Reprezentanți ai transportatorilor care au blocat miercuri mai multe tronsoane rutiere, în semn de protest față de prețurile RCA, au discutat joi la Guvern cu mai mulți secretari de stat și consilieri de stat, precum și cu ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, iar negocierile ar urma să fie reluate săptămâna viitoare. În tot acest timp, manifestația continuă, iar coloane de tractoare și camioane se îndreaptă spre București.

Protestul transportatorilorFoto: Inquam Photos / Octav Ganea

16:36Guvernul a anunțat rezultatul consultărilor avute joi cu transportatorii.

  • „S-a agreat ca cel mai târziu până la sfârșitul săptămânii viitoare să fie stabilită o întâlnire de lucru între reprezentanții transportatorilor care au participat la consultările de la Guvern și cei ai Autorității de Supraveghere Financiară pentru a discuta aspectele semnalate în legătură cu Asigurarea de Răspundere Civilă Auto (RCA) și a găsi soluții aplicabile la problematicile semnalate de transportatori.
  • În plus, s-a convenit că ministerele și instituțiile cu atribuții în rezolvarea aspectelor semnalate vor fi informate de către Cancelaria Prim-ministrului despre problemele ridicate, în vederea găsirii celor mai potrivite soluții.”, se arată în comunicatul Guvernului.

La întâlnire au participat din partea Guvernului, Florin Spătaru, Ovidiu Gheorghe și Daniel Botănoiu, consilieri de stat în cadrul Cancelariei Prim-ministrului, iar din partea transportatorilor reprezentanți desemnați din toate zonele țării.

13:53Asigurătorii cer din nou Guvernului să-și respecte promisiunea de a schimba în profunzime legislația RCA, avertizând că plafonarea prețurilor RCA, cerută de unele firme de transport, este deja făcută și nu a rezolvat problemele de fond. Potrivit acestora, Frecvența daunelor RCA făcute de autovehiculele de transport este de aproape 3 ori mai mare decât media pieței și despăgubirile semnificativ mai mari decât cele făcute de alte autovehicule.

12:50Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, s-a întâlnit, joi, cu reprezentanţi ai unor asociaţii ale transportatorilor, discuţiile urmând să continue miercurea viitoare.

  • ”Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a discutat, în această dimineaţă, la sediul MTI, cu reprezentanţii Confederaţiilor şi Asociaţiilor relevante de transportatori. Astfel, împreună cu cei de la COTAR, Asociaţia Patronală a Transportatorilor Europa 2002- APTE 2002 şi APULUM s-a stabilit reluarea discuţiilor pentru miercurea viitoare”, au transmis, joi, reprezentanţii Ministerului Transporturilor, potrivit News.ro.

Autovehicule ale firmelor de transport din toată ţara participă, joi, la protestul declanşat miercuri. Între timp, o delegaţie a protestatarilor a fost primită pentru discuţii la Guvern.

”Delegaţia a intrat la ora 10 la întâlnire la Guvern. Din informaţiile pe care le am din interior, au fost primiţi de către consilierii primului ministru, adică o reprezentare foarte slabă. Văd că au timp de filme premierul şi ministrul Transporturilor, dar nu au timp să se întâlnească cu operatorii de transport. La întâlnire este ministrul Agriculturii, dar degeaba este ministrul Agriculturii acolo, pentru că în delegaţie sunt numai reprezentanţi ai transportatorilor. Eu nu zic să nu meargă oamenii la film. Dar chiar să-ţi baţi joc şi să ai atâtea camioane în stradă şi să te întorci cu spatele şi să nu te întâlneşti cu ei, asta mi se pare strigător la cer”, a declarat, joi, pentru News.ro, preşedintele Federaţiei Operatorilor de Transport din România, Augustin Hagiu.

El a precizat că ”din ţară vin continuu camioane către Bucureşti, iar centura Capitalei este blocată”.

În ceea ce priveşte acţiunile viitoare de protest, Augustin Hagiu a precizat că o eventuală continuare a acestora depinde de rezultatele discuţiilor de joi, de la Guvern.

Ce vor transportatorii

Transportatorii cer recunoaşterea transportului rutier ”drept sector economic strategic şi elaborarea unor măsuri care să susţină acest sector economic pentru a rămâne competitiv şi a aduce în continuare venituri directe la bugetul statului”, în condiţiile în care susţin că sectorul transporturilor este cel mai mare exportator de servicii din România, aducând peste 5 miliarde de euro anual în economia românească, contribuind la reducerea deficitului valutar.

Protestatarii au o listă de revendicări:

1. Plafonarea RCA la 5.000 de lei la B 0 şi posibilitatea suspendării acoperirii poliţelor (RCA/CMR/casco) când un camion nu este în uz şi prelungirea automată a valabilităţii.

