Un senator USR a depus un proiect de lege pentru modificarea și completarea Codului Rutier prin introducerea de cursuri de conducere defensivă și de prim-ajutor atât pentru obținerea permisului de conducere, cât și pentru cei care au permisul suspendat.

Permis de conducereFoto: Hotnews

România se află în continuare în topul statelor cu cele mai multe accidente produse în traficul rutier, iar documentele Comisiei Europene arată că România înregistrează cel mai mare număr de decese cauzate în traficul rutier, ocupând primul loc în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte rata de mortalitate pe drumurile publice (85 de decese la 1 milion de locuitori.

Anual, aproape 2.000 de oameni își pierd viața în accidente rutiere pe drumurile din România și aproape 10.000 de persoane sunt grav rănite, conform inițiatorului proiectului de lege, senatorul USR Cosmin Poteraş.

De asemenea, conform Buletinului Siguranţei Rutiere pentru anul 2020, în urma accidentelor rutiere produse pe teritoriul României, au fost plătite despăgubiri brute în valoare totală de 3.181.026.059 lei, 79% din această sumă fiind plătită pentru daune materiale, iar 21% reprezintă despăgubiri pentru vătămări corporale.

Proiectul prevede ca aceste două cursuri - de conducere defensivă și de prim-ajutor - să fie introduse în cadrul pregătirii teoretice și practice pe care o fac persoanele care solicită prezentarea la examen pentru obținerea permisului de conducere în următoarele situații:

  • obținerea, pentru prima dată, a permisului de conducere;
  • beneficierea de reducerea perioadei de suspendare a sancțiunii complementare a suspendării temporare a exercitării dreptului de a conduce în ipotezele constatării de către organele competente a săvârșirii de către participantul la trafic a unei fapte contravenționale;
  • dispunerea sancțiunii complementare a suspendării temporare a exercitării dreptului de a conduce atunci când fapta contravențională se circumscrie fie conducerii sub influenţa băuturilor alcoolice, fie nerespectării regulilor privind prioritatea de trecere, depăşirea sau trecerea la culoarea roşie a semaforului, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulaţie din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale.
  • obținerea, după anularea permisului de conducere printr-o hotărâre judecătorească definitivă, a unui nou permis de conducere.

Proiectul mai prevede introducerea unui termen de 6 luni de plată a amenzilor, în vederea responsabilizării șoferilor care, deși sancționați, ignoră consecințele acțiunilor lor, nu-și achită amenzile și continuă comportamentul periculos și iresponsabil, spune senatorul. În astfel de cazuri se va suspenda permisul.

Accidentele de circulație în date statistice, în ultimii 3 ani

Conform datelor extrase din bazele de date ale Direcției Rutiere și prezentate în august de Poliția Română, evoluția accidentelor grave, înregistrate în primele 7 luni ale anilor 2019, 2020 și 2021 este următoarea:

  • 2019 - 4.421 de accidente soldate cu decesul a 894 de persoane şi rănirea gravă a altor 4.200.
  • 2020 - 3.637 de accidente soldate cu decesul a 812 persoane şi rănirea gravă a altor 3.344.
  • 2021 - 2.586 de accidente, soldate cu decesul a 932 de persoane şi rănirea gravă a altor 2.004.

Concluzia: scădere semnificativă a accidentelor rutiere grave în acest an, față de anii trecuți, însă numărul persoanelor care și-au piedut viața este în ușoară creștere.

Principalele trei cauze ale accidentelor rutiere grave

Conform Poliției Române, în primele 7 luni ale acestui an, principalele 3 cauze generatoare de accidente rutiere grave, în urma cărora au decedat persoane sunt următoarele:

  • 1. Viteza neadaptată la conduțiile de drum – 106 accidente, în urma cărora au decedat 119 persoane, iar alte 38 au fost grav rănite.
  • 2. Traversare neregulamentară pietoni – 75 de accidente, în urma cărora au decedat 76 de persoane, iar alta a fost grav rănită.
  • 3. Pietoni pe partea carosabilă – 58 de accidente, în urma cărora au decedat 58 de persoane.
  • Topul amenzilor de circulație