Pentru cei mai mulți proprietari de firme, perioadele caracterizate de incertitudine financiară nu reprezintă o noutate. Pe de altă parte, între a conduce o afacere într-un context de predictibilitate economică și a conduce o afacere în vremuri de instabilitate financiară, există diferențe notabile de abordare. Într-un fel, este similar cu a naviga cu un vas pe ape liniștite, față de a reuși să manevrezi cu măiestrie cârma în mijlocul unei furtuni, pentru a păstra direcția dorită și a ajunge în siguranță la destinație.

​Cum asiguri stabilitatea financiară a afacerii taleFoto: iFactor.ai

Ca proprietar sau administrator al unei afaceri, ești asemenea unui căpitan de navă, principala ta misiune fiind aceea de a trece cu bine prin furtuna perioadelor de criză economică, astfel încât la finalul lor să poți reconsolida poziția financiară a firmei sau să continui să-ți dezvolți afacerea plecând de la oportunitățile de piață fructificate.

Cum îți poți pune afacerea la adăpost din punct de vedere financiar în perioadele dificile?

În prezent traversăm o perioadă plină de provocări economice, iar acesta nu mai este cu siguranță un secret pentru niciun antreprenor.

Multe afaceri resimt încă efectele pandemiei Covid-19, care le-a afectat profitabilitatea sau chiar le-a adus în situația de a avea pierderi de recuperat, diminuându-le rezervele financiare. Războiul aflat în derulare de peste 200 de zile la granițele României a generat salturi semnificative ale prețurilor energiei și combustibililor, conducând la o inflație galopantă și punând presiune pe bugetele firmelor și ale clienților lor. Ratele dobânzii au crescut vertiginos, făcând creditarea tot mai greu accesibilă multor afaceri. Toate acestea constituie semnale ale unei potențiale crize economice, menită să stârnească îngrijorarea mediului de afaceri.

Este deci firesc să te întrebi ce poți face pentru a preîntâmpina dificultățile financiare în cadrul afacerii tale în lunile următoare.

În primul rând, este necesară o abordare pragmatică. Alături de echipa de management și de personalul cu atribuții financiare, ar trebui să elaborezi o serie de scenarii financiare alternative și să planifici inclusiv pentru cele mai pesimiste.

Schimbă modul în care întocmești bugetele!

În perioadele marcate de neprevăzut, orice antreprenor ar trebui să aplice în mod consecvent principiul prudenței. Astfel, bugetul va fi alocat doar acelor cheltuieli care susțin creșterea profitabilității, în timp ce costurile neesențiale vor fi evitate, iar oportunitatea investițiilor va fi mult mai atent evaluată.

În perioadele cu provocări economice, lichiditatea este vitală!

Este util să înțelegi în ce fel ar putea fi afectat cash-flow-ul afacerii tale de modificările survenite pe piață și să crești frecvența întocmirii prognozelor de lichiditate (de exemplu, lunar în loc de trimestrial).

De asemenea, merită să realizezi o analiză riguroasă a riscului asociat creanțelor (de exemplu încasarea la timp a facturilor emise cu termen de plată). Există clienți aflați în dificultate financiară cu risc ridicat de neplată? Se pune problema unor negocieri sau reeșalonări?

În plus, ar trebui să-ți îndrepți atenția și către viitorul afacerii, prin evaluarea vânzărilor planificate: au apărut întârzieri în contractare sau a crescut rata de anulare a comenzilor? Ce se întâmplă cu oportunitățile aferente vânzărilor din viitor: au scăzut, sunt constante sau, din contră, au crescut?

Navighează prin complexitate și incertitudine apelând la digitalizare!

Transformarea tehnologică aduce un potențial semnificativ de inovare și de sporire a eficienței. Automatizarea proceselor interne și apelarea la furnizori care utilizează soluții digitale sunt metode care susțin menținerea avantajelor competitive ale afacerii chiar și în perioadele de recesiune economică, sporind gradul de reziliență.

Beneficiile digitalizării sunt relevante în special pentru IMM-uri, în cazul cărora resursa umană este un activ cu disponibilitate limitată. Prin implementarea tehnologiilor digitale, personalul se poate concentra pe analiză și decizie, reducând timpul alocat aspectelor birocratice și de rutină.

Pe lângă reducerea costurilor operaționale printr-o mai bună utilizare a resurselor și creșterea productivității, posibilitatea de a oferi răspunsuri mai rapide îmbunătățește retenția clienților. Acestea nu sunt însă singurele beneficii ale digitalizării! Putem menționa, de asemenea, deciziile de afaceri mai bune, diminuarea erorilor umane, precum și creșterea moralului angajaților.

Caută soluții de eficientizare a cash-flow-ului care răspund nevoii de agilitate a afacerii!

Ținând cont de importanța asigurării unei bune lichidități a afacerii în vederea onorării obligațiilor financiare pe termen scurt și profitând, în același timp, de beneficiile utilizării soluțiilor digitale, IMM-urile pot opta pentru atragerea capitalului de lucru prin intermediul finanțării alternative. Prin platforma iFactor poți transforma imediat în bani facturile emise către clienți cu termen de plată pentru a acoperi necesarul de capital de lucru al IMM-ului tău.

Apelând la factoring prin acest marketplace, poți obține în baza unei licitații online mai multe oferte de finanțare de la bănci, IFN-uri sau investitori privați, astfel încât să optezi în final pentru oferta care răspunde cel mai bine nevoilor firmei tale, atât în termeni de cost, cât și din perspectiva flexibilității.

Majoritatea IMM-urilor care apelează la o astfel de soluție obțin finanțarea facturilor în doar 24 de ore de la aprobare. Astfel, acestea câștigă un plus de agilitate, atât de necesară pentru fructificarea oportunităților de afaceri într-un context financiar relativ lipsit de predictibilitate.

De ce să folosești finanțarea alternativă prin iFactor într-un context economic incert?

Cu cât mediul economic este mai advers, cu atât băncile vor fi mai reticente în a-și asuma riscurile de finanțare a IMM-urilor, în special prin produse financiare tradiționale (împrumuturi, linii de credit). Mai mult, adesea firmele nu dispun de garanțiile necesare pentru a putea beneficia de credite bancare.

De asemenea, aplicațiile pentru capital de lucru în sistem tradițional implică încă o birocrație excesivă, ce pune presiune suplimentară pe costurile finanțării (costuri administrative, dobânzi) într-un context deja plin de provocări economice.

Aceste obstacole pot fi însă depășite apelând la finanțarea alternativă, care oferă o serie de avantaje față de creditarea în sistem tradițional. Astfel, în loc să solicite un împrumut bancar, folosind platforma iFactor, IMM-urile pot alege să acceseze factoringul, un instrument modern de îmbunătățire a lichidității.

Platforma integrează o tehnologie care analizează datele alternative și tradiționale ale solicitanților și simplifică în acest fel întregul proces de aplicare și aprobare. În plus, îmbunătățește evaluarea riscului de credit, micșorează timpul de răspuns și crește șansele finanțării facturilor la termen la un cost accesibil IMM-urilor.

Ca urmare, în contextele de incertitudine economică, atragerea capitalului de lucru prin iFactor poate fi o soluție avantajoasă pentru IMM-ul tău.

Articol susținut de iFactor.ai​