Marile și micile deosebiri dintre metroul care se va construi în Cluj și cel din București. Clujenii spun că nu au nevoie de subvenții de la stat

de Adrian Avarvarei     HotNews.ro
Vineri, 7 mai 2021, 16:37 Actualitate | Esenţial


Metrou Bucuresti
Foto: Grosescu Alberto Mihai / Shutterstock Editorial / Profimedia
​Ideea construirii unui metrou la Cluj nu este nouă, fiind o variantă actualizată a monorail-ului (trenului suspendat) plănuit de comuniști în anii ‘80. Dacă la început părea o simplă utopie sau o promisiune electorală pentru naivi, în ultimii ani a început să fie luată în serios de tot mai mulți clujeni, pe măsură ce populația a crescut, iar orașul a devenit al doilea pol economic din țară, după București.

În urmă cu câteva zile, Primăria Cluj-Napoca a anunțat numele viitoarelor stații pe care le va avea metroul din oraș. Deși proiectul construirii acestui nou sistem de transport în afara capitalei a fost contestat de unii și tratat cu ironie de alții, autoritățile locale susțin în continuare viabilitatea lui.

Metroul clujean se află în acest moment în faza studiului de fezabilitate, cel de prefezabilitate fiind finalizat în toamna anului trecut, iar recent a fost emis și certificatul de urbanism de către Consiliul Județean Cluj.

Inițiatorii proiectului speră ca fondurile necesare realizării lui să fie acoperite prin Planul Național de Relansare și Reziliență (PNRR).

Era nevoie de un metrou la Cluj?



Bucureștiul cu zonele limitrofe depășește 2,5 milioane de locuitori, pe când Clujul, împreună cu comunele alăturate, care sunt de facto cartiere, la care se mai adaugă studenții, muncitorii navetiști și turiștii, nu trece de 500.000 de locuitori.

Din acest motiv au și existat obiecții privind necesitatea unui metrou, cu atât mai mult cu cât relieful este mai dificil la Cluj-Napoca, oraș situat într-o zonă de dealuri, față de capitală, care este la câmpie.

Există însă mai multe argumente în favoarea metroului clujean. Primul este că limitarea transportului subteran doar la orașele de peste 1 milion de oameni, cum susțineau unii politicieni, este pur arbitrară.

În Europa există câteva exemple de orașe mai mici decât Clujul care au linii de metrou: Bilbao (355.000 locuitori), Catania (313.000 locuitori), Lille (233.000 locuitori), Rennes (215.000 locuitori), Brescia (196.000 locuitori), Lausanne (137.000 locuitori).

În al doilea rând, sistemul de tranzit rapid de la Cluj va fi adaptat la populația mai redusă: va avea o singură linie și va fi de tipul „metrou ușor”, garniturile având 51 metri lungime, 2,65 metri lățime și o capacitate de doar 35% față de cele din București, oraș care are un sistem clasic de „metrou greu”.

De asemenea, linia de la Cluj va fi construită pe axa est-vest, de-a lungul văii Someșului, unde înclinația este relativ mică, evitându-se pantele excesive. Tocmai pe acest traseu este și aglomerația maximă, care a determinat autoritățile să înceapă acest proiect.

La ieșirea din Cluj-Napoca spre Oradea, șoseaua cu două benzi pe sens este cea mai aglomerată din țară, cu peste 70.000 de vehicule care o tranzitează zilnic și ambuteiaje frecvente, depășind astfel toate intrările în București ca nivel de congestionare rutieră.

Trenuri mai mici și stații mai apropiate la Cluj



Harta metrou Cluj. Sursa: metroucluj.ro

Metroul din București a fost realizat, în mare parte, în perioada comunistă. Din cei 76 km actuali, 57 km au fost finalizați înainte de revoluție, 12 km au fost începuți înainte de 1989 și terminați după și doar 7 km au fost construiți de la zero în ultimii ani.

Din cele 62 de stații existente, 38 au fost gata în perioada ceaușistă, încă 14 au fost terminate după schimbarea regimului, dar pe tronsoane vechi sau extinse și doar 10 stații noi au fost finalizate recent. În acest moment sunt operaționale 5 linii de metrou, pe care circulă peste 750.000 de călători zilnic.

Metroul din Cluj este planificat să aibă o singură linie, cu o lungime de 20 km în prima fază, pe care vor exista 19 stații. Spre deosebire de capitală, unde se circulă exclusiv în subteran, o parte din linia de rulare clujeană va fi la suprafață, în partea de vest a orașului (comunele Florești și Gilău), unde spațiul mai permite acest lucru.

Capacitatea de transport maximă va fi de 15.200 călători/oră și pe sens la frecvență maximă (1 tren la 90 de secunde, deci 380 călători/tren și 40 trenuri/oră).

Distanța între stații va fi mai mică la Cluj, nu doar din cauza mărimii orașului, ci și datorită unei abordări diferite: în „epoca de aur”, stațiile de metrou din capitală au fost puse la intervale destul de mari față de alte sisteme comparabile de metrou din Europa; de altfel, stația Gorjului a fost adăugată ulterior tocmai din acest motiv, iar tronsoanele noi, inaugurate sau proiectate în ultimii ani, au stații mai dese.

Costuri mari, subvenții mici?



Metroul din Cluj are un preț estimat de 1,3 - 1,5 miliarde euro și un termen extrem de optimist pentru inaugurare: 2026, acest deadline fiind obligatoriu pentru toate proiectele finanțate prin PNRR.

Însă toate lucrările publice de o asemenea amploare depășesc de obicei cu mult atât bugetul cât și intervalul de execuție asumat inițial. Pentru comparație, segmentul de 6,87 km din magistrala M5 (Drumul Taberei) a avut nevoie de 12 ani ca să fie terminat și a costat peste 600 milioane de euro, preț care nu include și garniturile noi de tren (spre deosebire de cel estimat la Cluj).

Există totuși diferența că linia din București era de tip „heavy rail”, iar cea din Cluj va fi de tip „light rail”. O altă diferență majoră între proiectul ardelenilor și sistemul de transport din sud este costul de exploatare.

Dacă metroul din București primește mai mult de jumătate din banii necesari pentru exploatare ca subvenție de la stat, de la Ministerul Transporturilor (deci din taxe plătite de întreaga țară), cel din Cluj a fost proiectat pentru a se auto-întreține, folosind doar veniturile de la călători și subvenții din bugetele locale.

Un metrou pentru secolul XXI



Imagine de arhiva cu construcția metroului din București prin metoda „cut and cover”. FOTO: Agerpres


Primarul Emil Boc a cerut din start ca metroul Clujului să fie cât mai automatizat, în ton cu tendințele actuale din țările dezvoltate, existând chiar posibilitatea ca garniturile să nu aibă șofer, iar personalul din stații să fie la un nivel minim.

Solicitarea vine atât pentru a reduce costurile pe termen lung și a evita probleme precum cea cu sindicatul Metrorex, cât și pentru a întări poziția municipiului ca centru românesc al tehnologiei și inovării (de altfel, primăria se pregătește să achiziționeze 6 autobuze autonome, conduse de computerul de bord).

Metroul din București, fiind început în urmă cu peste jumătate de secol, va avea nevoie de investiții serioase în automatizare în următorii ani, în acest caz fiind mai ieftin să construiești de la zero un sistem cât mai modern și digitalizat decât să refaci unul existent, bazat pe tehnologie învechită.

