Ai nevoie de o alimentaţie completă şi echilibrată pentru a avea grijă de sănătatea ta, dar şi pentru a-ţi îndeplini obiectivele atunci când vine vorba de sport şi compoziţie corporală.

Schimbări pozitive în alimentaţie: cum le implementeziFoto: Unsplash.com

Alimentaţia este unul dintre cei mai importanţi factori ai stilului de viaţă. O dietă dezechilibrată, săracă în nutrienţi sau bazată pe alimente foarte procesate nu va contribui la starea de bine a organismului, dimpotrivă. Astfel, este esenţial să acorzi atenţie felului în care te hrăneşti, în special pentru a-ţi proteja sănătatea.

Dacă îţi doreşti să faci câteva schimbări pozitive în alimentaţia ta, iată câteva sfaturi pentru a le implementa cu succes:

Observă ce obiceiuri negative ai

Ca să reuşeşti să îţi dezvolţi noi rutine, este important să descoperi ce anume nu îţi place la obiceiurile alimentare pe care le ai deja. Spre exemplu, poate ţi-ai făcut un obicei din a mânca fix înainte de culcare sau poate mănânci prea multe semipreparate. Oricare ar fi obiceiurile mai puţin sănătoase pe care le ai, este esenţial să le observi şi astfel să găseşti soluţii pertinente.

O idee bună este să ţii un jurnal alimentar, în care să îţi notezi tot ce ţine de ce şi cum mănânci. În acest sens, o aplicaţie de food tracking te poate ajuta să ştii câte calorii mănânci zilnic, dar şi câte grame de proteine, grăsimi şi carbohidraţi consumi. Notează şi orele la care mănânci, precum şi cât timp ţi-a luat să îţi pregăteşti mesele.

Structurează o rutină sănătoasă

Ca să începi să faci schimbări pozitive este bine să ştii în ce direcţie vrei să mergi. Foloseşte tot o agendă sau un jurnal pentru a-ţi contura o rutină sănătoasă, potrivită pentru tine. Fiecare are propriile sale obiceiuri alimentare, de aceea este important să ţii cont de ce anume îţi doreşti să obţii şi de ce anume ţi se potriveşte.

Poţi să îţi notezi obiective precum reducerea numărului de calorii consumate sau un consum mai mare de proteină. De asemenea, poţi avea obiective ce ţin de felul în care mănânci, cum ar fi să mănânci mai încet sau să mănânci mereu la masă, într-o poziţie corectă.

Pe lângă obiective, scrie în agenda său jurnal şi de ce ai nevoie pentru a le indepini. Poate fi vorba de lucruri tangibile, precum un air-fryer sau un aparat de vidat ori de lucruri generale, precum o listă de cumpărături mai bine pusă la punct.

Sfatul unui medic nutriţionist este esenţial dacă suferi de boli cronice, te confrunţi cu tulburări de alimentaţie sau dacă nu consideri că te hrăneşti corespunzător.

Încearcă meal prep

Pregătirea în avans a meselor este o idee minunată pentru a mânca structurat şi echilibrat. În plus, te va scuti de o groază de timp petrecut în bucătărie, pe fugă. Începe prin a-ţi alcătui o listă cu felurile de mâncare pe care vrei să le prepari pentru următoarele 2, 3 sau 4 zile.

Porţionează mâncarea crudă dacă faci cumpărături pentru perioade lungi de timp. Un aparat de vidat îţi poate fi foarte util în proces. Cu ajutorul unui aparat de vidat poţi să porţionezi carne, legume sau fructe, astfel încât să fie gata de servit sau pus în cuptor ori pe grătar. Alături de aparatul de vidat, achiziţionează şi casolete pentru mâncare, de preferat microwave friendly.

Nu te pedepsi

Mănânci ca să trăieşti şi ca să îţi hrăneşti organismul, nu pentru a arăta într-un anume fel sau pentru a obţine o recompensă. Este important să nu tratezi mâncarea ca pe o pedeapsă, că pe o recompensă ori că pe un duşman. Alimentaţia sănătoasă nu înseamnă să te pedepseşti, ci să mănânci echilibrat, mâncăruri care îţi plac, dar care îi oferă şi corpului tău nutrienţii de care ai nevoie.

Dacă simţi că relaţia ta cu mâncarea nu este una echilibrată, atunci cere ajutorul unui medic nutriţionist sau al unui psihoterapeut.

Schimbările pozitive în alimentaţie se fac pas cu pas, iar răbdarea este esenţială. Începe cu paşi mici, nu pune presiune pe tine şi dă-ţi timp pentru a descoperi ce funcţionează şi ce nu funcţionează pentru tine.