Românii au un chef nebun de vacanțe în vara lui 2022, iar asta se vede atât în căutările Google, cât și în datele companiilor din turism. Deși s-a scumpit tot ce ține de călătorii și cazare, românii merg în număr tot mai mare la all-inclusive pe litoralul românesc, dar se duc în număr tot mai ridicat în Grecia, Bulgaria și Turcia.

Vacanta la mareFoto: Hotnews

Google a prezentat o serie de date despre ce se caută când este vorba de vacanțele din 2022, unde se duc românii, spre ce destinații vor bilete de avion și ce locuri sunt „în trend”. Google România a organizat o întâlnire în care reprezentanți din industria turismului au povestit despre cum își fac și își vor face românii vacanțele.

Informația pe scurt

  • Datele despre căutările românilor pe Google arată că vara lui 2022 marchează revenirea la normal, momentul în care oamenii reîncep să călătorească și să-și facă vacanțele așa cum o făceau înainte de pandemie.
  • Cea mai mare creștere în căutări de cazare pe Google a fost pentru destinațiile internaționale: +32% perioada martie - mai 2022 față de aceeași perioadă din 2019. În același timp, căutările de cazări în țară au scăzut cu 2% în același interval.
  • Printre căutările care au crescut puternic în ultima lună se numără: „dinosaur world transylvania”, ”transfagarasan 2022”, „singureni manor” și „poiana narciselor negrasi” La bilete de avion, termenii cu creșteri mari au fost „ryanair”, wizz air”, „bilete avion”, „vola” și ”skyscanner”.
  • Cresc prețurile biletelor de avion față de 2019, dar mai ales comparativ cu 2021. Cresc puternic vânzările de bilete către destinații de vară din Mediterana: Grecia, Turcia, Cipru, Italia, Spania. La fel ca înainte de pandemie, românii își cumpără biletul cu mult timp înainte, pentru a plăti mai puțin.
  • Cresc căutările de zboruri interne către Cluj, Iași, Timișoara sau Baia Mare. Oamenii merg la festivaluri sau la nunți sau în city-break. Nu au avut succes zborurile interne către Constanța, fiindcă oamenii merg pe Litoral cu multe bagaje și mașina personală (sau trenul) sunt mult mai potrivite.
  • Pe litoralul românesc sunt peste 150.000 de locuri de cazare, iar prețurile vor fi cu 15-20% mai mari decât anul trecut. Peste 30% din turiștii care ajung pe Litoralul nostru sunt din București.
  • Mamaia și Eforie Nord sunt cele mai căutate stațiuni, având și cea mai mare capacitate de cazare, în timp ce în creștere sunt stațiuni mai mici din sud, precum Venus și Neptun. Costinești a fost foarte solicitată de 1 mai, fiindcă au fost festivaluri.
  • Tot mai mulți români își rezervă din timp sejururi all-inclusive în stațiunile românești de la Marea Neagră. Partea rea este că nu mai ies aproape deloc din hotel, stau doar la plajă și nu mai vor să facă excursii de mai multe ore, fiindcă ar pierde prânzul și cina.

Românii se „răzbună” și vor cât mai multe vacanțe

O analiză a Google asupra căutărilor legate de călătorii, realizată pe ultimii 3 ani, arată că românii și-au reluat intențiile de călătorie în străinătate, odată cu ridicarea restricțiilor anti-COVID, și se orientează către destinațiile tradiționale pentru vacanța de vară - Grecia, Turcia, Bulgaria.

Oana Dumitrescu de la Google România vorbește și despre „revenge travel”, un termen născocit din mass-media în 2021 pentru oamenii care, forțați de pandemie să stea acasă, se „răzbună” acum și încearcă să meargă în cât mai multe locuri de vacanță în acest an. Așadar, răzbunarea nu este aici un termen negativ, pentru că nu este contra unei persoane, ci contra pandemiei.

Ea adaugă și că este clar că tot însemnă căutări despre locuri de cazare este în creștere și este clar că oamenii vor profita și de mini-vacanța de Rusalii pentru a face noi rezervări.

În plus, mai spune Oana Dumitrescu, se vede faptul că românii capătă din nou încredere și își fac planuri de călătorie pe termen lung când este vorba despre vacanțe.

Campingurile și vilele private, opțiuni de cazare care oferă mai multă intimitate și un risc redus de îmbolnăvire, sunt cele cu cea mai mare creștere în perioada post-pandemie.

Potrivit datelor Google, intenția românilor de a călători în 2022 este mai mare decât în 2019: volumul căutărilor legate de călătorii (destinații, cazare, transport) a fost în mai 2022 cu 35% mai mare decât în aceeași lună a lui 2019.

Cea mai mare creștere în căutări de cazare a fost pentru destinațiile internaționale: +32% perioada martie - mai 2022 față de aceeași perioadă din 2019. În același timp, căutările de cazări în țară au scăzut cu 2% în același interval.

Din totalul căutărilor despre cazări, 42% au fost pentru destinații internaționale și 58% pentru interne. La bilete de avion, 77% dintre căutări au fost pentru destinații internaționale și 23% pentru destinații interne.

