HotNews.ro a vrut să afle și perspectiva oamenilor din industria HORECA de pe litoral referitor la acest sezon turistic, în care capetele de afiș au fost „prețurile scandalos de mari”, pericolul de „holeră” sau „concentrația mare de E.coli din apa mării”.

Stațiunea Neptun (imagine de arhivă)Foto: Daniel MIHAILESCU / AFP / Profimedia

La fel ca în anii trecuți, litoralul românesc este supus și în 2023 tirurilor românilor care merg aici în vacanță. Din revoltele care s-au revărsat pe social-media în ultima perioadă, oamenii au reținut că prețurile sunt mari, peste cele din Bulgaria sau Grecia, dar și unele panici mai mult sau mai puțin justificate în legătură cu holera și concentrațiile mari de E.coli din apa mării.

Dacă mai pui și traficul infernal din weekend de pe Autostrada Soarelui și faptul că e o vară caniculară, care-i face pe mulți să se gândească să-și mute concediile mai spre septembrie, atunci e destul de clar că lucrurile nu arată bine pentru cei cu afaceri pe litoral.

Am încercat să aflăm de la mai mulți antreprenori de pe litoral cum merge acest sezon, dacă e mai bun sau mai prost ca în anii trecuți.

O parte dintre ei ne-au refuzat fix pe motivul că e un sezon „mai așa” și nu vor nici să mintă, dar nici să-i sperie și mai mult pe turiștii indeciși. Însă au fost destui și cei care ne-au răspuns la întrebări.

Hotelier Vama Veche: „Grad de ocupare 60% în 2023 versus 90% anii trecuți”

Reprezentanții Hostel Bazart din Vama Veche ne-au mărturisit că cererea este cea mai scăzută din ultimii cinci ani.

„Grad de ocupare 60% versus 90% anii trecuți. Cazările au încercat o scumpire la începutul sezonului, dar au ajustat sub prețul de anul trecut, după ce au observat cererea scăzută”, ne spun ei.

Cazarea la Hostel Bazart pentru o săptămână costă între 2100-2400 de lei. Nemulțumirile lor în legătură cu acest sezon sunt în mare parte legate de faptul că e din ce în ce mai greu să găsești angajați competenți, că sunt puțini turiști și utilități mai scumpe cu cel puțin 40%.

„Per total, se preconizează a fi cel mai puțin profitabil sezon din ultimii cinci ani”, spun cei de la Hostel Bazart.

Hotelier Năvodari: „Turiștii să aibă mai multă grijă de camere”, „multe lenjerii aruncate la gunoi”

Cei de la Yamada, un mic hotel din Năvodari, sunt cumva mai optimiști și ne răspund că, din păcate, litoralul începe mai târziu, după terminarea BAC-ului, examenelor etc.

„Despre scumpirea vacanțelor, vă pot spune doar că fiecare își cere prețul în funcție de ceea ce oferă! Nu văd canicula ca fiind un impediment pentru a veni pe litoralul românesc. Într-adevăr, între orele 12:00 - 15:00 se recomandă să stăm la umbră. Oricum, câteva ore de somn nu strică, că doar de aceea este vacanță!”.

În ceea ce privește nemulțumirile, spun că le-ar plăcea ca turiștii să aibă mai multă grijă de camere:

„Aici mă refer la machiajul doamnelor, vopseaua care iese din păr sau, din păcate, perioada aceea din lună a unei femei... aceste lucruri nu mai ies la spălat și necesită costuri în plus pentru înlocuirea așternuturilor...sute de lenjerii aruncate la gunoi din acest motiv.

Cu toate acestea, noi încercăm ca turistul să nu se simtă stânjenit și să aibă parte de o vacanță minunată, relaxantă și de neuitat pe litoralul nostru românesc!”

Hotelier Venus: „În luna iulie, gradul de ocupare sperăm să ajungă la 70-80%”

În stațiunea Venus, cei de la vila Avenue spun și ei că cererea pentru unitățile de cazare administrate de societatea lor este ușor mai scăzută față de anii anteriori.