Execuția lucrării se va realiza în Cluj integral cu tunnel boring machine, adică lucrările din subteran nu vor afecta clădirile de deasupra; în București doar pe porțiunile mai noi a fost folosită această metodă, iar primele magistrale din anii ‘70 au fost realizate prin metoda „cut and cover”, adică excavație urmată de acoperire, care implică demolarea totală a construcțiilor de la suprafață, iar în zonele unde nu era posibil acest procedeu s-a lucrat prin foraj mecanic, cu scuturi manuale, asemănătoare celor din minerit, folosite și la tunelurile feroviare.

O altă deosebire este și alinierea tunelurilor: dacă în capitală toate sunt paralele, o porțiune din metroul clujean le va avea suprapuse, pentru a încăpea sub un bulevard al orașului care este relativ îngust, fără a afecta clădirile de pe margini, multe dintre ele cu valoare istorică; de altfel, în zona centrală va exista și problema descărcării arheologice, orașul fiind locuit de peste 2000 de ani, numeroase vestigii fiind găsite chiar și în cazul unor lucrări recente de mică amploare.

Viitorul sună bine... în teorie



În capitală se preconizează extinderea metroului, atât prin realizarea de noi magistrale, cât și prin prelungirea celor existente. Deși există fonduri externe, discuțiile avansează greu, fiind împiedicate de birocrație și de disputele între entitățile implicate.

Metroul clujean are prevăzută din start o potențială extindere, în prima fază spre vest, de la Florești la Gilău (cel mai probabil printr-o linie de suprafață), precum și în sud-est, spre noul cartier Sopor care urmează a fi construit de la zero.

În partea de nord-est, unde se află o zonă industrială, metroul se va conecta cu trenul metropolitan, liniile de autobuz, troleibuz și tramvai, printr-o stație intermodală, plasată în apropierea aeroportului internațional.

„Trenul metropolitan va folosi calea ferată existentă prin crearea unor stații intermediare pe raza municipiului Cluj-Napoca, astfel încât oamenii să ajungă mult mai ușor dintr-o parte în alta a orașului, chiar și în aeroport. Metroul este un proiect complicat, deoarece Cluj-Napoca, fiind un oraș istoric, are tot felul de obstacole care țin de dimensiunea respectivă. Dar este necesar, pentru că ne vom sufoca dacă nu vom avea mobilitate alternativă la mașină”, declara primarul Emil Boc într-un interviu pentru HotNews.ro de anul trecut.

O evaluare obiectivă a celor două sisteme se va putea face doar după inaugurarea metroului din capitala Transilvaniei. Până în acel moment, comparăm un sistem care funcționează cu unul care există doar pe hârtie.

Iar în România, planurile sunt mereu foarte frumoase, dar rezultatul din teren arată de obicei cu totul altfel.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















70488 vizualizari

  • -27 (69 voturi)    
    Deosebiri (Vineri, 7 mai 2021, 16:44)

    Mazeta [utilizator]

    Trenuri mai mici, stații mai mici, buget mai mic, primar mai mic... Metroul clujean pare o versiune de buzunar a metroului bucureștean, cu principala deosebire că al doilea există în realitate, în timp ce primul există pe hârtie și în buzunarele unora.
    • +17 (39 voturi)    
      Alte deosebiri (Vineri, 7 mai 2021, 17:51)

      Sofis [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      Intre cei ce macane tot timpul si nu fac nimic si cei care fac si bravo lor.

      E normal sa fie mai mic, daca il faceau mai mare in stilul catedralei nu ar fi fost calibrat conform nevoii.

      Daca se vorbeste de el, nu e bine. Daca nu se vorbeste si incep sapaturi fara sa fie bugetat, discutat fie se face prost fie se face fara sa se stie de la mazeta (hic).

      Cel mai bun metrou este cel din Teleorman, ca si autostrada care se justifica pe drumul dintre pacanele, biserica si birt si evident facut cu bani de la buget si firma de buzunar la purtator Tel Drum care are dreptul de a face contracte cu statul desi nu se stiu actionarii reali.

      Mazeto, hai infiereaza tu cu manie proletara cei ce gandesc sa faca ceva, in mod special cat timp acel ceva nu este regulat de la centru Kremlin.
      • +7 (17 voturi)    
        Incepi de pe Sofis si continui cu Daniel Cluj iar? (Sâmbătă, 8 mai 2021, 1:16)

        Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui Sofis

        1. "Metroul din București, fiind început în urmă cu peste jumătate de secol, va avea nevoie de investiții serioase în automatizare în următorii ani, în acest caz fiind mai ieftin să construiești de la zero un sistem cât mai modern și digitalizat decât să refaci unul existent, bazat pe tehnologie învechită."
        Mai, o gaura-n pamant e o gaura-n pamant! Indiferent daca o umpli de computere sau nu! Iar un metrou are nevoie in primul rand de acea gaura-n pamant pe unde sa circule! Si ghici ce! Partea cu gaura e cea mai scumpa si lenta parte de construit! Uitati-va la contractul pt sistemul de dirijare a traficului pe M5 din Bucuresti, a fost instalat intr-un an si a costat 113 milioane de lei, din costul total de 3.4 miliarde de lei!
        Cat despre tehnologia cea "exclusiva" Clujului (care nu exista in teren), vei fi dezamagit sa afli: „Pe M5 s-ar putea ajunge pe viitor să nu mai fie nevoie de mecanic. În momentul de față șapte din zece sisteme de metrou din lume se fac driverless. Sistemul CBTC instalat e special gândit pentru siguranță și ar putea permite intervale foarte scurte între trenuri, chiar și de 60 de secunde"! Deci se poate obtine un sistem modern la costuri mici prin echipamente noi! https://monitorizari.hotnews.ro/stiri-infrastructura_articole-24149823-magistrala-5-metrou-drumul-taberei-paradox-record-viteza-sistem-semnalizare-alstom-cbtc.htm
        2."Capacitatea de transport maximă va fi de 15.200 călători/oră și pe sens la frecvență maximă (1 tren la 90 de secunde, deci 380 călători/tren și 40 trenuri/oră"
        Asta e capacitatea sistemului de trafic, dar o sa aveti suficiente garnituri pt frecventa aia? Cat timp o sa ii ia unui tren sa parcurga 20 km si sa se si intoarca, considerand si statiile mai dese?
        Iar capacitatea e mica! Dimineata in doua ore nu poti transporta nici macar jumatate din soferii celor 70.000 de masini din Floresti-Gilau, daramite majoritatea lor si a pasagerilor lor, muncitorii din Manastur... Iar asta daca ati avea garnituri suficiente!
        • -4 (8 voturi)    
          ce frumos compari traficul total zilnic (Sâmbătă, 8 mai 2021, 8:28)

          Antenistontel [utilizator] i-a raspuns lui Beer-gummy-bear

          cu capacitatea de transport pe doar doua ore si pe un singur sens!
          • +6 (6 voturi)    
            Pai (Duminică, 9 mai 2021, 0:29)

            Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui Antenistontel

            Doua ore e fereastra de rush hour! Doua dimineata si doua seara! Si asta cu indulgenta! Ar fi trebuit sa spun doar o ora dimineata si una seara/dupa amiaza!
            Si pe un singur sens pt ca nu locuieste nimeni in centru care sa lucreze in Floresti! Deci fluxul de pasageri mereu va fi intr-o singura directie in functie de ora!
            Oricum ai da-o, nu poti spune ca acea capacitate nu va fi mica! Masinile alea au si pasageri, iar tot Manasturul coboara si el in centru dimineata! Sa nu mai vorbim de Floresti! Acolo mai raman cativa vanzatori la magazinele alimentare, mamicile, bunicile si copiii prescolari!
            Scuteste-ma cu metroul de jucarie, care se doreste a fi construit doar "to make a statement", sa se poata Clujul lauda!
      • +2 (12 voturi)    
        Inainte sa compari (Sâmbătă, 8 mai 2021, 10:16)

