Fostul coordonator al Registrului Auto Român Moldova a fost reținut de DNA pentru luare de mită în dosarul de corupție vizând inspecții tehnice acordate ilegal unor mașini care nici măcar nu ajungeau în stațiile ITP. Mita percepută era cuprinsă între 250 de lei și 150 de euro.

Sediul DNAFoto: Victor Cozmei / HotNews.ro

DNA a anunțat, vineri, reținerea pentru 24 de ore a lui Dragoș Mandache, la data faptelor coordonator zonal al Departamentului Inspecții Tehnice Periodice și Supraveghere Parc Național de Vehicule din cadrul RAR, pentru trei infracțiuni de luare de mită, dintre care una în formă continuată. El urmează să fie dus la Tribunalul Iași cu propunere de arestare preventivă pentru 30 de zile.

Potrivit procurorilor, mai mulți inspectori tehnici atestați RAR ar fi dezvoltat și perfectat o practică de a cere și primi bani pentru a atesta în mod nereal efectuarea inspecției tehnice periodice a mașinilor, fără ca acestea să fie efectiv prezente.

În acest context, în perioada 2019 - 2021, Dragoș Mandache ar fi cerut și primit de la un inspector tehnic de la o stație autorizată RAR sumele de 12.000 euro și 10.000 lei pentru:

  • a soluționa favorabil o sesizare referitoare la încălcarea reglementărilor privind inspecția tehnică periodică a vehiculelor în stația unde lucra
  • a declara admiși la programul de reatestare ca inspector tehnic, pe el și o altă persoană
  • a desemna ca inspector la monitorizarea de fond o anumită persoană
  • pentru a nu sancționa stația unde inspectorul își desfășura activitatea pentru nefuncționarea camerelor video.

În acest dosar, în 23 aprilie șase persoane, între care doi inspectori ITP şi un inspector de la RAR Vaslui, au fost arestate preventiv.

Potrivit DNA, în perioada iunie 2020 - aprilie 2021 unul dintre inspectori ar fi coordonat activitatea de efectuare ilegală a inspecţiilor tehnice periodice la stația ITP din Bârlad la care lucra. El ar fi atestat, în mod nereal, realizarea inspecţiilor tehnice periodice a mașinilor, fără ca acestea să se prezinte în staţie. De asemenea, ar fi impus tarifele care urmau să fie plătite cu titlu de mită, indicând totodată persoanele de la care să fie percepute sume de bani, precum şi persoanele pentru care certificatul de inspecție era dat gratuit.

Conform procurorilor, toate persoanele vizate în anchetă aveau roluri clar stabilite în relaţia cu clienţii, care urmăreau să rezolve înscrierea unei inspecţii tehnice periodice, fără prezentarea vehiculelor (autoturisme, remorci, dube, sau vehicule de mare tonaj). De regulă, se percepeau câte 250 de lei pentru vehicule aflate în ţară şi 150 de euro pentru vehicule care nu se aflau în ţară, spune DNA.

Întrucât staţia din Bârlad nu este autorizată decât pentru ITP pentru categoria a II-a de vehicule, inspectorii tehnici de aici au apelat la inspectorii din alte staţii autorizate RAR pentru situaţii în care era necesară inspecţia unor vehicule de mare tonaj (peste 3.500 kg) din categoria III-a. Astfel, a fost identificată o staţie ITP din judeţul Bacău la care inspectorul tehnic Sorin Apetri, în aceeaşi manieră, contra unor sume de bani, ar fi atestat, în mod nereal, efectuarea ITP pentru vehicule din categoria a III-a.

Certificatele de înmatriculare şi certificatul de inspecţie corespunzătoare vehiculelor care "trecuseră" ITP în modul descris mai sus erau transmise în colete, prin servicii de poştă rapidă, menţionează procurorii.