Pretul achizitiilor intarziate la MApN: patru soldati romani morti in Irak si Afganistan

de Attila Biro     HotNews.ro
Luni, 14 aprilie 2008, 14:02 Actualitate | Esenţial


TAB-uri romanesti
Foto: Hotnews
Primele 10 blindate elvetiene din 31 contractate, considerate mai sigure decat cele romanesti, vor sosi la sfarsitul acesti luni, sustin oficialii MApN. Patru soldati romani au murit pana acum in TAB-uri romanesti in Irak si Afganistan. Contractul cu elvetienii fusese semnat inca din 2006, dar livrarea noilor blindate a intarziat, sustin oficialii de la Aparare, din cauza ca producatorul elvetian MOWAG GmbH a construit zece blindate in doi ani. Intre timp, MApN a stabilit ca prioritara achizitionarea a 48 de avioane de lupta, program de achizitii evaluat la 3,5 miliarde de euro.
  • Caporalul Ioan Grosan a fost ucis de explozia munitie din interiorul TAB-ului cu care se afla in patrulare
  • Romania a contractat un lot de 31 de blindate elvetiene Piranha, in valoare totala de 37 milioane de euro
  • Potrivit evaluarilor interne M ApN are nevoie de aproximativ 600 de blindate.
  • Ministrul Teodor Melescanu a anuntat ca prioritara inzestrarea armatei cu avioane de lupta

Ministrul Apararii, Teodor Melescanu, a anuntat la bilantul MApN ca, la finalul acestei luni, vor fi livrate primele 10 blindate Piranha. Cele 10 trasportoare, care asigura protectia soldatilor in misiunile de patrulare in zonele de razboi, fac parte dintr-un lot de 31 si urmeaza sa inlocuiasca vechile TAB-uri utilizate de soldatii romani in Afganistan si Irak. Reprezentantii MApN explica intarzierea livrarilor prin complexitatea procesului de productie:

“Chiar si atunci cand cumparam o masina trebuie sa asteptam doua sau trei luni. La un blindat e si mai mult, avand in vedere ca este un autovehicul special. Chiar daca contractul a fost semnat in 2006, productia a inceput inca din 2005”, a declarat pentru HotNews.ro Andreea Dumitru, purtatorul de cuvant al MApN.

Peste 1 milion de euro pentru un Piranha

Transportoarele blindate Piranha sunt produse de catre compania elvetiana MOWAG GmbH-Elvetia. Valoarea contractului semnat de catre Romtehnica SA din partea statului romana si compania elvetiana, in 2006, este de 37,6 milioane de euro. MApN sustine ca producatorul elvetian a stabilit calendarul de livrare astfel: primele  10 transportoare Piranha vor fi livrate la sfarsitul lunii aprilie 2008, iar celelalte 21, in loturi de cate 7, sunt asteptate in octombrie 2008, octombrie 2009 si octombrie 2010.

Cum mor soldatii romani in Irak si Afganistan

De la implicarea Romaniei cu trupe in treatrele de operatii au murit sapte soldati, cinci in Afganistan si doi in Irak. Cateva zeci de soldati au fost raniti. Dintre cei sapte soldati, patru si-au pierdut viata in TAB-urile romanesti, atacate cu dispozitive explozive. TAB-urile nu au reusit sa protejeze soldatii de explozia bombelor artizanale iar in unele cazuri soldati au ramas blocati in blindate.

Ministerul Apararii admite ca transportoarele sunt uzate si ca nu ofera protectia necesara. “Aceste TAB-uri au fost proiectate pentru cerintele de lupta din perioada anilor 80, acum aceste cerinte s-au schimbat”,  a declarat, Andreea Dumitru purtatorul de cuvant al MApN.

Blindatele capcana

In 2007, senatorul Jean Vraciu, membru al Comisiei de Aparare a Senatului a efectuat o vizita in Iarak, unde a constatat ca TAB-urile romanesti sunt uzate si ca sunt pericol pentru soldati. “Blindatele reprezinta inima unor astfel de operatiuni. TAB-urile romanesti nu ofera protectia necesara, sunt depasite tehnic, se misca incet, blindajul este strapus usor de bombele artizanale”, a declarat senatorul Jean Vraciu. El a mai spus ca soldatii au si mari probleme cu mobilitatea in interiorul TAB-urilor.

“Blindatele romanesti sunt foarte mici, cei care sunt mai bine-facuti abia pot intra sau iesi. Aceste TAB-uri au fost construite pe proiecte din ani 60-70 cand nivelul de echipare a soldatilor era altul. Acum luptatorii din TAB-uri au veste antiglont si alte echipamente”, a declarat Jean Vraciu. Expertii militari sustin ca soldatii romani mor si din cauza ca nu pot sa evacueze vehicolul la timp iar munitia din interior explodeaza. Asa a murit si caporalul Ioan Grosan.

Lista neagra

  • Sergentul Narcis Sonei, a fost ucis in martie 2005 in Afganistan, dupa ce blindatul in care se afla a fost afectat de explozia unei bombe artizanale
  • Plutonierul-major Gheorghita Dragusanu a murit in Afganistan pe 20 iunie 2006. La aproximativ 20 kilometri de Kandahar, transportorul in care se afla militarul roman a declansat un dispozitiv exploziv improvizat.
  • Plutonier major Aurel Marcu a fost ucis în data de 6 septembrie2007, după ce TAB-ul în care se afla într-o misiune de patrulare in Afganistan a trecut peste un dispozitiv explozibil improvizat
  • Caporalul Ioan Grosan si-a pierdut viata in Irak pe 21 septembrie 2007, dupa ce munitia din TAB-ul in care se afla a explodat.

