Schimbare cu impact major în domeniul licitațiilor pentru grăbirea proiectelor, inclusiv cele din PNRR: Autoritățile vor fi OBLIGATE să încheie contractele cu ofertantul câștigător, fără să mai aștepte soluționarea definitivă în instanță a contestațiilor / Ce alte modificări au fost adoptate

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Miercuri, 25 august 2021, 17:23 Actualitate | Esenţial


Drumul Expres DX12 Craiova - Pitesti - Tronsonul 2
Foto: Captura YouTube
Legislația în domeniul achizițiilor publice a fost modificată de către guvernul Cîțu printr-o Ordonanță de Urgență menită să flexibilizeze și să urgenteze implementarea proiectelor majore de investiții, în special în perspectiva respectării programului pentru proiectele finanțate prin PNRR. O modificare majoră presupune că autoritățile contractate sunt obligate să încheie contractele cu ofertanții câștigători, dacă există o decizie favorabilă de la CNCS sau în primă instanță, fără să mai aștepte soluționarea definitivă a contestațiilor din instanțe. Totodată, a crescut și taxa pe care firmele vor trebui să o plătească dacă vor să înainteze contestații după desemnarea câștigătorului la procedură.

OUG-ul adoptat miercuri de către guvernul Cîțu și consultată de HotNews.ro se precizează că vine pe fondul necesității „unor masuri urgente pentru perfecționarea și flexibilizarea sistemului achizițiilor publice, în caz contrar existând riscul diminuării gradului de cheltuire a fondurilor alocate, inclusiv a fondurilor europene, consecința cea mai grava in acest caz reprezentând-o amânarea/întârzierea implementării unor proiecte de investiții majore, cu impact social și economic la nivel național sau local, inclusiv a celor finanțate din Planul National de Redresare și Rezilienta (PNRR).”

Poate cea mai mare modificare presupune că autoritățile contractate sunt obligate să încheie contractele cu ofertanții câștigători, dacă există o decizie favorabilă de la CNCS sau în primă instanță, fără să mai aștepte soluționarea definitivă a contestațiilor din instanțe.

În prezent legislația stipulează că autoritățile contractante au acest drept, însă nu foarte multe au și făcut uz de el de când a fost introdus în lege.

Un exemplu în care acest drept a fost folosit îl regăsim la Compania de Drumuri și Autostrăzi care a decis să semneze contractele pentru execuția tronsoanelor 3 și 4 ale drumului expres DX12 Craiova Pitești fără a mai aștepta deciziile finale la contestațiile din instanțe, ci mergând doar pe decizia favorabilă de la CNSC.

În acel caz, povestea Lotului 3 totul s-a finalizat prin semnarea contractului, în schimb la Lotul 4 o instanță de judecată a întors de două ori rezultatul în urma contestațiilor, ca într-un final - după un an pierdut - să se ajungă tot la decizia dată din start de către CNAIR.

Astfel, conform textului ordonanței adoptate de guvern miercuri și consultate de HotNews.ro, articolul 9, alineatul (4) din legea 1010/2016 se modifica și va avea următorul cuprins:

  • ,,(4) Autoritatea contractanta are obligația sa încheie contractul cu ofertantul declarat câștigător, ulterior pronunțării unei soluții de menținere a rezultatului procedurii de atribuire de către C.N.S.C., chiar daca împotriva respectivei decizii a fast introdusa calea de atac a plângerii și cauza nu a fast soluționată în mod definitiv și, în orice caz, numai după expirarea termenului legal de așteptare prevazut la art. 59 alin. (1 ). "

Totodată, articolul 49, alineatul (6) se modifica și va avea următorul cuprins:

  • ,,(6) Autoritatea contractanta are obligația sa încheie contractul cu ofertantul declarant câștigător ulterior pronunțării unei solutii de menținere a rezultatului procedurii de atribuire de către instanta, chiar daca respectiva hotărâre a fast atacata cu recurs și cauza nu a fast soluționată în mod definitiv și, în orice caz, numai dupa expirarea termenului legal de așteptare prevazut la art. 59 alin. (1 ). Hotărârea primei instante este executorie și nu se poate dispune suspendarea punerii 1n executare a acesteia."
În legea de până acum, la ambele articole era prevăzut că autoritatea contractantă „ARE DREPTUL”, iar de acum încolo va fi că „ARE OBLIGAȚIA”.

