Contractul in valoare de 13,5 milioane de euro pentru realizarea pasajului de la Baneasa, menit sa fluidizeze traficul la intrarea in Bucuresti de pe DN1, a fost acordat companiei portugheze Lena Constructii in urma unei negocieri directe. Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban sustine ca el nu are nici o legatura cu modalitatea de contractare a lucrarilor cu toate ca tot el anunta in 2007 ca Lena Constructii va construi pasajul. Ministrul Orban a anuntat astazi ca au inceput oficial lucrarile la constructia pasajului, circulatia in zona Baneasa fiind restrictionata.

  • Reprezentantii CNADNR au explicat pentru HotNews.ro ca nu au facut licitatie deoarece compania portugheza are in zona un alt santier.
  • Legea achizitiilor publice prevede ca pentru lucrari de infrastructura se poate aplica procedura de negociere directa doar pentru contractele cu valoare mai mica de 500 mii de euro. 

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale Romania (CNADNR) a contractat lucrarile pentru pasajul Baneasa fara a organiza licitatie. Lucrarile de modernizare si construirea pasajului subterna din Baneasa, in valoare de 13,5 milioane, de euro au fost acordate companiei Lena Constructii Romania, o subsidiara a companiei portugheze Lena Engenharia e Construçoes.

Reprezentantii CNADNR au explicat pentru HotNews.ro ca lucrarile la pasajul Baneasa au fost acordate prin negociere directa cu Lena Constructii deoarece compania portugheza avea deja lucrari de infrastructura pe DN1 exact langa pasajul respectiv.

Pasajul Baneasa a aparut in urma unor circumstante neprevazute

Expertii Companiei de Autostrazi au mai precizat ca initial pe locul pasajului de la Baneasa trebuia sa fie facuta intersectie cu sens giratoriu si ca prin modificarea proiectului nu exista nici un impediment in a acorda un contract de 13,5 milioane de euro prin negociere directa. “Contractul de lucrari pentru pasajul Baneasa a fost atribuit prin procedura de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare. Potrivit articolului 122 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 34/2006, aceasta procedura se aplica atunci cand este necesara achizitionarea unor lucrari sau servicii suplimentare care nu au fost incluse in contractul initial, dar care, datorita unor circumstante neprevazute, au devenit necesare pentru indeplinirea contractului.” au mai precizat reprezentantii CNADNR

Orban stia castigatorul contractului in 2007

Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban sustine ca este strain de acest contract si de modalitatea prin care firma portugheza a castigat contractul. “Cei de la CNADNR au luat decizia de a nu face licitatie, nu eu. Cereti explicatii de la ei”, a declarat pentru HotNews.ro ministrul Orban.

Cu toate acestea in 2007, Ludovic Orban a declarat ca singura modalitate ca pasajul Baneasa sa fie construit in cel mai scurt timp este acordarea fara licitatie a contractului in favoarea companiei Lena Constructii. “Avand organizarea de santier si avand lucrarea (de pe DN 1), cea mai buna pozitie o are Lena, pentru ca in mod evident toate costurile se reduc ca urmare a faptului ca exista organizarea de santier facuta”, a declarat in 2007, Ludovic Orban, citat in presa.

Legea achizitiilor publice spune clar ca pentru lucrari de acest gen, autoritatea constractanta trebuie sa organizeze licitatie publica. Potrivit modificarilor facute de Guvern la Ordonanta de Urgenta 34/2006 (legea achizitiilor publice) pentru lucrarile de infrastructura este permis semnarea de contracte pe baza negocieri directe numai in cazul in care valoare totala este mai mica sau egala cu 500 mii de euro. Toate contractele care depasesc aceasta suma urmeaza procedura de licitatie publica.

Berceanu si Orban au spus pas licitatiei

  • Proiectul pasajului subteran de la Baneasa a fost anuntat inca din 2005 cand aceeasi companie Lena Constructii contracta lucrarile pentru modernizare DN1 in zona Baneasa.
  • In februarie 2007, fostul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu a anuntat ca pasajul va fi realizat pana in noiembrie acelasi an si a mentionat ca exista doua solutii pentru contractarea lucrarilor: licitatie sau incredintarea lucrarii companiei Lena Constructii.
  • In mai 2007 actualul ministru Ludovic Orban a anuntat o noua data pentru realizarea lucrarilor: finalul anului 2008. Orban a declarat la acea vreme ca cea mai buna solutie pentru realizare lucrarilor ar fi contractarea fara licitatie a companiei Lena Constructii.
  • In sfarsit, in urma cu doua luni CNADR a anuntat ca pasajul va fi terminat in aprilie 2009.  

Cine este Lena Enghenharia e Construcoes

  • Compania portugheza  Lena Enghenharia e Construcoes (pe 2007 cifra de afaceri a companiei a fost de 600 milioane de euro) a intrat pe piata romaneasca in 2004, infiintand o subsidiara Lena Constructii Romania cea care a contractat lucrarile pentru pasajul Baneasa.
  • Pentru 2007 Lena Constructii Romania a raportat o cifra de afacerii de 35 de milioane de euro.
  • Compania a primit din partea autoritatilor romanesti mai multe contracte publice. Unul din contracte a fost semnat de catre Adrian Videanu in 2006, pentru modernizarea arterei Dna Ghica - Chisinau si construirea unui pasaj suprateran, contract in valoare de 6,5 milioane de euro. 

Cum va arata pasajul

  • Viitorul pasaj este proiectat la intersectia Bulevardului Aerogarii cu Bulevardul Ion Ionescu de la Brad si face parte din proiectul de fluidizare a traficului pe DN1, intre km 8±100 si km 17±100
  • Lungimea totala a obiectivului prevazuta in proiect este de 1,259 km
  • In proiect este inclusa si o  trecere subterana de 79 metri. 
  • Valoarea investitiei este de 13,5 milioane de euro, fondurile fiind asigurate integral de la bugetul de stat