Presedintele Traian Basescu a solicitat  MApN urgentarea programului de achizitii. “Cer Ministerului Apararii, Statului Major General sa depuna un efort major in indeplinirea programelor de achizitie a Armatei. Nu mai putem tolera de la an la an raportarile aproape nevinovate, cu zambetul pe buze, care arata si un oarecare nivel de dezinteres, ca iarasi nu ne-am realizat programul de achizitii”, a declarat seful statului.

In opinia sa, nerealizarea programelor de achizitii nu este justificata nici de procedurile greoaie. “Poti sa ai o intarziere in primul an, cand se intocmesc caiete de sarcini, cand se fac toate procedurile, dar perpetuarea acestei probleme an de an, nerealizarea achizitiilor de tehnica noua este un element ingrijorator pentru Armata”, a mai spus Basescu.

Avioane de 3,5 miliarde de euro

Ministrul Theodor Melescanu a declarat ca programele de achizitii sunt in grafic si ca singura problema este asigurarea de fonduri pentru viitoarele contracte de inzestrare ale armatei. Ca prioritate in domeniul achizitiilor, ministrul Melescanu a anuntat programul “Avionul Multirol” (cumpararea a 48 de avioane de lupta) in valoare de 3,5 miliarde de euro. Despre acest program de achizitii, liderul PSD Mircea Geoana a declarat ca este o batalie pe comisioane intre palatele Cotroceni si Victoria.  Geoana sustine ca MApN ar trebui sa se concentreze pe capacitatea de transport si de sustinere a trupelor la distante mari.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















5583 vizualizari

  • -3 (3 voturi)    
    Nu cred ca asa se pune problema! (Luni, 14 aprilie 2008, 14:55)

    Mina marina [anonim]

    Si americanii au masini foarte performante si tot mor. Sigur ca e bine sa ai blindaj mai gros insa asta nu va face cu mult mai sigura viata celor din teatrele de razboi.
  • -2 (2 voturi)    
    propaganda (Luni, 14 aprilie 2008, 15:03)

    dan [anonim]

    ultimul militar roman mort in Afganistan nu era in TAB, ci intr-o mare masina americana, cumparat acum un an sau doi. iar aceasta masina performanta a trecut peste un dispozitiv artizanal. cel putin asa au sunat comunicatele de presa din acel moment
  • -3 (3 voturi)    
    Vieti (Luni, 14 aprilie 2008, 15:15)

    Stoewer [anonim]

    Daca le pasa asa de mult de vietile soldatilor, atunci de ce ii mai trimit in Afganistan?
    • +1 (1 vot)    
      Nu-i trimite nimeni (Luni, 14 aprilie 2008, 17:12)

      un nenica [anonim] i-a raspuns lui Stoewer

      Nu-i trimite statu, stau le permite sa se duca. Se bat pe locurile alea de acolo pentru ca vor bani. Isi asuma riscurile. E mai riscant decat zugrav in Spania si mai bine platit. Nu ai de ce sa-i plangi. Daca riscu era zero se duceau pe salariu minim....
      • 0 (0 voturi)    
        ba (Luni, 14 aprilie 2008, 22:50)

        qwert [anonim] i-a raspuns lui un nenica

        nenica, tu ce te bagi? nu cred ca e un subiect pt. tine. se face porumbu anu asta? crezi ca esti mai inteligent sau mai destept decat vitele pe care le cresti? cum dracu de ai internet? astea sunt intrebarile tale, nu altceva...!!! animal planet ce esti, tare as vrea sa vad ce mutra ai
        • 0 (0 voturi)    
          accident de munca! (Luni, 14 aprilie 2008, 23:28)

          rzprox [anonim] i-a raspuns lui qwert

          degeaba faci gura. nu-i trimite nimeni acolo. se duc de bunavoie. si sincer moartea lor nu e altceva decat accident de munca. tu stii cati mor pe luna la combinatul SIDEX? si nu ii face nimeni eroi! stai linistit. Pe mine, ca si pe multi altii ne doare fix in cot de ambitiile militare ale lui Basescu sau Tariceanu sau a altora, de sumitul lor nenorocit si alte chestii de genul. oricum fac o politica externa cretina. mai degraba ar realoca banii pt altceva.
          • 0 (0 voturi)    
            draga rzprox (Marţi, 15 aprilie 2008, 19:25)

            qwert [anonim] i-a raspuns lui rzprox

            nenica, esti cel mai bun...ai dreptate, esti un tip tare , muncitor, cool, tu muncesti, nu gandesti. tu crezi ca armatele au fost facute asa, in doru lelii ? ca sa cheltui niste bani ? mentalitatea ta arata ca ori esti un extraterestru blajin si harnic, un pic depresiv, ori un necajit de soarta, dar care nu vede cauzele relelor ce i se intampla, si le ia drept pedeapsa zeilor, parca ilici a trimis trupe, nu marinaru. cu cine ai votat, mai shmoo ? stii ce e un shmoo ? iti recomand un film : lucky number slevin
  • -3 (3 voturi)    
    investitii in razboi pe timp de pace (Luni, 14 aprilie 2008, 15:23)

    mihai [anonim]