        Anarb [utilizator] i-a raspuns lui Sofis

        ...ar trebui sa cunosti.
        Poti sa-mi enumeri 4 personalitati de nivelul lui Marin Preda, Constantin Noica, Zaharia Stancu si Gala Galaction pe care i-a dat Cluj-Napoca?
        Ca altfel putem vorbi si de metroul care sa te duca de la casa cu turnulete la nunta din cort in Manastur.
    • -9 (31 voturi)    
      aia e.. (Vineri, 7 mai 2021, 18:09)

      Ismail Paine de circ [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      ... boc are si nume mic. ce vrei de la el acum?
    • 0 (6 voturi)    
      Mazzetta (Sâmbătă, 8 mai 2021, 23:59)

      stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      Ce nume de utilizator predestinat - ce reflecta coruptia venita de la rusi si sustinuta in continuare de rusi.
  • -6 (46 voturi)    
    cum se vor lauda clujenii de acum: (Vineri, 7 mai 2021, 16:48)

    Ismail Paine de circ [utilizator]

    "e fain la noi in cluj ca nu avem subventii"
    • +6 (38 voturi)    
      Păi… (Vineri, 7 mai 2021, 17:21)

      fdaniel [utilizator] i-a raspuns lui Ismail Paine de circ

      Păi chiar ar avea dece: “nu stăm cu mâna întinsă să cerșim. Muncim, plătim impozite și avem bani să facem metrou.”
      • +4 (26 voturi)    
        Hopa, hopa! (Sâmbătă, 8 mai 2021, 1:19)

        Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui fdaniel

        Banii de "facut metrou" sunt de la UE! Nici nu l-ati inceput ca va atribuiti si finantarea?!
      • +10 (16 voturi)    
        Hmm (Sâmbătă, 8 mai 2021, 10:06)

        Anges [utilizator] i-a raspuns lui fdaniel

        Deocamdata cele mai mari impozite de departe se colecteaza in Buc, dar % de bani care se intorc e cel mai mic. Deci Clujul are bani pentru ca i se day mai mult de la bugetul central, nu pentru ca produce mai mult.
        Detalii despre asta, inclusiv cine a lansat idea cu miticii care traiesc pe spatele altora aici

        https://republica.ro/draga-attila-hai-sa-ti-zica-mitica-de-ce-taxele-tale-nu-imbogatesc-bucurestiul-capitala-da-grosul-la-buget
    • +9 (35 voturi)    
      Pai sa fiu sincer (Vineri, 7 mai 2021, 17:55)

      Sofis [utilizator] i-a raspuns lui Ismail Paine de circ

      Ar avea dreptate. Cel mai bogat oras din Romania cu medie PIB/locuitor 170% din media UE nu reuseste sa plateasca gigacaloria si transportul la pretul de piata. Daca la Cluj ar merge ar fi un semnal clar de eficienta si pe buna dreptate si eu ca bucurestean as putea fi acuzat ca sunt asistat (desi nu am nevoie).

      La fel cum nu este nevoie de ajutor social pentru cei ce stau intr-o vila din centrul bucurestiului sau apartament de 300K euro la Romana in timp ce cei tineri fara niciun activ si care au 25 de ani si isi incep o familie daca muncesc platesc.

      De subventia la caldura aplicata tuturor nici nu mai vorbesc. Fie ca stai in Rahova, fie ca stai in Primaverii platesti o treime fata de cei ce stau in Bacau, Cluj, Brasov, Sibiu sau oriunde.
      • +12 (18 voturi)    
        Subvenție (Vineri, 7 mai 2021, 19:54)

        vpn443 [utilizator] i-a raspuns lui Sofis

        Suntem multi care beneficiem de subvenție deși nu este "nevoie" . In același timp nu este corect sa plătești pierderile de rețea din cauza incompetenței din administrație. Sa scoată interdicțiile de debranșare și îmi pun centrală. Știi ce mișto este să lași apa "caldă" sa curgă 10 minute și ea tot rece sa fie? ...și să o plătești ca apă caldă lună de lună?
        • +5 (27 voturi)    
          De acord si cu asta (Vineri, 7 mai 2021, 20:16)

          Sofis [utilizator] i-a raspuns lui vpn443

          Stiu cum e ca sunt in aceasi situatie. Dar sa revenim, care este diferenta? Noi cu iepurasii si mos craciunii lui oprescu, turcismele lui Firea, capitala.

          Cluj, dupa o perioada neagra de prostie generalizata cu Funar, uite ca au autobuze electrice, uite ca au un plan si nu pana in 2050, uite ca si-au schimbat liniile de tramvai si nu vad stiri la televizor ca ba cade curentul, ba nu mai e apa.

          Din pacate pentru fiecare an de cleptoguvernare psd-ista sau de incompetenta crasa de stiriste si medici spagari in bucuresti, ne ia 2 sa reparam, iar oamenii mor ba prin spitale, ba prin cluburi, ba pe sosea, ba pe trotuar.
          • -4 (28 voturi)    
            Ba le cade curentul (Vineri, 7 mai 2021, 20:20)

            Crop [utilizator] i-a raspuns lui Sofis

            Doar ca nu se lauda cu asta.

            Au probleme majore cu canalizarea. Vorbeste cu un Clujean si o sa fii socat de ce o sa auzi.
          • 0 (22 voturi)    
            Si? (Sâmbătă, 8 mai 2021, 1:42)

            Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui Sofis

            Si la ce ii ajuta autobuzele electrice? Tu ai vazut cat sunt de mici? Stii cat stau in trafic vs la incarcat? Stii cat le folosesc cei de la cj? Nu stii! Dar pui botu la vrajeala lui Boc! Eu le-am vazut, ziua mare, aliniate la capat la IRA stand nefolosite! Iar de cand le-au luat, pana anul trecut cand m-am mutat de acolo, nu s-a nimerit nici o data sa folosesc unul, iar eu merg in oras mereu cu transportul public!
            Stii ca ei au de fapt o singura linie de tramvai? Au pus ei 3 tramvaie care circula pe ea, cate unul pe fiecare jumatate (cu punct comun la gara, nr 100 si 101) si inca unul ce parcurge toata distanta (nr 102), dar tot o singura linie e! Dar in Bucuresti cate sunt? Si vrei sa spui ca nu sunt unele modernizate?
            Ok, cce a facut Firea and co, a tras orasul inapoi enorm! Dar Clujul nu este un model nici pe departe!
            Apropo, pt cheltuielile de intretinere (doar cele "de bloc", apa si caldura) in februarie anul trecut, pt o garsoniera in Cluj-Napoca, am platit 520 lei! Iar apa am consumat cam 6 m3, incluzand cea calda dar si cea rece!
            • -1 (13 voturi)    
              pe bune?? (Sâmbătă, 8 mai 2021, 10:19)

              stupidu [utilizator] i-a raspuns lui Beer-gummy-bear

              eu nu stiu ce transport public ai folosit tu la Cluj, autobuzele electrice circula din 2018, e drept ca nu sint folosite pe toate liniile, dar ele circula zi de zi!
              legat de cheltuielile de intretire: la Cluj majoritatea apartamentelor au centrale pe gaz, platesti cit consumi, fara subventii. Daca arzi gazu' degeaba :) poti sa platesti si 10 mil pe garsoniera!
              • -2 (8 voturi)    
                corect (Duminică, 9 mai 2021, 0:14)

                stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui stupidu

                ...dar el era obisnuit ca la MiticCity, sa arda degeaba ca oricum plateste bugetul de stat.
              • +4 (6 voturi)    
                Surse! (Duminică, 9 mai 2021, 0:39)

                Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui stupidu

                Citeaza o sursa cand spui ca "majoritatea" apartamentelor sunt pe centrale proprii, ca asta ai scos-o din burta!
                Si, cum am spus, "cheltuieli de bloc", deci incalzire si apa calda de la termoficare! Pt ca daca ai centrala individuala, factura de gaz vine separata de cheltuielile pe bloc! Daca ai avea centrala cum spui, ar trebui sa stii asta!
                • -4 (6 voturi)    
                  pai ce alta sursa mai buna (Luni, 10 mai 2021, 0:08)

                  stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui Beer-gummy-bear

                  decat cei care locuim la Cluj si stim ca toate blocurile sunt debransate de la centralele de cartier si centralele de cartier sunt partial demolate?

                  Daca tot faci pe desteptul aici, spune-mi macar o centrala de cartier care mai functioneaza in Cluj!
                  • +4 (4 voturi)    
                    Nu asa functioneaza o dezbatere! (Marţi, 11 mai 2021, 1:24)

                    Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui stefan2008

                    Daca tu ai facut o declaratie, tot tu trebuie sa o sustii! Nu imi poti cere mie sa demonstrez ca nu e adevarata! Pt ca asa poti spune orice numar de fantasmagorii cu zero efort, apoi eu trebuie sa aloc timp si efort sa alerg dupa gastele tale salbatice! Clar ca nu as face fata!
                    Dar hai, de data asta, uite aici:
                    "76 centrale termice (CT), respectiv 67 de centrale termice de cvartal în cartierele Gheorgheni, Grigorescu, Mănăştur, Mărăşti, Zorilor şi 9 centrale termice de bloc în zona Dragalina – Mamaia. Aceste centrale sunt echipate cu cca. 300 de cazane de diverse tipuri, utilizează ca şi combustibil gazul natural şi au o putere termică instalată totală de aproximativ 400 MW. Agentul termic este apa caldă cu parametri 90/70oC.
                    2 centrale termice cu cogenerare (CTCG) în cartierul Gheorgheni, având o putere instalată totală de 13 MW , interconectate între ele şi conectate cu 2 puncte termice"
                    "Reţele de distribuţie a energiei termice – 128 km, din care: 94 km reţea de de centrale termice de cvartal la consumatori; 31 km reţea de la punctele termice racordate la CTZ, la consumatori; 3 km reţea de la punctele termice racordate la centralele termice de cvartal, la consumatori"
                    http://www.termonapoca.ro/sistemul-de-termoficare/
                    Si mai uite aici "LISTA CENTRALELOR CU ADRESELE ARONDATE" adica un tabel in care iti spune exact cate si care blocuri sunt bransate la fiecare centrala in parte:
                    http://www.termonapoca.ro/lista-centralelor-cu-adresele-arondate/
                    Cat poti sa fii de ignorant frate! Mai esti si tare-n gura!
                    • -3 (5 voturi)    
                      Mda (Marţi, 11 mai 2021, 14:36)

                      RaduMiron [utilizator] i-a raspuns lui Beer-gummy-bear

                      In privinta regulilor unei dezbateri ai dreptate, dar nu stiu cum se face ca am stat in 4 locuinte diferite in Cluj (cu chirie) si toate aveau centrala proprie. La fel vezi si in majoritatea anunturilor pe imobiliare.ro. Nu am facut o statistica, e doar impresia. In lista centralelor cu adrese arondate pe care ai trimis-o sunt 1950 de adrese. Daca majoritatea adreselor corespund unor blocuri mari, atunci reiese ca aproape toata populatia orasului e bransata. Dar nu stiu cum se face ca in practica am avut aceeasi experienta ca stefan2008
                      • +2 (4 voturi)    
                        Ce spui de fapt? (Marţi, 11 mai 2021, 22:14)

                        Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui RaduMiron

                        Ca nu aveti centrale de cartier? Bai frate, dar voi ce acceptati ca si dovada? Daca nu ati vazut voi, sau nu vreti sa recunoasteti, atunci acel lucru nu exista? Ce ati fi vrut, sa merg sa fac un live stream dintr-o centrala din cj? Beleste ochii bine data viitoare cand mergi prin oras, mai ales prin cartierele rezidentiale si o sa le vezi! Du-te iarna langa ele, cand sunt in lucru intens, sa vezi ca e galagie, ca functioneaza! Uita-te la contoarul de gaz al lor sa vezi ca se invarte!
                        Cat despre apartamente, cred ca nu ai stat prin chirii! Acolo unde proprietarii nu au nici un interes sa investeasca in centrale! Iar in anunturi ce ai vrea sa spuna, "Ce tare! Avem incalzire de la termoficare la care o sa platiti pana va dau lacrimile!"? Daca nu au centrala de apartament, nu spun nimic de incalzire, normal!
                        Cat am stat in cj am schimbat 8 chirii, iar in una singura am avut centrala, dar asta pt ca apartamentul era in Floresti, unde blocurile sunt noi si nu exista termoficare!
                        Iarasi va aratati "stralucirea" intelectuala si mentalitatea "sanatoasa" de ardeleni!
            • -2 (6 voturi)    
              Ai dreptate (Luni, 10 mai 2021, 12:26)

              andreia67 [utilizator] i-a raspuns lui Beer-gummy-bear

              Autobuzele electrice sunt un lux inutil, troleibuzele sunt mult mai bune in orase medii si mari ca Bucuresti si Cluj. Doar ca aici avantaj Cluj, In Bucuresti sistemul este in paragina, ultimele troleibuze sunt din 2008. Cat despre tramvaiul din Cluj e o singura linie pentru ca asta e conformatia orasului, intins pe o vale, iar constructia altor linii nu se justifica. La Bucuresti administratiile PSD de dupa 2008 au fost dezastru dar nici Clujul nu e asa de minunat cum il vad unii. E ceva mai bine gospodarit dar are aceleasi probleme de trafic ca si Bucurestiul mai putin evidente doar pentru ca e de 5-6 ori mai mic.
              • +3 (5 voturi)    
                Cu o mentiune (Marţi, 11 mai 2021, 1:37)

                Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui andreia67

                Linia de tramvai nu e doar una din cauza reliefului... Pt ca aceasta linie nu merge pe axa longitudinala Manastur-Marasti, ci coboara din zona clabucet spre gara... S-ar fi putut face mai multe linii si prin centru, Marasti, Gheorgheni, Grigorescu... Daca relieful inalt din Manastur a permis, sigur se putea si in cartierele amintite.
                Doar ca acea linie a fost construita de comunisti, iar Funar-Boc nu au avut chef sa construiasca si altele! Pt ca tramvaie au mai vazut romanii, insa chichinetele alea de autobuze pe baterii... mai rar! Chiar si dupa ce au cumparat cateva pt presa, tot rar le vezi pt ca-s la incarcat!
        • +1 (25 voturi)    
          Si administratia aia de cine a fost votata? (Vineri, 7 mai 2021, 21:29)

          bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui vpn443

          Administratia aia incompetenta e oglinda votantului bucurestean Pe cand in Cluj PSD nici macar nu a intrat in CL, la Bucuresti abia de-a reusit PNL+USR sa castige primaria generala si 4 sectoare din 6, mare parte la scor strans.
          • -5 (9 voturi)    
            Asa este! (Sâmbătă, 8 mai 2021, 16:43)

            Sunt_nimic! [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

            Nu, nu imi convine, dar realitatea ma obiliga sa iti dau dreptate: da, asa am votat noi, miticii sudisti damboviteni.
            Duamna Fierea n-a fost un accident, si anul trecut, la sectoare si in Consilii tot pedesereul predomina.

