Premierul Marcel Ciolacu a anunțat joi că Guvernul va adopta un prim pachet de măsuri convenite cu fermierii și transportatorii. „Este clar că protestele au fost îndreptățite, iar deciziile pe care le adoptăm confirmă că mare parte din cerințele lor sunt absolut legitime.”, a declarat premierul la începutul ședinței de Guvern.

Marcel CiolacuFoto: Inquam Photos / Octav Ganea

În ceea ce privește actele normative aprobate la inițiativa Ministerului Transporturilor, acestea au vizat:

  • Modificări cu privire la modalități de realizare a controlului prin cântărire la punctele de trecere a frontierei. Sunt recunoscute rezultatele măsurărilor prin cântărire obţinute cu ajutorul mijloacelor de măsurare aparținând autorităților competente din Statelor Membre ale Uniunii Europene cu care România are deschise puncte de trecere a frontierei, în baza Acordurilor bilaterale încheiate între părți, atât pentru emiterea autorizațiilor speciale de transport, cât și pentru aplicarea sancțiunilor contravenționale;
  • Stabilirea unor limite, în conformitate cu legislația europeană și din alte state membre ale UE, privind toleranțele pentru depășirea greutății camioanelor;
  • Se acordă intervale de depășire a masei maxime total admise și pe axe până la care nu se aplică sancțiuni contravenționale și nu se impune autorizarea circulației acestor vehicule;
  • Se clarifică unele aspecte privind efectuarea inspecției tehnice periodice a vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în România, atestarea profesională a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, precum și corelarea unor dispoziții privind încheierea și executarea contractului de transport pentru transporturile naționale;
  • Se clarifică și unele dispoziții care reglementează examinarea persoanelor care intenționează obținerea atestării inițiale pentru conducători auto transport persoane sau transport marfă.

Ministerul Transporturilor a comunicat că prin adoptarea acestor acte normative și-a respectat angajamentul asumat cu Confederațiile, Federațiile reprezentative din domeniul transportului rutier, dar și cu reprezentanții fermierilor și transportatorilor care protestează.

  • „Totodată, cu privire la măsurile care nu necesită adoptarea prin acte normative, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii prin Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, a inițiat, în vederea reducerii timpilor de așteptare, implementarea separării fluxurilor UE și non-UE în punctele de trecere a frontierei (care permit acest lucru) și este în derulare identificarea soluțiilor tehnice aferente.
  • De asemenea, în această perioadă, este în derulare procedura de constituire a două grupuri de lucru pentru modificarea OG nr. 49/2022 privind transportul alternativ și pentru îmbunătățirea cadrului normativ în vederea eliminării ”pirateriei” în transporturi.

  • Astfel, de luni 22.01.2024, aceste grupuri de lucru vor fi constituite și își vor începe activitatea.”, a anunțat Ministerul Transporturilor.

În ceea ce privește actele adoptate la inițiativa Ministerului Agriculturii, acestea au vizat o schemă de ajutor de stat pentru sectorul vegetal și modificarea regulilor la categoriile de permis de conducere pentru tractoare și vehicule agricole.

Actul va permite:

  • 1. Echivalarea permisului categoria B cu permisul Tr1, categorie nou introdusă, care va permite conducerea tractoarelor agricole sau forestiere cu o viteză maximă de 40 km/h pe drumurile publice.
  • 2. Înscrierea echivalării categoriilor B și Tr cu categoria Tr1 în permisul de conducere pentru noile emisiuni, dar nu mai devreme de 90 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței, fără examinare de către autoritatea competentă.

Citește: Șoferii care dețin permis categoria B vor putea conduce tractoare cu o viteză maximă de 40 km/h pe drumurile publice / Alte măsuri pentru fermieri adoptate de Guvern

  • Proiectul de ordonanță de urgență care viza adoptarea unui moratoriu prin care fermierii cu credite la bănci care au fost afectați de secetă să-și suspende pentru cel mult un an plata ratelor a fost analizat în primă lectură, în prezent fiind așteptat și avizul BNR.

Sprijin de 100 de euro la hectar cultivatorilor din sectorul vegetal

Premierul Marcel Ciolacu a anunțat la începutul ședinței ce acte va adopta Guvernul pentru rezolvarea anumitor probleme semnalate de fermieri și transportatori.

  • „Acordăm un sprijin direct de 100 de euro la hectar cultivatorilor din sectorul vegetal, pentru a compensa pierderile suferite din cauza războiului din Ucraina, la culturile înființate în toamna lui 2022. Compensația pe fiecare întreprindere agricolă nu poate depăși 280.000 de euro.
  • Estimăm peste 162 de mii de beneficiari și un efort bugetar de aproape 250 de milioane de euro, sumă deja bugetată. Fermierii noștri merită din plin această compensație! În plus, mi s-a părut de bun simț și cererea de echivalare a permisului auto la categoriile B și B1 pentru a conduce tractoare, așa că o vom legifera azi.
  • Totodată, rezolvăm și problema utilajelor agricole, extinzând excepțiile de la înmatriculare și inspecție tehnică periodică la categoria vehiculelor lente.
  • De asemenea, RAR va putea efectua ITP-ul la vehicole agricole sau forestiere cu laboratoare mobile chiar la sediul fermelor. Rezonabil este să nu-l pui pe fermier să-și ia utilajele din câmp sau pădure și să meargă la RAR, ci să fie exact invers.”, a declarat premierul Marcel Ciolacu.

