Tsunami-ul alimentar loveste si Romania

de Anne-Marie Blajan     HotNews.ro
Luni, 5 mai 2008, 19:55 Actualitate | Esenţial


Painea, tot mai scumpa
Foto: Rompres
In Somalia, un tanar a fost ucis intr-o revolta starnita de pretul ridicat al alimentelor; revolte au inceput si in Egipt, Indonezia sau Haiti; in SUA, Wal-Mart a limitat numarul sacilor de orez pe care le pot cumpara comerciantii, iar Guvernul belgian a deschis o ancheta pentru stabilirea pretului corect la cartofii prajiti. Ce se intampla in Romania, in contextul international al cresterii pretului alimentelor? Desi autoritatile par linistite, realitatea demonstreaza ca preturile cresc constant. Si vor creste si mai mult.

Informatia pe scurt:
* Cresterea pretului alimentelor pe plan mondial se resimte si in Romania, in care pretul produselor alimentare a crescut in ultimul an cu 10,82%.
* Stocurile de grau sunt suficiente pentru a nu exista problema resurselor, spune Ministerul Agriculturii, in timp ce producatorii sustin contrariul.
* Preturile vor mai creste, iar cele ale cerealelor se estimeaza ca vor fi cu 10% mai mari decat acum.

"Epoca alimentelor ieftine tine de domeniul trecutului", crede noul raportor special al ONU privind dreptul la alimentatie, Olivier de Schutter, in timp ce organizatia avertizeaza ca preturile mari ameninta sa arunce in foamete 100 de milioane de oameni din intreaga lume. Organismele internationale - Fondul Monetar International, Banca Mondiala - vorbesc despre masuri de urgenta pentru a ajuta agriculturile tarilor in curs de dezvoltare, in conditiile in care preturile mondiale la grau, porumb si orez aproape s-a dublat in ultimul an. Potrivit Bancii Mondiale, preturile la alimente au crescut cu 83% in ultimii trei ani.

Specialistii citati de presa internationala - BBC, The Times, Science Daily - remarca faptul ca este sfarsitul unei perioade de 30 de ani in care preturile la alimente nu au fost nici prea ridicate, dar nici prea scazute si au ramas relativ constante. In termeni reali, insa, preturile la grau, porumb si soia chiar au scazut, iar tarile au cele mai reduse stocuri de rezerva, intrucat nu au vazut necesitatea de a acumula aceste produse.

Cine are de pierdut? Locuitorii tarilor in curs de dezvoltare care locuiesc in orase si care trebuie sa cumpere produse importate la preturi tot mai mari, in conditiile in care veniturile lor sunt mici.
Cine are de castigat?
Fermierii din tarile dezvoltate sau de pe pietele emergente ca SUA, Brazilia, Argentina, Canada sau Australia, precum si cativa fermieri saraci, care pot profita acum de pe urma cresterii preturilor.

Ce se intampla in Romania?

Romania s-a confruntat anul trecut cu seceta, astfel ca productia de grau, porumb, floarea soarelui a scazut semnificativ. Daca in 2006 productia de grau a fost de 5 milioane de tone, in 2007 a fost de doar 3 milioane, in timp ce la porumb diferenta a fost de la 8,9 milioane de tone la 3,6 milioane de tone, iar la  floarea soarelui de la 1,6 milioane de tone la doar 500.000 de tone.

"Evident, sunt scaderi importante, de la simplu la dublu in unele situatii, iar in altele de la simplu la triplu. De asta vedem in rafturile magazinelor pretul uleiului, de exemplu, care a crescut foarte mult (n.r. cu 80% fata de anul trecut, potrivit declaratiei presedintele patronatului din industria uleiului, Viorel Zichil facuta pentru NewsIn). Productia a scazut, in timp ce cererea a ramas constanta sau a crescut, si atunci pretul tinde sa creasca, cum este situatia la ulei si grau", a explicat pentru HotNews.ro Constantin Rudnitchi, consilierul ministrului agriculturii.

In aceste conditii ale unei productii reduse in plan national si a unei crize a cerealelor la nivel mondial, situatia stocurilor este foarte importanta. In aceasta privinta, Ministerul Agriculturii si asociatiile producatorilor vad situatia diferit. "Stocurile Romaniei de grau se cam apropie de final, Romania a dat drumul la rezerva de stat din cauza limitarii stocului de productie", a declarat pentru HotNews.ro presedintele Ligii Asociatiilor Producatorilor Agricoli din Romania (LAPAR), Marcel Cucu.