Legea prevede că în cazul în care cei care contestă mai departe în instanță câștigă definitiv, aceștia pot primi despăgubiri stabilite de instanță care vor fi suportate din bugetul autorității contractante și care, în anumite condițiții, pot fi recuperate de la angajații vinovați.

  • „În situația în care autoritatea contractantă a încheiat acordul-cadru/contractul de achiziție cu respectarea deciziei Consiliului sau a hotărârii judiciare de soluționare în prima instanță a contestației, eventualele despăgubiri stabilite de către instanța, în conformitate cu prevederile prezenței secțiuni, în sarcina autorității contractante vor fi suportate din bugetul acesteia, care poate dispune adoptarea de măsuri împotriva persoanei/persoanelor implicate în procesul de achiziție publică ce a făcut obiectul despăgubirilor numai dacă instanțele judecătorești constată îndeplinirea ori omisiunea îndeplinirii de către acestea, cu vinovăție, constând în culpă gravă, a oricărui act ori fapt în legătură cu exercitarea, în condițiile legii, a atribuțiilor ce le revin."

Conform expunerii de motive a OUG-ului, „modificarea legislativă vizează eficientizarea procesului de achiziție publică și derularea investițiilor în graficul estimat, permițând semnarea contractului cu ofertantul declarat câștigător după pronunțarea deciziei CNSC/hotărârii judecătorești în primă instanță, fără a mai aștepta eventuală soluționare în instanță a plângerii/recursului. ”

O altă modificare se referă și la taxa pe care o firmă care vrea să conteste rezultatul unei licitații care rămâne 2% din valoarea contractului, dar pragul maxim crește de la 880.000 de lei în legea actuală, la 2.000.000 de lei în condițiile noului OUG adoptat.

Alte modificări adoptate: reducerea întregului proces de la peste 2 ani la 6 luni, limitarea probelor aduse ulterior la contestații, limitarea prejudiciilor


UPDATE Potrivit unui comunicat al Guvernului publicat ulterior adoptării OUG-ului sunt detaliate și celelalte modificări aprobate:

- a fost eliminată din sarcina operatorului economic declarat câștigător obligația de a prezenta certificate fiscale pentru toate sediile secundare/ punctele de lucru, aceasta fiind înlocuită cu o declarație pe proprie răspundere din care să reiasă că nu și-a încălcat obligațiile privind plata impozitelor sau cele privind contribuțiile la asigurările sociale, fără alte documente suplimentare. În practică, obținerea certificatelor fiscale s-a dovedit a fi o povară administrativă excesivă, mai ales în cazul operatorilor economici cu sute sau chiar mii de sedii secundare.

- alte modificări legislative importante vizează reducerea duratei întregului proces de achiziție publică, de la peste 2 ani (durata medie actuală) până la 6 luni, printr-o serie de măsuri cum ar fi: diminuarea perioadei maxime de prelungire a termenului de întocmire a raportului procedurii sau a raportului intermediar (spre exemplu în cazul licitației deschise și al licitației restrânse, perioada de prelungire se reduce de la 80 la 30 de zile), reducerea la jumătate a termenului de publicare a deciziei de anulare a procedurii și, respectiv, eliminarea posibilității de prelungire a termenului stabilit pentru depunerea documentelor în susținerea DUAE, în cazul procedurii simplificate.

- o noutate o reprezintă introducerea posibilității pentru autoritatea contractantă sancționată contravențional să poată dispune măsuri împotriva persoanei responsabile, în cazul în care o instanță judecătoarească constată culpa gravă a respectivei persoane în legătură cu exercitarea, în condițiile legii, a atribuților ce îi revin.

