A reproșa unui cult că nu face campanie ofensivă pro-vaccinare înseamnă a nu-i sesiza gradul de răspundere morală, pentru că nu poți invita incorpore o masă întreagă să meargă la vaccinare, de vreme ce preoții nu au acces la profilul medical particular al fiecărei persoane, a afirmat purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, Vasile Bănescu, la dezbaterea HotNews.ro LIVE cu tema ”Cum se poziționează cultele religioase din România față de vaccinare?”. La discuții au luat parte și imamul Iusuf Murat- muftiu al Cultului Musulman din România, pastorul Viorel Iuga- Cultul Creştin Baptist, Rafael Shaffer - Prim Rabin al Comunităților Evreiești din România, Cristian Barta, decanul Facultății de Teologie Greco-Catolică din cadrul UBB Cluj, Cătălin Raiu- expert libertate religioasă în cadrul OSCE, epidemiologul Ştefan Dascălu, cercetător la Universitatea Oxford și sociologul Ionuț Mavrichi.

Cultele religioase și vaccinareaFoto: Profimedia Images

Dezbaterea, care a avut loc de la ora 10.00 și a fost moderată de jurnalistul Dan Popa, a fost transmisă LIVE pe conturile de Facebook și Youtube ale HotNews.ro.

Cele mai importante declarații ale reprezentanților bisericilor:

Pro sau contra vaccinării?

Rafael Shaffer - prim rabin al Comunităților Evreiești din România:

  • Sunt pro vaccinare
  • Am auzit, din păcate, de multe ori argumentul că credinciosul este apărat prin rugăciune
  • Omul se poate ruga pentru ce nu e în puterea, în strădania lui. Unde este în puterea lui, nu se cade rugăciunea
  • E în puterea nastră să ne vaccinărm. După ce ne-am vaccinat și am respectat măsurile, atunci avem dreptul să ne rugăm
  • Îndemn toți membrii comunității să se vaccineze
  • Atmosfera generală în comunitate este vaccinarea

Cum vede BOR rata mică de vaccinare și care este recomandarea explicită?

Vasile Bănescu:

  • Acest subiect a devenit de viață și de moarte
  • Subliniez un lucru subînțeles, dar nu bine înțeles: așa cum știu, toate cultele religioase din România și-au exprimat, mai apăsat sau mai puțin, poziția total favorabilă vaccinării
  • BOR nu a fost niciodată poziționată contrar vaccinării, nici în cazul vaccinului apărut recent
  • Așadar, nu e vorba de o poziționare defavorabilă a cultelor față de vaccinare
  • Ceea ce poate fi discutat este gradul de implicare reală în micile comunități, în parohii, acolo unde mesajul cetral al Bisericii a ajuns în mod sigur, pentru că este public
  • Nu se poate spune că mesajul oficial al BOR nu a ajuns în parohii. A ajuns și a fost preluat și tradus în grade diferite de implicare de către preoți și episcopi

Au existat și mesaje razna ale unor reprezentanți ai Bisericii

  • Da, însă acele mesaje nu erau oficiale, ele nu au făcut bine. Autorii lor au fost mustrați, inclusiv de patriarh, care i-a mustrat pe clericii care și-au asumat poziții împotriva vaccinării
  • Există o graniță între campania de vaccinare în sine și actul de informare privind vaccinarea, cu care toți suntem datori și față de noi, și față de ceilalți
  • Granița aceasta trebuie respectată
  • A reproșa unui cult că nu face campanie ofensivă pro-vaccinare înseamnă a nu-i sesiza gradul de răspundere morală, pentru că nu poți invita incorpore o masă întreagă să meargă la vaccinare, de vreme ce noi nu avem acces la profilul medical particular al fiecărei persoane. De aceea, cred că este cel mai înțelept mesajul de a merge la medic

Pastorul Iuga:

  • Nu avem o poziție pro sau contra vaccinare. Poziția noastră e pro libertate. Credem în capacitatea fiecărei persoane de a gândi liber
  • Noi credem într-o responsabilitate personală
  • Pledoaria noastră este ca Biserica să rămână biserică
  • Sunt credincioși care cred puternic în vaccinare, alții care nu cred. Nu ne-am propus să divizăm comuitatea și nici să îi lămurim
  • Noi așa vedem relația personală a omului cu Dumnezeu

Puteți aduce totuși mai multă lumină în zona educației și a informației

  • Am putea aduce, în măsura în care am avem noi lumina. Ar fi totuși un adevăr relativ
  • Dacă lucrurile ar fi atât de simple, nu am avea emisiunea asta

Considerați că reprezentanții cultelor care au poziții tranșante pro sau contra vaccinării își depășesc atribuțiile?

  • Rămâne în dreptul fiecăruia
  • În cultul nostru există o fișă a postului. Dacă unele biserici consideră că trebuie să se ocupe și de astfel de domenii....
  • Cred că în perioada asta, mai mult ca oricând, noi trebuia să aducem pace în sufletul oamenilor
  • Nu cred că există cetățean baptist care nu ar fi știut să poarte masca dacă nu îi spunea pastorul

Dvs, personal, v-ați vaccinat?

