Dupa cinci ani de religie buchisita din tot felul de manuale, elevii Liceului pedagogic din Cluj au ajuns la o concluzie clara. Ei cred ca Dumnezeu e ceva foarte util. Daca il rogi, poti lua note mari sau “faci la teza”. Din cartile lor nu iese un Dumnezeu crud si iute la minie dar, “daca pacatuiesti, te pedepseste la judecata de apoi si te trimite in iad”, spune Mirela din clasa a V-a. Cit despre cei care nu cred in Dumnezeul lor ortodox, Nicolas crede ca “sint cam nesimtiti”.

“Nu sint prea buna la matematica, adica nu ma pricep la materia asta, dar am citit Psalmul 50 si am luat 9. Eram uimita cit de bine am stiut. Eu zic ca e foarte folositor sa crezi in Dumnezeu. Noua ne place ca facem religie cu doamna, ne invata multe lucruri. Am discutat mai mult despre problemele ce le-am avut in scoala, ca la noi au fost multe avorturi si stiti ca e pacat! Oricum, daca nu esti cuminte Dumnezeu te pedepseste la Judecata de Apoi si poate chiar sa te trimita in Iad!”, explica Daria dintr-a V-a la ce foloseste religia in scoli si Dumnezeul elevilor. Cit despre Dumnezeul care ia scara copilului care vrea sa strice cuibul rindunelelor, desi in cartea lor nu scrie asa ceva, ei cred ca trebuia pedepsit pentru ca rindunelele nu i-au facut nimic.

“Dumnezeu e ceva deosebit”

Pentru Nicolas, un elev de 12 ani, “Dumnezeu e ceva deosebit si trebuie sa te rogi mereu ca sa stea linga tine ca altfel poate vine Satana si te ia. Atunci incepi sa injuri si sa faci prostii si patesti numai rele”. Baiatul merge in fiecare Duminica la biserica, singur. Cind nu poate, recupereaza in timpul saptaminii la capela liceului. Acolo au preot, zilnic dupa un orar stabilit, au slujba, spovedanie sau discutii. Nu stiu cum il cheama pe parinte, dar vin la el sa se spovedeasca sau sa se plinga cind un alt copil ii bate. Parintele ii sfatuieste de fiecare data sa intoarca si celalalt obraz. Apropo de “celalalt”, Nicolas se intreaba: “Am auzit ca Dumnezeu sta cu un ochi tot timpul atintit spre Pamint sa vada ce facem, dar cu celalalt ce face?”

Uite icoana, nu e icoana

In clasa lor sint doi copii de alta religie, unul greco-catolic si celalalt reformat. Ceilalti nu stiu mai nimic despre aceste religii, deocamdata doamna le explica cine a fost Sfintul Ioan Botezatorul, Apostolii, si “multe lucruri despre Maica Domnului”. Copiii care nu sint ortodocsi nu sint obligati sa stea la ore, dar daca stau nu se roaga cu ceilalti sau nu-si fac cruce. “E treaba lor ce fac!”

La Liceul Sanitar Victor Babes nu exista capela dar au o sala speciala unde se face religia. De pe peretii ei au disparut icoanele si crucifixul. “Cind a fost problema cu icoanele, mai demult, unii ziceau ca sa avem icoana, altii nu. La noi in clasa toti am vrut-o, dar cineva a luat-o. Nimeni nu stie cine, ca nu am aflat. De atunci nu mai avem icoana”, ne explica Vasile din clasa a IX-a. Cei care nu impartasesc credinta ortodoxa, sint liberi sa mearga la biblioteca, daca vor. Sau sa ramina in clasa pentru ca pot citi sau pot face ce vor. Pe tabla lor era scrisa cu creta o rugaciune pe care copiii o citeau in asteptarea “profului care-i de treaba” si care le-a spus ca “acei copii care nu cred ca noi, sint liberi sa creda in ce vor”.

300 de profesori de religie la Cluj

La Cluj sint peste 300 de profesori titulari de religie, iar 12 scoli si licee au capele sau paraclisuri proprii. “Toti profesorii titulari au studii de teologie pedagogica. Doar printre suplinitori, si aceasta se intimpla la tara acolo unde sint preotii nostri, dar si ei au studii de teologie. Nu s-a plins nimeni de cum este predata religia la copii, am vazut si noi cazurile acelea de manuale cu erori, si evident, sintem impotriva folosirii lor. Altminteri, Inaltul Bartolomeu, mitropolitul nostru, s-a exprimat de citeva ori in sensul ca ar trebui verificate mai temeinic acele manuale. Mai mult decit atit, am descoperit si am semnalat la timp ca sa fie retrase si texte biblice complet eronate. Noi sintem pentru o atentie sporita la lucrurile acestea”, a precizat pentru Hotnews Bogdan Ivanov, purtatorul de cuvint al Mitropoliei Clujului.

Ce spun psihologii

„Sunt sute de studii de psihologie scolara care arata ca cei care studiaza Etica nu devin nicidecum mai morali decit cei care nu o studiaza. În cel mai bun caz, ei devin experti în a justifica etic aproape orice, inclusiv faptele abominabile. Vedem cu totii cate lepre cultivate populeaza institutiile. Scurt spus: credinta în anumite valori nu se dobindeste prin discipline obligatorii, eventual obtinem contrarul ei”, crede psihologul Mircea Miclea despre predarea religiei in scoli.

Dumnezeul-justitiar, o eroare

Profesorul Aurel Codoban a predat dupa 1990 Istoria religiilor la Universitatea Babes-Bolyai. Domnia sa spune ca in toti anii in care s-a aflat foarte aproape de sensibilitatea religioasa a descoperit ca “din pacate, practicantii reali ai religiei sint departe de ceea ce reiese din istoria religiei, materialul uman din biserici nu este la nivelul misiunii lui, la fel si cu cei care predau religia in scoli sau fac manualele.

“Insa, precizeaza Codoban, chestiunea este mult mai complexa si nu se reduce la ce ineptii poate sa scrie cineva intr-un manual ci la sistenmul de educatie de la noi. N-ar trebui sa amestecam dimensiunea etica cu cea culturala, legata de istoria religiilor. Este complet aiurea sa-i inoculezi copilului ideea de Dumnezeau garant al ordinii sociale. Nu este asa si avem pacatul de a-l folosi pe Dumnezeu in toate chestiunile de impotenta umana de care da dovada societatea moderna. Asa s-a nascut ateismul secolului 19, ca reactie la acest tip de Dumnezeu justitiar pe care omul il folosea pentru restabilirea ordini publice. Parerea mea e ca o maniera gresita de a-l impune pe Dumnezeu in mintea copiilor il poate omori de fapt”.