- a fost clarificată situația în care deciziile CNSC sunt atacate cu plângere la instanța de judecată, situație în care nu se mai pot depune probe noi față de cele care au fost depuse în cadrul contestației inițiale.

- o altă prevedere se referă la limitarea reparației prejudiciului încercat la valoarea cheltuielilor de elaborare a ofertei și de participare la procedura de atribuire.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















50712 vizualizari

  • +16 (28 voturi)    
    Firesc... (Miercuri, 25 august 2021, 17:26)

    Andreas1256 [utilizator]

    ...interesul public primeaza,
    • +1 (7 voturi)    
      pare un pic altfel (Miercuri, 25 august 2021, 20:40)

      federal [utilizator] i-a raspuns lui Andreas1256

      1.cred ca dl Cozmei a vrut sa spuna una, si exprimarea din titlu spune alta.
      "Schimbare cu impact major în domeniul licitațiilor pentru grăbirea proiectelor"
      probabil era mai indicat sa se spuna grabirea executiei proiectelor.
      grabirea proiectelor suna cam ca ceva in genul grabirii partii de proiectare.
      iar aici este o problema majora.
      proiectele , in marea lor majoritate sunt facute pe repede inainte si cu lipsuri.
      documentatia de licitatie este la fel de prost facuta, de cele mai multe ori.
      cateodata te gandesti daca este facuta voit.
      nu este, e pur si simplu nepasare si suficienta la absolut toti cei care avizeaza documentatiile si le pun in licitatie.

      cel mai nou exemplu este A7, unde sunt cereri de clarificare multe. de obicei , cand sunt multe clarificari, inseamna ca documentatia ( ori de proiectare, ori de licitatie) este mediocra.
      gandind ca atrecut prin comisie tehnica de avizare, eu unul, i-as da afara pe loc, fara sa mai intreb.

      invatati ca tot ceea ce faceti este validat de cel care liciteaza si acela va spune adevarul fara ocolisuri, altfel pierde bani.

      2. forma de contract si modul in care se face autorizarea in Romania sunt absolut gresite si neadaptate la lucrari mari de infrastructura.
      aici cred ca este reavointa si naivitate din partea celor responsabili.

      3.in general, cine viseaza sa aiba lucrari incadrate ca timp si valori de buget in estimarile initiale, sa isi faca timp si sa pregateasca bine de tot orice document necesar ( proiect, teren liber de sarcini,autorizatie, mutari de retele, etc) si sa faca in asa fel incat sa prevada in mod proactiv orice eveniment perturbator.

      exemplele cu lucrari facute la timp de catre antreprenori romani nu tin de determinarea statului ci de bunavointa si de determinarea acelui antreprenor, antreprenor care de multe ori nu primeste absolut nici un fel de sprijin din partea statului ci obstacole nemasurate.
      • +3 (9 voturi)    
        Câștigă, nu face nimic, ia banii și pierde la apel (Miercuri, 25 august 2021, 21:50)

        Rower [utilizator] i-a raspuns lui federal

        Câștigătorul licitației plătește membrii comisiei de evaluare a proiectelor (persoane cu putere de decizie), primește contractul, nu face nimic, ia banii iar apoi pierde la apel și recurs; proiectul rămânând sa fie făcut de altcineva, pe alți bani de la stat bineînțeles.

        Citat:
        "Schimbare cu impact major în domeniul licitațiilor pentru grăbirea proiectelor, inclusiv cele din PNRR: Autoritățile vor fi OBLIGATE să încheie contractele cu ofertantul câștigător, fără să mai aștepte soluționarea definitivă în instanță a contestațiilor"
        • +2 (2 voturi)    
          Tocmai, că are un motiv (Joi, 26 august 2021, 0:06)

          ploiesteanu [utilizator] i-a raspuns lui Rower

          să înceapă în forță lucrările. E greu ca instanța să întoarcă licitația după ce ai pornit lucrarea.
        • +3 (3 voturi)    
          si de ce (Joi, 26 august 2021, 7:49)

          mongolul [utilizator] i-a raspuns lui Rower

          nu exista pedepse pe masura faptei, pentru astfel de tepari?
          Cine opreste Parlamentul sau Guvrnul, sa dea o lege/ordonanta pe un astfel de caz?
        • +3 (3 voturi)    
          legislatia (Joi, 26 august 2021, 9:13)

          federal [utilizator] i-a raspuns lui Rower

          e permisiva.

          exista masuri care se pot lua : garanție la o valoare mai mare , modificari in procedurile de licitatii, modificari in legea penala,etc.

