Corespondenta de la Haga

Cosmin Dinescu, co-agentul Romaniei: Metoda de delimitare propusa de Ucraina modifica geografia zonei in mod inadmisibil, cu consecinte inechitabile pentru Romania

de Anne-Marie Blajan     HotNews.ro
Marţi, 2 septembrie 2008, 13:35 Actualitate | Esenţial


Cosmin Dinescu, co-agentul Romaniei
Foto: Hotnews
 documente
(02 Sep 2008) DOC, 48KB
Pledoaria lui Bogdan Aurescu a fost urmata de alte trei: Allain Pellet a vorbit despre competenta CIJ si dreptul aplicabil de aceasta, Cosmin Dinescu a prezentat despre contextul geografic al diferendului, iar profesorul James Crawford despre coastele relevante si aria de delimitare. Dinescu a argumentat ca metoda Ucrainei "modifica geografia zonei in mod inadmisibil, cu consecinte inechitabile pentru Romania".

Discursul co-agentului Romaniei, Cosmin Dinescu, directorul general al Directiei Generale Afaceri Juridice din MAE, a aratat ca in trasarea liniei de delimitare trebuie luate in considerare circumstantele create de acordurile deja existente intre statele riverane Marii Negre si ca este nevoie de o abordare consecventa cu solutiile precedente de delimitare din Marea Neagra.

El s-a referit la delimitarile intre Bulgaria si Turcia, Turcia si Ucraina si Federatia Rusa si Georgia.

Zona de delimitare, in afara de Insula Serpilor, nu pune probleme, a spus Dinescu in fata judecatorilor.

Principalele puncte ale discursului co-agentului Romaniei:
  • Coasta Romaniei se afla in relatie de adiacenta cu un segment al coastei ucrainene, dar si de opozabilitate, cu un alt segment, cel al Crimeei. Zona de delimitare este in nord-vestul Marii Negre, delimitata la vest de tarmurile roman si ucrainean aflate in prelungire, la nord de tarmul ucrainean, iar la est de Peninsula Crimeea, ce apartine tot Ucrainei.
  • Coasta Romaniei se afla in relatie de adiacenta cu un segment al coastei ucrainene, dar si de opozabilitate, cu un alt segment, cel al Crimeei.
  • In interiorul bazinului de vest al Marii Negre, in fata tarmurilor Deltei Dunarii, se afla Insula Serpilor. Potrivit reprezentantului Romaniei, ea este "formatiune stancoasa cu o suprafata de doar 0,17 km patrati, aflata la circa 20 de mile de coasta. Prin caracteristicile sale naturale, Insula Serpilor este o stanca improprie locuirii umane si unei vieti economice proprii".
  • Este necesara o abordare consecventa in ceea ce priveste solutiile de delimitare in diverse cazuri din Marea Neagra, a argumentat Dinescu. Acordurile invocate de el consacra solutii bazate pe construirea unei linii de echidistanta intre statele respective si - desi lungimile coastelor relevante nu sunt similare - aceasta solutie a fost considerata echitabila.
  • Orice departare de la abordarile deja utilizate in aceste cazuri ar putea duce la rezultate inechitabile.
Profesorul Allain Pellet - un obisnuit al Curtii, pledand in multiple cazuri la Haga - a contracarat argumentul Ucrainei ca CIJ nu ar fi compententa sa traseze intreaga linie de delimitare din Marea Neagra.

Ucrainenii sustin ca: 

- CIJ ar fi competenta doar pentru a trasa o linie finala de delimitare intre: platoul continental si zona economica exclusiva ale Ucrainei si platoul continental si zona economica exclusiva ale Romaniei.

- Forul jurisdictional de la Haga nu poate decide asupra unei linii de delimitare care ar departaja marea teritoriala a Ucrainei din jurul insulei Serpilor de platoul continental si zona econoca exclusiva ale Romaniei, asa cum sustine partea romana.

Profesorul Pellet a aratat ca aceste competente ale CIJ invocate de Romania sunt convenite de cele doua parti prin Acordul Conex la Tratatul politic de baza din 1997. 