            Inseamna ca asa ne place, ca sa ne simtim noi bine!
          • +1 (1 vot)    
            eu sunt uimit (Sâmbătă, 8 mai 2021, 17:11)

            Loyola [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

            de cat de mult s-a schimbat viata in Bucuresti cu Nicusor!
            Dar astept linistit peste 4 ani sa trag linie sa vad daca-i prelungesc increderea.
      • +6 (22 voturi)    
        Mai e o chestiune care iti scapa... (Vineri, 7 mai 2021, 20:10)

        Crop [utilizator] i-a raspuns lui Sofis

        Daca te uiti pe Bucuresti, majoritatea firmelor prin contracte de munca sau taxe directe, fie si impozite, cotizeaza la bugetul de stat, pe cand solicita un retur de doar 14%. Nu sunt sigur de procent, dar poate fi cautat. Acel 14% sau procent in sine, este utilizat pentru subvenite. Cumva Bucuresteanu' plateste pentru subventie prin taxele de pe contractele de munca si bonus, cere cu mult mai putin decat ofera.

        Pot afirma ca in fapt Bucurestiul e cotizant pe plus, vis a vis de cat primeste.

        Parca Clujul cerea 41%. Parca.
        Mai stiu ca municipalitatile cedeaza si 40% din ce incaseaza pe impozite la bugetul de stat. Daca e sa iei si contributia asta, cazi in cap. Totodatanu sunt sigur daca aia 14% ceruti de la bugetul de stat, este calculat din totalul virat de municipalitate catre stat la inceput de an.

        Caci daca e asa, atunci contractele alea de munca sau joburile pe Bucuresti, cam bubuie.

        P.S e nevoie demetrou si-n Oradea, Timisoara, Brasov, Sibiu, Craiova, Pitesti, Iasi, Bacau, Ploiesti, Constanta, Tg Mures. Asa la o prima strigare.
        • +8 (14 voturi)    
          procentele tale nu sunt corecte... (Sâmbătă, 8 mai 2021, 10:01)

          Crup [utilizator] i-a raspuns lui Crop

          Dupa datele dn urma de acum vreo 5-7 ani, in tara asta exista judete care dau mai mult decat primesc la bugetul national si judete care primesc mai mult decat dau.
          Clujul. cum era de asteptat, mai mult da decat primeste de la bugetul national. Cam cu 20%. Si celelalte judete bogate din Romania tot cam pe la procentul asta se invart: dau mai mult la bugetul national cu 20% fata de cat primesc.
          Ei bine, in tot acest tablou al "cine da, cine primeste de la bugetul national", exista o entitate care sare rau de tot in ochi. Face o nota complet discordanta, inclusiv fata de judetele bogate. Acea entitate se numeste Bucuresti. Care da la bugetul national cam cu 80% mai mult decat primeste inapoi.... Si chiar si asa reuseste sa fie cel pe de departe cel mai bogat oras din Romania!!!!!!
          Orice alt comentariu e de prisos. Orice discutie pe tema asta se opreste aici. Just like this.
          P.S. Eu sunt ardelean, asa ca rog a fi scutit de comentarii cretinoide care contin cuvantul "mitic". Nu, nu sunt mitic. Da, mi-as dori sa fiu mitic.
          • +5 (5 voturi)    
            Hmmm (Sâmbătă, 8 mai 2021, 22:56)

            Sah [utilizator] i-a raspuns lui Crup

            ''În cazul Bucureștiului, doar 15-20% din banii virați la bugetul de stat din taxe și impozite se întorc la comunitate, estimează Gabriel Biriș. În cazul municipiului Cluj-Napoca, ponderea este în jur de 40%, apreciază fostul secretar de stat din Finanțe.

            „Este vorba de câți bani dă la bugetul de stat și cât primește înapoi. De departe Bucureștiul are cea mai mică rată de întoarcere locală a impozitelor plătite de locuitori.''
            https://republica.ro/draga-attila-hai-sa-ti-zica-mitica-de-ce-taxele-tale-nu-imbogatesc-bucurestiul-capitala-da-grosul-la-buget
            • -6 (6 voturi)    
              Cate plati au de facut (Duminică, 9 mai 2021, 18:57)

              IliciIon [utilizator] i-a raspuns lui Sah

              Fiecare dintre cele doua ?
              Bucuresti are 90% plati catre terte firme,fabrici si uzine plus NU UITA intretinerea PATRIMONIILOR, muzeelor si mai ales a celor doua mari obiective turi-pro-stice,Catedrala mantuirii,casa toporului,sa nu mai discutam de centrul vechi, monumente si mausolee dar si STADIOANE,cate are Cj si cate are Buc ?, ALEA sunt platite din banul public.
              Deci, Recalculati va rog
              • +5 (5 voturi)    
                Concentreaza-te (Duminică, 9 mai 2021, 19:53)

                ids [utilizator] i-a raspuns lui IliciIon

                ...ca nu prea are sens ce spui.
                Despre ce plati catre terti vorbesti si ce treaba au cu subiectul? Le fel ce treaba are patrimoniul!? El e subventionat la fel, de la cetatea Sighisoarei la Delta Dunarii si la Bucuresti, Iasi, Cluj, Timisoara sau Craiova. Sint indeplinite niste criterii identice si tratamentul este echitabil.
                Discutia era despre banii care se intorc efectiv la bugetul local pentru a fi cheltuiti in infrastructura (subiectul e metrou); aici Clujul primeste procentual mult mai multi bani; e inechitabil! Simplu.
      • +3 (7 voturi)    
        Hmmm (Sâmbătă, 8 mai 2021, 10:28)

        Sah [utilizator] i-a raspuns lui Sofis

        Ce subventie de caldura, ca iarna aceasta nu au fost apa calda si nici caldura!!
        Subventie pentru lipsa de caldura??
        Sau banii din subventii, care sunt tot din banii bucurestenilor, au fost sustrasi de catre usr/pnl?!
      • +8 (8 voturi)    
        repetam aceeasi prostie la nesfarsit (Sâmbătă, 8 mai 2021, 17:06)

        Loyola [utilizator] i-a raspuns lui Sofis

        noi platim de fapt ceea ce consumam. Subventia o reprezinta pierderile din retea.
        Vesnica legenda cu miticul lenes care traieste pe spinarea harnicului ardelean.
  • -2 (24 voturi)    
    Pentru beneficii maxime (Vineri, 7 mai 2021, 17:01)

    ACP [utilizator]

    trebuie sa existe minim 2 linii de metrou care se si intersecteaza. Atunci se pot inlocui si mijloace de suprafata si masinile pentru ca se poate ajunge in mare parte din oras mult mai rapid. Asa cu o linie se elibereaza o axa si nu prea pentru ca nu sunt acoperite prea multe destinatii.
    • +7 (21 voturi)    
      e un inceput (Vineri, 7 mai 2021, 17:51)

      vladm9 [utilizator] i-a raspuns lui ACP

      Initial se acopera traseul principal si apoi se poate extinde.
      Metroul elibereaza traficul suprateran doar pe linia cea mai aglomerata.
    • +4 (18 voturi)    
      Poate ai dreptate (Vineri, 7 mai 2021, 17:57)

      Sofis [utilizator] i-a raspuns lui ACP

      Dar de undeva trebuie sa incepi. Lucrurile se fac in timp. Altfel venim cu powerpointuri cu harta Romaniei hasurata cu autostrazi si metrouri dar nu ne apucam sa ajungem la 2000km ca n-are sens ... avem nevoie de 10000 asa ca mai bine nu mai facem.