          întotdeauna exista posibilitatea sa apară asemenea " aranjamente", dar daca te pregatesti bine la forma contractuala si schimbi un pic legislatia, oportunistii vor avea mult mai putine sanse.

          este evident ca rolul licitatiei este sa faci lucrarea , nu sa te apuci sa fugaresti antreprenorii care cauta sa insele statul.tocmai de aceea ar trebui mult mai multa responsabilitate in pregatirea documentatiilor si mult mai multa responsabilitate la cei care adjudeca si castiga acele licitatii.
        • 0 (0 voturi)    
          ! (Vineri, 27 august 2021, 16:30)

          chiuaua [utilizator] i-a raspuns lui Rower

          Nu se plateste inainte de anumite faze de executie si la termene prestabilite in contract.
          Asa ca nimeni nu ia banii si nu se intampla precum in scenariul descris .
      • +1 (7 voturi)    
        Exact... (Miercuri, 25 august 2021, 21:53)

        Andreas1256 [utilizator] i-a raspuns lui federal

        ...asta e ideea, sa responsabilizeze pe toti cei implicati. Nu stiu cat e rea-vointa, cat lipsa de experienta sau altele. Daca exista (bine)vointa, lucrurile se perfectioneaza pe parcurs.
      • -1 (5 voturi)    
        Faci confuzie (Miercuri, 25 august 2021, 22:13)

        Cheie primara [utilizator] i-a raspuns lui federal

        înte proiect și proiect tehnic PT.
        Proiectul se referă la SF, ce are o piesă numită grafic de implementare. Pot fi mai multe contracte, iar activitățile la nivel de contract sunt licitare - contractare, excecuție și PND. De regulă contractele pentru drumuri și autostrăzi sunt de tip proiectare (se elaborează PT de către antreprenor) și execuție (HG nr.1/2018, fostele FIDIC galben).
        Într-adevăr, una din cele mai dicile probleme, este regimul juridic al terenului și exproprierile pentru cauză de utilitate publică.
        • +4 (4 voturi)    
          probabil sunt confuz, mda (Joi, 26 august 2021, 9:06)

          federal [utilizator] i-a raspuns lui Cheie primara

          fazele de proiect sunt mai multe, si într-o anumita ordine, ceea ce indicați dumneavoastră sunt faze intermediare.

          începând cu nota conceptuala, tema de proiectare,pre fezabilitate, fezabilitate, DTAD,DTOE,DTAC,PTh,DDE, terminând cu As-Built si masuri de urmărire a comportării in timp.

          aceste faze sunt descrise in lege ca fiind obligatorii la lucrările cu fonduri ale statului.( lăsam la o parte faptul ca legislația face diferențe intre stat si privat, si statul lucrează cu firme private).

          majoritatea proiectelor de infrastructura ar trebui sa aibă la documentația de licitație nu proiectul tehnic ci proiectul de detaliu, adică detalii caracteristice si cantități calculate, nu estimate asa cum se întâmplă in prezent.

          cel care licitează ar trebui sa aibă cantități si măsurători exacte.contractele românești nu au cantități exacte si nu exista măsurători la acele cantități. nu au fost niciodată la nici un proiect.

          nu știu de ce, poate știu mai bine cei care avizează asa ceva. sa ai cantități calculate ( nu estimate) este bine pentru beneficiar in primul rand, ca sa poată avea controlul costurilor in cazul claimurilor.

          dat fiind complexitatea lucrărilor normal este normal ( si mai puțin riscant) sa închei contract design-built ( ma rog, fidic galben) , pentru ca orice detaliu care trebuie adaptat la conditiile din teren sa fie făcut de către antreprenor si sa îl execute urgent.

          majoritatea responsabililor cu deciziile de contractare, fac confuzii grave si repeta aceleași greșeli de zeci de ani, nestingheriți, fără sa fie deranjați.

