Deputatul USR PLUS Cristian Ichim a depus, joi, un proiect de lege pentru reglementarea utilizării unui sistem video de monitorizare a traficului rutier și constatare automată a abaterilor rutiere pe drumurile publice, informează formațiunea politică.

HotNews.roFoto: Hotnews

Principalul scop al utilizării unui astfel de sistem îl reprezintă prevenirea accidentelor rutiere pe drumurile cu cele mai dese și mai grave accidente. Proiectul de lege a fost conceput în urma consultării cu cetățeni, cu specialiști din Ministerul de Interne și Ministerul Transporturilor, cu experți în siguranță rutieră, spune sursa citată.

„România este țara cu cele mai multe accidente grave pe cap de locuitor din Uniunea Europeană. Numărul accidentelor rutiere fatale din țara noastră este aproape dublu față de media Uniunii Europene.

Suntem singura țară care nu are un sistem video de monitorizare a traficului rutier și constatare automată a abaterilor rutiere pe drumurile publice. Datorită unui astfel de sistem care există în statele europene, numărul accidentelor rutiere și rata mortalității în urma acestora au scăzut considerabil”, declară deputatul USR PLUS Cristian Ichim.

Încălcarea codului rutier se înregistrează automat, amenda vine direct acasă

Sistemul video de monitorizare a traficului rutier și constatare automată a abaterilor rutiere pe drumurile publice ar urma să colecteze informații din trafic prin intermediul echipamentelor montate pe infrastructura rutieră.

Sistemul va detecta abateri ale șoferilor precum:

  • circularea cu viteză peste limita legală
  • nerespectarea prevederilor privind trecerea la nivel cu calea ferată
  • nerespectarea culorilor semaforului
  • neacordarea de prioritate pietonilor
  • absența unui ITP valabil
  • nepurtarea centurii de siguranță
  • neutilizarea luminilor de întâlnire
  • depășirea masei maxime admise

Șoferii care nu vor respecta regulile vor fi înștiințați direct cu privire la eventualele încălcări ale legii și li se va transmite amenda direct la domiciliu.

De asemenea, sistemul va permite monitorizarea zonelor riscante ale traficului și, în urma procesării datelor, va stabili indicele de încălcare a reglementărilor rutiere și coeficientul de siguranță rutieră aferent drumurilor.

Ce s-a întâmplat în alte țări după introducerea sistemului

România este țara cu cele mai multe accidente grave pe cap de locuitor din Uniunea Europeană. În 2019, numărul accidentelor rutiere fatale din România a ajuns la 96 de cazuri raportate la un milion de locuitori, ceea ce reprezintă aproape dublul mediei UE (51 cazuri) și situează România pe primul loc în Europa.

În Franța, după ce a fost introdus sistemul video de monitorizare a traficului rutier și constatare automată a abaterilor și au fost instalate 4.000 de camere fixe - radar, numărul persoanelor decedate în accidente într-un an a scăzut de la 13.000 la 1.000.

În Italia, sistemul informatic II SICVE (Speed Tutor Information System) este un sistem de măsurare a vitezei medii a vehiculelor introdus în anul 2004. Implementat inițial pe unele secțiuni de drum din administrarea Companiei de Autostrăzi din Italia sau ale filialelor sale, sistemul este acum prezent și pe diferite artere principale din orașe si/sau pe șoselele de centură. Într-un an de la introducerea sa, pe secțiunile în care sistemul a fost instalat, s-au constatat reduceri semnificative ale accidentelor rutiere (scăderea acestora cu aproximativ 22%), iar rata mortalității a fost redusă cu 50%, demonstrând că viteza este cel mai mare factor de risc în producerea accidentelor majore.

Spania a înregistrat cu 64% mai puține decese rutiere în 2013 față de 2004 și cu 69% mai puține decese rutiere pe autostrăzi, după ce a implementat un set cuprinzător de măsuri, inclusiv o rețea extinsă de dispozitive de detecție și monitorizare a traficului rutier.

În Austria, implementarea sistemului automat de constatare a abaterilor a început încă din anul 2003. În urma analizelor făcute de specialiști în anul 2014 s-a constatat o scădere cu 50-60% a numărului de accidente și leziuni provocate în urma accidentelor pe sectoarele de drum unde au fost montate aceste sisteme.