Cele mai căutate destinații de vacanță din străinătate ale românilor sunt Grecia, Turcia și Bulgaria, conform căutărilor pentru cazare. În top se află și Italia, Egipt, Spania și Franța.

Căutările românilor după zboruri internaționale au crescut și ele semnificativ anul acesta: +46% în ultimele 3 luni față de 2019. Cele mai populare destinații pentru zboruri, potrivit căutărilor pe Google, sunt Italia, Spania, Marea Britanie. Germania, Franța și Grecia. Aici este o sezonalitate diferită: în ianuarie oamenii caută foarte multe bilete de avion (și mulți își cumpără de atunci biletele pentru vacanțe în primăvară sau vara).

Revenirea la normal a însemnat și o creștere a interesului din străinătate pentru călătorii și vacanțe în România. Datele Google arată că Germania, Marea Britanie și Italia sunt țările din care se fac cele mai multe căutări legate de cazări în România. Tot acestea sunt și țările din care se caută cel mai mult zboruri către țara noastră - ordinea lor în top este diferită.

  • „Date din căutările pe Google ne arată că interesul românilor pentru vacanțe și călătorii a revenit în 2022, odată cu ridicarea restricțiilor anti-COVID. Românii se orientează din nou către destinații din străinătate, cele mai căutate țări fiind cele deja tradiționale pentru petrecerea concediului de vară: Grecia și Turcia. În primăvara acestui an, românii au căutat cazări în destinații internaționale chiar mai mult decât în 2019. Căutările pe destinații și cazări din România rămân majoritare, însă eliminarea restricțiilor de călătorie internaționale a adus o scădere a lor față de 2019”, spune Oana Dumitrescu, industry manager Google România.

O serie de trenduri ce au crescut în pandemie continuă să-și păstreze popularitatea și în normalul post-pandemic. Este vorba despre cazările care oferă un grad mai ridicat de intimitate și risc mai redus de contagiune.

Datele Google arată că cele mai mari creșteri între tipuri de cazare se înregistrează pentru campinguri și închirieri de vile - peste 60% în ultimele 3 luni ale acestui an față de aceeași perioadă din 2019. În același timp, cererea pentru opțiuni tradiționale de cazare - precum hoteluri sau stațiuni - este în creștere solidă, de 33%.

Trei lucruri reies din căutările românilor

- interesul românilor și-a revenit și chiar depășește anul 2019

- destinațiile tradiționale de vară au reapărut în topuri

- oamenii s-au întors la a-și face planuri pe termen lung, nu li se mai pare nesigur să facă asta, sunt mai optimiști.

Românii și cursele aeriene - Cerere record, chiar dacă au apărut scumpiri

Claudia Tocilă, director de marketing la vola.ro spune că ianuarie 2020 a fost o lună extrem de bună în care s-au vândut peste 40.000 de bilete de avion, iar în aprilie 2020 venea pandemia și se vindeau doar de ordinul sutelor. Ei bine, se vede clar că lucrurile au revenit la normal, fiindcă în luna mai 2022 vola.ro a vândut din nou peste 40.000 de bilete, cu 23% mai mult decât în mai 2019 și cu peste 50% mai mult decât în mai 2021. O diferență ține însă de faptul că multe zboruri s-au anulat, existând probleme de personal la companiile aeriene.

O altă diferență este că zborurile costă mai mult, dar nu cu foarte mult față de 2019, mai ales că în sezon prețurile cresc, iar acum cererea de bilete a explodat și mulți oameni se „luptă” pentru locurile din avion. Prețurile biletelor au crescut și din cauza inflației și a creșterii prețurilor la combustibil dar, spune reprezentanta vola.ro, prețurile sunt clar mai mari față de anul trecut când multe companii au încercat să atragă călătorii cu super-oferte. În plus, prețurile de anul acesta se simt mai mari și fiindcă multe salarii au rămas neschimbate, în timp ce totul în jur s-a scumpit.

  • „În ultimele două săptămâni am văzut o creștere a prețurilor la bilete, dar a fost și o creștere a cererii. Noi confirmăm rezultatele prezentate de Google, este clar o creștere mare pe Italia și Spania, dar și dinspre Marea Britanie către România. Cresc puternic vânzările de bilete către destinații de vară din Mediterana: Grecia, Turcia, Cipru, Italia, Spania”, explică Claudia Tocilă.

Ea explică și faptul că se vede și că românii rezervă biletele mai din timp, confirmând ce reiese din rezultatele Google: în medie, pe vola.ro sunt 27 de zile din momentul rezervării biletului până la plecare. Media scăzuse la doar 14 zile în 2020 și urcase la 24 de zile în 2021. Românii cumpără din timp pentru a plăti cât mai puțin.

Încă o tendință se vede: cresc căutările de zboruri interne către Cluj, Iași, Timișoara sau Baia Mare. Oamenii merg la festivaluri sau la nunți sau în city-break și aleg avionul, fiindcă trenul este lent iar cu mașina uneori drumul durează enorm și combustibilul costă mai mult cu 50% față de acum un an.