"Regulile convenite in 1997 in Acordul Conex reprezinta norme speciale prin raportare la prevederile Conventiei privind dreptul marii din 1982 si trebuie aplicate prioritar", a argumentat Pellet. "totodata ele corespund metodei dezvoltate de CIJ pentru delimitarea spatiilor maritime, acest aspect fiind recunoscut chiar de Ucraina in documentele scrise", a mai spus el.

Spacialistul francez a mai aratat ca CIJ trebuie sa ia in considerare acordurile dintre Romania si URSS - din 1949, 1963, 1974 - care au realizat deja delimitarea pe arcul de cerc cu o raza de 12 mile marine in jurul Insulei Serpilor.

Ultima argumentatie de marti a fost a profesorului James Crawford, care a vorbit despre identificarea zonelor de coasta romana si ucraineana relevante si a zonei relevante pentru delimitare.

Discursul foarte tehnic al juristului britanic a conchis ca delimitarea trebuie sa se desfasoare in doua sectoare, in functie de relatia tarmurilor cele doua state, de adiacenta si de opozitie.

Tarmurile romanesti relevante sunt cele cuprinse intre punctul final al frontierei terestre si peninsula Sacalin - pentru relatia de adiacenta, precum si intregul tarm romanesc pentru relatia de opozitie.

Tarmurile ucrainene relevante sunt cele cuprinse intre frontiera terestra pana la Limanul Nistrului (pentru relatia de adiacenta) si costa cuprinsa intre intre Capul Sarici si Capul Tarhankut.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















5127 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    Romania are mai multe sanse (Marţi, 2 septembrie 2008, 15:10)

    opinius [anonim]

    Daca vom fi suficient de convigatori in ceea ce priveste statutul insulei Serpilor de stanca improprie sa sustina o viata economica proprie, avem sanse de castig mai mari decat Ucraina.

    Si echipa de consultanti straini ai Romaniei este mai stralucita decat a Ucrainei, desi nici echipa lor nu este deloc de neglijat.

    In conditii de independenta, probitate si coerenta cu deciziile de pana acum ale judecatorilor CIJ, Romania ar trebuia sa castige. Sper ca CIJ nu e un organism de paie supus influentelor mai marilor lumii care poate ca ar fi interesati sa sutina mai degraba Ucraina (atat cei occidentali pentru a apropia Ucraina de ei cat si Rusia care ar beneficia de o zona economica mai mare in cazul in care ar lua Crimeia).

    Mult noroc delegatiei Romaniei.
  • 0 (0 voturi)    
    insula (Marţi, 2 septembrie 2008, 15:58)

    bobo [anonim]

    Chiar daca Romania castiga, noi nu vom beneficia de nimic. De vor imbogati doar cativa smecheri.
    • 0 (0 voturi)    
      offf... (Marţi, 2 septembrie 2008, 18:10)

      entuziasmatul [anonim] i-a raspuns lui bobo

      din pacate ai dreptate ... probabil ca se stie de pe acum cum se va proceda.. eu zic ca se va constitui o agentie/companie de stat care va avea drept scop exploatarea zacamintelor..apoi va intra in impas din pricina indeciziilor legate de procesul tehnologic, norme etc., motiv temeinic pentru concesionare la un concern international..si gata treaba(noroc ca Rusia i va baga la inaintare pe baietii cu fulare arabesti de la Kgb, pardon Greenpeace) un protest doua, da o sa i manace rechinii de marea neagra si noi ramanem si fara combustibili dar si fara baietii aia simpatici cu fulare rosii... pacat mare pacat..de petrol si gaze
  • 0 (0 voturi)    
    De ce se face referire ...? (Marţi, 2 septembrie 2008, 16:45)

    Intreb [anonim]

    De ce se face referire la "CIJ trebuie sa ia in considerare acordurile dintre Romania si URSS - din 1949, 1963, 1974 -"?

    "12 mile marine in jurul Insulei Serpilor" este in avantajul Romaniei?

