Cu doar cateva luni inainte de alegerile parlamentare, o parte a politicienilor din Romania pregateste alegatorilor un cadou prins cu fundita aurie a reducerii imunitatii parlamentare. Insa mai important este continutul. Aroma de normalizare a justitiei sau miros greu de coruptie ingrasata in doua decenii de tranzitie? Reincepe razboiul pe tema justitiei.

Principala problema a procurorilor DNA si ai Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie este imposibilitatea de a instrumenta cazurile de coruptie la varf. Cine este responsabil de aceasta impotenta a justitiei romanesti? Pentru cunoscatorii realitatilor din Romania raspunsul este evident. Insa, daca originea putregaiului este cunoscuta, medicamentul nu pare a se afla la indemana.

Ingerii pastori la turma de dracusori

Intr-una dintre cele mai corupte tari ale Uniunii Europene, cazurile de coruptie in randul inaltilor demnitari romani raman aproape intotdeauna nefinalizate. Este ca si cum o adunare de draci pacatosi (micii functionari corupti care cad in plasa procurorilor DNA) este pastorita de o elita a ingerilor neprihaniti. Caci daca din ceruri a cazut chiar si Lucifer, cel mai luminat inger, din cerul politicii post-decembriste nu a cazut inca nimeni.

O lege noua referitoare la imunitatea demnitarilor este foarte necesara, necesitate resimtita si la nivelul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie: "Este foarte greu sa obtinem aprobarea urmaririi penale si de la Parlament si de la Presedintie, motiv pentru care vom solicita o simplificare a procedurilor", a declarat, pentru Deutsche Welle, Laura Codruta Kövesi, procuror general al Romaniei, care nu a ezitat sa dea si un exemplu edificator.

Ea ne-a explicat cum dosarele sunt blocate in diverse proceduri, plimbandu-se de la Presedintie la Parlament si inapoi, in functie de legile care se modifica si de comisiile care se infiinteaza sau desfiinteaza. Aceasta nesfarsita tergiversare intre Ana si Caiafa este, de fapt, exact dorinta "ingerilor" purtatori de girofar.

Monica Macovei, care a urmarit evenimentele recente, precum votul in cazurile Nastase/Mitrea si Seres/Pacuraru, a precizat pentru Deutsche Welle ca "in alte tari aprobarea se da intr-o jumatate de ora, intr-o ora, cel mult o zi de catre presedintele Parlamentului, care apoi, cand considera necesar, informeaza Parlamentul. La noi dureaza luni de zile!", a mentionat fostul ministru al justitiei.

Laura Codruta Kövesi va propune o lege care sa simplifice ridicarea imunitatii ministeriale si parlamentare. Problema este ca, in statul romanesc "de drept", o lege trebuie sa fie aprobata de legiuitor, adica de Parlament. Dar ce se intampla atunci cand insisi legiutorii sunt corupti?

"Practic, deputatii voteaza pentru prietenii lor pe baza altor interese decat cel public", a apreciat Monica Macovei. Potrivit fostului ministru al justitiei trebuie eliminat rolul Parlamentului in aceste cazuri. "Nu vad de ce sa nu aiba si parlamentarii incredere, ca noi toti ceilalti, in autoritatea data de judecatori, pentru ca, repet: perchezitia se face numai cu autorizatie data de judecator. In aceste situatii, de ce sa mai intervina si Parlamentul, anterior acestui moment? Sa fie si ei, parlamentarii, egali cu ceilalti".

Telepatie sau premeditare?

In mod cu totul curios, PSD-ul afiseaza acum un foarte proaspat elan de schimbare, favorizand simplificarea procesului de ridicare a imunitatii demnitarilor. Numai ca stoparea in Parlament a urmaririi penale in cazul fostilor ministri PSD a dezvaluit faptul ca alesii conduc procesul depolitizarii justitiei cu frana de mana trasa. Miroase a cauciuc incins si a manevra electorala.

