Ministrul Justiţiei, Cătălin Predoiu, îi cere procurorului general Gabriela Scutea să investigheze "orice tip de activitate infracţională care ar putea fi desfăşurată în contextul crizei energiei şi a fenomenului asociat de majorare a facturilor la energie”.

Catalin PredoiuFoto: Agerpres

Ministerul Justiției a anunțat joi că Predoiu i-a transmis procurorului general Gabriela Scutea o adresă prin care "a îndrumat" Ministerul Public să ia măsurile necesare, potrivit competenței legale, "pentru a descoperi, preveni și combate eficient orice tip de activitate infracțională ce ar putea fi desfășurată în contextul crizei energiei și a fenomenului asociat de majorare a facturilor la energie".

Conform sursei citate, este vorba despre fapte de înșelăciune, abuz în serviciu, concurență neloială, grup infracțional organizat, care "pot afecta drepturile cetățenilor a căror apărare reprezintă o datorie constituțională a Ministerului Public".

Guvernul vrea să adopte săptămâna viitoare prin ordonanță noi sancțiuni în cazul furnizorilor de energie care emit în mod eronat facturi la energie și gaze, respectiv amenda pe cifra de afaceri. În plus se va introduce și obligativitatea nedebranșării consumatorilor. Ordonanța va modifica legea 259 privind plafonarea și compensarea prețurilor la energie și gaze.

"Au emis milioane de facturi eronate catre clienti. Au făcut și în noiembrie și decembrie", a spus miercuri ministrul Energiei Virgil Popescu.

Control ANPC în toată țara la furnizorii de energie și gaze: 37 de furnizori verificați până acum. Exemple de nereguli doar la 2 mari furnizori

Mihai Culeafa, vicepreședinte ANPC și cel care exercită acum atribuțiile de președinte la protecția Consumatorilor, a spus miercuri că începând din 6 ianuarie instituția a început controale la toți furnizorii de energie electrică și gaze din țară, fiind controlați până în momentul de față 37 de operatori economici cu unul sau două puncte de lucru în toată țara, unde au fost depistate câteva neconcordanțe în privința legii 259 privind plafonarea și compensarea prețurilor.

Două exemple de nereguli:

  • "Doi mari operatori economici au emis facturi pe luna noiembrie fără a aplica plafonarea sau compensarea prețurilor, menționând faptul că au întârziat normele de aplicare a legii. De asemenea au calculat noile prețuri pornind de la valoarea lor fără TVA. În acest caz s-a propus încetarea de practici comerciale incorecte. Controalele vor continua în perioada următoare și se vor intensifica în toată țara la absolut toți furnizorii de energie electrică și gaze.", a spus oficialul ANPC.

Ce faci când primești o factură neconformă?

  • "În primul rând ne adresăm furnizorului respectiv pentru a rezolva situația pe cale amiabilă. Atunci când nu există înțelegere, consumatorul se poate adresa ANPC și va primi un răspuns cu celeritate.", a spus vicepreședintele ANPC.

Ulterior, acesta a spus că termenul de răspuns al ANPC este de 30 de zile. În privința sancțiunilor, acestea pornesc de la avertisment până la amendă de 50.000 de lei și măsuri complementare, acelea de refacere a facturilor.

Și ANRE face controale

Tot miercuri, și Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a anunțat că a început acțiuni de control la principalii furnizori de energie electrică și gaze naturale, în contextul creșterii facturilor.

Conform ANRE, în cazul clientului casnic, dacă în urma regularizării suma plătită de acesta în plus este mai mare de 100 lei, atunci furnizorul este obligat să restituie suma plătită de către client în termen de 5 zile de la data emiterii facturii de regularizare. Sumele sub această valoare vor fi compensate în contul facturilor următoare.