      Sa faci infrastructura si sa cladesti o tara nu este joc de strategie Sim City.
      • 0 (26 voturi)    
        Pana una-alta, metroul din Cluj e tot SimCity (Vineri, 7 mai 2021, 19:51)

        PseudonimNickName [utilizator] i-a raspuns lui Sofis

        Pana una-alta, metroul din Cluj e tot SimCity.
        Aici, pe HN e sublim, frumos, fara subventii...acolo, la fata locului, lipseste cu desavarsire.
        • +2 (22 voturi)    
          Mda (Vineri, 7 mai 2021, 20:26)

          Sofis [utilizator] i-a raspuns lui PseudonimNickName

          Esti irelevant. Nu e vorba de a angaja cel mai mare Mos Craciun ci de o lucrare de infrastructura.

          Pana una alta asteptam autostrazile suspendate care sunt paralele cu centura Bucurestiului promise in 2008 de PSD.

          Si ca invatatura de minte. In guvernarea Ponta metroul din Dr. Taberei a inghetat ani la randul. De aia a durat 12 ani ca 12 ani am avut ciuma rosie in guvern si primarie.

          In concluzie: dpmdv Boc a dovedit mai multe decat Firea, Oprescu chiar si Videanu. Nu vreti sa nu il mai injurati antefactum doar pentru ca afinitatea politica dictata de o educatie (universitara / civica) precara va impedica sa fiti rationali? Si pentru ca se umfla spiritul de capra vecinului cand vecinul e mai gospodar si eficient chiar si cu resurse mai putine?
          • +1 (19 voturi)    
            Suparat rau! (Vineri, 7 mai 2021, 23:57)

            newlook [utilizator] i-a raspuns lui Sofis

            Suparat rau!

            Esti suparat rau.

            Vad ca ai scos repede urlaturile si ragaielile #reziste cu peee-seee-deee, da' ai citit ce-a spus omul?

            Omul a spus ca in realitatea noastra, Metroul din Cluj NU EXISTA. Atat, nimic mai mult. In realitatea Feisbuci, la tine, ai deja Metrou acolo? Te plimbi cu el?
            Ce capra a vecinului visezi si ce vecin gospodar?
          • +1 (19 voturi)    
            da, deontologule si agitator (Sâmbătă, 8 mai 2021, 0:05)

            miculescu-rucar [utilizator] i-a raspuns lui Sofis

            metroul din cluj-care nu exista decat in mintea chircita a lui bok-are fainosag.
  • +2 (28 voturi)    
    Gummy-bear? (Vineri, 7 mai 2021, 17:35)

    LiliputMistery [utilizator]

    Nici nu prea conteaza asa de mult care-i treaba cu metroul de la Cluj, se face, nu se face, e subventionat sau nu, important e sa vina gummy-bear cu expertiza si ura viscerala fata de orice alt lucru care exista in afara Bucurestiului si sa ne explice care-i de fapt mersul lucrurilor. Sa tipe la fiecare comentariu cat de fraieri sunt aia din Cluj, cum el merge cu metroul in fiecare zi si cat de tare e viata in Bucuresti. Si apoi sa atraga atentia ca aia din Cluj sunt aia frustrati, nicidecum el care uite, ce viata lipsita de griji duce, are metrou la dispozitie (construit si platit integral de el, desigur). Dar asa-i cand descoperi metroul dupa ce toata viata ai baut sifon cu sirop in provincie, brusc devii relevant si restul nici nu mai conteaza. In rest, dezvoltarea economica mai multor orase din tara e oricand de un augur. In orice tara cu apa calda exista mai multi poli de dezvoltare care sustin economia, fie ca vrea gummy-bear sau nu.
    • -7 (27 voturi)    
      Nu stiu ce vrei sa zici (Vineri, 7 mai 2021, 19:27)

      Maspp [utilizator] i-a raspuns lui LiliputMistery

      Dar in mod sigur 80% din bucuresteni spun pe dos fata de ce afirmi tu. Bucuresti-ul e un oras de rahat, un jeg ordinar, o mahala de la un capat la altul, cu o administratie medievala, corupta si care nu da doi bani pe ce doreste cetateanul. Orasul asta e condamnat, majoritatea celor care locuiesc aici ar pleca urgent daca ar avea unde si cu ce. Deci cam asta e opinia a majoritatii celor care mai locuiesc in Bucuresti. Nu stiu pe nimeni care sa spuna ca ii place sa locuiasca aici, poate doar cativa pensionari nostalgici. In ce priveste Clujul, l-am vizitat acum vreo 3-4 ani. Pot sa spun ca nu e foarte departe de Bucuresti, mai civilizat la margine ( nu sunt atatea mahalele sordide ca in Bucuresti) dar in rest aglomerat, poluat , trafic infernal si cu un centru minuscul si nici ala intretinut. Bai nene, daca nici centrul ala n-a putut Boc sa-l reabiliteze, atunci despre ce dracu vorbim aici ? Singurul oras din tara asta in care se vede o viziune pe termen lung e o Oradea. Acolo am vazut singura administratie din Romania care face lucruri pentru viitor. In rest, spoieli prin centru fac cam toti ( ma rog, in afara de Bucuresti). De pilda in Brasov a reusit Scripcaru sa faca un oras al masinilor, foarte bine gandit traficul dar lucrurile astea le faceau vesticii prin anii 70-80. Atat a putut, atat a facut.
      • +9 (23 voturi)    
        Depinde cu cine vorbesti (Vineri, 7 mai 2021, 20:05)

        Crop [utilizator] i-a raspuns lui Maspp

        Daca discuti cu cei veniti in perioada industrializarii sau post, atunci aha, toti urasc orasul si din medieval nu-l scot. De ce? Deoarece Bucjrestiul a avut darul de a intrega pe oricine de la coada vacii ( la propriu) si nu a stat pe ganduri sau pe preturi umflate, asa cum Clujul procedeaza. In sine Bucurestiul are gandirea si structura de oras mare in care oricine e binevenit si viata este mai ieftina. Automat ieftin atrage aglomeratie si o gramada de scursuri care vor face orice ca sa se suie pe punga de bani si sa stoarca la maxim.

        Clujul incepe sa semene cu Bucurestiul si nici nu a ajuns la 1 milion de locuitori. Basca e si mai scump decat Bucurestiul, la aproape tot. Pacat de oras.

