Un schimb acid de replici pe tema taxei auto a avut loc intre Tariceanu si Basescu la ceremonia de preluare a Automobile Craiova de catre Ford. Confruntarea a fost deschisa de premier si s-a purtat in fata muncitorilor, a oficialilor americani si, mai departe, la conferinta de presa. Presedintele l-a acuzat pe premier ca taxa " nu a protejat vreun automobil Ford, ci doar Citroen", iar Tariceanu a vorbit in fata americanilor despre "prietenii" presedintelui care cistiga licitatii pentru drumuri.

Presedintele Traian Basescu si premierul Calin Popescu Tariceanu s-au atacat, vineri, la Craiova pe tema taxei auto, dupa momentul semnarii preluarii uzinei de catre compania Ford.

Episodul 1- un podium prea mic pentru o ura atit de mare

Ironic, Tariceanu a spus ca ii multumeste lui Basescu ca a venit la Craiova gest care arata " ca in final domnia sa a inteles de ce este utila taxa auto". El a subliniat ca taxa auto are scopul de a nu transforma Romania "intr-un cimitir de masini vechi aduse din toata Europa".

In timp ce Tariceanu pleda pentru taxa auto, muncitorii au inceput sa strige " afara cu taxa".

Basescu a intervenit, spunind ca a dat curs invitatiei Ford si Guvernului si ca ar fi "preferat ca participarea la eveniment sa se pastreze intr-o nota amicala si inteligenta", dar ca ii este" greu sa nu raspunda".

"Domnule prim-ministru, nu am avut senzatia ca aceasta taxa a protejat vreun automobil Ford, deocamdata Citroen este puternic protejat", a spus rizind seful statului, care a incercat sa aplaneze conflictul intinzindu-i mina lui Tariceanu. Acesta insa s-a retras si s-a adresat muncitorilor. " Imi pare rau ca domnul presedinte nu a inteles sensul vorbelor mele si al taxei auto, dar este bine sa stiu ca dumneavoastra ati inteles", a replicat Tariceanu in timp ce muncitorii protestau fata de taxa auto.

Oficialii Ford, aflati mai in spate, asistau uimiti la acest schimb de replici si clatinau din cap. In final, cei doi au coborit de pe podium si au luat-o in directii diferite.

Episodul 2- atacuri fara adversar

Incidentul a continuat si la conferinta de presa, la care presedintele nu a mai participat.

ntrebat cum comenteaza acuza ca prin taxa auto protejeaza interesele Citroen, premierul a raspuns taios, legindu-se de firmele constructoare de drumuri, "prietene" ale presedintelui.

"In ultimii ani am vazut cum prietenii domnului presedinte, firme constructoare de drumuri, isi cresc cifrele de afaceri de la an si cu ajutorul domniei sale, obtin licitatii unde al doilea ofertant da 15 milioane de euro pentru executarea unor lucrari si cistiga cel care cere 30 de milioane de euro. Si stiti firmele la care ma refer", a spus Tariceanu.

Declaratia a creat un moment penibil, cei doi reprezentanti ai Ford neintelegind prea bine despre ce este vorba, nefiind familiarizati cu aceste lucruri.

Euroconstruct si PA@Co, au prosperat sub toate guvernele

In urma cu trei saptamini, Tariceanu a afirmat ca un consortiu roman a contractat la pret dublu lucrarile la un tronson de pe autostrada Bucuresti-Pitesti in dauna companiei asutriece Alpine.

In 2006 consortiul condus de PA@Co International, in asociere cu Euroconstruct Traiding si Serch Corporation a obtinut un contrat de 30 milioane euro pentru reparatii la autostrada Bucuresti- Pitesti, pret de doua ori mai mare decit oferta depusa de Alpine Mayreder din Austria. Ministerul Transporturilor a explicat atunci ca firmele romanesti s-au clasificat deoarce ofertantii rivali nu indeplineau o serie de cerinte din caietul din sarcini.

Firmele de drumuri care ii au ca patroni pe celebri Umbrarescu, Besciu si Casuneanu au batut insa palma cu toti ministri transporturilor, de la Mitrea, la Orban. Ei au cistigat conctracte substantiale, inclusiv tronsonul de la Moara Vlasiei din autostrada Bucuresti- Brasov, sub ministrul Orban, acelasi care le-a dat contracte de asfaltari si dezapezire in Bucuresti.

Intr-adevar, cifra de afaceri a "regilor asfaltului" a crescut indiferent de guvernele care s-au succedat.