    Nu aveti domnilor bani sa terminati centrala nuclear-electrica de la Cernavoda care ar furniza 50% din energia necesara Romaniei dar avem acceasi bani sa ii dam pe avioane de lupta. Iar politizam toate domeniile si iar nu vedem adevaratele probleme, sunt decizii politice si nu au legatura cu sarmanii soldati morti pe campul de lupta.
  • 0 (2 voturi)    
    noi nu putem ? (Luni, 14 aprilie 2008, 15:23)

    je [anonim]

    Oare nu se putea sa modernizam fabrica noastra ca sa produca o noua versiune de tab. Cu partea de jos intarita, cu motoare mai puternice cumparate dinafara, si cu interiorul modernizat...si dupa aia sa vindem noi la altii ?
    • 0 (2 voturi)    
      nu, nu putem (Luni, 14 aprilie 2008, 15:58)

      gi [anonim] i-a raspuns lui je

      nu, nu putem; uita-te la Tractorul, Semanatoarea, Imgb si vei vedea. NU SUNTEM IN STARE ca natie
      • 0 (0 voturi)    
        esti sigur? (Marţi, 15 aprilie 2008, 13:57)

        Lucian* [utilizator] i-a raspuns lui gi

        uita-te la UMF Mizil (vehicule de lupta a infanteriei) si la Moreni (fabricantul TAB-ului).
        Se poate, dar nu se vrea!
    • +1 (1 vot)    
      ptr. je (Luni, 14 aprilie 2008, 15:59)

      sile [anonim] i-a raspuns lui je

      Probabil ca s-ar putea, dar acum e la moda sa cumparam totul din afara.
      Uite asa o sa ne pierdem si bruma de inteligenta tehnica pe care o mai avem.

      Pe de alta parte,adunatura de politicieni de doi lei
      care guverneaza tara nu a inteles,nici pana acum, necesitatea mentinerii si incurajarii unei industrii puternice.
      • 0 (0 voturi)    
        experimenteaza (Luni, 14 aprilie 2008, 22:44)

        balaure [anonim] i-a raspuns lui sile

        bine bai moshule, pana se trezesc inventatorii tai, lasa-i pe racanii care isi risca viata sa primeasca scule performante. tu crezi ca un blindat se face in garaj? si se testeaza pe pajiste ? voteaza tot asa si o sa-ti suga astia pensia imediat, ai dracu cu politicienii vostri, banditi ce sunteti !!!
        • 0 (0 voturi)    
          ptr balaure (Marţi, 15 aprilie 2008, 6:35)

          sile [anonim] i-a raspuns lui balaure

          Balaurul e animalul ala cu mai multe capete dar toate seci?

          Intamplator stiu cum se construieste un TAB.
          Pentru tine,care probabil n-ai construit nimic in viata ta,lucru asta ti se pare minunea de pe lume.Afla ca nu e asa baiatule!

          Din pacate tara asta e populata de multi impotenti ca tine care isi mai dau si cu parerea.
    • 0 (0 voturi)    
      se poate dar nu se vrea (Marţi, 15 aprilie 2008, 13:56)

      Lucian* [utilizator] i-a raspuns lui je

      TAB-ul ca si nivel de protectie este cel putin egal daca nu chiar superior masinilor blindate americane.
      Cei de la Moreni, care produc TAB-ul au oferit o versiune imbunatatita (motor strain, turela straina) care rezista mai bine chiar si la mine dar se pare ca nu s-a dorit achizitionarea lor. Nu pica comisionul :).
      Faza cu "masinile straine rezista si cele romanesti nu" este o legenda raspandita in mod voit probabil de cei care vor niste comisioane din noile achizitii.
      Tinand cont in Orientul Mijlociu au fost distruse inclusiv tancuri Merkava (unul din cel mai puternic blindate vehicule din lume) cu IED, cred ca spune ceva de cat de mult vor rezista si prea scumpele noi blindate.
      Exact asa cum a spus si altcineva, nu este problema de existenta sau inexistenta tehnicii blindate, sunt doar prea multi incompetenti si comisionari in functii mari.
  • 0 (0 voturi)    
    Ha-ha (Luni, 14 aprilie 2008, 16:21)

    gigi [anonim]

    Este o indiferenta crasa, fata de militarii trimisi in afara. Degeaba, toate sunt vorbe goale, care nu le tine nici de cald si nici de foame, 99% pentru supravietuirea lor este spiritul de a se descurca romaneste la fata locului, si ajutorul dat de colegii altor natiuni. Daca ar fi dupa ai nostri la fiecare vizita oficiala, ar da pietrele cu var, si ar pune covoare rosii - si ascunderea adevaratelor probleme
  • +1 (1 vot)    
    Obligatii (Luni, 14 aprilie 2008, 17:37)

    Catalin [anonim]

