​Potrivit BASF Agricultural Solutions România, unul din cei mai mari furnizori ai pieței locale de produse pentru protecția plantelor, doar cca. 20% din suprafața totală cultivată cu viță de vie din România este exploatată la standarde europene. Procentul va crește treptat, de la an la an, datorită investițiilor continue realizate de fermieri, dar și a importului de bune practici din alte regiuni cu tradiție pe acest segment, a dezvoltării oenoturismului și a schimbărilor în comportamentul de consum al vinurilor în rândul românilor.

România, locul 5 în Europa în ceea ce privește suprafața cultivată cu viță de vie Foto: BASF

„Estimăm că, în acest moment, suprafața cultivată cu viță de vie la nivel local este de cca. 180.000 de ha, din care doar cca. 30.000 de ha sunt exploatate la standarde europene, cultura obținută fiind apoi integrată într-un ciclu de producție coordonat. Restul, de aprox. 150.000 de ha, este cultivat încă în regim tradițional”, a declarat Robert Băicoianu, Director de Vânzări Culturi Horticole în cadrul BASF Agricultural Solutions România.

Potrivit afirmațiilor sale, ultimii ani au adus schimbări în piața de profil, începând cu programele de reconversie a culturilor de viță de vie și a celor derulate prin PNDR (Programul Național de Dezvoltare Rurală). De asemenea, un impact pozitiv au avut și investițiile masive în capacitățile de vinificație, dezvoltându-se noi unități de producție de vin, cu volume cuprinse între 2-3 mii de hectolitri și câteva zeci de mii de hectolitri. Aceste aspecte au transformat domeniul viticulturii într-unul dintre cele mai performante și dezvoltate segmente din ramurile agriculturii la nivel autohton, conform companiei.

România, locul 5 în Europa în ceea ce privește suprafața cultivată cu viță de vie

Potrivit datelor Eurostat, la nivelul sectorului vitivinicol european, România se află pe locul 5 în topul țărilor cu cele mai mari suprafețe cultivate cu viță de vie, reprezentând 6% din suprafața totală cultivată cu viță de vie din Europa*. Datele Eurostat, la nivelul anului 2020, mai arată că România deține cel mai mare număr de podgorii din Uniunea Europeană, peste 30% din totalul acestora (mai mult de 800.000), la nivel european. Totuși, cea mai mare suprafață medie a unei podgorii se poate găsi în Franța (cca 10,5 hectare). Din acest punct de vedere România este la polul opus, cu o suprafață medie a podgoriei de doar 0,2 hectare. Acest lucru confirmă, o dată în plus, faptul că mare parte din suprafața cultivată este exploatată în regim tradițional.

Un alt aspect interesant cu privire la plantațiile de viță de vie din România este că aproximativ 66% dintre acestea au peste 30 de ani vechime, țara noastră fiind surclasată din acest punct de vedere doar de Bulgaria, unde procentul ajunge la aproape 69%.

Totodată, potrivit Eurostat, 27,9% din suprafața totală ocupată de podgoriile autohtone este dedicată producerii de vinuri de calitate superioară, restul de 72,1% din suprafața totală locală revine producției de vin de masă.

Vinurile de calitate superioară câștigă teren în România

Toate aceste aspecte arată potențialul major de creștere pe care îl are segmentul vitivinicol în România. Chiar dacă suprafețele cultivate nu vor crește în următorii ani, exploatarea acestora la standarde europene va propulsa vinul românesc pe o poziție favorabilă, atât în ceea ce privește consumul local, cât și la export. Pe plan național, deja se poate observa o educare a gustului consumatorilor, mulți dintre aceștia trecând, treptat, de la vinurile de consum curent (vinurile de masă) la vinurile DOC (de calitate superioară).

Conform BASF, vinificatorii au investit, în ultimii ani, în echipamente și linii tehnologice noi, dar și în diverse produse oenologice de foarte bună calitate. De asemenea, au colaborat cu vinificatori cu experiență din alte țări pentru a crește nivelul de calitate al vinurilor produse. Piața de vinuri locală a ajuns, astfel, la un volum de cca. 4-5 milioane de hectolitri anual.

„Potențialul acestui segment este subliniat și de faptul că, în ultimul timp, viticultorii au investit constant în produse de protecție a plantelor, au aplicat tehnologii noi, în așa fel încât să obțină struguri de bună calitate, care să permită producerea unor vinuri superioare. Mai mult de atât, au înțeles beneficiile aplicării unor tratamente eficiente și utilizării de produse de ultimă generație. De altfel, estimăm că piața de produse de protecție a plantelor a crescut, în ultimii 5 ani, cu aprox. 8%”, a mai spus Robert Băicoianu.

Ce poate determina creșterea pieței de vin

Pe o piață cu un potențial de creștere major, atât restructurarea și reconversia plantațiilor vitivinicole, cât și realizarea de investiții constante pe tot lanțul de producție – de la cultivare și până la producerea vinului, sunt aspecte ce pot avea un impact pozitiv în viitor. Mai mult de atât, automatizarea și digitalizarea mijloacelor de producție, mai ales în cadrul cramelor, reprezintă un alt pas important ce va duce la dezvoltarea segmentului.

„Este fundamental ca toate procesele să poată fi urmărite și reglate conform ultimelor tehnologii: menținerea fermentării la temperatură controlată, monitorizarea acesteia din punct de vedere al duratei, momentul aplicării drojdiilor selecționate, etc. BASF este promotorul digitalizării în zona de producție a strugurilor și a vinului, oferind o serie de aplicații destinate urmăririi proceselor tehnologice și a costurilor aferente, în vederea eficientizării activității producătorilor”, susține Băicoianu.

Potrivit afirmațiilor sale, rata de utilizare a aplicațiilor digitale în segmentul de vitivinificație a crescut de la an la an, ceea ce arată un interes din ce în ce mai mare al fermierilor și o deschidere spre noi tehnologii menite să asigure producții mai mari și de o calitate superioară.

Dezvoltarea oenoturismului și promovarea producătorilor locali sunt alte aspecte cu impact în creșterea pieței de profil. Pentru a sprijini producătorii locali, BASF a inițiat, acum mai bine de 7 ani, un concurs național de vinuri, Povești cu Vinuri Românești. Organizat în parteneriat cu ADAR, acesta se adresează tocmai micilor producători, cu suprafețe mai mici de 100 de ha, care au nevoie de susținere și promovare.