Efectul fluturelui la Nokia

de Ruxandra Hurezean     HotNews.ro
Miercuri, 16 aprilie 2008, 14:20 Actualitate | Esenţial


Fabrica Nokia de la Jucu
Foto: Hotnews
Pe dealurile de la Jucu se duce de citiva ani cea mai apriga batalie imobiliara din zona Clujului. S-au cumparat sute de hectare de pamint, la preturi derizorii, dar care sint acum evaluate la peste 100 de euro metrul patrat. Investitorii de la Jucu proiecteaza megacartiere pentru zona industriala in plina expansiune. Judetul imagineaza centuri ocolitoare si autostrazi urbane. Un fluture insa - un simplu fluture – pune in alta lumina planurile industriale, financiare si politice create in jurul Nokiei.

Profesorul Laszlo Rakosy s-a ratacit momentan in functia de sef de catedra la facultatea de biologie a UBB. Cind era insa cu picioarele pe pamint, profesorul cauta fluturi. Doi ani a cautat un fluture albastru prin ierburile si padurile Austriei.
Fluturele respectiv este, in descrierea sa, „o specie rara, splendid si indispensabil pentru ca viata matematic aranjata pe Planeta, sa nu se  rastoarne cu totul. Sa nu devina un haos” . Uniunea Europeana a facut o lista de plante, animale, insecte rare, a caror disparitie ar putea pune in pericol ecosistemul Planetei.

Salvati fluturele albastru

Laszlo Rakosy a impartit „bani cu sacul” prin satele Austriei taranilor care aveau pasuni sau livezi pe unde zbura fluturele albastru. Banii erau de la Uniunea Europeana, iar operatiunea de salvare a fluturelui s-a desfasurat dupa un proiect riguros, de identificare si de limitare a unor zone de protectie. Acolo, taranii austrieci trebuiau sa respecte anumite reguli de protejare a pasunilor, contra unei sume de bani, diferita in functie de calitatea teritoriului rezervat, cea mai mica fiind de 5 euro pe mp, pentru ca fluturele lor albastru sa supravietuiasca.

Si pe-al nostru o sa-l manince pisica

Profesorul din România a fost ales sa conduca proiectul in Austria. Era cunoscuta „nebunia” sa pentru aceste creaturi firave care „tin pe aripile lor transparente echilibrul unei lumi intregi”.„La inceput erau sceptici. Totul le parea ciudat, si masina mea, si cum ma cheama si ce dialect vorbesc si ce caut. Apoi am lasat masina cu numere de România ascunsa dincolo de intrarea in sat, evitam sa spun ca vorbesc germana sasilor din România si am intrat direct in subiect. Europa le oferea bani frumosi pentru ca ei sa nu faca aproape nimic in plus. Trebuiau sa coseasca finul o data la inceputul verii, si inca o data la sfirsitul lui august. Daca prin finetea lor zbura fluturele albastru. Dupa ce s-a dus vestea ca umbla un profesor cam sarit care le da bani pentru fluturi, veneau sa-mi spuna ca si la ei in ograda a fost unul ieri, dar l-a mincat pisica. Dupa doi ani, toata Austria ma cunostea. Eram omul cu fluturii, cautat de toata lumea, de ziare si televiziuni, de colectionari si ecologisti”, povesteste profesorul, privind cu nostalgie in pardoseala biroului sau de la catedra, unde a ramas inchis de ani buni.

Aeroport pentru fluturi

Acum, fluturii profesorului se pare ca zboara la Cluj. Pe dealurile de la Apahida, Jucu, Bontida, pe deasupra Nokiei. De-a stinga drumului, spre Gherla, cimpurile si finetele Transilvaniei, spune profesorul, ascund exemplare rarisime din flora si fauna protejata de legislatia europeana. Acolo vrea sa faca rezervatii naturale care sa fie incluse intr-un parc natural imens, care sa cuprinda toate dealurile bogate in fauna si flora rara din jurul Clujului. In mijlocul parcului viseaza un muzeu al naturii, un loc pentru tabere, congrese, expozitii, concerte in aer liber. „Cel mai potrivit ar fi Castelul de la Gilau! Tine de Consiliul Judetean, credeti ca ni l-ar da?”