    Ba din contra....militarii romani "nu se mai bat" sa plece , foarte multi chiar nu vor sa mai plece, militarii fiind mai nou obligati prin contract sa participe la misiuni(nu e valabil ptr. ofiteri), multi alegand sa paraseasca Ministerul Apararii, nevoia de personal fiind aproape acuta. Plata , ptr cei care nu stiu , este cea mai mica dintre toate fortele participante, diurna fiind de 70 S (dolari, nu euro, ca doar de aia traim in europa), iar riscurile sunt chiar mari. Cine-si inchipuie ca e o plimbare in parc, se inseala amarnic.
    Cat despre TAB-uri, ale noastre sunt complet depasite, si dincolo de dorinta de a retehnologiza fabricile noastre, dureaza foarte mult sa reproiectezi un transportor nou, e nevoie de ani, ptr proiectare si testare si miliarde de euro investite, iar trupele noastre au nevoie de ele ACUM. Reechiparea celor existente, fara sa fiu malitios, este lipsita de realism, ele reprezentand un proiect complet depasit,si neadaptat la conditiile actuale. E ca si cum ai spune ca o sa pui motor de BMW pe Dacie si o sa iasa BMW...oricum ai da-o , nu iese
    • 0 (0 voturi)    
      nu prea ai dreptate... (Luni, 14 aprilie 2008, 18:25)

      Stefan [anonim] i-a raspuns lui Catalin

      In primul rand standardul de protectie pentru masinile blindate ale tarilor fostului Pact de la Varsovia era mai mare decat al NATO. Apoi un transportor blindat nu este proiectat sa reziste la bombe artizanale care de multe ori au greutati de ordinul zecilor de kilograme, este proiectat sa reziste munitiei de infanterie, mitralierelor grele si schijelor de la proiectilele de artilerie. Pentru mai mult, ai tancurile...dar care si ele chiar, au probleme sa reziste la munitia perforanta de 30mm, deci ce poti sa ceri de la un TAB?? La Moreni s-a fabricat un prototip de TAB pe nume Saur care se pare ca este ^state of the art^ Posibilitati tehnice si intelectuale exista dar de ce sa luam un produs romanesc cand putem sa luam unul mai scump din afara la care mai trebuie sa asimilam si logistica necesara (deci si mai multi bani)...dar trebuie sa mai pupam niste fu*duri Nato...deci nu e vorba de tehnica, este vorba de politica. Inca o corectie mica: doar militarii din unitatile de casti albastre sunt obligati prin contract sa participe la misiuni ONU (ca doar d-aia s-au dus in unitati de casti albastre), cei care pleca in Irak si Afganistan pleaca de buna voie pentru bani care chiar daca sunt putini, tot sunt mai multi decat acasa.. Respectele mele!
      • 0 (0 voturi)    
        dreptatea (Marţi, 15 aprilie 2008, 2:05)

        Catalin [anonim] i-a raspuns lui Stefan

        o sa incep cu sfarsitul...so ., nu esti la curent...conform noului statut al SGV (soldat gradat voluntar) toti si repet TOTI acestia sunt OBLIGATI sa plece la ORDIN (poti sa te documentezi inc az c a ai indoieli).
        cat despre TAB si varsovia..ma scuzi, dar se vede ca vorbesti din carti si ca nu te-ai suit niciodata in unul. poune pe tine vesta si armamentul si baga-te in tab, sa vezi cum de-abea intri, nu ai spatiu deloc inauntru, nu ai aer conditionat (tine cont ca tre sa operezi patrule de ore intregi cand afara sunt 60-70 de grade), iar inauntru nu mai vbim. cand ajungi sa bei, fara exagerari 10 litri de apa intr-o zi. Nu sunt adeptul la a arunca cu banii afara...., dra prototipul imi suna a ceea ce e, adica PROTOTIP, pur si simplu nu are "patina timpului", nu e verificat in COMBAT FIELD, deci nu prezinta nici o garantie. Nu cere nimeni s a reziste la 6 Kg d e explozibil, ca n-are cum (de alltfel s-a si intamplat), dar n-ai vrea s a vezi cu trece ag-ul c aprin branza prin blindaj si multe altele. si mai putem vbi de ergonomie , manevrabilitate, viteza de deplasare in camp, fiabilitate si tot asa. Toate cele bune
        • 0 (0 voturi)    
          armata este armata si ordinul nu se discuta! (Marţi, 15 aprilie 2008, 17:11)

