Participantii la audierea publica pe tema taxei auto au recomandat Executivului esalonarea platii taxei, corelarea cuantumului acesteia cu cel platit de alti poluatori si extinderea bazei de impozitare si pentru masinile deja inmatriculate. In plus, participantii la audierea publica au mai cerut si aplicarea fara discriminare a taxei auto, indiferent de proprietarul masinii si de statutul sau, anunta Mediafax. Executivul nu este obligat sa tina cont de recomandarile facute de Comisia de Experti a audierii publice pe tema taxei, insa premierul Calin Popescu Tariceanu a afirmat ca unele propuneri ar putea fi folosite pentru a aduce modificari legii privind taxa auto.

"Participantii la audierea publica au cerut restrangerea listei celor exceptati de la plata taxei, singurele exceptii admise de majoritatea acestora fiind masinile din sistemul sanitar si din cel de salubrizare", a declarat, astazi, intr-o conferinta de presa, profesorul Dan Manoleli, membru al Comisiei de Experti a audierii publice, cel care a prezentat jurnalistilor recomandarile participantilor catre Guvern.

Unii dintre participanti au propus plata taxei strict in functie de gradul de poluare al masinii, stabilit cu ocazia fiecarei inspectii tehnice periodice obligatorii. Altii au propus calcularea taxei avand in vedere intregul ciclu de viata al masinii, producatorul si gradul de rulare. Altii au sugerat Executivului sa coreleze actul normativ prin care se introduce taxa cu celelalte acte normative deja existente, cerand totodata mecanisme clare de control referitoare la modul de cheltuire a banilor.

Recomandarile au fost transmise tot astazi Guvernului si constituie o sinteza a punctelor de vedere exprimate de cei 101 cetateni care au participat la audierea publica pe aceasta tema.

Din cele 101 puncte de vedere, 9 au apartinut reprezentantilor unor institutii guvernamentale care sustin proiectul, 18 au venit de la ONG-uri, 3 de la partidele politice - PLD, PC si PNL, 6 au fost emise de reprezentantii unor companii, unul de reprezentantul confederatiei sindicale Cartel Alfa, iar restul de 64 au fost trimise de cetateni care nu reprezentau interesele vreunei entitati.

21 dintre participanti s-au declarat sustinatori "fara rezerve" ai proiectului, in timp ce alti 22 au respins "categoric" introducerea taxei. Restul de 49 de interventii au recunoscut necesitatea introducerii unei taxe de poluare, dar au propus corectii si amendamente la textul proiectului de ordonanta de urgenta propus de Guvern.

Guvernul a discutat, la sfarsitul lunii trecute, proiectul ordonantei de urgenta prin care este propusa introducerea taxei de poluare auto, care sa inlocuiasca taxa de prima inmatriculare aflata in vigoare. Taxa de poluare auto este calculata in functie de datele tehnice ale fiecarei masini in parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon si de noxe. Statul va restitui diferenta dintre noua si vechea formula de taxa celor care au platit-o deja pe aceasta din urma.

Dupa noua grila, aplicabila de la 1 iulie, taxa creste pentru masinile noi vandute in Romania, in timp ce valorile scad la jumatate pentru autovehiculele Euro 1 si Euro 2 cu motoare de pana in 2.000 de centimentri cubi, taxa ramanand totusi mai mare pentru automobilele vechi de import.

Proiectul a fost supus unei audieri publice inainte de a fi aprobat de Guvern sub forma unei ordonante de urgenta, dezbatere in care fiecare cetatean interesat a avut posiblitatea sa isi exprime punctul de vedere.