Fluturele de Nokia

Avem o echipa de cercetatori care studiaza aceste lucruri. Pe dealurile de la Jucu am descoperit specii rare de fluturi, la Apahida o specie de soarece de pamint, si multe plante rare. Nu e indicat sa deconspiram lista, ca dam nastere la efecte perverse. Vom trece insa la delimitarea geografica a terenurilor, la delimitarea parcelelor care trebuie protejate. Apoi vom trece la chestiunile administrative, de identificare a proprietarilor si de plata a subventiei care va fi de 238 euro la hectar, 124 euro pentru pajistile inalte, 58 euro pentru cositul manual, si restul ca subventie directa. Proiectul de cercetare poate ajunge pina la 3-400 de mii euro. Lucrul la proiect poate dura cel putin doi ani”, precizeaza Rakosy.
 
Transilvania salvata nemteste

Salvarea fluturelui de la Jucu  este un proiect elaborat in colaborare cu Trier, ce va fi finantat de Uniunea Europeana dupa modelul celui din Austria la care a lucrat profesorul Rakosy. Inca nu se stie exact la ce suma se va ridica proiectul, dar cercetatorii din echipa de la Cluj cred ca „Transilvania trebuie salvata prin ea insasi, prin ce are ea mai special si mai pretios: natura.”

Taranii nostri pot primi bani fara sa munceasca in plus. Finetele de aici, dealurile si soarele le pot da mai mult decit au sperat vreodata. Putem vinde in Europa produse brand, ca brinza, mierea, tuica, toate purtind insemnul acestei zone rezervate, ecologice. Putem relansa turismul, vrem sa organizam in parteneriat cu Italia si Germania, Sarbatoarea Internationala a Finului, intr-un fel de triunghi al evenimentelor, pentru ca ei au Sarbatoarea Narciselor Galbene in aprilie, Sardinia are Sarbatoarea Bujorului in iunie si România o va avea pe a Finului, in iulie” explica profesorul. 

Seful Agentiei de Mediu: "E mult de lucru. Le urez succes"

  • Daca proiectele profesorului  vor deveni realitate si dealurile cu fluturi ale Nokiei vor fi protejate de lege, la fel si paminturile cu soarecele orb, atunci chiar si  proiectul centurilor ocolitoare ale orasului care trec pe la Apahida, se va izbi de aripile acestor neasteptate aparitii aflate pe cale de disparitie. Dar ca zona Jucu sa devina rezervatie naturala e nevoie de vointa politica.Marian Proorocu, sef la Agentia de Protectie a Mediului Cluj, pare sceptic: “Daca proiectul va fi considerat de interes judetean, atunci va trebui sa decida Consiliul Judetean la timpul potrivit daca terenurile se transforma sau nu in rezervatii naturale. Practic, consilierii judeteni pot sa voteze impotriva fara a fi obligati sa se justifice si atunci profesorul si doctoranzii lui au muncit degeaba. Daca insa, proiectul va fi considerat de interes national si asta cel mai probabil ca va reiesi din proiect si o va aprecia Comisia Europeana, atunci trebuie Hotarire de Guvern pentru ca terenurile sa devina arii protejate. E mult de lucru la un astfel de proiect. Eu nu pot decit sa le urez succes”.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















16054 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    :D (Miercuri, 16 aprilie 2008, 14:58)

    Nautilus [anonim]

    Daca baronii imobiliari ar fi ceva mai destupati la cap, ar fi o ocazie excelenta pentru ei sa-si promoveze "marfa": complex de locuinte in mijlocul naturii, in Tara fluturilor, asa cum s-a facut reclama complexului Liziera, cu veverita :)))