          Lucian* [anonim] i-a raspuns lui Catalin

          Adevarul este ca Romania ESTE in stare de razboi (chiar daca nu pare) asa ca nu prea este de ales daca pleci sau nu. Esti militar rezervist? Atunci poti oricand sa fii chemat sa te prezinti la unitate.
          60-70 de grade afara nu sunt ca intri in soc termic. Am fost si in Sahara si discutam de vreo 50, nu ca se simte mai racoare. In schimb trebuie sa recunosc ca transpiri cu vesta aia pe tine de parca ai fi sub dus. Am inteles ca s-au pus aparate A/C pe TAB-urile din zona.
          Soldatii israelieni sunt antrenati :) sa bea si 20 de litri de apa pe zi. Este o necesitate!
          Referitor la prototip: este cam finalizat si terminata chiar si testarea pt ca prototipurile nu participa la licitatii! Nu este facut de incepatori (au doar cateva mii de transportoare facute) si in plus s-a lucrat inclusiv cu colaborare vestica (motoare, turele, sisteme de navigatie, etc.).
          AG 7 / RPG 7 (ala micu' purtat pe umar si proiectat prin '60) poate strapunge si 400 mm de otel laminat, pt ca a fost proiectat sa distruga tancuri. Asa ca poti sa uiti ca un TAB sa reziste la o lovitura directa de asa ceva. Blindajul unui TAB / APC este proiectat sa te apere doar de gloante si schije, dar in nici un caz de o lovitura directa de AG sau de mine AT.
          Inclusiv la celebrele Stryker, britanicii au fost obligati sa puna tot felul de gratare de jur imprejur ca sa faca proiectilele (grenadele reactive) sa explodeze inainte de a atinge blindajul. Stryker este considerat in momentul de fata drept cel mai avansat vehicul usor de lupta. In concluzie: cine mai viseaza ca Piranha te apara mai mult ca un TAB B33 Zimbru (astea nu sunt in zona)?
        • 0 (0 voturi)    
          dreptatea..in parte (Marţi, 15 aprilie 2008, 22:59)

          stefan [anonim] i-a raspuns lui Catalin

          Cu partea cu statutul SGV ai dreptate poate (nu sunt la curent cu noul statut) Am facut si armata si "m-am dat" si cu TAB-ul. Ti-am dat dreptate la faptul ca nu este Mercedes la confort...Cat despre celelalte aspecte, da-mi voie sa nu fiu de acord.
          Orice vehicul militar incepe ca PROTOTIP; daca nu i se da sansa sa demonstreze ceea ce poate, ramane un bibelou dragut. Cat despre faptul ca nimeni nu cere sa reziste la 6kg de explozibil, iar nu sunt de acord; tocmai asta e problema, ca opinia publica se revolta cand un tab e distrus de un IED (IED-uri care de obicei au mult peste 6kg, de cele mai multe ori suficient cat sa distruga un tanc) deci problema este "Ce poti cere in mod REZONABIL de la unTAB" Toate cele bune si tie!
    • 0 (0 voturi)    
      depasite? (Marţi, 15 aprilie 2008, 15:31)

      Lucian* [utilizator] i-a raspuns lui Catalin

      la ce sunt depasite?
      La motorizare si la turela sunt depasite.
      Dar BLINDAJUL este OK!

      Blindatul ala nou de care spui este deja proiectat de un an chiar pt conditiile de azi, dar nu se vrea achizitia lui pt ca nu pica comisionul :).

      http://www.hotnews.ro/stiri-arhiva-1146342-romarm-vinde-nou-model-transportor-blindat.htm

      Mai este o stire din anul asta referitoare la blindat si se pare ca ar fi rezolvat inclusiv si de motoare straine.
  • 0 (0 voturi)    
    titlul articolului e complet aiuritor ... (Luni, 14 aprilie 2008, 17:37)

    gm [anonim]

    titlul articolului e complet aiuritor ...
  • -1 (1 vot)    
    dotarea cu vehicule protejate anti IED etc. (Luni, 14 aprilie 2008, 18:01)

    gm [anonim]

    TREZIREA! Vehiculele speciale care salveaza vieti in Irak se cheama si arata ALTFEL.
    Vezi programul MRAP al US DoD.
    Daca tot ne facem ca ne pasa de soldatii nostri ...

    In alta ordine de idei, atunci cand va trebui Romania sa cumpere cateva sute de TAB-uri pentru a le inlocui pe cele romanesti (inghesuite, urate, te omoara cu zile etc.) probabil oamenii de la MOWAG vor avea f. multe lazi de sampanie de comandat pentru a sarbatori succesurile romanesti.
    Sa traiti bine, ca elvetienii!
  • +1 (1 vot)    
    TAB (Luni, 14 aprilie 2008, 20:24)

    Nautilus [anonim]

    Toate generatiile de TAB se bazeaza pe defunctul BTR-60 sovietic. In ciuda multiplelor imbunatatiri ale mecanicii, care nu mai are multe in comun cu jafurile sovietice de la sfarsitul anilor '50, problemele de baza au ramas:

    - blindaj ridicol, 7-9mm
    - constructie din otel, fara materiale moderne compozite
    - spatiu interior mic si acces greoi

    Rusii nu l-au tinut in productie, dar chipurile ar trebui s-o facem noi ca suntem mai destepti :)

    ~Nautilus
    • 0 (0 voturi)    
      si totusi... (Marţi, 15 aprilie 2008, 1:26)

      stefan [anonim] i-a raspuns lui Nautilus

      ¨Blindajul ridicol¨ al B-33 Zimbru rezista la 7,62mm lateral si 12.7 in arcul frontal. Mowag Piranha III cumparat de Armata Romana considerat printre cele mai bune din lume rezista la... 7,62mm lateral iar in arcul frontal DOAR prin aplicarea de module suplimentare de blindaj rezista la 14,5mm...care se pot adauga si TAB-urilor fara probleme.. Protectie balistica 8kg TNT adica la un IDE (improvised explosive device) de peste 8kg nu rezista, . Singura parte cu care sunt de acord din cele ce ai spus este accesul relativ greoi, rezolvat la prototipul Saur produs la Moreni care are accesul prin trapa posterioara (ca Piranha). Ca bomboana de pe coliva, Piranha costa 1 milion bucata iar Saur 60000 bucata. Sanatate!
      • 0 (0 voturi)    
        exista iubire (Marţi, 15 aprilie 2008, 8:22)

        cel mare [anonim] i-a raspuns lui stefan

        ...si ce firma-i aia ca nu poate livra mai mult de 10 taburi odata?
      • 0 (0 voturi)    
        rezista pe dracu' (Marţi, 15 aprilie 2008, 15:57)