  • Până acum nu m-am vaccinat, dar nu din motive doctrinare, ci din motive pro-alegere
  • Văzând cât de mult se insistă împotriva alegerii, am avut o reacție să fiu lângă cei care au dreptul să aleagă, fără să fie folosite măsuri de constrângere
  • Am trăit într-un sistem în care ni s-a spus ce trebuie să facem și nici atunci nu am făcut tot ce mi s-a cerut

Iusuf Murat, intervenție înregistrată:

  • Încă de la debutul pandemiei, Cultul Musulman a luat anumite măsuri, am respectat deciziile autorităților
  • Ne-am conformat cu purtarea măștii, cu toate regulile sanitare
  • Încă de la început am promovat vaccinarea în rândul comunității musulmane
  • O mare parte din comunitatea noastră este vaccinată. E vorba de peste 80% din enoriașii care participă la slujbe

Cristian Barta:

  • Puterea exemplului personal e foarte importantă
  • Avem nevoie de o nouă alianță între rațiune și religie, pentru că poate da, într-adevăr, un mesaj de speranță în societate

Deși aproape toate cultele recomandă vaccinarea, rata de vaccinare este foarte mică. Cum vă explicați?

  • Este limpede că la nivelul societății românești campania de vaccinare nu a avut o susținere clară, puternică, în diferite segmente ale societății
  • Era important dacă toată comunitatea politică ar fi transmis un mesaj foarte limpede și dacă ar fi transmis acest mesaj și toate instituțiile
  • Dar încă nu e prea târziu
  • Pentru Biserica Greco-Catolică libertatea este sacră, e ceva ce nu suntem dispuși să negociem, dar libertatea trebuie să țină seama de realitatea în care trăim
  • Aici, solidaritatea ar trebui să primeze

Cum se vede implicarea Bisericii în procesul de vaccinare?

Ștefan Dascălu:

  • România este cea mai religioasă țară din Europa, iar acest lucru trebuia conștientizat de către autorități de mult timp
  • De la începutul pandemiei acest mesaj neclar, măsuri pe repede înainte, fără discuții cu reprezentanții cultelor au dus la o neîncredere generală a populației

Cătălin Raiu:

  • Trebuie plecat de la premisa că toate pozițiile cultelor exprimate aici sunt legitime, dar dacă ne uităm cronologic vedem că la mijlocul lui decembrie 2020 Guvernul a anunțat că are acceptul cultelor pentru vaccinare
  • Dar bisericile sunt organisme complexe, nu sunt unități militare
  • Era nevoie de o consultare extinsă în micile comunități
  • Trebuie schimbată abordarea în lumina standardelor religioase privind libertatea religioasă

Viorel Iuga:

  • De ce mesajul nu a ajuns la oameni? Eu încerc să fac ceva și oamenii își dau seama că nu sunt eu specialisttul în domeniu. De ce m-ar crede ei, pentru că nu e autoritatea mea?

Ștefan Dascălu:

  • Exact aceste sentimente ar fi trebuit evitate. Consultarea în prealabil cu cultele trebuia făcută și pusă la punct mult, mult mai bine
  • Acest sentiment de neîncredere a dus la o rată mică de vaccinare
  • Acum există și o tendință de a găsi țap ispășitor pentru eșecul campaniei de vaccinare. Campania nu a eșuat pentru că Biserica nu a dat un mesaj clar provaccinare. Cu siguranță că ar fi influențat un astfel de mesaj, dar trebuie să ne gândim și la cei care se simt constrânși
  • Vaccinarea în sine reprezintă unul dintre cele mai polarizante subiecte, iar asta vedem astăzi. Știam despre aceste lucruri
  • Nu putem trece cu vederea când vrem să implementăm politici publice de sănătate că avem cea mai religioasă țară din Europa

Sociologul Ionuț Mavrichi, despre implicarea Bisericii:

  • Trebuie lămurit de la început care e rolul autentic al cultelor într-un stat
  • Întrebarea mare rămâne: dacă totuși au existat mesaje ale Bisericii, de ce nu au ajuns la toată lumea?
  • Cultele nu funcțonează ca o instituție a statului. Autoritatea lor nu se traduce prin decizii
  • Rolul cultelor nu cred că era de a avea o pozițioe oficială, ci de a controla hățișul de fake-news care a grefat discursul public
  • Trebuie realizată o pastorație autentică a acestor oameni care se confruntă cu frici
  • Dacă biserica e învestită cu această autoritate morală, toate comunitățile de credință ar fi trebuit să aibă grijă ca în liniștea asurzitoare a autorităților să nu fie grefate mesajele pe zona de fake-news. S-a făcut loc unor interpretări care au mers până la cele mai apocaliptice
  • Ce puteau face concret? Trebuia discutat unde are și unde nu are autoritate biserica, invitarea unor specialiști, pentru că rolul cultelor este esențial
  • Utilitatea cultelor în situații de criză va fi la un moment dat evaluată
  • Dacă în lockdown au existat politici discriminatorii împotriva libertății religioase, acum suntem într-o situație în care cultele sunt favorizate