    ~Nautilus
    • -3 (5 voturi)    
      Clar, fabrica o sa omoare fluturlele.... (Miercuri, 16 aprilie 2008, 15:22)

      Anonim [anonim] i-a raspuns lui Nautilus

      .... ne zice bozgorul..... care nu mai poate de ciuda.
      • 0 (2 voturi)    
        Frumos (Miercuri, 16 aprilie 2008, 15:52)

        sile [anonim] i-a raspuns lui Anonim

        Gandire neaosa, "sanatoasa".
  • +2 (2 voturi)    
    bateti campii.... (Miercuri, 16 aprilie 2008, 16:08)

    Florin [anonim]

    Stimata doamna Ruxandra Hurezean as dori sa va intreb daca ati fost vreodata la Jucu pentru ca intoxicati lumea cu niste preturi astronomice, in conditiile in care terenurile pe dealurile de la Jucu se vand intre 10 si 15 euro mp; a, poate ca la vreo 50 m de Nokia e 100 euro mp, insa ceea ce afirmati sunt pur si simplu aberatii; inainte sa scrieti un articol va rog sa va mai documentati pentru ca duceti lumea in eroare....or fi fluturii de vina!
    • +1 (1 vot)    
      cred ca o sa mancam fluturi (Miercuri, 16 aprilie 2008, 17:21)

      Alex [anonim] i-a raspuns lui Florin

      Daca nu esti un boem fara intoarcere, sau un fanatic Green Peace, intelegi ca fluturii care prin disparitia lor duc ecosistemul planetei la colaps, nu prea exista, iar la Jucu cu atat mai putin.
      Adevarul este ca urasc si eu speculantii imobiliari care fac averi, traiesc in lux si se dau cei mai mari pe banii munciti de diversi indivizi(cumparatorii finali) care platesc rasfatul primilor prin 30-40 de ani de credit. Viata nu e dreapta, dar paranoia cu fluturii o deformeaza si mai rau....
    • 0 (0 voturi)    
      Aveti terenuri la Jucu... (Miercuri, 16 aprilie 2008, 17:26)

      Grig [anonim] i-a raspuns lui Florin

      ... si credeti ca sunt prea ieftine, domnule Florin? Cand ati facut investitia, de va plangeti asa de tare? Ca daca ati primit pontul pe filiera Nicoara, Buzoianu et co., nu va pot compati...
      • +1 (1 vot)    
        nu am dom'le (Joi, 17 aprilie 2008, 10:06)

        Florin [anonim] i-a raspuns lui Grig

        Stimate domn, daca as fi avut teren acolo as fi spus ca pretul e nu de 100 euro mp ci de 200 euro mp, ca deh aveam interes sa cresc pretul; ce ti-e si cu logica asta; la unii mai greu....
      • 0 (0 voturi)    
        nu am dom'le (Joi, 17 aprilie 2008, 10:06)

        Florin [anonim] i-a raspuns lui Grig

        Stimate domn, daca as fi avut teren acolo as fi spus ca pretul e nu de 100 euro mp ci de 200 euro mp, ca deh aveam interes sa cresc pretul; ce ti-e si cu logica asta; la unii mai greu....
  • 0 (0 voturi)    
    proorocu' (Miercuri, 16 aprilie 2008, 16:12)

    odranoel [utilizator]

    cum sa te cheme "proorocu" si sa lucrezi la protectia mediului?! :))))))))
  • 0 (0 voturi)    
    totusi, ce-i cu fluturele ala? (Miercuri, 16 aprilie 2008, 16:53)

    poly [anonim]

    superb articolul, dar autoarea a uitat sa ne lamureasca care-i treaba cu fluturele. De ce e "indispensabil" pana la urma?
    • +1 (1 vot)    
      ziaristul (Miercuri, 16 aprilie 2008, 17:24)