"Ce stocuri? Nu avem stocuri la cereale. In afara de 200.000 de tone de grau de la rezerva de stat - care ajunge pentru maxim doua luni - alte cereale nu avem in stocuri. Nu avem o politica in acest sens", spune Stefan Nicolae, presedintele Federatiei Nationale a Sindicatelor din Agricultura, AGROSTAR.

Potrivit datelor de la Ministerul Agriculturii, situatia sta altfel, insa este adevarat ca stocurile sunt mai mici decat cele din aceeasi perioada a anului trecut, justificat insa de productia scazuta cauzata de seceta. In luna aprilie stocurile de grau se situau la 1,035 milioane de tone, fata de 1,697 de milioane de tone in aprilie 2007. O scadere de 39% in 2008.

Stocurile de porumb au scazut cu 43% fata de perioada similara a anului trecut, de la 3,755 milioane de tone la 1,638 milioane tone in 2008, in timp ce stocurile de orz si orzoaica sunt de 899.980 de tone fata de  905.540 tone anul trecut.

Constantin Rudnitchi spune ca stocurile de grau existente sunt suficiente la o prima estimare. "Cifrele arata ca Romania consuma cam 150.000 tone de grau panificabil pe luna. Prin urmare 600.000 de tone ar putea fi suficiente pentru necesitatile Romaniei, ar putea ajunge cam pentru 4 luni. Cand ne raportam la 4 luni ne gandim la faptul ca graul se va recolta anul acesta undeva probabil la sfarsitul lui iunie, inceputul lui iulie. In principiu ar trebui sa ajunga. Sunt niste calcule mai de la distanta, mai de sus privite, dar ele pot fi valabile", spune consilierul ministrului Ciolos.

Cum se explica atunci ca pretul painii a crescut - potrivit presedintelui AGROSTAR - cu 40%? Reprezentantii producatorilor pun pe seama pretului graului, dar nu numai, ci si pe cresterea preturilor la energie, la gaze, la toate mijloacele de productie. Serban Nicolae sustine ca pretul tonei de grau in toamna lui 2007 era intre 220-230 de euro, in timp ce acum a ajuns la 300-310 euro, iar la porumb a ajuns la un maxim istoric, de 500 de euro pe tona.

Altele sunt cifrele detinute de Ministerul Agriculturii, ceea ce il face pe Constantin Rudnitchi sa creada ca producatorii romani au preferat sa fie moderati cu exporturile in aceasta perioada.

La sfarsitul lunii ianuarie-inceputul lui februarie, pretul tonei de grau la nivel mondial a crescut de la 250 de euro pe tona la 290 de euro pe tona, in timp ce in aceeasi perioada in Romania a fost de 243-245 de euro pe tona, cu o tendinta de usoara scadere la 235 de euro pe tona in martie. Poate tocmai de aceea, in luna ianuarie au fost importate 7300 de tone de grau si exportate 6000 de tone, in timp ce in februarie au fost exportate 70.000 de tone de grau, potrivit datelor furnizate de consilierul ministrului agriculturii.

"Importurile vor aparea, insa probabil ele nu s-au facut intrucat pretul de pe plan global a fost mai mare decat pretul intern. Se fac declaratii ca se doresc importuri, dar in acest moment sunt si alte parghii in Romania, se pot face imprumuturi de la rezervele de stat", a explicat Rudnitchi.

Ce ne asteapta in continuare?

"Cresterile de pret vor continua, pentru ca nu stim pe ce cantitati de cereale ne vom baza la sfarsitul ciclului de productie. Exista o crestere de 10-15% la cereale la nivel national si avem mari  probleme, intrucat au crescut si preturile la seminte - cu 40-50% - la motorina, prin urmare anticipam ca vom avea o crestere de 10% peste pretul actual al cerealelor", anticipeaza Stefan Nicolae de la AGROSTAR. Deja painea s-a scumpit cu 40%, carnea cu 20%, iar laptele cu 15%, iar derivatele din ultimele doua produse au si ele preturi mai mari.