Intr-un interviu pentru Deutsche Welle, secretarul general al PSD, Titus Corlatean, a mentionat de cel putin cinci ori ca scopul pachetului de propuneri al social-democratilor este "depolitizarea justitiei si o reala independenta a justitiei". Este vorba, asadar, de un intreg pachet legislativ ambalat in foita aurie a restrangerii imunitatii demnitarilor, chiar daca o astfel de practica nu este uzitata in tarile Uniunii Europene. Se vor mai gasi si altii care, atrasi de mirosul aducator de voturi proaspete, sa sprijine initiativa social-democratilor?

Liberalii sustin initiativa PSD, prin vocea Noricai Nicolai, presedintele Comisiei Juridice din Senat: "Vom sustine categoric inlaturarea rolului Parlamentului de a cere urmarirea penala nu numai pentru parlamentari dar si pentru Presedinte…".

Dar Peter Eckstein Kovacs, membru in aceeasi Comisie juridica a Senatului, precizeaza ca initiativa PSD in totalitatea ei este "putin cam populista" pentru ca este irealizabila in perioada de timp ramasa din mandatul actualului legislativ.

Si liberalii considera ca timpul ramas la dispozitia actualului legislativ este prea scurt. Prin urmare, se pare ca initiativa social-democratilor nu va putea fi adoptata in cele doua luni ramase pana la alegeri. Cat populism se ascunde intr-o propunere legislativa care, inaintata ca la botul calului, nu va apuca sa se transforme in lege? Si vor fi oare alegatorii suficient de uituci pentru a face abstractie de votul deputatilor social-democrati in cazurile Nastase si Mitrea?

Clasa politica se scoate din dosare, dar nu si din mlastina

Hans Herbert von Arnim este jurist german specializat pe probleme de drept constitutional. El este de parere ca "nu exista instrumente eficiente de combatere a coruptiei la nivel inalt, pentru ca aceste instrumente sunt create in aceleasi sfere ale puterii. Deputatii ar trebui astfel sa se extraga din mocirla, apucandu-se de par precum baronul Münchhausen".

"De 17 ani clasa politica ori se scoate singura din dosare, ori se dezincrimineaza sau schimba codurile de procedura penala. Ei fac tot ce pot ca sa nu fie cercetati", a confirmat si Monica Macovei.

In Germania insa, un demnitar nu va astepta niciodata votul Parlamentului pentru ridicarea imunitatii. Motivul este simplu: votul va fi impotriva sa. Niciun parlamentar german nu va risca sa pastreze un coleg corupt in functie si nici nu va dori sa isi asocieze imaginea cu acesta.

Spre deosebire de Romania, unde "sunt prietenii lor, colegii lor, care i-au promovat, i-au ajutat... in fine, sunt legati cu multe fire", spune Monica Macovei. "De exemplu, in Germania exista aprobarea parlamentului, dar practic ea se da automat si apoi, daca intervine ceva, se discuta si, eventual, se retrage. Deci chiar si acolo unde exista in Constitutie, mecanismul practic face ca ancheta, in ciuda imunitatii, sa nu intarzie nici macar o zi, in nici un caz luni de zile. Eu nu am auzit nicaieri sa se procedeze cum s-a procedat la noi."

CSM-ul: stat in stat

Catre ce institutie se va deplasa responsabilitatea de a-i aduce pe "demnitarii-ingeri" in fata scaunului de judecata? Titus Corlatean clarifica intentiile PSD: "Propunerea noastra este fie ca CSM-ul, fie Curtea Constitutionala, fie dupa modelul francez sa se ia decizia cu privire la inceperea urmaririi penale".

Daca ambalajul stralucitor al initiativei legislative este invelit in auriul diminuarii imunitatii, in interiorul cadoului pe care alegatorii il vor gasi sub bradul ajunului electoral se afla "o propunere de revizuire si constitutionala si legislativa care vizeaza consolidarea rolului CSM-ului ca institutie in numirile sefilor parchetelor dar si, de ce nu, in numirea presedintelui Inaltei Curti de Justitie si Casatie", ne mai informeaza Titus Corlatean.

