De mulți ani, companiile de zbor adoră să introducă tarife pentru lucruri care înainte erau gratuite: de la alocarea locurilor în avion până la mesele din timpul zborului. „Când a introdus un tarif nou, a omis vreodată o companie să spună: Aceste schimbări urmăresc doar să vă facă zborul cât mai plăcut”? se întreabă ziarul The Independent.

Bagaje de cabină în vremurile „bune”Foto: youtube.com

Compania irlandeză Air Lingus s-a luat după Ryanair și Easyjet și nu mai permite bagaje luate gratuit în cabină în cursele din Europa. Dacă înainte puteai lua o geantă de până la 10 kg, acum trebuie să plătești 6 lire (care includ și îmbarcare cu proritate).

„Aceste schimbări sunt introduse pentru a asigura o îmbarcare și evacuare a avionului mai rapide, astfel făcând experiența generală a clienților mai plăcută”, a spus Air Lingus. Cititorii n-au ezitat să-și exprime reacțiile: „Scandalos”, a spus unul; „Urmează să taxeze și hainele”, a prezis altul. Unii au adus-o în contextul pandemiei: „Își recuperează pierderile de la pasageri?” și „Fac pe drăguții ca să recâștige dragostea clienților?”.

Probabil că fiecare bănuț pe care-l pot adăuga companiile după un an cumplit este meritat, iar descurajarea bagajelor este și un (foarte) modest serviciu adus mediului: 10 kg mai puțin economisesc combustibil și emisii. Dar poate că nu este doar o simplă metodă de făcut niște bani, sugerează Harry, care a fost pilot la două mari companii britanice: „Low-cost sau nu, bagajele de cabină sunt o cauză principală de ratare a orei de decolare pentru că 190 de oameni vor să pună bagaje în compartimentele din avion destinate pentru 80.

Companiile s-au oferit să le ia gratuit la cală.” Mulți pasageri au refuzat din diferite motive – în special siguranță, comoditate și dorința de a le avea la îndemână. „Cam două treimi spun că au doctorii indispensabile (sau ceva similar) în bagaj”, știe Harry. „Nu sunt plătit destul ca să suport un tip de vârstă mijlocie care urlă la mine la Palma din cauza întârzierii pe care a provocat-o el și alții asemenea, refuzând să dea bagaje la cală.

Am fost făcut în toate felurile de pasageri din cauza problemelor cu bagajele și întârzierile. La sfârșitul zilei, întârzierile produc multă iritare și proteste și din partea altor pasageri.” În verile normale, Harry afirmă că se produce scenariul următor. Un interval fix și strâns de plecare este ratat din cauza problemei cu bagajele. Aceasta atrage alte perturbări pe parcursul zilei, în care se adaugă alte întârzieri.

Iar în cele din urmă companiile pot plăti compensații pasagerilor pentru sosiri întârziate la destinație, cauzate de întârzierile altora la plecare. Pasagerii companiilor aeriene, spune Harry, simt nejustificat că au prerogative. „E doar un autobuz care se întâmplă să zboare. Când faci o excursie cu autocarul îți pui valiza în portbagaj și iei cu tine sus doar o gentuță.” Pasagerii din această perioadă au o mulțime de probleme, mai ales cu restricțiile guvernamentale.

Echipajele au și mai multe. Poate că ar fi bine să arătăm mai multă amabilitate și respect profesioniștilor care încearcă să ne ducă în siguranță unde vrem noi.