„Gradul de ocupare în luna iunie nu a depășit 50% în unitățile noastre, iar luna iulie sperăm să ajungem undeva între 70-80%. În anii anteriori, gradul de ocupare pe luna iulie era peste 80%”, ne mărturisesc.

Aflăm de la ei și care ar fi prețurile la mai multe cazări de pe litoral: „Tariful unei nopți de cazare în luna iulie este de aproximativ 350 lei/noapte la Avenue Venus – cazare de tip vilă cu foișor lângă plajă. La Hotel Sirena din Saturn, complex cu bază de tratament - 350 lei cu mic dejun.

La Hotel Majestic Olimp, tarifele pentru doi adulți și un copil până în 8 ani, cu all inclusive, ajung la 580 lei/noapte. O noapte de cazare într-o vilă cu trei camere, pe plajă, la Vilele Neptun Olimp, are un tarif de 1200 lei pe noapte și poate găzdui până la șase adulți și trei copii.

În Mamaia, o noapte de cazare cu demipensiune ajunge la 495 lei/noapte pentru o familie cu un copil până în 4 ani la Hotel Bulevard. Prețul unui sejur în 2023 este similar cu cel din 2022, cu o ușoară creștere de maximum 10% în plin sezon.

Deși costurile de achiziții au crescut semnificativ, majoritatea hotelierilor au optat pentru menținerea tarifelor, pentru a stimula vânzările.”

De asemenea, ne indică și că un sejur de o săptămână pe litoral pentru un cuplu ar putea avea următoarele prețuri: sejur all inclusive la un hotel de 3 stele poate ajunge până la 4100 lei, 2450 lei la o cazare tip vilă sau 3500 lei la un hotel 4* cu demipensiune.

Hotelier Mamaia: „Când nu se lucrează la autostradă, se lucrează la un pod. Când se termină lucrările la drumuri, apar zvonurile de tip „holera” sau „E-Coli”

Litoral FOTO: Victor Cozmei

În ceea ce privește nemulțumirile în legătură cu sezonul 2023, ei spun că nemulțumirile hotelierilor sunt aceleași probleme vechi:

„1. Instabilitatea fiscală – anual se modifică, fie cota de TVA, fie impozitul, astfel încât ne este imposibil să planificăm dinainte pentru anul următor și uneori chiar pentru anul în curs. Cu greu putem să ne gândim la niște investiții atâta timp cât habar nu avem ce cotă de TVA vom avea în anii următori. Într-un context economic instabil pentru populație, guvernul ar trebui să sprijine antreprenorii români.

2. Lipsa de facilități salariale – o unitate de cazare are nevoie de multă forță de muncă. Din 2017, având în vedere modificările haotice în ceea ce privește salarizarea, majoritatea hotelurilor funcționează cu personal insuficient. La această problemă se adaugă și faptul că nu mai găsim forța de muncă calificată, iar salariile nu mai sunt competitive pe piața muncii.

3. Lipsa de promovare a destinațiilor turistice locale din străinătate se resimte. Litoralul românesc nu este o destinație pentru străini, deși s-au făcut investiții cu care ne putem mândri.

4. În timpul în care noi muncim din greu pentru a atrage turiștii și a oferi cât mai multe, constant apare câte un „fenomen” greu de combătut. Când nu se lucrează la autostradă, se lucrează la un pod. Când se termină lucrările la drumuri, apar zvonurile de tip „holera” sau „E-Coli”.

5. Creșterea costurilor pare a fi problema cea mai mică, deși au crescut și cu 35% la unele alimente. În ceea ce privește nemulțumirile turiștilor, ne confruntăm foarte des cu lipsuri precum: iluminat public, parcări, evenimente, spații publice neîngrijite și altele.”

Hotelier Vama Veche: „Într-adevăr în acest an cererea a fost mai mică”

Amalia Stanciu se ocupă de Happy Vama Veche, o unitate de cazare din stațiunea menționată în nume. Ea ne spune că a observat tendința de a se compara acest an cu anii din timpul pandemiei.