    Intreb si eu ...
    • 0 (0 voturi)    
      explicatie (Marţi, 2 septembrie 2008, 19:22)

      Anne-Marie Blajan [anonim] i-a raspuns lui Intreb

      Chestiunea este mai tehnica, din aceasta cauza nu am intrat in amanunte. Pentru a intelege mai bine, va recomand sa consultati si documentul atasat, cu rezumatul discursului. Pe scurt, lucrurile stau cam asa:
      - Ucrainenii spun ca CIJ nu e competenta sa decida delimitarea intre paltoul continental si zona economica exclusiva (ZEE) ale ormaniei si amrea teritoriala din jurul Insulei Serpilor. Ei zic ca CIJ poate trasa linia de delimitare doar intre platourile continentale si ZEE, ale celor doua tari.
      - EXISTA deja o delimitare in jurul Insulei Serpilor realizata in "procesele de demarcare" cu URSS, din acei ani invocati: '49, '63 si'74, dar Ucraina contesta acea limita deja existenta din jurul Insulei Serpilor.
      - Ideea este ca insula are 12 mile marine in jur, potrivit normelor dreptului international, iar Romania are de-a lungul tarmului 12 mile, in mod normal. Numai ca acolo in zona Romaniei din dreptul insulei Serpilor, cele 12 mile au fost reduse la 9,2 mile. Vazut pe harta, e mai simplu: imaginati-va de-a lungul tarmului Romaniei un dreptunghi pe verticala, cu latimea de 12 mile marine, iar lungimea cat e tarmul. 12 mile sunt apele teritoriale, potrivit dreptului international. Si imaginati-va ca, la un moment dat, dreptunghiul se intalneste cu un cerc - marea teritoriala a insulei. ei bine, in acel punct, latimea dreptunghiului nu mai e 12, ci 9,2. deci e clar ca Romania a fost nedreptatita si nu vrea sa se mai repete situatia.
      Deci 12 mile marine in jurul Insulei Serpilor n-a fost in avantajul Romaniei, dar a fost acceptat. Asta este, oricum 12 mile marine sunt apele tetritoriale. Problema a fost ca apele teritoriale din jurul insulei au redus apele teritoriale ale Romaniei in acel loc din dreptul insulei, pentru ca e prea aproape de coasta Romaniei.
      Iar referirea la acele acorduri cu URSS se face pentru ca ucrainenii vor sa le ignore si asta e in dezavantajul nostru.
      Sper sa va fi lamurit cat de cat
      • 0 (0 voturi)    
        Multumesc de explicatie, dar ... (Marţi, 2 septembrie 2008, 22:49)

        Intreb [anonim] i-a raspuns lui Anne-Marie Blajan

        - Stiam de cele 12 mile, ape teritoriale, in largul oricarui stat ...
        - Stiam/intelesesem deja de dreptunghiul care se intersecteaza cu un arc de cerc (sau cerc in jurul Insulei) ...
        - Banuiam ca trebuie sa fie in avantajul Romaniei referirea la acordurile cu URSS, ca doar nu promovam interesul Ucrainei ...

        dar ...

        De ce este in avantajul Romaniei? Ce prevederi de acolo (evident este si o chestiune tehnica, de detalii) sunt in avantajul Romaniei? De ce 12 mile in jurul Insulei este in avantajul Romaniei ca sa facem totusi referire la acele Acorduri? De ce sa nu se reduca la 8 mile in jurul Insulei iar Romania sa aiba in acel loc 12 mile de la coasta?

        Ceva nu este in regula cu acele 12 mile in jurul Insulei. Mi-e ca am cazut intr-o capcana prin referirea la acele Acorduri, opinie care o am FARA sa cunosc continutul acelor Acorduri.

        Sa inteleg/intelegem ca oricum cele 12 mile ape teritoriale din jurul Insulei sunt ale Ucrainei orice ar decide CIJ?


