnurile la boicot electoral castiga teren. Alte ziare au anuntat ca vor exclude stirile politice cu totul, pe motiv ca interesul pentru politica scade dramatic si ca partidele se prezinta in alegeri cu oferte slabe.

Vedem, auzim, citim tot mai des reactii de tipul: toti sunt la fel, toti fura, clasa politica in intregimea ei e la pamant. E adevarat: clasa politica s-a degradat, calitatea discursului politic pare tot mai slaba, cei mai multi politicieni par expirati, dar nu toti sunt la fel. Partidele difera, calitatea candidatilor difera, ofertele electorale se deosebesc. Unele sunt mai populiste, altele au un grad mai mare de realism. Pana la urma, oamenii, profilul lor, vor conta mai mult decat partidele in sistemul de vot uninominal. Aceste nuante risca sa dispara daca informatia ramane monopolul presei iar mesajul general va fi ca toti politicienii sunt o pasta gri din care n-ai ce alege. Or, nu este chiar asa.

Solutia este implicarea politica. Chiar daca suna ca un cliseu prost, implicarea poate insemna si altceva decat activismul de partid. Poti incerca sa intri in dialog cu candidatul din colegiul tau sa vezi daca-ti raspunde si mai ales ce-ti spune? Poti sa-l urmaresti si sa-i sanctionezi derapajele atragand atentia asupra lor. Spune mai departe! In fond, asta presupune sistemul uninominal: sa-l apropie pe candidat de alegatorul sau. Dar mai presupune ceva: sa faca din alegator un cetatean ceva mai responsabil, ceva mai implicat si mai interesat de politica. Cei care o vor face, cititorii implicati politic, vor juca un rol esential. De ei depinde mult calitatea viitorului Parlament si, pana la urma, calitatea viitoarei guvernari. Cu ajutorul lor, al publicului activ, vom separa mai usor albul de negru si vom vedea mai bine nuanatele de gri.

Cineva tot va alege si va decide, in final, destinul Romaniei. Stai cu ochii pe candidati si spune ce fac in colegiul tau la adresa: alegeri2008@hotnews.ro

Cele mai interesante povesti, poze sau imagini vor fi publicate pe site-ul HotNews.ro

Informatii despre candidati

  • Spune daca au inceput deja sa-si faca publicitate electorala si in ce fel
  • Trimite poze cu afise electorale haioase, intersante sau proaste
  • Inregistreaza-le declaratiile populiste, tentativele de mita electorala sau orice comportament abuziv in relatia cu alegatorii sau cu adversarii politici
  • Trimite orice informatie care completeaza in mod relevant profilul oricaror candidati menajati in presa locala sau centrala