        Ce se vor face la 2.5 milioane de oameni?
        • -4 (14 voturi)    
          Nu are legatura (Vineri, 7 mai 2021, 20:43)

          Maspp [utilizator] i-a raspuns lui Crop

          Cu cine vine si de unde. Sunt orase la fel de mari sau mai mari in Europa administrate mult mai bine. Are legatura cu calitatea oamenilor care au condus acest oras, cu calitatea celor din administratia orasului, etc. Sunt foarte multi care s-au nascut aici care au gandire mult mai rudimentara decat cei veniti de aiurea ( de pilda fostul primar Tudorache). Problema e ca nu a existat niciodata o administratie decenta in acest oras, nu a existat acel nucleu de oameni care sa se opuna la toate jafurile facute de diversi indivizi mana in mana cu politcienii. Nu a existat acel spirit de comunitate care exista in alte orase. A venit Nicusor din alta parte ca sa puna problema recuperarii a ce se mai poate recupera. Dar pare ca nici el nu prea stie ce sa faca.
          • +8 (10 voturi)    
            N-as vorbi in locul tau (Sâmbătă, 8 mai 2021, 11:52)

            Iomen [utilizator] i-a raspuns lui Maspp

            Uiti ca primarul dinainte de Boc a ajuns la puscarie si la fel si vice-primarul din timpul lui Boc?
            Problemele in Buc au aparut dupa ce USB si apoi USR a fost suficient de puternic sa manance din voturile de dreapta traditionala, dar nu s-a creat o alianta ca acum. Inainte (Basescu-Videanu) era fief de dreapta. Asteapta sa se intareasca USR la CJ si o sa vezi cum revine gruparea Rus la putere, daca nu se face o intelegere.
            PNlL a scazut la ultimele alegeri de la 73 la 56% pe municipiu si de la 46 la 33% pe judet. D-aia va face si metrou; tine cu dintii sa nu pateasca ca la Brasov sau Timisoara.
      • +9 (11 voturi)    
        Ai vreo statistica? (Sâmbătă, 8 mai 2021, 11:37)

        ids [utilizator] i-a raspuns lui Maspp

        Sau vorbesti asa din inchipuirea ta? Poate vii in Buc sa vorbesti totusi cu oamenii...
        Chiar si la nivel logic nu vad de ce ti-ar placea un oras mai scump (dar in care castigi mai putin), mai aglomerat si mai poluat (https://m.zf.ro/amp/eveniment/topul-celor-mai-poluate-orase-din-romania-surpriza-majora-de-pe-primul-loc-17903459) decat Bucurestiul, Clujul adica.
        Si oricum, vino dinspre aeroport Someseni-A. Vlaicu-21 Decembrie-Motilor, pana la primarie si vino Otopeni, Buc-Ploiesti, Piata Presei, Arcul de Triumf, Kiseleff, Victoriei, Palatul Parlamentului.
        Care arata a metropola europeana impresionanta si verde si care arata a oras de provincie cu cateva cladiri mai vechi, dar ingust si plin de betoane?
        Asta e prima impresie a unui strain...
        • -2 (6 voturi)    
          Stiu eu (Luni, 10 mai 2021, 19:29)

          RaduMiron [utilizator] i-a raspuns lui ids

          Q: "Care arata a oras de provincie cu cateva cladiri mai vechi, dar ingust si plin de betoane?"
          A: Asta e clar Clujul

          Q: "Care arata a metropola europeana impresionanta si verde?"
          A: Nu stiu, dar sigur nu e un oras din Romania. Munchen? Viena? Londra?
          • +3 (5 voturi)    
            Pai vezi (Luni, 10 mai 2021, 20:53)

            ids [utilizator] i-a raspuns lui RaduMiron

            daca ai stat doar prin Cluj si Iasi. Mai vino si tu prin Bucuresti...
    • +6 (20 voturi)    
      Ai inteles gresit! (Sâmbătă, 8 mai 2021, 2:31)

      Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui LiliputMistery

      Nu consider ca Bucurestiul e sublim si in nici un caz nu sunt de parere ca in restul tarii nu trebuie investit nimic!
      Ideea e ca am trait mult timp acolo si am observat (nefiind afectat de psihoza hiper-patriotismului local) ce se intampla de fapt! Iar asta m-a scarbit si, nemaigasindu-mi locul acolo, am considerat ca Bucurestiul este o varianta mai buna!
      Problema este modul in care merg lucrurile la Cj! Faptul ca tinerii sunt exploatati de toata lumea, universitati, proprietari de apartamente inchiriate, "dezvoltatori" imobiliari, angajatori extrem de pretentiosi si incorecti mai ales cu salarizarea... Faptul ca acestia sunt atrasi in capcana (sa se mute la cj) cu circuri de genul Untold... Faptul ca entitatile implicate (stakeholders) sunt interesate mai mult de chestii senzationiste si de reclama, precum autobuze nush de care, totul "smart" (inclusiv cele 3 tomberoane simple de pe Memorandumului, care au devenit "smart" doar pt ca le-a fost montat deasupra un display suspendat, alimentat de un panou solar, a carui unic scop era sa afiseze un mesaj de multumire pt ca reciclezi!)... in loc sa rezolve problemele cu adevarat importante, precum: ecologizarea cu adevarat a zonei Patarat, nu infiintarea unui nou depozit de gunoi langa cel vechi! Ajutorarea oamenilor ce inca traiesc pe groapa de gunoi! centura orasului care sa devieze traficul pe ruta Floresti- Apahida sau Campia Turzii! Piata imobiliara prin transport functional, nu musai "smart"! poluarea!...
      Si tocmai ca si alte orase si regiuni merita investitii! Nu doar Clujul si Ardealul! De ce sa nu se faca metrou la Iasi? Terenul e mai favorabil si populatia e mult mai mare si in crestere puternica! Iti spun eu de ce! Pt ca cei de la Iasi sunt realisti, stiu ca un metrou la scala aia nu e fezabil si nici nu au pretentii de printesa cand au nevoi mai mari pt finantarea PNRR, cum ar fi autostrazi pe care sa nu moara si care sa aduca joburi!
      Eu doar deconspir mitul clujan! Te deranjeaza?
      • -4 (12 voturi)    
        Mitul clujean (Sâmbătă, 8 mai 2021, 12:54)

        LiliputMistery [utilizator] i-a raspuns lui Beer-gummy-bear

        Ca sa-l deconspiri trebuie in primul rand sa nu mai exagerezi cu afirmatiile si apoi sa tragi tu concluziile singur. De exemplu, faptul ca studentii sunt exploatati. Am fost student, nu m-a exploatat nimeni. Basca, n-am fost pana acuma la niciun Untold. Nu pentru asta vin studentii la Cluj. Vin pentru ca sunt universitati mai bune ca in alta parte, oameni mai deschisi ca in alta parte si in general ai oportunitati mai bune de orice ca in alte parti (din Romania). Si chiria in orasele mari (Cj, Tm, Is, B) e similara in zonele medii, unde stau studentii si persoanele normale. Dar la ce apocaliptic esti o sa creada lumea ca e cel putin dubla chiaria in Cluj fata de orice alt oras. Si iti vine sa crezi sau nu, sunt oameni care nu vor sa locuiasca in Bucuresti (stiu ca-i suprinzator pentru tine). D-asta se dezvolta orasul, creste, si de aici incep sa apara alte probleme. Probleme cu care se confrunta orice alt oras mare in expansiune. Nu te-ai plimbat cu busurile electrice? Inainte de pandemie foloseam transportul in comun des si culmea mergeam si cu autobuze electrice. Sigur, nu-s peste tot, dar sa vii sa zici ca nu-s deloc pentru ca tu n-ai mers cu ele, e cel putin hilar. Apoi afirmatia cum ca la Iasi e populatie mult mai mare iar e aiurea. Poate ar trebui sa vezi fenomenul luarii in spatiu care se desfasoara in Moldova inainte sa te iei dupa niste statistici seci. Si chiar si asa, am mari dubii ca populatia Iasiului e mult mai mare, probabil e comparabila si cam atat. Am trait si in Iasi, inainte sa te inflamezi, la ore de varf, e pistol cu apa fata de ce se intampla in Cluj la momente din zi similare. Degeaba ai 500k de oameni pe infrastructura sa duca maxim 200k. Si cand nu poti taia din cladiri istorice sa largesti strazile, ai nevoie de alte solutii (centuri, metrou, orice). In plus, daca Iasiul n-a avut inspiratia (sau nevoia) sa inceapa un demers similar, de ce trebuie sa refulam asupra oricarui efort venit din partea altui oras? S-a bagat Clujul peste rand?
        • +9 (13 voturi)    
          Serios!? (Sâmbătă, 8 mai 2021, 18:34)