„Într-adevăr în acest an cererea a fost mai mică dacă este să comparăm cu anii aceia. În anii din timpul pandemiei cererea a fost mai mare deoarece turiștii care în alții ani mergeau în alte țări au optat pentru litoralul românesc. De asemenea, este normal ca cererea sa scadă și durata sejururilor să se reducă având în vedere că prețurile au crescut, dar puterea de cumpărare nu a crescut în aceeași măsură.”

Tot ea ne spune că gradul de ocupare pe tot sezonul în acest moment este de 80 %. Ea mai completează și că vacanțele, deși inițial s-au scumpit, în acest moment prețurile au scăzut având în vedere faptul că și cererea a scăzut.

„Dar diferențele în ambele cazuri nu sunt atât de mari. Scumpirile au fost undeva în jur de 10-15 %, dar așa cum am menționat, între timp au scăzut. Costurile depind foarte mult de locație, dotările și facilitățile cazării pe care o alegeți. Sunt convinsă că sunt variante de sejur pentru orice tip de buget.

În medie, în Vama Veche un sejur pentru o săptămână, la o locație aproape de plajă, cu balcon și toate dotările (aer condiționat, minibar, televizor, uscător de păr, plasă țânțari) în cameră și facilități în locație care să ajute oaspetele să economisească (acces la bucătărie complet utilată, acces la living spațios, cafea din partea casei, hamace, șezlonguri, foișoare, spațiu de joacă copii) este în medie 2100 lei”, spune Amalia. Și ea se plânge de prețurile crescute la utilități și la furnizori.

„De aici au pornit și scumpirile sejururilor, dar, deși furnizorii măresc și nu lăsa loc de negociere, hotelierii sunt nevoiți să jongleze cu tarifele pe întreaga perioadă a verii în funcție de cerere”

Secretar general Federatia Patronatelor din Industria Ospitalității: „Am fost afectați de obișnuitele știri alarmiste”

Corina Martin, eveniment de promovare a litoralului românesc. FOTO: Inquam Photos / Costin Dinca

Secretarul general al FLOOR, Corina Martin, ne spune că sezonul 2023 a debutat mai bine în acest an, față de 2022, cu un 1 Mai în mare forță, cu peste 80 mii de turiști și cu un mare weekend de Rusalii mai aglomerat ca niciodată în vreun alt an.

„Din păcate, însă, am fost afectați de obișnuitele știri alarmiste, ce fac în fiecare an înconjurul țării, deși se dovedește ulterior, de fiecare dată, că nu sunt reale - fie despre alge prea mari, risc nejustificat de holeră, păianjeni misterioși sau meduze gigantice.

Toate aceste știri, administrate anual litoralului românesc, ne afectează, de foarte mulți ani. Chiar acum ne luptăm cu așa zisul risc mărit de E.coli, deși buletinele de analize DSP demonstrează clar că valorile sunt normale. Cu toate acestea, gradul de ocupare pe litoral este în creșterea firească, ne apropiem de 100% de săptămâna ce urmează, întrucât se finalizează etapele de examene de absolvire și admitere”, completează Corina Martin.

Tot ea ne mărturisește că vacanțele s-au scumpit pe litoral, așa cum s-a întâmplat în toată lumea, în orice destinație pentru care este cerere.

„Există creșteri mari de tarife pentru Antalya, Grecia, Dubai, Bulgaria - deci, și pe litoralul românesc avem creșteri absolut firești, în corelație cu creșterea valorilor utilităților, combustibilului, alimentelor, salariilor și taxelor.

Ne străduim chiar acum, la nivelul FPIOR și al întregii industrii coalizate, să convingem Guvernul să NU majoreze TVA în industria Horeca, pentru că aceste creșteri se vor reflecta în tarife care vor crește, către clienții noștri.

În condițiile în care suntem deja necompetitivi în concurență cu alte destinații externe, din cauza lipsei bugetelor și campaniilor de promovare și de publicitate.”