        Nautilus [anonim] i-a raspuns lui stefan

        Poate rezista la un glonte de Kalasnikov (7,62x39) de la distanta ceva mai mare. Gloantele perforante cu miez de tungsten gaureau cel putin de 2 ori mai adanc inca din al Doilea Razboi Mondial, acum vreo 3 generatii. Nu mai vorbim aici de un 12.7 NATO sau de un 14,5x114 sovietic.

        Blindajul trebuie sa protejeze de primele tiruri, dupa aceea e treaba celor dinauntru sa-si foloseasca armamentul - trebuie sisteme de ochire, arme de calitate nu sa se blocheze de cum se incalzesc, butoane care sa nu ramana in mana, aer conditionat sa nu fii ametit dupa 10min la volan. Rusii construiau ca in timpul razboiului, in ideea ca daca bubuie un blindat mai sunt 20 in rezerva, le trebuia ceva ieftin si care sa se poata face in serie mare; dupa cativa ani au renuntat la idee si au trecut la ceva mai modern, dar noi pretindem ca stim mai bine :)

        ~Nautilus

        PS la un IED ceva mai mare nu rezista nimic, mai ales daca e construit ca un proiectil cumulativ (shaped charge) si poate fi oricat de mare, nu trebuie lansat :)
        • 0 (0 voturi)    
          hmm, mai bati si campii dar esti si pe subiect (Marţi, 15 aprilie 2008, 16:42)

          Lucian* [utilizator] i-a raspuns lui Nautilus

          gloantele cu miez de tungsten eu nu stiu sa fi auzit, iar pustile antitanc care trageau ceva asemanator sunt niste chestii enorme care nu prea au echivalent in ziua de azi decat in pustile antimaterial Barret, Hecate, Ghepard, etc.
          Un 12.7x99 NATO are putere de penetrare mai mica decat 12.7x107 sovietic care este si in dotarea armatei Romaniei.
          De acord cu responsabilitatea echipajului. Trebuie sa faca ceva ca doar n-or fi rate pe apa!
          Incarcatura exploziva se aseaza sub forma de palnie formand incarcatura cumulativa. Proiectilul doar transporta acea incarcatura. Daca vrei poti folosi si un fund de sticla de sampanie ca sa faci forma.sau pur si simplu folosesti o...palnie.
          In general TAB-urile facute dupa standardul sovietic au un blindaj superior celor facute pe standard NATO la acelasi nivel de protectie declarat. nivelul 2 de protectie NATO nu este acelasi cu nivelul 2 sovietic.
          Prima modernizare facuta la TAB-urile din Irak si Afghanistan au fost chiar A/C-urile (aduse cu avionul si montate la fata locului) si soldatii au fost chiar multumiti de ele desi este o chestie improvizata. Turela este intr-adevar "obsolete" si este primul lucru inlocuit de turci la RN94.
          Accesul prin trapa posterioara este vechi doar de vreo 20 de ani la TAB-urile romanesti si inclusiv B33 ZImbru are aceasta "mareata" descoperire.
          Ultimul blindat romanesc SAUR are pret de start de 600000 de dolari si la asta mai trebuie adaugat si armamentul. Nu cred ca este inferior lui Piranha mai ales ca proiectul a fost facut in colaborare si au fost luate in considerare si ultimele "noutati" din IRAK si Afganistan si a fost prevazut si cu "celebra" podea deformabila.
        • 0 (0 voturi)    
          esti liber sa te documentezi (Marţi, 15 aprilie 2008, 23:14)

          stefan [anonim] i-a raspuns lui Nautilus

          Internetul este mare ;) esti liber sa te documentezi. Blindatul rezita la 7.62 (x54,x51,x39 adica Varsovia,Nato,Varsovia) trase de la o distanta de 20-30m ceea ce mi se pare mai mult decat acceptabil Tab-urile noastre nu sunt identice cu ale sovieticilor, sunt modenizate masiv fata de ale lor din aceeasi perioada. Iar acum sincer, eu nu am folosit si nici nu am auzit de o arma de provenienta sovietica,care sa se blocheze cand se "incalzeste" :) si am tras destul la viata mea... Mult noroc!
  • 0 (0 voturi)    
    sa fim seriosi (Luni, 14 aprilie 2008, 23:36)

    dedeiu [anonim]