"In mod cert preturile se vor aseza in fucntie de nivelul stocurilor si de piata mondiala. Pe piata europeana va exista o mare cerere, pentru ca se remarca si un fenomen nou: India, China, Coreea au trecut pe consumul de proumb si grau si astfel creste cererea", spune si presedintele LAPAR, Marcel Cucu. In Romania preturile vor creste "din cauza inputurilor generate: pretul motorinei, al semintelor", crede el.

Constantin Rudnitchi afirma ca in Europa si in Romania, spre deosebire de alte parti ale lumii, nu se pune problema lipsei materiilor prime, ci a pretului care este fluctuant si este determinat de nivelul productiei, de anii secetosi, de clima. Solutia poate fi, pe plan mondial, dar si national, inovarea.

"Daca vorbim de inovare putem vorbi de hibrizi mai performanti, ceea ce nu este insa cazul Romaniei deocamdata. Noi avem ferme care fac productii mai mari decat in tarile europene, dar mai e inca de lucru: putem creste randamentele, putem dezvolta zona de irigatii. Vorbim mult de productie si mai putin de ceea ce urmeaza dupa productie, ce se intampla cu colectarea, cu comercializarea ei. Trebuie aici sa facem pasi importanti, pentru ca la noi costurile de depozitare sunt inca mari, nu avem o traditie de asociere care sa determine o politica a pretului de vanzare. Acum se aloca fonduri pentru astfel de retele, dar inca fermierii romani sunt intr-o prima faza, de achizitionare a utilajelor, iar apoi va urma probabil si faza de asociere", este concluzia Ministerului Agriculturii potrivit informatiilor din teren.

Cat ne costa sa mancam?

Produsele alimentare s-au scumpit cu 10,82% în decurs de un an, procent atins în martie, o creştere mai mare decât rata inflaţiei, care s-a stabilit la 8,63%. Preturile produselor alimentare din Romania au reprezentat peste 70% din media UE, in timp ce veniturile reprezinta mai putin de 40% din media europeana.

Vedete incontestabile ale acestor cresteri de preturi sunt produsele care fac parte din meniul zilnic al romanilor, care nu-si permit sa consume in mod frecvent carne si peste. Astfel pretului uleiului a crescut cu 47%, legumele cu 24%, ouăle cu 24%, laptele cu 16 la sută%, pâinea şi făina  cu 12%.

Datele furnizate in martie de Institutul National de Statistica arata ca laptele s-a scumpit cu încă un procent în martie faţă de februarie, brânza cu 2,1%, uleiul şi fructele cu trei procente.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















10273 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    Noua strategie anti-chineza? (Luni, 5 mai 2008, 21:37)

    ROMAN [anonim]

    1. Romanul se va obisnui sa priveasca mai atent la alimente, la preturi, sa compare, sa caute cel mai bun raport calitate/pret, pt. ca va fi prea scump sa arunce aiurea banii pe orice borcan, chiftea sau paine. E o constrangere, dar una care cu timpul va favoriza calitatea in detrimentul cantitatii de alimente consumate.
    2.Romania va incepe sa isi foloseasca in mod real si mult mai intens potentialul agricol (considerat in top 5 in UE), de care pana acum si-a cam batut joc, ca nu "merita". Acum profiturile devin evidente si din agricultura se vor face bani buni in anii urmatori. Daca pana nu demult Comisia UE se chinuia sa dea subventii ca NU produci pe o parte din terenuri, acum va fi invers:))
    3.Pana acum tarile subdezvoltate se plangeau ca sunt invadate la preturi prea mici de produse agricole in abundenta din Occident, acum se vor plange ca Occidentalii nu exporta suficient de mult si fac restrictii la export:)). Tarile astea vor fi nevoite fie sa isi dezvolte in sfarsit o agricultura locala deman de numele asta, fie vor deveni complet dependente de "aurul" graului euro-american, asa cum occidentul e dependent de "aurul" petrolului ruso-arab:)).
    4.Azi agentiile de presa transmit o analiza a BM care afirma ca nefericita combinatie preturi ridicate la alimente/petrol loveste in primul rand China, India, Indonezia si tari africane/asiatice/sud-americane. Pe ansamblu 10 tari emergente din Asia vor pierde circa 1,5 puncte din cresterea PIB (zeci de miliarde), iar China si India risca sa piarda chiar 50% din totalul cresterii PIB.
    5.Pretul ridicat la alimente va favoriza fermierii si producatorii euro-americani iar pretul ridicat la petrol convine nu doar companiilor petroliere occidentale sau ruse ci si producatorilor de energii alternative, de centrale nucleare, unde tot occidentalii sunt principalii furnizori.
    Iata cum se prefigureaza, vizibil deja, o strategie de intarire a societatii euro-americane in fata concurentilor China/India.
    • 0 (0 voturi)    
      nu e nicio strategie (Marţi, 6 mai 2008, 2:23)

