Prezent pe santierul Bechtel din judetul Cluj, premierul Tariceanu a anuntat ca statul roman a platit 238 de milioane de euro pentru primii cinci kilometri de autostrada. Totodata, premierul a declarat ca va suplimenta fondurile destinate constructiei autostrazii. Intre timp, cazul Bechtel este investigat de procurorii DNA, cercetarile fiind in faza actelor premergatoare. Pretul Autostrazii Transilvania s-a triplat din 2004 si se estimeaza ca va trece de 7 miliarde de euro.

  • Procurorii DNA au deschis o ancheta in cazul Bechtel, fiind in faza actelor premergatoare. Trei dintre directorii CNADR, responsabili de Autostrada Transilvania si-au dat demisia
  • Potrivit unor documente al CNADR, statul roman plateste 75% din lucrarile la autostrada indiferent de calitatea acestora
  • Pretul Autostrazii Transilvania s-a triplat din 2004 si se estimeaza ca va trece de 7 miliarde de euro
  • Reprezentantii Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) au declarat pentru Hotnews ca este vorba doar de o investigatie a Corpului de Control al Ministerului Transportutilor
  • Compania Bechtel are o reputatie internationala in marirea preturilor. In SUA, Bechtel a crescut pretul unei autostrazi de sapte ori.

Aflat in inspectie pe santierul din judetul Cluj, unde s-au finalizat primii 5 kilometri de autostrada, premierul Calin Popescu Tariceanu a declarat ca este multumit de ritmul lucrarilor. El a declarat ca Guvernul va suplimenta fondurile destinate constructiei autostrazii.

Potrivit premierului, pana in prezent Guvernul a platit 238 de milioane de euro. “Suntem cu platile la nivelul lunii mai. Nu sunt intarzieri la plata lucrarilor. Exista niste proceduri, adica se platesc doar lucrarile care sunt certificate”, a declarat premierul. In schimb, reprezentantii Bechtel sustin ca Guvernul are restante de plata de 80 de milioane de euro, adica valoarea lucrarilor efectuate intre lunile aprilie-august.

Sesizarea lui Berceanu

Potrivit unor surse judiciare, procurorii DNA investigheaza modul in care fondurile guvernamentale au fost manageriate de catre Compania de Autostrazi. Procurorii investigheaza cum au fost facute platile. Informatia a fost vehiculata pentru prima data de catre fostul ministru al transporturilor Radu Berceanu.

“Procurorii de la DNA verifica majorarea preturilor pentru lucrarile la Autostrada Transilvania, platile fara verificarea lucrarilor si modificarile din contract. Procurorii incep ancheta prin a pune cateva intrebari, apoi cer verificarea dosarelor si a facturilor de plata”, afirmase Berceanu.

Fostul ministru al transporurilor a declarat pentru HotNews.ro ca el insusi a trimis la DNA unele acte prin care demonstreaza cum statul, prin Compania de Autostrazi, a efectuat plati nejustificate catre compania Bechetel.

Demisii la CNADR

Reprezentantii CNADNR sustin insa ca nu este vorba de o ancheta a DNA. “Este vorba de un control al Corpului de Control al Ministerului Transporturilor. Nu e ancheta DNA”, a declarat Dorin Debucean, director CNADNR. El a recunoscut faptul ca reprezentantii corpului de control au solicitat documente legate de preturi si platile facute catre Bechtel.

Trei dintre directorii CNADNR Constantin Gheorghe, George Cirjan si Emilian Pascanu responsabili de proiectul autostrazii au demisionat in luna mai din functiile detinute, la scurt timp dupa ce Radu Berceanu a anuntat ca DNA are avea in lucru un dosar legat de Autostrada Transilvania.

Plati in orb

Procurorii DNA cerceteaza modul in care Compania de Autostrazi a efectuat platile catre Bechtel. Potrivit documentelor publice, CNADR a decis ca Bechetel sa primeasca un minim de 75% din valoarea lucrarilor efectuate fara ca aceste lucrari sa fie certificate de catre consultant.

“Certificarea la plata a unui procent stabilit de dvs. care sa fie de cel putin 75% din valoarea lucrarilor executate si masurate pentru asigurarea cash-flow Antreprenor. Plata diferentei se va face odata cu prezentarea testelor corecte conform legislatie”, se precizeaza intr-o adresa de certificare a lucrarilor din 2007 semnata de fostul director CNADR, Mihai Grecu, si trimisa la inceputul anului 2008 premierului Tariceanu. Or, prin constractul semnat de catre Guvern si Compania Bechtel se stipuleaza ca nu va fi achitata nici o lucrare care nu are avizul consultantului, or in adresa CNADR nu se pomeneste de vreun aviz al consultantului.

