Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) anunță că joi, în prima zi de activitate, "Comandamentul Special Black Friday" a amendat cu 275.000 de lei unsprezece operatori economici care prezentau pe site-urile lor promoții speciale. UPDATE Altex, cel mai mare dintre retailerii amendați, a spus că a plătit cele două amenzi contravenționale emise de ANPC.

Black FridayFoto: Kovac Mario, Dreamstime.com

Conform ANPC, în prima zi de activitate, "Comandamentul Special Black Friday" a verificat 11 mari operatori economici care promovau reduceri speciale în această perioadă, iar valoarea amenzilor date tuturor operatorilor controlați s-a ridicat la 275.000 lei și s-au constatat următoarele:

  • se practicau vânzări cu preț redus, în condițiile în care prețul de referință afișat pe site nu era cel mai mic preț practicat în ultimele 30 de zile, prin modul incorect de calcul al prețului redus creându-se premisa existenței unui avantaj specific prețului, consumatorii fiind determinați să ia o decizie de tranzacționare pe care nu ar fi luat-o dacă ar fi cunoscut realitatea;
  • lipsa indicării, pe site-ul societății, în mod clar și neechivoc a datei la care încetează oferta sau dacă oferta se referă la stocul de bunuri disponibil.

Cei 11 operatori verificați sunt:

  • Altex România SRL (www.mediagalaxy.ro)
  • Flanco Retail SA (www.flanco.ro)
  • FineStore Distribution SRL (www.finestore.ro)
  • Vivre Deco SA (www.vivre.ro)
  • Studio Moderna SRL (www.top-shop.ro)
  • Arsis Trading SRL (www.arsis.ro)
  • Lc Waikiki Retail Ro SRL (www.lcv.ro)
  • Elefant SRL (www.elefant.ro)
  • Premium Store SRL (www.premiumstore.ro)
  • Pc Garage SRL (www.pcgarage.ro)
  • Evolution Prest Systems SRL (www.evomag.ro)

ANPC mai spune că acestor sancțiuni li s-au adăugat 10 decizii de încetare a practicii comerciale incorecte, doar site-ul www.mediagalaxy.ro remediind abaterile pe loc.

​Potrivit ANPC, Comandamentul Special Black Friday își continuă verificările și în perioada următoare, iar oamenii pot trimite reclamații legate de promoțiile din această perioadă pe adresa de e-mail bf@anpc.ro.

Cazul Altex și reacția companiei

Amintim că marți, 9 noiembrie, Altex a fost amendată cu 50.000 de lei și a primit propunere de suspendare a activității de la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) pentru că oferea la vânzare produse cu reduceri înşelătoare de Black Friday.

Magazinul nu aplica reducerile din preţul de referinţă, fiind descoperite pe site peste 1.000 de produse cu abateri de preţ. Reprezentanții Altex au transmis inspectorilor că ei nu pot fi corecți într-o piață în care nimeni nu e.

Printre produse cu probleme găsite de comisarii ANPC la Altex se află un telefon mobil care era vândut cu 1.679 de lei, preţul fiind considerat redus de la 1.999 de lei, dar ANPC a constatat că în 3 noiembrie produsul era disponibil la acelaşi preţ cu care era vândut marți 9 noiembrie.

Aceeaşi situaţieşi în cazul unui aragaz, care era vândut cu 3.499, redus de la 3.999, dar care avea acelaşi preţ în 6 octombrie, dar şi al unui monitor, vândut cu 596 de lei de la 889, dar care în 14 octombrie costa 602 lei.

Joi seară, Altex a transmis că a plătit cele două amenzi contravenționale emise de ANPC pentru altex.ro, respectiv mediagalaxy.ro.

  • ,,Ne cerem scuze tuturor clienților pentru erorile comise, le-am remediat imediat cum ne-au fost sesizate. Pe cei care au fost afectați de aceste erori ȋi rugăm să ne contacteze și vor primi tot suportul necesar.
  • Altex România a refăcut semnalizarea reducerilor pentru unele produse din site-urile altex.ro și mediagalaxy.ro, conform recomandărilor ANPC. Autoritatea a constatat corectarea abaterilor și a ridicat sancțiunea complementară de suspendare a activității. Astfel, retailer-ul ȋși va desfășura ȋn mod normal activitatea online, cât și pe cea din magazine”, spune compania.

Black Friday: Cum trebuie calculate preţurile, la ce trebuie să fie atenţi cumpărătorii şi în ce condiţii pot fi returnate produsele

Verificarea preţurilor prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs, verificarea stocului existent și a costului de livrare sunt trei dintre regulile de bază pentru cei care fac cumpărături online.

Directorul Direcției Control şi Supraveghere Piaţă şi Armonizare Europeană din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) Paul Anghel a explicat duminică, 31 octombrie, regulile după care sunt fixate reducerile de preţuri pentru cei interesaţi de ofertele de Black Friday. Potrivit acestuia, din momentul în care au primit un produs comandat pe internet, cumpărătorii au dreptul de a denunța contractual și 14 zile pentru a-l returna, dacă nu sunt mulțumiți de el, fără să invoce vreun motiv.

Vânzările cu preț redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, vânzări promoționale) trebuie să respecte o serie de reguli de fixare și publicitate a prețurilor. Astfel, orice comerciant care anunță o reducere de preț trebuie să o raporteze la prețul de referință practicat în același spațiu de vânzare pentru produse identice.

Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință. Prețul de referință reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus.

Pentru siguranța cumpărăturilor din perioada ofertelor de Black Friday trebuie citite cu atenție caracteristicile produsului și verificat dacă acesta corespunde cu adevărat dorințelor și nevoilor.

Pentru cumpărăturile online:

  • Verificați stocul existent;
  • Verificați prețul afișat pe site și dacă acesta este integral (conține sau nu TVA);
  • Verificați dacă prețul include și costul de livrare.

Comerciantul este obligat să informeze corect și complet consumatorii. Pe website-ul acestuia trebuie publicate o serie de informații:

  • Datele de identificare (denumirea, adresa poștală și electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscală etc);
  • Caracteristicile esențiale ale produsului;
  • Prețul cu toate taxele incluse;
  • Cheltuielile de livrare, dacă este cazul;
  • Modalitățile de plata și de livrare;
  • Perioada de valabilitate a ofertei sau a prețului;
  • Durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs;
  • Existența și modul de exercitare a dreptului de denunțare unilaterală a contractului.

Cumpărătorul poate contacta comerciantul prin telefon pentru a cere informații suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condițiilor de livrare. Modul în care răspunde la aceste întrebări le poate oferi cumpărătorilor indicii asupra seriozității vânzătorului.

Returnarea unui produs

Oamenii trebuie să știe că, din momentul în care au primit un produs comandat pe internet, au dreptul de a denunța contractual și 14 zile pentru a-l returna, dacă nu sunt mulțumiți de el, fără să invoce vreun motiv.

În cazul returnării produsului, cumpărătorul își poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului.

Comerciantul rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată și, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului. Rambursarea se face folosind aceleași modalități de plata ca acelea folosite de consumator pentru tranzacția inițială, cu excepția cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată și cu condiția de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării.

Cumpărătorul trebuie să citească termenii și condițiile de funcționare a magazinului online deoarece termenul de 14 zile (în care poate opta pentru returnarea produsului) se prelungește cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menționat în format expres despre existența dreptului de returnare a produselor.