      Alex [anonim] i-a raspuns lui poly

      ...la scoala este penibil sa existe profesori pe care ii corecteaza elevii. Un asemenea profesor ar trebui inlaturat din sistem pe motiv de incompetenta. Deasemenea si in presa ar fi frumos, ca atunci cand comentariile cititorilor bat de departe calitatea articolelor, scriitorul daca nu e suficient de politicos sa se retraga, sa fie inlaturat pe motive de competenta... se poate?
    • 0 (0 voturi)    
      chiar... (Miercuri, 16 aprilie 2008, 17:34)

      ciprian [anonim] i-a raspuns lui poly

      ...ce-i cu fluturele? Si eu sunt curios sa aflu povestea fluturelui pana la capat. Imi place la nebunie ideea "echilibrului lumii sustinut de aripile unui fluture". As vrea sa cunosc argumentele. Hotnews, se poate? pls, pls, pls!!!
  • -1 (1 vot)    
    Precizare pentru Florin (Miercuri, 16 aprilie 2008, 17:30)

    R.Hureazean [anonim]

    Stimate domnule Florin, am fost de trei ori in primavara aceasta la Jucu. Nu este vorba doar de terenurile de pe dealuri, aceea este o referinta generica. Desi si acolo au crescut preturile de la 70/80 de centi pina la 30 de euro/mp. Ariile de raspindire a fluturelui, dupa cum se precizeaza in articol nu sint in totalitate identificate aceasta fiind informatia care poate fi data publicitatii la aceasta ora. Ca si in Austria, el poate fi identificat si in gradina unui localnic si pe hectarele achizitionate de investitori,si in finetea de la poalele dealului, ca si pe deal, evident. Pretul de 100 de euro/mp este orientativ. Preturile la teren in Jucu au ajuns si la 120/130 euro/mp.
    • +1 (1 vot)    
      si...raspuns... (Joi, 17 aprilie 2008, 10:03)

      Florin [anonim] i-a raspuns lui R.Hureazean

      Stimata doamna Hurezean, nu am nimic cu nimeni insa nu imi place cand publicul este dezinformat si mai ales de presa de la care am pretentii ...ca de la politiceini nu mai am nici o pretentie!!!Daca va uitati la articolul dumneavoastra si la raspunsul pe care mi l-ati dat mie , o sa observati ca exista mari diferente; si inca ceva:unul este pretul care se cere , si altul este cel de vanzare; nu inseamna ca daca langa Nokia un "bade" cere 130 euro mp il si vinde la acel pret; si eu pot cere 200 euro mp.
  • -1 (1 vot)    
    "Eu nu pot decit sa le urez succes" (Miercuri, 16 aprilie 2008, 17:38)

    cthulhu [anonim]

    zice Seful Agentiei de Mediu.

    ai putea sa dai o mina de ajutor sau macar sa iti pese vreun pic.

    sau, daca nu, ai putea sa mori. macar nu mai respiri oxigen degeaba.
  • 0 (0 voturi)    
    ca aceia a caror denumire stiintifica (Miercuri, 16 aprilie 2008, 17:46)

    sunt locuri cu sute de fluturi [anonim]

    nu este spusa in articol.
    numai ca spre est,la cca 5oo km de cluj
  • 0 (0 voturi)    
    e implicata ubb? aia ar linsa fluturele pt teren (Miercuri, 16 aprilie 2008, 18:03)

    fluturelu ubbelu [anonim]

    oare terenul respectiv se afla in atentia ubb? ca dupa disparitia fluturelui ar putea construi ceva sedii pentru baronii universitari...
  • 0 (0 voturi)    
    Fluturas... (Miercuri, 16 aprilie 2008, 18:04)

    ina [anonim]

    Fluturas,nu mai ai aripioare,
    nu mai poti ca sa zbori din floare-n floare
    fluturas nu mai ai aripioare
    domnul conte,ti le-a retezat!

