Romania regandeste cheltuirea celor 4,5 de miliarde de euro alocati achizitionarii de avioane de lupta, pentru a asigura fonduri si altor cheltuieli militare si a face pe plac atat partenerilor americani, cat si celor europeni, scrie Financial Times.

Publicatia sustine ca Romania se afla sub presiunea partenerilor americani si europeni pentru a alege compania care sa ii furnizeze avioanele necesare, dar si pentru a gasi bani pentru elicoptere si alte echipamente necesare trupelor aflate in Afghanistan si Irak.

Anul trecut, CSAT a autorizat cheltuirea a 4,5 miliarde de euro pentru 48 de avioane de lupta care sa inlocuiasca flota de MIG Lancer invechita, care va "expira" in 2011. Unii oficiali din ministerul apararii sustin insa ca Romania nu mai are nevoie de patru escadroane de avioane de vanatoare si ca se gandesc sa cheltuiasca jumatate din suma alocata pe alte echipamente precum elicoptere, vehicule blindate de transport al trupelor si de drone.

"Nu suntem atat de bogati incat sa cumparam tot ce au nevoie fortele noastre armate", a declarat secretarul de stat Cornelui Dobritoiu pentru FT. Prin urmare, este nevoie sa autoritatile sa fie selective si sa aloce jumatate din buget pentru echipamente care sa asigure o mai mare protectie trupelor din teren, a completat Dobritoiu.

Oficialii romani spun ca trei companii au fost invitate sa inainteze oferte pentru avioanele pe care armata romana vrea sa le achizitioneze. Acestea sunt compania americana Lockheed Martin, Gripen din Suedia si consortiul Eurofighter. Decizia oficiala insa nu va fi luata decat dupa alegerile generale, care se asteapta pentur noiembrie, scrie Financial Times.

In centrul dezbaterii privind achizitia de echipament militar sta chiar conflictul dintre presedintele Traian Basescu si Guvern, privind nevoile strategice ale Romaniei. Basescu, "un atlanticist prin temperament", ar fi in favoarea companiei americane, in timp ce Guvernul, condus de Calin Popescu-Tariceanu, ar opta pentru companiile europene.

Dobritoiu a recunoscut ca in luarea deciziei autoritatile vor lua in calcul multumirea partenerilor strategici ai Romaniei. "Trebuie sa fim deschisi in mod echilibrat in fata ambelor piete", a spus secretarul de stat, accentuand insa ideea ca "trebuie sa fim siguri ca suntem interoperabili atat cu UE, cat si cu NATO".

Oficialii Ministerului Apararii lucreaza la o propunere de a achizitiona doua escadroane de F16 reconditionate, ceea ce ar inseamna ca ramand 2 miliarde de euro pentru alt echipament de lupta necesar in teatrele de operatiuni din Irak si Afghanistan. Aceste contracte ar putea fi incheiate cu firme europene, in timp ce Lockheed Martin este preferata pentru avbioanele F16.

Interoperabilitatea si costurile de mentenanta sunt o ingrijorare pentru oficialii romani din domeniul apararii, care ar dori sa intre in noul program SUA Joint Strike Fighter. Similitudinile dintre F-16 si JSF ar insemna mai putini bani cheltuiti pe pregatirea pilotilor si pe sisteme noi de armament, in timp ce varianta de a cumpara F-16 uzate este o optiune mai ieftina care le-ar permite fortelor armate romane sa cumpere avioane de ultima generatie la un moment dat in viitor.

Dintre cele trei firme invitate sa depuna oferte Lockheed Martin pare cea mai increzxatoare in sansele sale. Potrivit legislatiei romanesti, contractorii militari trebuie sa ofere offseturi industriale de 80%. Cu toate acestea, cand Departamentul Apararii al SUA a notificat Congresul in aprilie 2008 cu privire la posibila vanzare a 48 de avioane F16 Romaniei pentru 4,5 miliarde de euro, a declarat ca intelegerea nu ar include niciun offset.

Pe de alta parte, Gripen - care ar cere sub 3 miliarde pentru cele 48 de avioane - este pregatit sa ofere un offset industrial de 100%. Si Eurofighter este pregatit sa ofere offseturi pentru Eurofightere reconditionate de la fortele aeriene italiene.