​O creştere a preţului rovinietelor este asumată prin Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) şi nu poate fi evitată, a declarat, marți, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.

RovinietaFoto: Facebook/ Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere
  • „Avem nişte borne pe care trebuie să le îndeplinim în PNRR, că despre asta este vorba.
  • E o lege care spune de o anumită taxare la kilometru, aşa cum se întâmplă în toată Europa, mai puţin în România.
  • Aceste lucruri se vor întâmpla în viitor, atunci toată această reţea pe care încet, încet, începem să o construim în România, şi anume reţeaua de infrastructură rutieră, va fi una viabilă.
  • Atâta timp cât avem o bornă în PNRR, la fel cum sunt şi alte borne şi dorim să atragem acei bani despre care vorbim, cred că trebuie să îndeplinim toate aceste ţinte pe care statul român şi le-a asumat”, a declarat Sorin Grindeanu, conform Agerpres.

Ministrul Transporturilor a spus că unele prevederi care au fost incluse în PNRR sunt „împotriva statului român”, lăsând să se înţeleagă că responsabili pentru această situaţie ar fi cei de la USR.

„Nu putem să negociem cu Comisia Europeană pentru că unele lucruri trecute în PNRR - şi nu mă feresc să spun şi nu sunt puţine, de nişte domni care au fost, aşa, câteva luni la guvernare - sunt parcă făcute împotriva statului român. Asta este un adevăr”, a susținut Grindeanu.

Ministerul Transporturilor vrea ca din 2026 să schimbe formula de calcul pentru taxa de drum, asumându-și asta prin PNRR.

Conform propunerilor Ministerului Transporturilor, șoferii ar putea plăti taxe mai mari din 2026 în funcţie de categoria maşinii, dar şi în funcţie de clasa de poluare a acesteia.

Dacă acum toate autovehiculele care circulă pe drumurile naţionale plătesc o rovinietă, din 2026 diferenţierea ar urma să se facă în funcţie de gradul de poluare, dar şi de categoria autoturismului.

Rovinieta pentru autoturisme se va plăti tot ca acum, pentru o anumită perioadă, dar se va introduce clasa de poluare.

Cea mai mare creștere, de până la 7.050 euro în 2026 și 16.275 euro în 2035 pentru un parcurs de 100.000 kilometri/an și norma de poluare Euro VI ar urma să fie în cazul camioanelor. Rovinieta pentru transportatori ar urma să fie calculată în funcție de distanța parcursă, de timpul de staționare și de clasa de emisii.

Marți, marii transportatori au amenințat că vor bloca România, afirmând că din cauza transpunerii în lege a unor condiții impuse prin PNRR este posibil să crească costurile transporturilor de marfă și de 15 ori, ceea ce înseamnă costuri mai mari la raft pentru consumatorul final. Totodată, aceștia susțin că se vor scumpi atât exporturile, cât și importurile.