    cunoasteti opereta?
    nu,nu e de 3 parale...
    • +1 (1 vot)    
      analogia lu' peste.. (Miercuri, 16 aprilie 2008, 18:57)

      capcaunul [anonim] i-a raspuns lui ina

      ai vazut cumva un prilej de a epata (cu aceste cunostinte rudimentare as spune, dar care in aroganta ta ti se par probabil ceva iesit din comun).. ? intre nunta lui figaro si articolul de fata e acelasi tip de legatura ca intre etanol si prajitura.. adica trebuie sa te scarpini bine la urechea stanga cu mana dreapta pe dupa cap ca sa gasesti aspecte comune..

      in alta ordine de idei: dragi ecologisti, ar trebui sa-i intrebati pe nemti si pe ceilalti cu economie dezvoltata ce se intampla la ei, lasa ei balta proiecte de miliarde ptr fluturasi si sobolani verzi dungati? a ramas romania fara paduri, munti si fauna de exceptie? cred ca aberatiilor ar trebui sa li se impuna o limita (o amenda, ceva), ca nu exista guvern occidental caruia sa ii pese de ecologie (si nu vorbim de disparitia mamutilor, ci de gaze si alti laci care oricum dispar zilnic, daca nu stiati, cam 300 de specii, e drept ci cateva miliarde, adica nimic). dar nu, ne-am gasit noi cei saraci si rupti in fund ca sa ne aliniem la toate 'pasaricile' de oameni carora li s-a urat cu binele.. atat de tare ca ne lasam copiii sa ni-i sfasie maidanezii.. sunt curios ce se intampla daca ii murea lui tariceanu un copil sfasiat de caine.. ar fi fost razboi national
      ? ar fi trimis armata? probabil ca da..
  • +1 (1 vot)    
    fuluturi sau mancare? (Miercuri, 16 aprilie 2008, 19:18)

    slotin [anonim]

    personal as sacrifica chiar si cateva specii de fluturi daca unei singure persoane ii va fi mai bine. industria care vine la cluj nu este o industrie poluatoare si prin ea vor trai mai bine cateva mii de oameni( ma refer numai la salariati nemaitinand cont de familiile lor").sunt mai importanti oamenii decat fluturii . parerea mea.
    • -1 (1 vot)    
      invers, coane! (Joi, 17 aprilie 2008, 11:30)

      clujean [anonim] i-a raspuns lui slotin

      personal as sacrifica vreo cateva (chiar mai multe) persoane daca ele ameninta echilibrul ecologic si, astfel, soarta majoritatii omenirii!
  • +1 (1 vot)    
    OOPS (Miercuri, 16 aprilie 2008, 19:23)

    Venalu [anonim]

    Tocmai ce s-a aflat că nu e vorba de fluturi, ci de gărgăuni...
  • 0 (0 voturi)    
    constiinta nu si nu (Miercuri, 16 aprilie 2008, 19:58)

    winni [anonim]

    Nicoara si gasca lui de burtosi - ieri bisnitari, azi IMPORTANTI oameni de afaceri - sunt gata sa sacrifice pentru imensele smenuri de la Jucu siguranta unui oras populat de 365.000 de vertebrate din specia homos sapiens. Cum sa ne imaginam ca bietele himenoptere ameninate cu disparitia ar putea sa le zguduie constiinta?? CARE constiinta??? Si daca dispar, ce daca??!! Vor veni in schimb mii de chinezi sa consolideze lantul trofic.
    • 0 (0 voturi)    
      :) (Joi, 17 aprilie 2008, 12:00)

      BD [anonim] i-a raspuns lui winni

      da... consolidarea lantului trofic va aparea o data cu placintele cu fluture albastru si sobolan de pamant ca specialitate la cantina pt. chinezi :))))
  • 0 (0 voturi)    
    din Austria un leac sigur (Miercuri, 16 aprilie 2008, 21:04)

    fluturas [anonim]

