Germina Nagâţ, membru în Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii (CNSAS), a afirmat că statutul juridic al guvernatorului Băncii Naţionale a României, Mugur Isărescu, este de necolaborator al Securităţii, precizând că toată speţa construită de CNSAS s-a oprit la Curtea Constituţională.

Mugur IsarescuFoto: Facebook

Pe fondul problemei nu s-a pronunţat nimeni, a subliniat ea, potrivit News.ro.

Germina Nagâţ a fost întrebată, duminică, în emisiunea Insider Politic de la Prima TV, care este statutul lui Mugur Isărescu şi dacă seamănă cazul său cu cel al lui Traian Băsescu.

Mugur Isărescu era în categoria verificări „la cerere”

“Domnul Isărescu este necolaborator. Statutul juridic este că s-a oprit verificarea la Curtea Constituţională şi toată speţa pe care a construit-o CNSAS foarte greu. Finalitatea e alta pentru că aşa a decis Curtea Constituţională.

Deci, din punctul de vedere al muncii CNSAS, a fost puţin mai greu la domnul Isărescu pentru că noi am făcut o verificare în 2009, imediat după ce s-a schimbat legea în 2008, a fost o verificare pe noul cadru legal şi pentru că domnul Isărescu era în categoria verificări la cerere, nu am putut să valorificăm nimic.

Deci am avut probele în bazele de date, nu un sertar, că nu ţinem nimic în sertare şi nu am putut să facem nota de constatare, pur şi simplu să o trimitem în instanţă.

Deci ne împiedica articolul 32 din lege. Era un articol care spunea că noile probe sau documentele, mă rog, interpretez eu, adică simplific eu o formularea, pot fi folosite doar în cazul verificărilor din oficiu”, a precizat Germina Nagâţ.

Guvernatorul BNR avea o adeverință

Ea a explicat de ce Mugur Isărescu nu putea fi verificat:

“Dânsul era la cerere. Categoriile ”la cerere” sunt nominalizate de lege şi, între altele, magistraţii, ambasadorii, Guvernatorul Băncii, membrii Academiei, mulţi, sunt doar la cerere.

Dacă cineva face cerere şi dacă nu are o verificare anterioară, atenţie, asta e foarte important. Isărescu avusese. Avusese o adeverinţă. Şi pentru că avusese această decizie anterioară, noi nu mai puteam să dăm publicităţii nimic din ce aveam în bazele de date găsite de colegi, cum v-am spus, prin metodele investigaţiilor la liber.

În 2019 s-a corectat această prostie din lege, articolul 32, printr-o lege nouă, 161, care a dat drumul reverificărilor şi pentru categoriile 'la cerere'”, a menţionat reprezentanta CNSAS.

Curtea Constituţională a zis ”Halt!”

Ea a declarat că verificarea lui Mugur Isărescu a fost oprită de Curtea Constituţională, dar că pe fond nu s-a pronunţat nimeni.

“La sesizarea domnului Isărescu, după ce a ajuns în instanţă, Curtea Constituţională a zis ”Halt!”. Deci nu este corect, nu este verificabil. Şi acum o să vă spun şi motivul că poate lumea nu ştie.

Traseul Legii 161 a fost greşit în Parlament. Deci nu trebuia să fie Senatul cameră decizională, ci Camera Deputaţilor.

Şi din acest motiv care e strict procedural a fost declarată neconstituţională şi, în consecinţă, domnul Isărescu nu mai este colaborator. Dar pe fond nu s-a pronunţat nimeni”, a adăugat Germina Nagâţ.

Întrebată dacă mai poate ajunge acest dosar în instanţă, ea a răspuns:

“Nu ştiu. Dacă se corectează problema traseului legislativ, dacă, sunt mulţi de dacă. Nu ştiu dacă se va mai putea folosi acest material probator vreodată.

În orice caz, pe fond, nu am discutat niciodată în instanţă, nu s-a ajuns pe evaluarea notelor informative date de domnul Isărescu”.