Amânarea ratelor la creditele pentru agricultorii afectați de secetă mai așteaptă aviz și de la BNR

Premierul a spus că pe agendă se află în primă lectură amânarea cu caracter temporar a ratelor la creditele producătorilor agricoli afectați de seceta din 2023.

  • „Sprijin total măsura și știu că se lucrează susținut, atât cu Banca Națională, cât și cu întreg sistemul bancar și Consiliul Concurenței, pentru a găsi cele mai potrivite formule tehnice. Sunt convins că finalizăm repede și această schemă de ajutor pentru fermierii afectați”, a spus Ciolacu.

Surse guvernamentale au declarat joi pentru HotNews.ro că se așteaptă aviz și de la BNR, recomandare făcută chiar în avizul dat de Consiliul Concurenței.

Măsuri pentru transportatori

Guvernul va adopta joi câteva ordonanțe și hotărâri și în domeniul transportului, agreate cu reprezentanții transportatorilor.

  • „Astfel, modificăm modul de realizare a controlului prin cântărire la punctele de trecere a frontierelor și stabilim limite, conform legislației europene, privind toleranțele pentru depășirea greutății camioanelor. Ce toleranțe sunt permise în Europa vor fi acceptate și la noi!
  • De asemenea, clarificăm și elemente importante convenite cu transportatorii privind efectuarea inspecției tehnice periodice a vehiculelor lente și atestarea profesională a personalului de specialitate din transportul rutier. Corelăm dispozițiile privind încheierea și executarea contractului de transport pentru transporturile naționale cu normele internaționale.
  • Concret, abrogăm limita de despăgubire în cazul contractului national după modelul unei convenții recunoscute la nivel internațional, CMR. Iar limita de despăgubire va fi stabilită prin voința părților exprimată în contractul de transport.
  • Venim azi și cu dispoziții mai clare ce reglementează examinarea persoanelor care intenționează obținerea atestării inițiale pentru conducători auto transport persoane sau transport marfă.
  • Și, pe măsură ce vor fi gata noi acte normative, din setul agreat împreună cu fermierii și transportatorii, nu am vreo reținere să facem ședință de guvern în weekend sau la începutul săptămânii viitoare”, a spus Ciolacu.

Prețurile RCA la camioane vor scădea

Premierul a mai precizat că ASF a anunțat deja public ca a găsit împreună cu transportatori calea spre un nivel decent al RCA la transportul de marfă.

  • „Va fi un preț sustenabil, inclusiv pentru micii transportatori, cu 2-3 camioane care nu au posibilitățile firmelor cu flote mari. În plus, se permite plata în rate a RCA și posibilitatea suspendării poliței cât timp camionul este parcat pe o anumită perioadă din diverse motive”, a mai precizat premierul.

Primele măsuri anunțate de ASF pentru reducerea prețurilor RCA: Va scădea tariful la asigurații cu risc ridicat

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a anunțat joi primele măsuri luate în calcul pentru reducerea prețurilor RCA după discuțiile din ultimele zile cu transportatorii și asigurătorii. Suspendarea contractelor RCA, plata în rate și reducerea prețului pentru asigurații cu risc ridicat (unde sunt încadrate în special autovehiculele de transport marfă) sunt câteva din aceste posibile soluții.

Printre măsurile menite să diminueze efortul financiar al posesorilor de polițe RCA se numără:

  • Posibilitatea suspendării efectelor contractului RCA pe durata în care autovehiculul nu este utilizat, cu prelungirea valabilității acestuia cu perioada în care a fost suspendat;
  • Efectuarea plății primei RCA în rate indiferent de nivelul acesteia, atât la persoanele fizice, cât și la persoanele juridice, opțiunea plății în rate aparținând potențialului asigurat;
  • Revizuirea modalității de stabilire a tarifului de primă RCA pentru contractele încheiate pe perioade mai mici de 12 luni, astfel încât să nu mai existe diferențe atât de mari între polițele anuale și cele subanuale.

În urma discuțiilor avute a fost subliniată, de asemenea, necesitatea ca Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) să analizeze și să găsească soluții ce privesc statutul asiguratului cu risc ridicat.

Din această perspectivă, analiza are în vedere, cu precădere, identificarea unor propuneri destinate transportatorilor de mărfuri pentru ca aceștia să aibă acces la un tarif de primă echilibrat în cazul asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto, astfel încât valorile tarifelor recomandate să fie într-un interval mai apropiat de tariful de referință.

Discuțiile vor continua pe parcursul zilelor imediat următoare în vederea consolidării unui pachet de măsuri care să poată fi aplicat imediat pentru soluționarea problemelor ridicate de reprezentanții transportatorilor.

Organizațiile patronale din transporturi, care oficial nu își asumă protestele, au discutat marți cu ASF noi propuneri pentru reducerea prețurilor RCA, care ar implica și reanalizarea cu Biroul Asigurătorilor Auto (BAAR) a formulei de calcul a tarifului recomandat pentru asigurații cu risc ridicat, în care sunt încadrate majoritatea autovehiculelor firmelor de transport. Aceasta modificare nu este însă agreată de BAAR, potrivit informațiilor HotNews.ro.