      metronom [anonim] i-a raspuns lui ROMAN

      Dimpotriva, China si india sunt principala cauza a cresterii preturilor la petrol si alimente. Cele doua tari reprezinta o treime din populatia globului, iar cresterea accelerata a economiilor celor doua tari a dus la o grestere galopanta a consumului de resurse energetice si de alimente. Din aceasta cauza a crescut foarte mult cererea de titei si alimente la nivel mondial. Implicit si preturile.
      Nu inventa noi teorii ale conspiratiei!
      • 0 (0 voturi)    
        ambii aveti dreptate (Marţi, 6 mai 2008, 10:27)

        johnny [anonim] i-a raspuns lui metronom

        Amandoi aveti dreptate in cele scrise si nu e vorba de nicio teorie a conspiratiei ci de realitati viitoare. E-adevarat ca India si China sunt in mare masura vinovate pentru cresterea preturilor la petrol si alimente dar e la fel de adevarat ca tocmai aceste tari vor fi printre cele mai afectate de aceste cresteri, ceea ce se va traduce prin temperarea cresterii economice. Actuala conjunctura internationala favorizeaza intradevar Romania pentru ca, pe termen scurt, singura alternativa la combustibilii fosili par a fi combustibilii "ecologici" precum etanolul si bio-dieselul. Si, pentru nu se crea dezechilibre prea mari datorita competiei dintre industria energetica si cea alimentara pe piata produselor agricole, UE are doua variante: renuntarea la politica limitarii suprafetelor cultivate si cresterea eficientei. In ambele directii Romania are poate cel mai mare potential din Europa. Si, pentru sceptici, am sa dau ca exemplu cultura porumbului.
        La ora actuala pe cele aprox 3 mil de ha cultivate cu porumb se obtin cca 10 mil tone cand, prin cresterea eficientei folosind tehnologii mai performante, ar putea fi obtinte peste 40 mil tone pe aceeasi suprafata. Asta fara sa mai punem la socoteala faptul ca in momentul de fata milioane de ha sunt necultivate! Paradoxul agriculturii romanesti este ca s-ar obtine cresterea productie pe ha in acelasi timp cu reducerea cheltuielilor: pentru a obtine 2-3 t/ha un agricultor "clasic" cheltuieste peste 20 mil ROL/ha (incluzand si orele de munca) in timp ce o productie de 12-14 tone/ha ar fi posibila cu cheltuieli de 17-18 mil ROL/ha.
      • 0 (0 voturi)    
        lasa-l (Marţi, 6 mai 2008, 10:38)

        x [anonim] i-a raspuns lui metronom

        deja ne-am obisnuit cu discursurile sale de ROMAN adevarat.. nu-l poti schimba. ignora-l
  • 0 (0 voturi)    
    rata de schimb (Luni, 5 mai 2008, 23:16)

    anrei [anonim]

    Persoana care a scris articolul uita complet sa ia in considerare faptul ca in ultimul an scumpirea s-a datorat si deprecierii RON fata de Euro. Aceasta depreciere in contextul importului de alimente din zona UE a generat scumpirea. E adevarat ca si alimentele s-au scumpit pe plan mondial in ultimii 2-3 ani din cauze multiple:
    1. Cererea mare din China si India (China se dezvolta rapid)
    2. Cresterea pretului la petrol.
    3. Schimbarea destinatiei multor suprafete agricole spre producerea de biocombustibili.
    • 0 (0 voturi)    
      comentariu (Marţi, 6 mai 2008, 0:00)

      anonim [anonim] i-a raspuns lui anrei

      ma distreaza la culme faza cu "produsele care fac parte din meniul zilnic al romanilor, care nu-si permit sa consume in mod frecvent carne si peste."

      sa stii ca sa fii vegetarian e chiar mult mai scump decat sa nu fii, asta daca mananci ce trebe si cum trebe. ti-o spune un fost sportiv de performanta vegetarian.
      • 0 (0 voturi)    
        Mancarica de cartofi (Marţi, 6 mai 2008, 6:22)

        Stoewer [anonim] i-a raspuns lui anonim

        Banuiesc ca te-a costat mai mult sa faci zilnic mancarica de cartofi, ciorba de loboda si stevie, mancare de varza si ceea ce mananca amarasteanul de rand?

