Serviciul de Informații Externe (SIE) a spus că variantele de lucru ale legilor securității naționale sunt rezultatul consultărilor cu Administrația Prezidențială și Secretariatul General al Guvernului și vor ”parcurge procesele legislative prevăzute de lege”, relatează UmbrelaStrategica.ro.

Nicolae Ciuca, favoritul lui Klaus IohannisFoto: Presidency.ro

”În procesul de evaluare, revizuire și actualizare a actelor normative din domeniul securității naționale, Serviciul a fost consultat de Departamentul Securității Naționale din Administrația Prezidențială și de Secretariatul General al Guvernului, proiectele postate fiind variante de lucru rezultate din aceste consultări, ce urmează a parcurge procesele legislative prevăzute de lege”, a răspuns SIE la întrebările trimise de Umbrela Strategică.

SIE consideră, totodată, că modificarea legislativă este ”un demers necesar și justificat de adaptare la realitățile curente, inclusiv prin raportare la dezideratele prevăzute în Strategia Națională de Apărare a Țării”.

Coaliția de guvernare se pregătește pentru o aprobare rapidă a noilor legi ale securității naționale despre care societatea civilă acuză că „militarizează statul”.

Președintele Klaus Iohannis a reacționat spunând doar că a fost o eroare majoră faptul că ”cineva, și știm cine” a considerat că e bine să dea ”pe surse” proiectele de legi ale securității naționale și a insistat că nu există motive de îngrijorare.

Principalele prevederi ale proiectelor

Modificările gândite la legile siguranței naționale - prezentate de G4Media - oferă puteri sporite serviciilor de informații, creează o superimunitate pentru lucrătorii din domeniu și instituie obligații de colaborare, la cerere, pentru cetățeni și firme.

  • Autorităţile şi instituţiile publice, precum şi persoanele fizice şi juridice au obligaţia să acorde sprijin, la cerere, Serviciului, în îndeplinirea atribuţiilor sale, potrivit legii.
  • Personalul SRI ar urma să fie anchetat doar de un număr limitat de procurori, anume desemnați, iar perchezițiile la sediul SRI ar urma să se facă doar cu acordul șefului statului și cu informarea directorului SRI.
  • Președintele ar urma să primească puteri sporite, iar Parlamentul să fie exclus din procedura de demitere a directorului SRI.
  • SRI ar urma să devină autoritate națională în domeniul interceptării comunicațiilor, astfel că viitorul Centru Național pentru Interceptarea Comunicațiilor va funcționa în cadrul SRI. (Curtea Constituțională a declarat în afara Constituției prezența SRI în procedura de urmărire penală, ca autoritate responsabilă cu interceptările- n.r.).
  • SRI ar primi dreptul de a-și crea și administra propriile firme și chiar propria societate civilă - „asociaţii cu caracter profesional, social, cultural, sportiv sau recreativ ori umanitar” Lista amenințărilor la adresa securității naționale a fost extinsă semnificativ, ceea ce face posibil ca SRI să poată obține mandate de siguranță națională aproape fără nicio restricție.

Citește și:

45 de ONG-uri îl acuză direct pe Iohannis că „a adus un atac direct atât la adresa avertizorilor de integritate, cât și a libertății presei”