    Ce poate face un BTR-60 denumit "tab"? Facut in 60, la ce sa mai raziste saracul tancheta? Ori ne schimbat transportoarele "blindate" cu unele mai perfomante gen Bradley, desi poate este prea scump, hai sa zic AMR/GTK Boxer/YPR-765/... .Intreba unul ratacit prin diversele comentarii ceva de genul "Pai ce ne trebuie avioane de lupta, cand banii pentru acestea se pot folosi la pensii si multe altele". Poate acum intelegem situatia.
    • 0 (0 voturi)    
      hai sa fim atunci seriosi (Marţi, 15 aprilie 2008, 11:35)

      c [anonim] i-a raspuns lui dedeiu

      Gandeste-te de unde sa aiba economia romaneasca bani sa cumpere mii de blindate si sute de avioane. Pe termen scurt pare ok sa cumparam 10 taburi performante pentru misiunea din Afganistan. Dar pe termen lung ar merita mai mult sa investim 200 de milioane de euro sa fabricam niste materiale composite, sa facem un motor mai performant si sa reproiectam tabul si apoi sa fabricam sute de taburi in Romania. Deja materialele composite nu mai sunt asa scumpe, si orice stundent de la facultate invata cum se fabrica...Si se poate si in Romania, fabricam de exemplu bucati pentru Airbus. Si mai e un lucru, pe timp de razboi poate vrei sa fabrici piese sa-ti repari echipamentele existente sau sa fabrici altele noi. In mod sigur elvetienii nu o sa-ti mai livreze nimic pentru ca automat ar intra si ei in razboi.
    • 0 (0 voturi)    
      ai spus Bradley??? (Marţi, 15 aprilie 2008, 15:34)

      Lucian* [utilizator] i-a raspuns lui dedeiu

      omu' iti sugerez sa vezi filmul Razboi la Pentagon. Este chiar despre Bradley! In afara de faptul ca te distrezi masiv la filmul ala mai vezi si ca blindatul este extrem de controversat ca si performante.
      Esti pasionat, dar hobby-ul nu este suficient!
      Daca esti si cat de cat in tema cu ingineria autovehiculelor, incepi sa te apropii.
      Fa si armata si mai discutam.
    • 0 (0 voturi)    
      trebuie sa o spun! (Marţi, 15 aprilie 2008, 16:11)

      Lucian* [utilizator] i-a raspuns lui dedeiu

      Romania nu mai are BTR60...
      Pt ca in mare majoritate si-a fabricat singura blindatele. Blindajul la cele romanesti fiind o idee mai gros decat la BTR (strict chestie de productivitate, sa fie mai putine repere).
      Ultimul model din dotare este B-33 ZIMBRU care este superior la vechile TAB-uri de care se "beneficiaza" in Irak si Afganistan.
      Poti sa pui si tancuri pe drumuri pt ca daca explodeaza o mina antitanc sub el, tot explodeaza.
      Chestia cu blindate elvetiene si spaniole care rezista este strict praf in ochi ca si justificare pt achizitia de noi blindate.
  • 0 (0 voturi)    
    un alt aranjament al cuiva din mapn (Marţi, 15 aprilie 2008, 12:16)

    tokra [anonim]

    declaratie de pus la dosarul de urmarire penala...productia a inceput in 2005!?!?!?!
    deci un consortiu , fara nici un contract prealabil produce pe stoc echipamente de 1 milion fiecare , fara contract.....mai ales ca semnarea contractului ptr asa zisa licitatie a fost facuta in noiembrie 2006, dupa ce anuntul licitatiei se facuse cu 30 zile inainte...nici un producator de echipamente militare nu poate pregati documentele si scrisorile de garantie dar mai ales aprobarile din partea statului producator fara acceptul ministerului apararii local...deci documentele erau deja pregatite...ca deobicei aceste licitatii sunt aranjamente ordinare!!!
  • 0 (0 voturi)    
    tehnicieni/specialisti/romani (Marţi, 15 aprilie 2008, 13:28)

    gm [anonim]

    Da' Piranha III pe ce proiect se bazeaza mai specialistilor? Din ce perioada?
    Otelul cu ce "material compozit" stiti voi ca a fost inlocuit?
    Motoarele de pe Piranha III de cine sunt proiectate si fabricate? Si in ce tara?
    Despre Stryker si controversele iscate de el in Irak cunoasteti?
    Despre programul MRAP s-a auzit pe Dambovita?

    Aveti tara pe care o meritati!

    Salut!
    • 0 (0 voturi)    
      frumos! (Marţi, 15 aprilie 2008, 15:44)

      Lucian* [utilizator] i-a raspuns lui gm

      hai sa vedem cati stiu sa raspunda...
      De MRAP s-a auzit pt ca asta ar fi motivul aparitiei podelei deformabile de pe Saur 8x8. Dar s-a hotarat ca se doresc Piranha si nu numai.
      Inclusiv pentru noile transportoare achizitionate de armata a fost ales un furnizor spaniol (?!).
      No Comment!
  • 0 (0 voturi)    
    Exemplu de jurnalism tembel (Marţi, 15 aprilie 2008, 15:54)

    Je2 [utilizator]

    "Pretul achizitiilor .... " - sau cum sa te bagi singur in seama

    Atacurile asupra TAB-urilor romanesti au fost efectuate cu dispozitive explozive, continand cate 1-2 mine antipersonal pe post de detonator si o incarcatura de zeci de kg de TNT sau alti explozivi mai puternici, in unele cazuri cate 2-3 proiectile de artilerie. Un asemnea dispozitiv poate distruge cu usurinta inclusiv un tanc, meserie pe care rebelii o stiu tot de la americani, pe vremea cand ii invatau cum sa distruga T-urile rusesti in Afganistan.
    Daca matale crezi ca jucaria elvetiana ii proteja pe militarii nostri, te invit sa iei unul si sa te plimbi cu el pe acolo daca tot il crezi asa sigur.
    Eu unul stiu, din surse sigure, ca este foarte fragil si in general prost conceput, iar faptul ca are aer conditionat in standard, nu face decat sa-ti asigure intrarea in rai fara pete la sub-brat.
    Nu poti cumpara echipament militar de la o tara care nu a patricipat in nici un conflict major in care sa fie folosita tehnica blindata. Pentru ca pur si simplu cumperi experimente ..........
    • 0 (0 voturi)    
      corect (Marţi, 15 aprilie 2008, 16:45)

      Lucian* [anonim] i-a raspuns lui Je2

      sunt de acord cu tot ce zici!