        Una e sa fii vegetarian si alta e sa nu-ti poti permite carne.

        Oameni buni, mai coborati prin popor, mai faceti o vizita pe la tara (SUV-urile pe care le conduceti isi permit sa circule si pe drumuri neasfaltate) si mai vedeti ce mananca omul de rand.
  • +1 (1 vot)    
    Un Dumitru Graur al stirilor economice (Marţi, 6 mai 2008, 1:01)

    Hadrian [anonim]

    Acum 2-3 saptamani preturile cresteau, conform mamzelle Blajan, datorita comerciantilor.

    Intre timp, pe fax a venit comunicatul de presa de la Agrostar si iaca, a mai aparut o explicatie de inspiratie: nu sunt metrocarrefour srl, ci tsunami-ul, taica.

    Maine va fi de vina probabil matusa Tamara, pentru ca va apare intr-un nou fax de la Agrostar in atentia lui mamzelle Blajan.
  • 0 (0 voturi)    
    capitalism (Marţi, 6 mai 2008, 2:43)

    acuma [anonim]

    ratzionalizare mondiala
  • +1 (1 vot)    
    Explicatia e f simpla (Marţi, 6 mai 2008, 4:50)

    Lucian Ilea [anonim]

    Tarile exportatoare de orez si cereale(Brazilia,Vietnam,Kenya s.a) s-au convins ca e mai bine sa-si hraneasca populatia decat sa exporte.
    Deci criza care oricum a existat dintotdeauna e prezenta acum si in Europa ,nimic mai mult,
    Faza cu flamanzii din China si India e mult exagerata pt ca si acu un an exista aceeasi problema
    Alta explicatie puerila"producatorii au scumpit de 3 ori ...",de parca cineva s-ar fi sculat dimineata cu gandul ïa sa scumpesc io de 3 ori ca sa-mi creasca .."
  • 0 (0 voturi)    
    mda (Marţi, 6 mai 2008, 9:08)

    liviu [anonim]

    pai d c sa nu ne omoram si noi pentru o paine ...
    asta vor partidele :D
    ca acu 20 de ani sa cumperi 1/4 de paine...
    om vedea
    oricum vine incalzirea globala si ne omoara pe toti deci nu avem d c sa ne facem griji ;)
  • 0 (0 voturi)    
    Ce idioti (Marţi, 6 mai 2008, 9:55)

    Ciobanu [anonim]

    Probabil si pe vremea lui Stalin au fost multi destepti care-si dadeau cu parerea despre "strategii" si sunt sigur ca toata infometarea care a provocat-o este pe deplin justificabila pe acte.
  • 0 (0 voturi)    
    manipulare si fals (Marţi, 6 mai 2008, 10:03)

    manipulare [anonim]

    Stimati Domni,

    Dvs. dati drumul numai la ce comentarii vreti!? Sigur am inteles sa nu se foloseasca cuvinte injurioase insa se pare ca dvs. aveti interese majore pentru a nu publica decat ce va convine, adica numai informatii care manipuleaza prostimea! Sunt curios daca acest comentariu va fi publicat!

    Cu stima,
  • 0 (0 voturi)    
    jale cu J mare (Marţi, 6 mai 2008, 10:07)

    malthus [anonim]

    Toti aveti dreptate, dar ca un facut nu va intelegeti intre voi. De ce? Pentru ca fiecare e atat de convins numai de dreptatea lui, incat nici nu accepta sa analizeze punctul de vedere al celorlalti. Asta inseamna incapacitate de a accepta ideile care nu sunt conforme cu prejudecatile proprii. De ce e Romania inapoiata? Nu numai pentru ca ponderea lenesilor e majoritara, dar si pentru ca putinii care gandesc trag fiecare in alta directie.
    Unii vad conspiratii mondiale, altii manevre comuniste, altii pe americani care vor sa incalece lumea sau pe rusii care nu se lasa, unii vaneaza securisti, nimeni legionari sau fascisti si tot asa. Culmea e ca toti au dreptate! Si daca vreti un pronostic, de bine nu va fi. Agricultura romaneasca e in pom, speculantii sunt cu ochii pe preturi, importatorii isi freaca mainile, iar prostii nu se inteleg intre ei in privinta cauzelor. Estimp, populatia globului creste in ritm galopant, se modifica si alimentatia, agricultura este descondsiderata pentru ca nu aduce profituri mari si rapide ca imobiliarele sau bancile, pietele libere isi fac de cap.
  • -1 (1 vot)    
    Scopul aproape sa fie atins (Marţi, 6 mai 2008, 10:29)

