USR propune ca partidele să publice, pe site și la sedii, contractele încheiate pentru promovarea în presă sau pentru propagandă, inclusiv eventualele acte adiționale. De asemenea, potrivit unei inițiative legislative depuse joi, promovarea partidelor ar trebui marcată de televiziuni.

Camera TV Foto: Nicolas Nicolas Meesyasz / Sipa Press / Profimedia Images

Totodată, în perioada campaniilor electorale, cheltuielile pentru propagandă electorală la radio, tv, presă scrisă și online ar trebui să nu depășească 40% din totalul subvenției primite de la stat.

Mai exact, USR a propus modificarea legii finanțării partidelor și campaniilor electorale și pe cea a audio-vizualului.

Modificări propuse:

  • Partidele politice vor fi obligate să publice – pe site și la sedii, într-un loc vizibil – contractele încheiate pentru promovarea în presă și/sau pentru propagandă, inclusiv eventualele acte adiționale.
  • Sumele primite ca subvenții de către partide, precum și toate contractele în baza cărora acestea sunt cheltuite vor fi considerate informații de interes public în sensul Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informații de interes public, fără a putea fi invocat secretul comercial.
  • Contribuție politică va fi considerată orice contribuție la finanțarea serviciului media în scopul promovării unui partid, membrilor acestuia sau activității lor.
  • Programele realizate cu astfel de contribuții vor trebui să fie marcate ca atare, astfel încât să reiasă clar partidul sau politicienii pentru a căror promovare s-au plătit fonduri.
  • Cheltuielile partidelor pentru propagandă electorală la radio, tv, presă scrisă și online să nu poată depăși 40% din totalul subvenției primite de la stat.

„O presă liberă, obiectivă, care pune întrebări reale și realizează investigații este un pilon fundamental pentru democrația din România. În România, partidele politice care dau milioane de euro pe an către presă încearcă să se comporte ca și cum presa ar fi de licitat: cine dă mai mulți bani e prezentat mai bine către cetățeni. USR nu poate accepta ca presa să fie tratată ca un bun de licitat. Așadar, am depus, astăzi, un proiect legislativ care, odată aplicat, va proteja libertatea presei de care noi toți avem nevoie”, a declarat deputata USR Diana Buzoianu, inițiatoare a proiectului de lege.

Hornews.ro a scris, pe 1 august, că PSD a dat din banii primiți ca subvenție de la stat nu mai puțin de 5,3 milioane de euro pentru cheltuielile pentru presă și propagandă, în perioada ianuarie-iunie 2022. Și PNL a direcționat 3,6 milioane de euro pentru același lucru, în primele șase luni ale anului, potrivit datelor Autorității Electorale Permanente (AEP).

Și USR a redirecționat pentru propagandă peste 1,5 milioane de lei, adică 13,41% din banii cheltuiți în primele șase luni ale anului. AUR nu a cheltuit nimic din subvenția primită, potrivit datelor AEP.