2. Scurtarea timpilor de trecere a frontierei prin modificarea OG 43 şi respectarea Regulamentului European 1100/2008 privind controalele în vămi (care prevede eliminarea controalelor maselor şi dimensiunilor din punctele de trecere a frontierelor pentru a fluidiza traficul prin frontiere)

  • - Reintroducerea toleranţelor la depăşirile de greutate/gabarit, aşa cum prevăd şi normele europene şi evitarea dublei taxări
  • - Mutarea controlelor rovinietei, cântarului şi al măsurării gabaritului pe teritoriul naţional/la cel puţin 15 km de punctul de trecere a frontierei, respectând astfel şi Regulamentul European 1100/2008 privind controalele în vămi (care prevede eliminarea controalelor maselor şi dimensiunilor din punctele de trecere a frontierelor pentru a fluidiza traficul prin frontiere)

3. Alocaţii de cazare/alocaţii de hrană

  • - Acordarea alocaţiei de cazare neimpozabilă de 265 lei/zi pentru salariaţii bugetari să se acorde şi angajaţilor din privat, fără documente justificative.
  • - Introducerea unei alocaţii de hrană pentru lucrătorii detaşaţi, neimpozabilă, în valoare de 40 EUR/zi, care să se adauge la plafonul maxim de 87,5 EUR/zi în limita căruia se poate acorda indemnizaţia de detaşare

4. Reglementarea unui mediu de concurenţă loială în transporturi:

  • - Reglementarea unei legi anti-dumping prin care se pedepseşte prestarea unui serviciu la un tarif care nu acoperă costurile implicate (poate fi aplicată la nivelul întregii economii pentru interzicerea activităţii economice sub costuri). Impunerea unui tarif minim de referinţă.
  • - Obligaţia plăţii timpilor de aşteptare a camioanelor la încărcare/descărcare care depăşesc 2 ore
  • - Obligaţia plăţii serviciului prestat de şofer de încărcare/descărcare a mărfii în/din camion sau interzicerea acestui serviciu
  • - Obligativitatea expeditorilor de a prezenta la licenţiere o asigurare de risc financiar sau orice altă formă de garanţie bancară în limita căreia poate încheia tranzacţia
  • - Responsabilizarea beneficiarului mărfii, care a asigurat încărcarea camionului, în cazul în care la cântar se constată altă greutate decât în documente

5. Posibilitatea recuperării unui procent din acciza la combustibil pentru firmele de transport

6. Controlul camioanelor ucrainene pe teritoriul României în egală măsură cu al celor româneşti. Rezolvarea problemelor de acces în Portul Constanţa care au devenit din ce mai acute de când sunt atât de multe camioane ucrainene care intră zilnic în port

Aproximativ 6000 de camioane au participat la protestul de miercuri

Aproximativ 6.000 de camioane au participat miercuri la protestul transportatorilor, nemulţumiţi de evoluţia preţului la RCA, potrivit preşedintelui Federaţiei Operatorilor Români din Transporturi (FORT), Augustin Hagiu.

El preciza ieri că o delegeație ar putea fi prezentă joi la guvern pentru discuții.

  • „Cred că s-a ajuns la 6.000 de camioane în momentul de faţă: faptul că RCA-ul a explodat în ultimii doi ani, practic s-a triplat la clasa B0, faptul că în continuare avem probleme mari la frontierele de sud şi de vest, timp de aşteptare, abuzuri şi încă mai sunt cântare acolo, faptul că se pregăteşte o triplare a valorii taxelor de drum începând cu ianuarie 2025 - vor plăti rovinietă şi Go Box, faptul că nu există dialog absolut deloc. De un an şi jumătate zici că nici nu avem secretar de stat sau ministru la Transporturi. Sunt zero întâlniri, zero discuţii, zero dialog. Toate măsurile vin grămadă. S-au adunat foarte multe probleme la care nimeni din Guvern sau din ministerele de resort nu vrea să se aplece şi evident că oamenii se manifestă aşa cum îi vedeţi”, a acuzat Augustin Hagiu.

Traficul a fost blocat miercuri de mai multe camioane ale transportatorilor care au protestat circulând cu viteză minimă pe autostrada A 1 Bucureşti - Piteşti.

De asemenea, au fost coloane de mașini şi pe Centura Capitalei, între localităţile ilfovene Chiajna şi Bragadiru. Situaţii similare au fost şi în alte zone ale ţării pe centurile marilor municipii, circulaţia rutieră desfăşurându-se îngreunat, cu viteză foarte redusă, pe alocuri blocându-se.

Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), spunea ieri că transportatorii vor să încheie protocoale cu asiguratori din afara ţării pentru a le vinde poliţe RCA la tariful de referinţă al Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF)

Transportatorilor li s-au alăturat și fermieri în protest.

Reprezentanţii unor organizaţii agricole reprezentantive au anunţat că nu au nicio o legătură cu protestul spontan anunţat în mediul online de fermieri din mai multe zone ale ţării, care se îndreaptau cu mai multe camioane şi tractoare spre Bucureşti, însă au confirmat participarea unor fermieri din organizaţiile lor. Totodată, șeful unei organizații agricole spunea că exista posibilitatea ca acțiunea să se prelungească.

Un fermier botoșănean a declarat la Digi24 că „sunt foarte multe probleme, dacă ar fi doar trei nu am fi ieșit în stradă”. El a acuzat că au fost mai multe întâlniri cu miniștrii, dar nimeni nu vine cu măsuri corecte, „facem doar fotografii frumoase”, după ce ministrul Agriculturii, Florin Barbu, a acuzat că acest protest este unul politic.

  • „Sunt mai multe revendicări puse pe mesele miniștrilor. Aceste măsuri trebuie făcute de Ministerul de Interne, nu numai de ministrul Agriculturii. S-a promis Legea forței majore, acea compensare pe secetă, suport administrativ la toate nivelurile. România este în pericol major cu siguranța alimentară. Atunci când cei care produc în România nu mai au cadru...”, a spus Dănuț Andruș, fermier.