Românii și litoralul românesc - O iubire care continuă cu pasiune

Pe litoralul românesc există 150.000 de locuri de cazare în mod oficial și alte câteva zeci de mii neoficiale. Cele mai căutate stațiuni sunt Mamaia și Eforie Nord, dar lucrurile se mai schimbă, spre exemplu la capitolul căutări pe Google pentru cazări, între creșteri se află și un hotel din stațiunea Venus

Raluca Hatmanu, director de marketing ;i comunicare la tour-operatorul Litoralulromanesc.ro, explică faptul că peste 30% dintre turiștii care vin pe Litoral sunt din București, iar pe locul doi se află un județ îndepărtat: Timiș. Ea explică și faptul că s-a încercat cu curse aeriene interne de genul Oradea - Constanța, dar nu au avut succes, mai ales fiindcă turistul care vine pe litoral își ia foarte multe bagaje și costurile ar fi extrem de mari cu avionul. Aici trebuie spus că ar fi dificilă deplasarea cu bagaje de la aeroportul Constanța în stațiuni, astfel că mașina rămâne clar mai practică. În plus, dacă sunt patru oameni în mașină, costul carburantului este mult mai acceptabil per pasager.

Prețurile pe Litoral sunt mai mari cu 15-20% față de anul trecut și o explicație este legată și de faptul că au crescut cheltuielile hotelierilor.

În 2021 a crescut mult numărul de rezervări față de 2019, anul de dinaintea pandemiei și a fost anul trecut mai mare numărul de rezervări făcute cu foarte puțin timp înainte. Mai mult, erau și cazuri în care oamenii voiau să facă rezervări când deja erau în Constanța.

Anul acesta a mai adus o criză care a făcut - pentru aproximativ o lună - ca oamenii să-și înghețe planurile de concediu, din cauza panicii. Este vorba de războiul din Ucraina care i-a făcut pe români să pună stop în martie rezervărilor pe Litoral, dată fiind și apropierea de Odesa și știrilor de la TV care spuneau că vor veni o mulțime de refugiați din Ucraina pe Litoralul românesc.

Dorința de călătorie a românilor a fost influențată nu doar de incertitudinile legate de război, ci și de inflație, de creșterea prețurilor și de scumpirea combustibilului.

Lucrurile s-au dezmorțit însă începând cu aprilie și interesul către vacanțe pe Litoral este dovedit de rezervările făcute de clienți, fiind o creștere extrem de mare.

Mamaia și Eforie Nord sunt cele mai căutate stațiuni, având și cea mai mare capacitate de cazare, în timp ce în creștere sunt stațiuni mai mici din sud, precum Venus și Neptun. Costinești a fost foarte solicitată de 1 mai fiindcă au fost festivaluri. Contează și faptul în o parte dintre hotelurile din sudul litoralului au fost modernizate de investitori și nu mai au acel interior comunist, de anii 80, explică Raluca Hatmanu.

Mulți români și-au rezervat cu mai mult timp în urmă cazare pe Litoral la 4 sau 5 stele, cu all-inclusive, turistul român nu vrea demipensiune, ci toate mesele pe zi, și nu se mai desprinde de hotel. Aici este o chestiune tristă, explică Raluca Hatmanu.

  • „Este destul de greu să convingi turistul român să descopere și altceva în afară de plajă, iar aici chiar mai avem de lucrat foarte mult. Litoralul românesc nu înseamnă numai plajă, iar care ajunge pe litoralul românesc reprezintă un procent foarte micuț din total. Dacă și-a rezervat toate mesele nu vrea să plece în excursie în Delta Dunării pentru că pierde prânzul și cina și nu vrea asta. Este păcat că se întâmplă așa, Dobrogea înseamnă mult mai mult decât plajă, poți merge la vestigii grecești și romane, poți face degustări de vin, poți merge la escaladă sau poți face turism religios”. Așadar, foarte mulți turiști se limitează la plaja, hotelului, restaurantul și la câțiva pași pe faleză.

Raluca Hatmanu explică faptul că în vara lui 2020 a mers multă lume la mare în România, dar și forțată de împrejurări, fiindcă multe destinații externe erau imposibil de atins din cauza restricțiilor. A contat mult și faptul că hotelierii români au aplicat pe cât posibil măsurile sanitare, pentru ca turiștii să se simtă în siguranță. Au avut de câștigat și cazările din zonele mai izolate, unde turiștii se simțeau mai în siguranță.

Ea este de părere că dacă pandemia a adus ceva bun pe Litoralul românesc a fost că s-au ridicat standardele de calitate „Nu doar că turistul a pus o presiune asupra hotelului pentru a fi mult mai atent la nevoile clienților, dar și hotelierii au înțeles că dacă nu fac asta, își pierd clienții”.

Aici trebuie adăugat că unii hotelieri români și-au dat seama în 2021 că au avut turiști care au stat la ei doar fiindcă nu au putut merge în Grecia sau Turcia: dacă voiau să-i atragă și în 2022 era normal să le ofere super-condiții.