Siegfried Mureșan, unul dintre co-semnatarii rezoluției prin care Parlamentul European solicită UE și statelor membre să elaboreze un cadru juridic pentru a putea desemna Rusia stat sponsor a terorismului, a explicat pentru HotNews.ro care ar putea fi efectele acestei decizii.

Un tanc T-90M rusesc la parada in Piata Rosie din MoscovaFoto: Sergei Bobylev / TASS / Profimedia Images

Parlamentul European, reunit miercuri în sesiune plenară la Strasbourg, a adoptat cu largă majoritate o rezoluție prin care Rusia este declarată stat sponsor al terorismului și care utilizează mijloace de terorism, solicitare făcută în mod repetat Occidentului de către președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski.

Deoarece în prezent Uniunea Europeană nu poate desemna oficial un stat drept sponsor al terorismului, Parlamentul European le solicită UE și statelor sale membre să elaboreze un cadru juridic adecvat și să ia în considerare adăugarea Rusiei pe o astfel de listă.

SUA nu au declarat încă Rusia un stat care sponsorizează terorismul. Pe lista americană se află în acest moment Siria, Iranul, Coreea de Nord și Cuba.

Mai multe detalii despre această rezoluție am aflat de la europarlamentarul român Siegfried Mureșan care face parte din Grupul PPE.

Ce efecte concrete ar trebui să aibă desemnarea Rusiei drept stat sponsor al terorismului (știu că în cazul SUA acest lucru este însoțit de sancțiuni economice, diminuarea imunității reprezentanților statului respectiv pe teritoriul american etc)?Ar putea fi un cadru legal după model american?

În prezent, în Uniunea Europeană nu există o bază legală pentru declararea unui stat sponsor al terorismului. Noi cerem acum crearea acestei baze legale tocmai pentru ca în situația în care țări ca Rusia acționează ca un stat ce susține terorismului, noi să putem adopta automat sancțiuni după ce decidem la nivel european clasificarea unui stat în acest mod.

Prin rezoluția adoptată, cerem instituțiilor UE și țărilor membre să conceapă această bază legală care să cuprindă, evident, și o listă de măsuri restrictive.

Aceste măsuri pot viza sancțiuni economice, politice, diplomatice, comerciale. Practic, tipuri de sancțiuni adoptate la nivel european împotriva Rusiei pentru care a fost nevoie de multe negocieri și consens la nivel european vor putea fi adoptate mai ușor prin crearea acestei baze legale.

Există vreun model de cadru legal privind desemnarea unui stat sponsor al terorismului care să fie adoptat de UE?

În 2001, Consiliul UE a adoptat un Regulament privind aplicarea unor măsuri specifice de combatere a terorismului, care permite Consiliului să desemneze persoane, grupuri și entități (dar nu și state) implicate în activități teroriste. Cred că acesta poate fi un punct de plecare pentru elaborarea acestei legi.

A mai existat vreun precedent în care UE să vrea să desemneze un alt stat ca sponsor al terorismului? Care sunt pașii de urmat după declarația de azi a Parlamentului European?

UE nu a declarat până acum un stat sponsor al terorismului. Tocmai de aceea, cerem crearea acestei baze legale.

Rezoluția de astăzi a fost transmisă Comisiei Europene, Consiliului Uniunii Europene și guvernelor statelor membre care trebuie să decidă dacă dau curs solicitării noastre. ​