    Sorin [anonim]

    Politica agricola dusa de Banca Mondiala si de Fondul Monetar International (instrumente in mainile marelui capital), incepe sa se concretizeze. S-a impus lumii a III-a sa produca si sa exporte cacaua, cafea si materii prime in schimbul cerealelor si produselor de prima necesitate. Marii fermieri s-au axat din ce in ce mai mult pe materii pentru bio-carburanti (subventionate gras), preturile au crescut, si se sufera nu doar in Bangladesh, ci si in tari dezvoltate (Israel, SUA, si chiar in tari europene).
    Urmatoarea etapa ? Simplu ... necesitatea introducerii OGM-urilor.
  • +1 (1 vot)    
    nu mai innebuniti lumea fara rost (Marţi, 6 mai 2008, 10:37)

    nu conteaza [anonim]

    Ma, nu mai isterizati oamenii aiurea, ani secetosi au mai fost.

    Se pare ca HotNews are o politica editoriala gen ProTv, cu stirile in care 90% se vorbeste doar despre crime, violuri, si tot ce e mai rau...

    Voi peste tot vedeti numi crize, taifunuri, violente, crime, sex, violuri, altceva mai stiti ??? ... nu mai veniti cu cretinatati ... coboriti in viata reala !!!
  • -1 (1 vot)    
    intrebare (Marţi, 6 mai 2008, 11:49)

    florin [anonim]

    Oare nu apartine o buna parte din vina celor care au decis ca in loc de benzina sa foloseasca biocombustibili? O parte din marii fermieri au trecut de la grau la rapita pentru ca e mai rentabil. O alta parte, care cultvau porumb, nu-l mai vand pentru hrana , ci tot pt fabricarea combustibililor. Si tot asa
  • +1 (1 vot)    
    Eroare, (Marţi, 6 mai 2008, 12:22)

    Bula [anonim]

    Pentru Romania cel mai periculos tsunami sunt politicienii corupti (si prea multi) cu care ne-am pricopsit.
  • 0 (0 voturi)    
    Foamete Organizata (Marţi, 6 mai 2008, 18:48)

    burta goala [anonim]

    Romani ! mi-am tocit degeaba degetele pe tastatura, sa va deschid ochii : totul este bine organizat cu aceasta foamete mondiala ! vor castiga cine trebuie ! noi ,romanii, vom "participa"din greu la imbogatirea unora deoarece ne-am ingenuncheat occidentului prin intermediul guvernantilor pe care chiar noi i-am ales !! urmatorii zeci de ani vom fi doar consumatori ! ne vom pierde terenurile, traditiile, identitatea ! interesul marilor corporatii este de a ramane neproductivi ! basescu,blaga, stolojan , udrea, boc, bourenu etc. sunt oamenii care ne ingenuncheaza ! romani ! veti muri saraci intr-o tara bogata, daca nu va ridicati in picioare !
  • 0 (0 voturi)    
    OMG (Marţi, 6 mai 2008, 23:42)

    Mihai [anonim]

    Sunt de acord cu tine Sorin ca totul e ceva bine organizat doar pentru a ne face sa credem ca avem nevoie de Plante modificate genetic. Acuma inca nu se poate...... oamenii sunt reticenti, inca realizam diferenta de gust, dar in 3-4 ani cand painea normala o sa fie 10$ cu siguranta o sa tanjim la aia ieftina.Oricum mai nou americanii vor sa desfinteze si OPEC-u ca nu le convine pretu petrolului deci totu e posibil!
  • 0 (0 voturi)    
    Teren nelucrat (Miercuri, 7 mai 2008, 9:35)

    Maria [anonim]

    Si cand te gandesti cat teren nemuncit exista in tara asta, iar noi importam cereale.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by