Viorel Iuga:

  • Foarte târziu s-au făcut încercări din partea statului. Și la discuții mai mult ni se spunea decât eram ascultați și la final vedeam un comunicat de presă
  • Nu vrem să fim favorizați, ci vrem unitate de măsură pentru toți
  • Nu vrem ca într-o zi să fim Cenușăreasa, dar nu vrem nici ca bisericile să fie cel mai liber loc de întâlnire

Ștefan Dascălu:

  • Argumentele științifice ar fi trebuit aduse în spațiul public
  • Oamenii care au mers la biserică și l-au întrebat pe preot, ce pregătire are un preot de la țară să răspundă dacă vaccinul conține fetuși avortați?
  • Resursele informaționale nu au fost făcute accesibile de către autoritățile statului, care ar fi trebit să se ocupe din stat de această dezinformare sistemică
  • Rolul acestor instituții care fac legătura cu Biserica a lăsat foarte mult de dorit în pandemie, nu a existat dialogul
  • Este responsabilitatea autorităților

Raiu:

  • Am fost consultat într-un studiu IRES și mi-a atras atenția că abia 1% dintre intervievați sunt interesați să vadă poziția cultelor, dar 35% sunt interesați să se consulte cu preotul lor
  • Difereța e uriașă între preoți și conducerea cultelor
  • Trebuie lucrat direct în comunități, nu pusă presiune pe conducerea cultelor

Vasile Bănescu:

  • Adaug câteva observații - legat de atitudinea pro-libertate, care e miezul creștinismului, adaugăm și atitudinea pro-viață și cred că toți ne întâlnim aici, în lumina celor două principii
  • Nu bisericile pot fi sursa centrală de persoasiune privind o problemă medicală
  • O problemă medicală nu poate fi validată de un cult religos, dar nu este un drum înfundat, având cele 2 principii - pro-libertate și pro-viață
  • Despre invitarea unor specialiști, medici, în spațiul bisericii: de ce nu?
  • Important e să ascultăm varii păreri și apelând la surse care ne pot ajuta
  • Legat de cei care au confundat planurile, antivacciniști: Nu poate exista o poziție crestină în sine față de vaccin și vaccinare. Evident că nu e o asemenea poziție, cum nici nu poate exista o poziție crestină față de injecția subcutanată sau plombe
  • Asocierea vaccinării cu mititeii a contribuit la o demonetizare a unui act atât de curat cum e vaccinarea
  • Aceste învățăminte pot configura o atitudine și o regrupare a forțelor chiar și din acest moment
  • Nu pot face cultele religoase ce poate face MS, dar reprezentanții bisericii se pot implica cu responsabilitate în dialogul cu autorităților și în dialogul cu credincioșii să atragem atenția că ne confruntăm cu o boală perfidă
  • Eu, personal, am pierdut oameni dragi din cauza COVID
  • Nu trebuie să fluturăm panaceiul credinței, trebuie să recomandăm oamenilor să ia în serios sfatul medicilor
  • Sâmbătă dimineață am aflat că morga spitalului Bagdasar e blocată de trupurilor celor morți. Au doar 12 sertare frigorifice și erau 28 de pacienți
  • Arhiepiscopia Bucureștilor s-a mobilizat și, la solicitarea unor medici exasperați, care sar peste tărgile cu cadavre, capelele sunt puse la dispoziția directorilor de spitale
  • Vreau să subliniez posibilitatea unor soluționări concrete la o realitate tragică, în care bisericile se pot implica
  • Secretariatul pentru culte are, fără îndoială, o responsabiliate la fel de mare ca a altor instituții de a iniția și menține un dialog

Și de ce nu se implică Secretariatul pentru Culte?

Iuga:

  • Cred că poate încerca, nu sunt sigur că va fi întotdeauna ascultat
  • Secretariatul pentru Culte poate organiza întâlnire, dar nu poate scrie discursul reprezentanților statului
  • Dacă singurul mesaj va fi nu există viață fără vaccinare, nu va fi un dialog
  • Cred că ar fi mai corect să ni se spună că există viață și cu vaccinare

Dascălu:

  • Responsabilitatea nu revine doar Secretariatului pentru Culte. Acesta ar trebui să fie pentru facilitarea dialogului. E vorba de o colaborare interministerială, trebuie abordare interdisciplinare, cu dialog real
  • Nu e prea târziu, e mai urgent ca niciodată să fie o astfel de discuții

Raiu:

  • LA OSCE se lucrează la un ghid privind dialogul stat-culte, care trebuie să fie permqanet, nu doar contextualizat
  • Agenda trebuie să fie fixă și publică, cultele cuprind peste 99% din populația României
  • Nu trebuie politizat, trebuie să fie acolo și experți independenți, juriști, sociologi
  • În pandemia s-a încercat instrumentalizarea politică a cultelor
  • Unde cultele în mod natural sunt deja prezente în societate și deja fac lucruri, statul trebuie să știe să profite