    Faza cu profesorul aducator de mana cereasca peste agricultorii austrieci se potriveste de minune cu lunga faza a surplusurilor de produse alimentare din UE, cand taranii faceau parale prin inactivitate si cu asemenea proiecte ecologice. Insa, revenind la cornul abundentei care se revarsa in prezent asupra Jucu, munca asidua de asfaltare a regiunii nu trebuie nicidecum sistata: exemplul luminos austriac arata ca se pot construi benzi de asfalt prin habitatul a anume vietati, iar in perioadele migrarii se pun niste tablite cu "Atentie! Broaste raioase traverseaza!" - si cu totii sunt impacati.
  • -1 (1 vot)    
    ina ii raspunde capcaunului (Miercuri, 16 aprilie 2008, 21:10)

    ina [anonim]

    Legatura e prea subtila,ca sa o inteleaga un arogant ca
    tine.Legatura ta cu copiii sfisiati de ciini este chiar absurda iar ideile tale sunt intrerupte de traznete pe creier.Lasa oamenii sa se exprime liber si nu te mai crampona de ideile altora.Ai auzit de toleranta?
    Chiar numele care ti-l dai exprima de altfel felul tau de a fi.
    • +1 (1 vot)    
      cata profunzime.. (Miercuri, 16 aprilie 2008, 22:34)

      capcaunul [anonim] i-a raspuns lui ina

      nu o data am spus ca nickul meu este intoleranta fata de aberatii.. era la mintea gainii-batuta-de-baba-ca-a-adus-doar-o-margica.. iar intoleranta mea, pai sa vede: manelele le-as interzice prin lege, cainii vagabonzi ar fi o raritate, furtul l-as pedepsi de trei ori mai rau, accidentele mortale ar trece la o divizie speciala care sa nu cedeze la presiuni politice, vantu ar fi in parnaie, iliescu cu arest la domiciliu, patriciu sub ancheta unei echipe de la scotland yard, toti primarii bucurestiului sub lupa DNA, ministrii dovediti corupti condamnati penal, nici o extensie de imunitate ptr nimeni dupa terminarea mandatului (parlamentar, ministru, presedinte), eliminarea boracizarii societatii romanesti printr-un program masiv care sa promoveze decenta si respectul fata de ceilalti.. mdeh, cu actuala programa in scoli nu se promoveaza nimic, elevii invata ce vad acasa si la scoala..

      mda, sunt un mare capcaun, i-as musca de cap pe toti aberantii..
      • 0 (0 voturi)    
        Asteptati .... (Joi, 17 aprilie 2008, 10:12)

        Giorgia [anonim] i-a raspuns lui capcaunul

        ... eu inca mai cred ca articol-ul este ironic si mi-l imaginez pe pasionatul profesor alergand din floare in floare ... sigur este un articol ironic. O multinazionale oprita din grandioasele ei proiecte din causa unui ...! Go figure, a butterfly!
      • 0 (0 voturi)    
        @capcaunul (Joi, 17 aprilie 2008, 10:20)

        swolf [anonim] i-a raspuns lui capcaunul

        Sunt intrutotul de acord cu tine si, in plus fata de masurile "intolerante" pe care le-ai lua si la care subscriu 100%, as slava si fluturele cu pricina prin dezvoltarea unui proiect de dezvoltare durabila, bazat pe ecologie si turism. Este exact ceea ce propune si domnul profesor Rakosy, al carui entuziasm este energizant iar idealismul dansului sper sa atraga cat mai multi prozeliti.
      • -1 (1 vot)    
        intoleranta vs ignoranta (Joi, 17 aprilie 2008, 12:53)

