​Sindicaliștii din domeniul feroviar vor protesta pe 29 mai la Ministerul Transportului, vor organiza un alt miting pe 26 iunie și, dacă nimic nu se schimbă în bine, după 1 iulie ar putea urma greva generală, în plin sezon de vacanțe. Cererea principală se referă la lipsa aprobării bugetelor de venituri și cheltuieli, ceea ce înseamnă impact negativ și la reparații, și la salarii, dar și la investiții.

TrenuriFoto: Stefania Gal

Cea mai mare grevă generală din ultimii ani la CFR Călători și Infrastructură a fost pe 20 decembrie 2021, când trenurile nu au circulat timp de șapte ore.

Principala revendicare în luna mai 2023 ține de faptul că nu sunt aprobate bugetele de venituri și cheltuieli pentru 2023, nici la CFR SA și nici la CFR Călători, iar asta afectează activitatea companiilor la toate nivelurile.

„Pentru asta ieșim în stradă, pentru neaprobarea acestor bugete, fiindcă suntem aproape de jumătatea anului și, fără ele, suntem în imposibilitatea de a avea bani pentru piesele necesare locomotivelor care rămân defecte. Știm cu toții că sunt foarte vechi și că mai multe rămân defecte decât se pot repara”, spune pentru HotNews.ro, Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR).

Dacă nu sunt bani de piese de schimb, parcul de material rulant se micșorează, trenurile sunt mai scurte și locomotivele se strică mai des. Vor fi mulți oameni care vor merge cu trenul la munte sau pe litoral și oricând pot apărea întârzieri și probleme. Cum numărul de vagoane este insuficient, multe trenuri vor fi nefiresc de scurte, mai ales când o parte dintre vagoane vor fi direcționate spre „Trenurile Soarelui”.

„Iarăși vor fi vagoane puține la trenuri, iarăși vor fi întârzieri, lumea va fi nemulțumită și va înjura CFR Călători. Noi ieșim în stradă să le spunem oamenilor că nu avem nicio vină că nu este aprobat bugetul”, spune Rodrigo Maxim.

Fără aprobarea acestor bugete nu se pune problema nici de investiții și nici de împrumuturi la bancă și garanții.

Vor fi și revendicări salariale, legate de coeficienții de calcul, fiindcă sunt cazuri în care mecanici debutanți au salariul minim brut pe economie. „Cu aceste salarii se încurajează ineficiența și indisciplina, nu mai există nicio ierarhie. Sunt foarte multe probleme și mecanicii nu se tem dacă le spui că îi dai afară dacă beau sau dacă lipsesc, fiindcă vor spune că își găsesc în altă parte de lucru, la salariu mai bun”.

Așadar, salariile sunt demotivante, plus că și munca este plină de neprevăzut, fiindcă, dată fiind starea jalnică a locomotivelor, un mecanic nu știe niciodată unde ar putea rămâne „în drum”.