        Multumesc de explicatie, dar ea nu face decat sa-mi confirme ca referirea la Acorduri ar fi in avantajul Romaniei, fara sa explice de ce.
        Cat despre documentul atasat, nu ma lamureste in chestiunea punctuala mentionata: ce este in acele Acorduri care ar fi in avantajul Romaniei?

        Multumesc pentru efortul dvs..
  • +1 (1 vot)    
    nici chiar asa... (Marţi, 2 septembrie 2008, 16:58)

    entuziasmatul [anonim]

    nu cred neaparat ca Vestul e interesat sa dea castig e cauza Ucrainei..e posibil ca acesta sa ia in considerare faptul ca situatia cat si viitorul estului Ucrainei e incert (teritoriul peninsului apartine acum Ucrainei dar in viitor e posibil ca Rusia sa si reafirme drepturile asupra acestuia.). Ucraina e un stat artificial din multe puncte de vedere...si faptul ca va castiga la HAGA nu va avea nici un efect de apropiere de vest deoarece pozitia lor actuala, contrara Rusiei, e un act disperat de moment si nu are consistenta. Dar acordandu ne noua drepturi exclusive asupra platoului Europa si Vestul nu fac decat sa asigure controlul lor asupra unor zacaminte energetice deloc neglijabile. Mai ales ca in contextul actual Rusia e direct interesata de zona si i se va administra o lectie pt comportamentul din Georgia! Pe deasupra cererile noastre sunt legitime si in cel mai rau caz vom avea parte de o delimitare negociata ulterior dar in avantajul nostru
    • 0 (0 voturi)    
      sper sa ai dreptate (Marţi, 2 septembrie 2008, 17:49)

      opinius [anonim] i-a raspuns lui entuziasmatul

      Sper ca judecatorii reprezentand statele occidentale sa se impuna cu profesionalism si argumente juridice (care sunt destule in favoarea noastra) in fata celor care ar sprijini alte interese.

      Sper ca judecatorii care reprezinta statele occidentale sa fie convinsi de argumentele Romaniei, ca ei joaca un rol important.

      Sa nu se inteleaga ca ceilalti sunt mai putin profesionisti sau conteaza mai putin. Votul e majoritar, dar important e (cred eu, desi fara un temei legal) sa ai sustinerea judecatorilor occidentali.
  • -1 (1 vot)    
    Straniu si bizarz (Marţi, 2 septembrie 2008, 17:20)

    oschy [anonim]

    Exact in 2 sept. 2009 incepe si procesul de la Haga pt Insula Serpilor cu 88 de zile inainte de alegerile parlamentare.
    Domnii care ne-au condus din 2005 au dormit.Procesul era pornit de PSD
    CAMPANIE ELECTORALA pe bani publici.
    Desconsiderare totala a oamenilor simpli si folosire banului public in folosul unui partid
  • 0 (0 voturi)    
    Bravo! (Marţi, 2 septembrie 2008, 19:15)

    Ela [anonim]

    Ucraina nu va recunoaste verdictul daca-i este nefavorabil. Si va contesta competenta instantei, si va continua sa construiasca sate cu supermarket si banca printre serpi.

    Si gata cu Haga...
    • 0 (0 voturi)    
      va contrazic (Marţi, 2 septembrie 2008, 23:01)

      Anne-Marie Blajan [anonim] i-a raspuns lui Ela

      Ucraina nu are ce face daca verdictul ii e nefavorabil. hotararea Curtii este definitiva, obligatorie si executorie, deci tb aplicata. altfel, Consiliul de Securitate al ONU o va obliga. nu au existat decizii nepuse in practica pana acum si au fost cazuri foarte rare de intarzieri.
      Oricum, daca ati urmarit declaratiile oficialilor ucraineni, ei au spus mereu ca vor aplica decizia Curtii de la Haga si o vor recunoaste ca solutie.
      Nu prea au ce face, chiar daca nu le convine rezultatul final. si, credeti-ma, mi s-a explicat ca nu te joci cu asta, nicio tara nu risca asta si nici Ucraina nu si-ar permite.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by