Sticlele care au reliefat numele anumitor mărci, precum Coca-Cola sau diferite branduri de whisky sau parfum, ar putea fi interzise în Uniunea Europeană (UE), pentru a fi promovate ambalajele reutilizabile. Legea a fost votată marți, 24 octombrie, în Comisia de Mediu a Parlamentului European (PE), scrie Euractiv.

Sticlă Coca-Cola Foto: Germanopoli | Dreamstime.com

Adoptarea legii în comisie este primul pas făcut înainte ca aceasta să primească un verdict și în plenul PE.

Noile reguli de ambalare la nivelul UE sunt discutate ca parte a Regulamentului privind ambalajele și deșeurile de ambalaje, propus de Comisia Europeană (CE). Un vot în PE este așteptat să aibă loc în luna noiembrie. După acest moment, urmează să aibă loc discuții între statele membre UE, pentru ca legea să fie finalizată până la alegerile europarlamentare de anul viitor, din luna iunie.

Legea ar putea încălca protecția drepturilor de proprietate intelectuală

Reprezentanții unei asociații comerciale care reprezintă producătorii de sticle din sticlă spun că legea ar putea încălca protecția drepturilor de proprietate intelectuală atunci când vine vorba despre ambalajele speciale.

„Riscul este ca produsele ambalate să înceapă să arate la fel. Design-urile creative și formele inedite vor dispărea treptat, iar valoarea comercială va fi risipită, deoarece mărcile nu se mai pot evidenția pe rafturi”, conform reprezentanților FEVE.

Producătorii unor astfel de ambalaje au declarat că legea „nu corespunde așteptărilor lor”, scrie Euractiv.

„Ne temem că acest lucru va duce la ambalaje standardizate și la dispariția treptată a diferențierii mărcii. Credem că această măsură restricționează modelele creative și formele emblematice ale sticlelor”, a declarat Adeline Farrelly, secretar general al FEVE.

Ce spune legea acum

În acest moment, regulile cu privire la ambalaj sunt precizate în Articolul 9 din Directiva privind deșeurile de ambalaje. Legea impune ca greutatea și volumul ambalajelor să fie reduse la minimum. Totuși, producătorii pot justifica folosirea unor ambalaje mai grele dacă asta înseamnă o protecție mai mare a produsului, ușurează procesul de distribuție sau prezintă un grad mai ridicat de protecție când vine vorba despre siguranța consumatorilor.

Comisia Europeană vrea, prin legea care se află acum încă în dezbatere, să șteargă dintre excepții criteriile ce țin de reclama sau prezentarea produsului. Ceea ce înseamnă că, în acest caz, sticlele Coca-Cola ar putea deveni istorie, conform unor surse citate de Euractiv.

„Da, sticla emblematică de Coca-Cola este cu siguranță în pericol, la fel ca orice alte sticle emblematice de parfumerie, alimente, băuturi spirtoase dacă este nevoie să folosiți mai multă sticlă pentru o anumită formă”, a spus o sursă din industrie sub protecția anonimatului.

Reprezentanții Coca-Cola nu au oferit nicio reacție până acum în legătură cu acest subiect, menționând că încă „analizează” urmările concrete ale adoptării unei astfel de legi.

Sursa foto: Dreamstime.com