În fiecare an, în România există aproximativ 116 kilograme de ambalaje pe cap de locuitor, din care se reciclează mai puţin de jumătate, iar în Dunăre ajung zilnic aproximativ 4,2 tone de ambalaje, a declarat preşedintele Senatului, Nicolae Ciucă, joi, la evenimentul de lansare a Sistemului de Garanţie-Returnare.

DunareFoto: Agerpres
  • „Este important să spunem că în fiecare an, în România, conform datelor statistice, avem aproximativ 116 kg de ambalaje, de deşeuri, pe cap de locuitor, din care se reciclează mai puţin de jumătate.
  • De asemenea, tot din date, ştim că în Dunăre pe zi ajung aproximativ 4,2 tone de ambalaje, ceea ce înseamnă într-un an de zile mai mult de 1.500 de tone, ceea ce este foarte mult.
  • Şi, de asemenea, cu toţii am văzut, pe unde ne duc paşii, imaginaţia aceasta absolut dezagreabilă cu foarte multe sticle, peturi şi alte deşeuri care pot fi reciclabile”, a spus Ciucă, potrivit News.ro.

Conform acestuia, există o normă europeană care prevede ca până în 2025, 77 % din pet-uri să fie colectate şi reciclate iar până în 2027, 90 %.

Începând de joi vom plăti o garanție de 50 de bani când vom cumpăra de la magazine o băutură și vom primi apoi acei bani înapoi după ce vom returna ambalajul. Nu vor fi incluse în sistem toate ambalajele și sunt câteva condiții pentru ca garanția să poată fi obținută.

Informații esențiale despre Sistemul Garanție-Returnare

  • Sistemul Garanție - Returnare (SGR) se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 litri şi 3 litri, inclusiv.
  • NU se poate lua garanție pentru PET-uri de 5 litri, pentru cutii de lapte, pentru sticle de ulei sau pentru diverse băuturi în cutii de carton. Așadar, aceste tipuri de ambalaje NU sunt purtătoare de garanție.
  • NU putem lua garanție pentru sticle sau pentru PET-uri pe care le avem în cămară sau în pivniță. Doar ambalajele cu noul logo SGR și cu cod de bare specific vor intra în sistem.
  • În primele săptămâni NU prea vom găsi multe ambalaje SGR, fiindcă mai sunt multe băuturi pe stoc, în ambalaje non-SGR. Este de așteptat ca ambalaje SGR să apară mai întâi la fresh-uri și pe băuturi cu termen scurt de garanție. Vom începe să simțim o diferență din ianuarie sau februarie, iar din vara lui 2024 toate ambalajele vor fi în SGR.
  • Vom putea returna ambalajele la orice comerciant de băuturi, de la un mic chioșc, până la cel mai mare hypermarket și vom primi garanția fie sub formă de bani cash, fie sub formă de voucher care apoi poate fi preschimbat în numerar, la casa de marcat. La micii comercianți garanția va fi primită în numerar, în timp ce lanțurile mari de retail au automate de la care primim vouchere (care pot fi preschimbate în numerar la casă).
  • NU vor fi acceptate ambalajele turtite, sparte, presate, cu băutură rămasă în ele sau cu eticheta deteriorată. NU suntem obligați să spălăm ambalajele.
  • Garanția a fost stabilită la 50 de bani în ideea de a fi suficient de mare pentru a motiva consumatorul să returneze ambalajele, dar suficient de mică pentru a nu fi percepută ca o majorare importantă a prețului. Peste 2-3 ani, dacă sistemul merge bine, valoarea garanției ar putea să fie modificată.
  • Cum vom recunoaște ambalajele pentru care putem obține garanție? Pe etichetă trebuie să găsim logo-ul SGR pe care scrie „Ambalaj cu garanție”. Sunt cerințe clare în regulament, astfel încât logo-ul să nu fie prea mic.
  • În acest moment, aproximativ 64.000 dintre cei 80.000 de operatori economici potențiali s-au înregistrat pe platforma Retur RO SGR, ceea ce înseamnă 80% din totalul estimat.
  • De ce ambalajele trebuie să nu mai conțină băutură? Orice cantitate de lichid care rămâne în aceste recipiente le afectează greutatea și există posibilitatea ca ele să fie refuzate de echipamentele automate, atunci când sunt scanate și cântărite.
  • La returnare, eticheta trebuie să fie vizibilă și intactă pentru că aceasta va avea imprimate simbolul SGR și codul de bare specific. În lipsa acestor elemente de identificare, ambalajele nu beneficiază de garanție și nu pot fi preluate prin Sistemul Garanție-Returnare.
  • A fost opoziție în rândul producătorilor de băuturi față de lansarea SGR, s-au cerut amânări și o parte au fost obținute. Companiile care pun pe piață băuturile trebuie să suporte o serie de costuri suplimentare legate de administrarea sistemului, de reciclare, de numărare a sticlelor și de manipulare a ambalajelor.
  • Compania care a fost creată pentru a administra sistemul, ReturRO, a deschis pe 27 noiembrie primul centru de numărare şi sortare a ambalajelor de băuturi, la Bonțida, în județul Cluj. Vor mai fi deschise și alte centre pe viitor, pentru a se ajunge în vara lui 2024 la 17 centre, cu un total de 600 de angajați.
  • România este a 11-a ţară din Europa care implementează un sistem de tip SGR, după Norvegia, Danemarca, Germania, Belgia, Islanda, Estonia, Slovacia, Republica Cehă, Letonia şi Lituania, arată un studiu Green Environment Support.
  • Pe viitor, dacă sistemul SGR va „prinde” la români, ar putea fi extins și la alte tipuri de ambalaje.
  • Ministrul Mediului, Mircea Fechet a spus că SGR „va fi al doilea cel mai mare sistem de garanţie-returnare din Europa, după cel al Germaniei şi cu siguranţă va fi cel mai modern”. El estimează că vom avea peste 7 miliarde de recipiente SGR puse pe piaţă în fiecare an.