In opinia conducerii Bechtel, statul roman ar trebui sa plateasca integral lucrarile nu doar 75%. “Ar trebui sa fim platiti integral nu doar 75%. In fiecare luna consultantul emite un aviz preliminar si conform contractului ar trebui sa fim platiti integral”, a mai declarat Bogdan Sgarcitu. In luna mai, reprezentantul Bechtel a declarat ca Guvernul nu ar fi platit lucrarile efectuate din decembrie 2007 pana in acel moment.

Cum a evoluat pretul autostrazii din Ardeal

2004 2005 2006 2007 2008

2,24 2,243,65,27,0miliarde de euro

2008 - 7 miliarde euro: “Daca cititi cateva din frazele raportului consultantului care supravegheaza modul in care se realizeaza Autostrada Transilvania, aprecierea ca va costa peste sapte miliarde de euro pare plauzibila. Cred ca vom cheltui cu cel putin cinci miliarde de euro mai mult pentru aceasta autostrada", a precizat Berceanu, in cadrul unei conferinte de presa

2007- 5,2 miliarde de euro: In 2007, CNADNR trimite Guvernului Tariceanu o scrisoare in care se precizeaza ca pretul final al Autostrazii Transilvania este de 5,2 miliarde de euro.

2006 - 3,6 miliarde euro: In mai lucrarile la autostrda au fost reluate dupa ce Guvernul a finalizat in februarie renegocierea contractului cu compania americana Bechtel.

2005 - 2,24 miliarde euro: In iunie lucrarile la autostrada au fost oprite. Guvernul a inceput renegocierea contractului pentru realizarea Autostrazii Transilvania.

2004 - 2,24 miliarde euro: In 16 iunie are loc ceremonia oficiala de deschidere a lucrarilor pentru Autostrada Transilvania.

Contractul dintre statul roman si compania Bechtel a fost semnat in 13 decembrie 2003 si adoptat prin hotarare de Guvern pe 5 martie 2004 de catre guvernul Nastase. Guvernul in care la acea data ministru al Transporturilor era Miron Mitrea a decis sa acorde constractul in valoare de 2,24 miliarde de euro fara licitatie.

In ceea ce priveste pretul pe care Romania il va plati pentru autostrada reprezentantii companiei americane nu au o cifra exacta. “Sunt doar niste estimari si noi ne ferim de estimari. Costurile fie si estimative vor fi cunoscute doar dupa finalizarea lucrarilor de proiectare. In acest moment doar la doua din cele opt sectiuni ale autostrazii au fost finalizate lucrarile de proiectare”, a declarata Bogdan Sgarcitu, reprezentantul companiei Bechtel.

Si platitorii de taxe din SUA cunosc preturile Bechtel

  • In SUA presa si ONG-urile locale au reactionat la modul in care Bechtel a cheltuit banii provenititi din taxe. Astfel, in 2003, Corpwatch, un ONG format din jurnalisti si specialisti in economie, a realizat un studiu asupra contractelor pe care le are in executie Bechtel in toata lumea. Raportul arata ca mare parte din contractele de miliarde de dolari ale Bechtel se scumpesc de la an la an. Cel mai clar caz este cel al autostrazii urbane din San Francisco.
  • Proiectul initial aprobat de autoritatile locale era de peste 2 miliarde de dolari. In 2003, Bechtel a anuntat ca in final costurile vor ajunge la 14 miliarde de dolari. Cel mai important aspect relevant insa de raportul Corpwatch este implicarea Bechtel in reconstruirea Irak-ului. Potrivit jurnalistilor americani, Bechtel a avut un rol important in declansarea razboiului din Irak. 
  • Unul dintre argumnentele aduse in sustinerea teoriei ca Bechtel este implicata in razboiul din Irak este faptul ca la numai doua zile de la declansarea conflictului armat, Bechtel a primit din partea guvernului SUA un angajament prin care i se ofereau fara licitatie lucrarile de reconstructie.
  • Un alt caz in care Bechtel este acuzata ca a ridicat preturile extrem de mult este privatizarea companiei de apa din Bolivia. In acest caz situatia a devenit critica dupa ce Bechtel a scumpit apa cu peste 60% de la o zi la alta. In 2003 localnicii au organizat revolte, iar guvernul bolivian a fost nevoit sa intervina in forta, ulterior contractul cu Bechtel a fost anulat.  

Bechtel, sub scutul administratiei americane

Compania Bechtel a fost acuzata ca unii dintre directorii companiei detin posturi de consultanti in cadrul administratiei prezidentiale americane. Unul dintre exemple este Riley Bechtel, CEO al companiei care a fost numit presedinte al consiliului pentru export din cadrul administratiei Bush.

In Romania, compania Bechtel este puternic sustinuta de ambasadorul SUA, Nicholas Taubman. Ambasadorul a declarat ca Autostrada Transilvania este unul dintre cele mai bune proiecte din Romania. De asemenea, ambasadorul SUA a participat la un turneu de promovare a Romaniei in SUA, unde a declarat Bechtel drept una dintre cele mai bune investitii din tara noastra.