Acest dar cu miros indoielnic a fost deja criticat de Comisia Europeana, dar in ciuda oricaror critici europene, liberalii ii sustin din nou pe social-democrati: "Este absolut firesc ca CSM-ul sa fie garantul realizarii justitiei si imbratisam acest punct de vedere in urma caruia CSM-ul are atributii de a numi in functie procurorul sef al DNA si DIICOT si procurorul general de pe langa Inalta Curte de Casatie si adjunctii acestuia", a spus presedintele Comisiei juridice din Senat, liberalul Norica Nicolai. Tot senatorul liberal crede ca "va trebui sa mai acordam o serie de competente si de parghii de eficienta CSM-ului". Insa in chiar secunda urmatoare, Norica Nicolai afirma ca tot acelasi CSM se face vinovat de propriile-i disfunctii.

Acest tip de argumentatie care sustine ca o institutie care nu a functionat multumitor vreme de trei ani trebuie "recompensata" prin intarirea atributiilor ei este contrazisa de Monica Macovei. In primul rand, numirea procurorilor sefi trebuie facuta, asa cum este cazul in prezent, de o persoana care sa raspunda pentru faptele sale: "Daca va face CSM-ul propunerea sau chiar va lua decizia nu va fi nimeni raspunzator. CSM-ul este un organ colectiv, care ia decizii prin vot colectiv si secret – deci nu stii cine si de ce a votat si cum – si care nu da socoteala pentru ceea ce face. Pentru nimic din ceea ce face. Unui astfel de organism nu ii dai astfel de decizii". Monica Macovei nu este solitara in afirmatiile ei, fiind sustinuta de senatorul Peter Eckstein Kovacs care spune ca: "CSM-ul este stat in stat".

Asadar, "ingerii cu girofar" din parlamentul Romaniei vor sa sporeasca puterea unui organism criticat de Comisia Europeana in raportul de monitorizare a Romaniei. "Este o regula veche de cand lumea: daca o institutie merge prost, nu-i dai puteri in plus. Fie ii mai iei, fie o ajuti sa-si indeplineasca ce are in curte acum. Nu ii dai in plus cand ea nu poate sa faca ce are acum", afirma Monica Macovei.

Ingerii cu girofar, impotriva Bruxelles-ului

In Romania, din punct de vedere legal "justitia este absolut independenta", sustine Monica Macovei. Asadar nu este nevoie de o modificare a legislatiei, de aceeasi parere fiind si executivul de la Bruxelles care a considerat ca procedura actuala este singura care atrage o responsabilizare pentru aceste numiri.

Puterea de la Bucuresti a fost obligata sa adopte un set de legi juridice fara de care intrarea Romaniei in Uniunea Europeana nu ar fi fost posibila. Astazi, vazandu-se cu sacii in caruta, politicienii doresc revenirea la starea de fapt anterioara, atunci cand, in 2005 CSM-ul aprecia situatia justitiei romanesti ca fiind foarte buna, in timp ce Bruxelles-ul mentinea un stegulet rosu pe capitolul justitie in cazul Romaniei.

De doua decenii, din cerul puterii politice romanesti nu cade niciunul dintre ingerii cu girofar. In tot acest razboi se fac multe calcule si multe dintre declaratiile politicienilor sunt premeditat stufoase si complicate. Scopul? Ceata peste ochii populatiei. Singurul rezultat pe care politicienii nu-l pot prevedea, este locul de aterizare al stampilei. Cronometrul curge cu repeziciune in ceafa alesilor, caci scrutinul din noiembrie este foarte aproape. Monica Macovei: "Cand ai la putere politicieni corupti care fac legile si jocurile, numai oamenii pot sa-i schimbe. Populatia."