      PS: s-a pus aer conditionat si pe TAB-urile din Irak si Afganistan.
  • 0 (0 voturi)    
    Inca o teapa mortala (Marţi, 15 aprilie 2008, 17:48)

    Blade [anonim]

    Cum poti sa dai 3,5 mld de euro pe 48 e avioane si alea o parte second,cand pretul unui avion de lupta F/A 18 SuperHornet complet echipat de lupta e de 46 mil de dolari(care e printre cele mai bine cotate) si un pret de 2,3 mld de dolari pt toate 48...pfff....astia ar trebui impuscati!!!!
    • 0 (0 voturi)    
      ai uitat ceva (Miercuri, 16 aprilie 2008, 10:04)

      Lucian* [utilizator] i-a raspuns lui Blade

      ai uitat logistica si nu vorbim de chei si piulite.
      In plus mai sunt cvehicule speciale, scule si dispozitive specifice, aparatura de testare, pregatirea personalului si kit-urile cu piese de schimb pt o anumita perioada de timp.
      Fac si ei exact ca si cei de la Toyota, profitul mare vine din mentenanta si piese de schimb.
  • 0 (0 voturi)    
    TAB (Marţi, 15 aprilie 2008, 17:53)

    Casargoz [utilizator]

    Zimbrul este o varianta a BTR80 care a fost fabricat in 1986, in nici un caz BTR 60, care este TAB71
  • 0 (0 voturi)    
    Resurse (Marţi, 15 aprilie 2008, 18:03)

    Casargoz [utilizator]

    Iata un vehicul de 2 milioane de dolari distrus de un dispozitiv improvizat.
    http://www.komotv.com/news/archive/4112481.html
    Pentru cei ce vor sa vada ce mai este nou prin domeniu le recomand:
    http://airbornecombatengineer.typepad.com/airborne_combat_engineer/vehicles/index.html
    Tuturor le recomand sa se gandeasca la faptul ca orice achizitie de armament este in primul rand politica, iar politicienii vor astazi sa spuna ca romanii sunt incapabili. Romanii care ieri furau secretul blindajului Chobham, astazi nu mai exista.
    Sau mai bine zis politicienii vor sa uite de ei.
  • 0 (0 voturi)    
    TAB (Marţi, 15 aprilie 2008, 21:53)

    dan [anonim]

    Imi permit si eu sa ma bag ca musca-n lapte. De ce s-o spune ca acest Piranha e cel mai bun transportor din lume , nu stiu. De ce nu-i un transportor facut de americani sau francezi , englezi sau nemti the best ? Ce stiu, e ca elvetienii astia or fi neutri de sute de ani dar sunt, si se inarmeaza pana-n dinti. cat priveste unui transportor daca ii pui prea mult blindaj , il pui in detrimentul mobilitatii : il faci tanc ? Cat priveste mana de lucru romaneasca sa ne uitam la Land Rover - ul romanesc : Aro ( din pacate , neputand sa-mi iau unul englez mi l-am luat pe asta autohton) . Cine a avut stie ce rahat este. Unde or fi pus , ai nostri, aparatul de A/C in interiorul ala subdimensionat? Pe final am o intrebare: o fi mai bine intr-un BMW sau tot in Loganu-ul Dacie a noastra ?
  • 0 (0 voturi)    
    soldiers (Miercuri, 16 aprilie 2008, 1:31)

    seby [anonim]

    pleaca de bunavoie sau nu , cert este ca nu se dau date reale despre numarul soldatilor morti in Irak.Si la cei ce se intorc teferi se inregistreaza tentative de sinucidere, sau ramin cu sechele pe viata.
  • 0 (0 voturi)    
    hai sa fim seriosi... (Miercuri, 16 aprilie 2008, 12:24)

    roman [anonim]

    multe comentarii, cu unele sunt de acord , in sensul ca totul este politica... in rest... , de ce nu se gandeste nimeni la faptul ca SUNTEM MEMBRI NATO? pt ce? de ce cotizam anual cu un miliard si ceva de euro? pentru ce ne trebuie o armata asa moderna? de cine ne aparam, de fratii nostri europeni? NATO de cine ne apara? ce face cu banii din "cotizari"? de ce nu modernizeaza armatele tarilor care rup de la popor si dau o gramada de bani acestei organizatii? nu credeti ca trebuie sa ofere o protectie? ce cautam in irak, afganistan etc., nu este operatiune nato?, daca nu este, atunci de ce nu este? daca este, atunci ce cauta tehnica noastra acolo? si ar fi foarte multe intrebari...


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by