          HG nr 1 din 2018, este un exemplu de prostie si incompetenta, in care reprezentanți neavizați ai clasei politice si societății civile și-au dat cu părerea aiurea, forma aia de contract este complet inutila.
          Nu indica chestiuni elementare in relația cu antreprenorul si nu pune in siguranță statul in relația cu antreprenorul( de ce ar pune , daca sunt banii nimănui?).

          Nu are rost sa indic aici si altele.
          Sunt mult mai multe de spus.
      • -3 (3 voturi)    
        Faci confuzie (Miercuri, 25 august 2021, 22:13)

        Cheie primara [utilizator] i-a raspuns lui federal

        înte proiect și proiect tehnic PT.
        Proiectul se referă la SF, ce are o piesă numită grafic de implementare. Pot fi mai multe contracte, iar activitățile la nivel de contract sunt licitare - contractare, excecuție și PND. De regulă contractele pentru drumuri și autostrăzi sunt de tip proiectare (se elaborează PT de către antreprenor) și execuție (HG nr.1/2018, fostele FIDIC galben).
        Într-adevăr, una din cele mai dicile probleme, este regimul juridic al terenului și exproprierile pentru cauză de utilitate publică.
  • +4 (24 voturi)    
    Si daca (Miercuri, 25 august 2021, 17:45)

    PetricaGhezea [utilizator]

    Ulterior cel care a dat in judecata castiga, ce se intampla? Despagubiri uriase? Sau asta e si scopul? De ce nu dai o lege ca eventualele contestatii sa se judece intru-un numar de ziile rezonabil?
    • +8 (12 voturi)    
      cam greu (Miercuri, 25 august 2021, 18:11)

      mihhaii [utilizator] i-a raspuns lui PetricaGhezea

      Nu au cum sa se judece intr-un numar rezonabil de zile. Nu exista personal uman pentru atatea proiecte cate sunt, de aia merge asa greu. Plus ca sunt n cai de atac, si orice decizie se poate recontesta de cateva ori pana sa fie definitiva. Daca in urma contestatiilor se decide altul decat castigatorul inital, cel de-al doilea va primi doar profitul . E cea mai buna solutie si cam singura ca sa se faca proiectele in 5 ani.
      • -3 (7 voturi)    
        Exista proces (Miercuri, 25 august 2021, 18:37)

        mihaipricop [utilizator] i-a raspuns lui mihhaii

        in regim de urgenta prin care se da un verdict definitiv in maxim 90 de zile.
        • +4 (6 voturi)    
          mda. 90 de zile (Miercuri, 25 august 2021, 21:05)

          feroviarul123 [utilizator] i-a raspuns lui mihaipricop

          Licitatia Simeria Sighisoara ERTMS a durat 4 ani de zile si a generat 11 actiuni in instanta. In final Curtea a desemnat acelasi castigator ca si comisia de evaluare. Deci pierdere de timp. CFR a pierdut milioane de euro pentru ca lucrarile civile au început si nu avea ce echipamente de semnalizare sa pună ca licitația nu se terminase.
      • -1 (1 vot)    
        sa angajeze (Joi, 26 august 2021, 7:50)

        mongolul [utilizator] i-a raspuns lui mihhaii

        daca nu au suficienti romani, desi sunt mii care termina dreptul anual, sa angajeze straini specializati in astfel de litigii.
    • +4 (10 voturi)    
      ai citit tot? (Miercuri, 25 august 2021, 18:26)

      cetatean.ro [utilizator] i-a raspuns lui PetricaGhezea

      E greu sa citesti tot textul?
    • -3 (5 voturi)    
      da... (Miercuri, 25 august 2021, 18:27)

