Guvernul a adoptat joi proiectul de lege cu privire la asociații și fundații și va fi transmis în scurtă vreme către Parlament, a anunțat joi Alina Gorghiu, ministrul Justiției. „În primul rând acest proiect prevede un registru unic al asociațiilor și fundatiilor cu informatii la zi, actualizate și corecte, iar accesul la aceste informații va fi permis în orice moment.”, a declarat Gorghiu.

Alina GorghiuFoto: Inquam Photos / Octav Ganea

Potrivit ministrului, proiectul de lege este un pas înainte în digitalizarea și debirocratizarea domeniului și vine în sprijinul ONG-urilor și al beneficiarilor acestora.

Finanțarea registrului unic electronic al asociațiilor și fundațiilor se va face prin sume din PNRR și înlocuiește vechile sisteme electronice depășite și limitate. Potrivit acesteia, este un proiect demarat de Ministerul Justiției, cu o valoare de peste 5,2 milioane de lei.

Redăm mai jos principalele modificari prevăzute de proiectul de lege:

1. Prevede un Registru UNIC al asociațiilor și fundațiilor, modern, care să conțină informații adecvate, corecte și actualizate.

  • Noul sistem va permite accesul în orice moment la informații despre orice asociație și fundație înregistrată în România.
  • Finanțarea va fi asigurată prin PNRR și înlocuiește vechile sisteme electronice depășite și limitate.

Proiectul Ministerului Justiției „Upgrade tehnologic al Registrului electronic al asociațiilor fundațiilor, federațiilor și registrele asociate potrivit legii (precum cel al Beneficiarilor Reali), transferul datelor din registrele actuale în noua aplicație și constituirea unei baze de date electronice” are o valoare de 5.225.787,42 lei.

  • Un total de 137.963 ONG-uri sunt înregistrate în prezent, din care 114.714 sunt asociații iar restul fundații, federații, uniuni, ONG-uri de utilitate publică sau persoane juridice străine.
  • Numărul ONG-urilor de utilitate publică este de 194.

2. Toate procedurile legate de instanță se vor putea realiza și prin e-mail.

  • Se introduc trei formulare tip: a) pentru înscrierea unei asociații/fundații; b) pentru declararea/modificarea beneficiarului real; c) pentru modificări de statut.
  • Se prevede expres în cuprinsul textului posibilitatea de a transmite formularul prin mijloace electronice de comunicare.
  • Reprezentantul legal al asociației va putea fi declarat doar printr-un e-mail la instanță și se operează modificarea în registru.

3. Debirocratizarea procedurilor: în 7 zile se va putea înființa o asociație/fundație.

  • Judecătorul va putea înscrie asociația în Registru când neregulile au fost înlăturate, chiar în absența reprezentantului legal.
  • Așa cum a solicitat societatea civilă, folosirea cuvintelor „național” sau „român” este lăsată la aprecierea instanței. Nu va mai fi nevoie de acordul SGG.

4. Fără cenzori/ comisii de cenzori pentru ONG-uri

  • La propunerea societății civile: se elimină obligația numirii unui cenzor/comisii de cenzori. Numai asociațiile al căror activ patrimonial depășește 16.000.000 de lei vor mai avea obligația numirii unei comisii de cenzori.

5. Statutul de utilitate publică

  • Schimbare de concepție în ceea ce privește acordarea statutului de utilitate publică: îndeplinirea condițiilor prevăzute de lege pentru acordarea statutului de utilitate publică conduce la acordarea acestui statut și formalizarea acestei decizii prin hotărâre a Guvernului, inițiată de autoritatea administrației publice centrale în a cărei sferă de competentă își desfășoară activitatea, împreună cu Secretariatul General al Guvernului.
  • Acordarea acestui statut nu se va mai putea refuza din considerente de oportunitate, aspect indicat și de CEDO în Hotărârea Cegolea.
  • Se va elimina necesitatea depunerii de documente (hârtii) la care statul are acces pentru obținerea statutului de utilitate publică. Vor fi depuse doar acele documente la care autoritatea nu are acces prin Registru.