        Pita [anonim] i-a raspuns lui capcaunul

        Intoleranta pe care tu o arborezi cu atata mandrie marge mana in mana cu ignoranta specifica sociatatii romanesti in “nesfarsita tranzitie” (spre ce “tranziteaza” nu prea stiu dar cu siguranata nu spre o stare de normalitate). Asa cum tu nu accepti dreptul unora de asculta manele nici ei nu-ti respecta dreptul de a merge pe strada fara a si intoxicat de ritmurile care lor le provoaca euforie (model de gandire ce se aplica in multe din situatiile mentionate de tine).
        Ca sa revin la comentarii referitoare la articolul de mai sus as dori sa mentionez ca in societatile civilizate (printre care Romania ar dori sa se numere) dezvoltarea economica se incearca sa nu afecteze durabiliatea mediului (environmental sustainability) Aceasta inseamna sa nu fie afectata abilitatea mediului natural de a se reface in urma perturbarilor si dreptul generatiilor viitoare de a se bucura de mediul de are ne bucuram noi.
        In multe din tarile europene se investesc sume imense de bani pentru refacerea unor habitate pierdute in urma avantului economic de care s-au bucurat in anumite perioade. Evitarea acestor greseli este mult pai ieftina decat reparatiile ulterioare. Autoritatile cu putere de decizie ar trebui sa distinga intre nevoile societatii de a se dezvolta si imbagatirea imediata a unui numar redus de persoane cu consecinte dramatice asupra mediului.
        Am avut onoarea de a participa la cateva cursuri predate de Dl. Rakosy (etica in probleme de mediu) si nu este visatorul (daca visator ese defined de unii o persoana cu capul in nori/nerealist) imaginat de unii cititori. Este un cercetator de marca pe plan international a carui opinie ar trebui ascultata si respectata. Il felicit pentru proiect si ii urez success. Pacat numai ca in Romania specialistii sunt dati la o parte de catre eroii ce se pricep la toate.
        • 0 (0 voturi)    
          @Pita (Joi, 17 aprilie 2008, 14:55)

          swolf [anonim] i-a raspuns lui Pita

          Sunt de acord cu tine, am exagerat, nici eu nu as interzice manelele, cu tot discomfortul pe care mi-l provoaca acest gen muzical. :) Libertatea de expresie trebuie aparata, chiar cu riscul depresiilor. Ramane totusi sa speram ca, daca profesorul Rakosy va reusi sa infiinteze parcul natural cu pricina, manelele vor fi interzise macar pe perimetrul acestuia. Altfel vom avea parte de niste fluturi albastri foarte stresati :)
        • 0 (0 voturi)    
          'la ipocrita' (cu accent pe a-ul final) (Joi, 17 aprilie 2008, 18:47)

          capcaunul [anonim] i-a raspuns lui Pita

          e o vorba, sa te fereasca dumnezeu de ... virtuos !
  • 0 (0 voturi)    
    Doamne ajuta! (Joi, 17 aprilie 2008, 10:02)

    mir [utilizator]

    mare suavitate...
  • 0 (0 voturi)    
    hahaha (Joi, 17 aprilie 2008, 10:19)

    nick [anonim]

    wtf? FLUTURI? alta aia acum.

    :))))
  • 0 (0 voturi)    
    bravo Ruxi. (Joi, 17 aprilie 2008, 12:20)

    ardelean [anonim]

    Sa dea Dumnezeu sa reuseasca profesorul
    Rakosy, pacat insa ca tu si in curand si Razvan locuiti in Bucuresti si va veti bucura mai rar de ceea ce spui ca are Transilvania mai bun.
  • 0 (0 voturi)    
    totul albastru (Joi, 17 aprilie 2008, 13:04)

    BlueBoy [anonim]

    Ma intreb daca fluturasul albastru se aseaza unde e scris numele firmei Nokia (tot cu albastru), i se mai observa aripioarele ?!
  • 0 (0 voturi)    
    Fluturii (Joi, 17 aprilie 2008, 13:34)

    Gheorghe Flutur [anonim]

    Ma intreb cine umbla dupa fluturi? Cel care scrie, cel care citeste sau ....insesi fluturii!


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by