      vladm9 [utilizator] i-a raspuns lui PetricaGhezea

      nu cred ca e atat de simpla varianta de limitare a perioadei de judecare. Cred ca sunt multe proceduri de schimbat cu consecinte, mai e si capacitatea instantei de a judeca procese, alte procese ar fi amanate si mai mult. Nu toate procesele au aceleasi numar de probe, martori, etc. Nu problemele nu intotdeauna sunt evidente si solutia se da si in functie de gravitate.
    • +3 (5 voturi)    
      .. (Miercuri, 25 august 2021, 18:28)

      vladm9 [utilizator] i-a raspuns lui PetricaGhezea

      Un jurist ar avea o parere mai avizata.
  • 0 (14 voturi)    
    Investitiile - gauri negre in bugetul statului ! (Miercuri, 25 august 2021, 17:59)

    Radu I [utilizator]

    Nicio investitie , indiferent de marimea ei, facuta in ultimii 30 de ani , nu s-a finalizat la termen. S-au gasit tot felul de chichite pentru a se amana, si mai toate au crescut pretul initial. Nimeni nu a dat socoteala pentru acest fapt
    Dupa ce s-au facut studiile de fezabilitate s-au amanat activitatile si iar s-au facut studii de fezabilitate. Nu raspunde nimeni. Imi vine in minte un oras transilvan, care s-a apucat sa-si faca aeroport, si de peste 10 ani tot lucreaza la el. Bani tocati pe spatele contribuabililor.
    Sa se prevada clar in contracte: termenele de executie, raspunderea executantului, a contractantului, a ministrului de resort si colaboratorilor, raspunderea materiala si penala.
    • +3 (13 voturi)    
      Pune mana si te mai informeaza! (Miercuri, 25 august 2021, 18:34)

      pag [utilizator] i-a raspuns lui Radu I

      Sunt si investitii terminate la termen. Ba chiar si inainte. Ia da matale singur zoon pe centura Bacau (din care 16Km sunt parte a viitoarei autostrazi A7), data in exploatare (partial) cu un an inainte si terminata cu 8 luni inainte.
  • -5 (21 voturi)    
    E lege data cu dedicatie (Miercuri, 25 august 2021, 18:07)

    mihaipricop [utilizator]

    pt firmele de casa ale pnl, daca chiar ii interesau finalizarea rapida a licitatiilor dadeau lege sa fie judecate contestatiile in regim de urgenta. Asa smecherii de casa ai pnl vor incasa banii si nu vor face nimic invocand faptul ca oricum licitatia e contestata in instanta.
    • +4 (8 voturi)    
      Si cum suna legea aia? (Miercuri, 25 august 2021, 18:43)

      sile_v [utilizator] i-a raspuns lui mihaipricop

      Eu, guvern, dau lege ca toate contestatiile sa fie judecate in termen de 30 de zile.

      Si daca nu, ce? Bagau judecatorii la puscarie ca nu au respectat termenul asta? Blocau procesul de justitie prin ordonante de urgenta ca nu s-a terminat un proces in cat timp in cate zile a stabilit guvernul?

      Va dati seama ca propuneti aberatii care picau la CCR instantaneu?
      • +6 (6 voturi)    
        Da exista procese (Miercuri, 25 august 2021, 19:12)

        mihaipricop [utilizator] i-a raspuns lui sile_v

        care se judeca in regim de urgenta prin care se da un verdict definitiv in 90 de zile si exista si sanctiuni pecuniare (se poate retine un procent din salariu) sau chiar penale (in cazul unor nereguli - spagi primite pt amanarea pronuntarii verdictului) daca nu exista un motiv intemeiat (boala,forta majora) pt care nu s-a dat verdictul in 90 de zile.
    • +1 (13 voturi)    
      Poti sa dai un exemplu de "firma de casa" PNL? (Miercuri, 25 august 2021, 18:56)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui mihaipricop

      Hai, fa un efort!
      Sau doar arunci cu rahat in ventilator?
  • -3 (25 voturi)    
    Hmmm (Miercuri, 25 august 2021, 18:09)

    Sah [utilizator]

    Uraaaaa...se pot da contracte unora(prieteni) fara ca acestia sa respecte caietul de sarcini, doar sa fie declarat castigator, iar ceilalti sa taca nu sa conteste!!
    Bravo hotilor!!!
    • +7 (13 voturi)    
      Va rezum eu articolul (Miercuri, 25 august 2021, 18:46)

      sile_v [utilizator] i-a raspuns lui Sah

      "O modificare majoră presupune că autoritățile contractate sunt obligate să încheie contractele cu ofertanții câștigători, dacă există o decizie favorabilă de la CNCS sau în primă instanță"

      Adica discutam de o licitatie care pare in regula, nu de o mizerie care pica la prima decizie a CNCS sau a instantei.

      E un rau necesar. Alternativa e asta:

      " în schimb la Lotul 4 o instanță de judecată a întors de două ori rezultatul în urma contestațiilor, ca într-un final - după un an pierdut - să se ajungă tot la decizia dată din start de către CNAIR."

      Adica am pierdut un an aiurea cu niste contestatii aberante.
  • +4 (8 voturi)    
    Adaugare (Miercuri, 25 august 2021, 18:12)

    mihhaii [utilizator]

    Si oricum, la CNSC se va putea contesta si de acum incolo, nu vor mai exista contestarile alea de la CAB
  • -1 (9 voturi)    
    au rezolvat-o si pe asta (Miercuri, 25 august 2021, 19:14)

    disraeli [utilizator]

    de ce se mai fac licitatii? oferi contractul la firma care trebuie si gata. daca nu poti sa contesti o licitatie cu rezultat dubios atunci nu mai participi.
    • +1 (5 voturi)    
      Nicidecum (Miercuri, 25 august 2021, 21:57)

      Cheie primara [utilizator] i-a raspuns lui disraeli

      I-au rezolvat pe avocații care câștigau din procese intentate aiurea. Ar fi trebuit să pună taxa de 10% ca doar în cazul mârșăviilor evidente să existe contestații.
    • 0 (4 voturi)    
      Nicidecum (Miercuri, 25 august 2021, 21:57)

      Cheie primara [utilizator] i-a raspuns lui disraeli

      I-au rezolvat pe avocații care câștigau din procese intentate aiurea. Ar fi trebuit să pună taxa de 10% ca doar în cazul mârșăviilor evidente să existe contestații.
  • +7 (11 voturi)    
    Se pare ca cineva (Miercuri, 25 august 2021, 19:41)

    John M. [utilizator]

    a pus logica inaintea birocratiei...
  • 0 (6 voturi)    
    e un pas inainte (Miercuri, 25 august 2021, 20:41)

    Dofe [utilizator]

    E un pas inainte. Cei care nu evalueaza corect ofertele sa plateasca. Nimeni nu obliga sa faca smecherii sau daca nu se pricep sa caute alt loc de munca. Trebuie miscat lucrarile publice, vor fii un motor de dezvoltare
  • -2 (2 voturi)    
    Contestatia folosita ca o metoda de santaj. (Joi, 26 august 2021, 9:12)

    Gargara3 [utilizator]

    Pentru ca durata proceselor este si de 4 ani in Romania contestatia in achizitii publice este folosita ca o metoda de presiune si santaj de catre cel care a pierdut impotriva celui care a castiga . Vrei sa imi retrag contestatia sa inchei contractul, imi dai o parte din lucrari in subantrpriza .Avand in vedere miliardele de euro care vor intra in tara de la UE dar si PNDL -ul se pare ca dl Catu isi pregateste terenul Conform ordonantei acum actorii sunt din aceiasi putere , excutivul, Totul este la mana guvrnului ;CNSC care este pus de guvern si ministrului/ DG / etc sunt numiti de guvern .Catu isi creaza oportunitatea pentru a fura cu legea in mana . Sa vedem ce se va intampla.
  • -1 (1 vot)    
    CONTESTAȚII (Joi, 26 august 2021, 10:38)

    gibon47 [utilizator]

    Băi autorități, voi sunteți sănătoși la cap ?
    De ce nu se rezolvă o contestație în 7 zile ?


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by