          Anges [utilizator] i-a raspuns lui LiliputMistery

          Nu integrati pe absolut nimeni. Sint moldoveni care mai vin la studii in Cluj, in special din Suceava (nu mi-e clar de ce), dar 4 ani mai tarziu tot moldoveni ii strigati (tot regiunea de unde vin ii defineste pentru voi). Timisoreni nu prea vin la Cluj, iar bucuresteniu nici atat. Asta in timp ce la Bucuresti sint mai multi ardeleni decat in tot Clujul si mai multi moldoveni decat in tot Iasul; si nimeni nu rade de accentul nimanui (nu-i pasa efectiv de unde e). Numai voi dati porecle cu mitici; bucurestenii nu au concepte d-astea vizavi alte regiuni. Mai aveti mult pana sa ajungeti la mentalitate Bucurestiul.
          Cat despre piata imobiliara sau cum se dezvolta Clujul, ia de aici ultima mostra, proaspata:

          https://alephnews.ro/economie/casa-in-paragina-scoasa-la-vanzare-pentru-700-000-de-euro-in-cluj-peretii-stau-sa-cada/amp/

          Sa tot vii in Cluj...
          • -4 (10 voturi)    
            Foarte multe exagerari, din nou (Duminică, 9 mai 2021, 1:33)

            LiliputMistery [utilizator] i-a raspuns lui Anges

            Da, e o lupta constanta intre clanuri in Cluj. Romani, sasi, secui, molvodeni, toti se striga dupa zona de provenienta, ceva de nedescris. In realitate, ei se striga pe nume si convietuiesc bine mersi in Cluj-Napoca. Majoritatea prietenilor cu care am ramas in legatura din facultate sunt din Moldova (Suceava, Botosani, Radauti etc) si din Sf. Gheorghe. Si scapa de generalizarea "voi" ca nu mai locuiesc nici eu in Cluj-Napoca. Nici macar nu sunt clujean. Dar am trait in oras si pot recunoaste punctele forte ale unui oras la fel cum pot recunoaste lucrurile care mai sunt de imbunatatit. Sunt multe lucruri la care Bucurestiul e superior (d'oh e capitala) dar sunt lucruri unde Clujul sta mai bine. Asta e mai greu de acceptat de catre unii bucuresteni: ca un oras mai mic, cu resurse limitate (nu sacul fara fund care este bugetul Bucurestiului) are un pic de ambitie si ofera cetatenilor sai o viata apropiata (uneori chiar mai buna) de cea a bucurestenilor. Doare foarte tare, stiu, de aici crisparea asta. Si in legatura cu link-ul respectiv: daca cineva vinde o casa (rupta in doua, la fel ca cea din link) cu teren de 1500 de m2 in Primverii, cum o sa fie pretul proprietatii totale? Vezi? Ai dat un link dintr-o cazatura de publicatie, dar ti-am intrat in joc si nu te-am expediat din prima.
            • +9 (9 voturi)    
              Gresit! (Duminică, 9 mai 2021, 15:39)

              Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui LiliputMistery

              Eu nu sunt originar din Cluj, iar din proprie experienta iti spun cu siguranta ca cine nu e de acolo este discriminat! Mi s-a intamplat sa asist la o discutie degradanta fata de cei care vin in cj, intre niste persoane care stiau clar de mult timp ca eu nu sunt clujan! Iar pe net, unde anonimatul creste nivelul de nesimtire, din "vinituri" nu ne mai scoateti! Desi cei ce vin acolo sa studieze, sa lucreze si sa alimenteze economia locala prin orice de la antreprenoriat la consum, ei dau puterea economica ce straluceste pe orasul lui Funar ce constituie de fapt nucleul mentalitatii clujene!
            • +5 (7 voturi)    
              Game over (Duminică, 9 mai 2021, 19:13)

              Anges [utilizator] i-a raspuns lui LiliputMistery

              Nu stiu in ce joc ai intrat, dar suprafata e doar 560mp din care pe 130 e o darapanatura, iar zona rond de pe N. Titulescu e departe de a fi Primaverii, chiar si pt Cluj. Deci e enorm! Game over!
              Pe bucuresteni tocmai ti-a explicat toata lumea ca nu-i doare nicaieri de nimeni; sint efectiv zen privind notiunea de a avea vreun sentiment negativ vizavi de o regiune sau oras din Romania (si as spune si R. Moldova la cati basarabeni sint). Dar pare ca e un concept pe care nu-l poti intelege, ceea ce intareste cele spuse aici.
              Singurul lucru de care trebuie sa fii constient e ca toti banii se duc la bugetul central de unde la Bucuresti (care contribuie mai mult decat Clujul) se intorc doar 15-20%, iar la Cluj 40%. Asta inseamna alocare inechitabila a fondurilor si e o realitate, nu o rautate.
              • -3 (5 voturi)    
                Desigur (Marţi, 11 mai 2021, 1:50)

                LiliputMistery [utilizator] i-a raspuns lui Anges

                Am exagerat tocmai ca sa intelegi ca pretul respectiv nu reprezinta doar casa derapanata. De multe ori terenul e mai scump decat orice bomba construita pe el. Tocmai faptul ca trebuie sa-ti explic ceva atat de elementar imi da de gandit in legatura informatiile pe care le propagi pe aici. Rondul de la Titulescu nu e Primaverii, de acord, dar e o zona buna, aproape de centru ca atare un pret de 1250 de euro m2 (pentru terenul respectiv, sa lasam casa deoparte putin) nu mi se pare chiar asa de iesit din comun. Mare dar nu ceva nemaivazut. Dar a fost prezentat peste tot (inclusiv de catre tine) ca fiind ceva nemaivazut in istoria pietei imobiliare. Dar deh, e usor sa scoti din context, o trantesti aici si gata, asa-i tot Clujul. Si inainte sa mai faci alte presupuneri despre mine, locuiesc in Bucuresti. Si daca tot nu le pasa asa de mult bucurestenilor de alte regiuni ale tarii, de unde inversunarea asta pentru un demers de altfel laudabil, care poate sa scoata din impas traficul din al doilea pol economic al tarii? Sau vorbesti de cei care s-au nascut in Bucuresti, pe cand tu si gummy-bear aveti niste frustrari mai vechi in legatura cu Clujul (ati trait acolo, nu v-a placut sau v-au luat land-lorzii rai de acolo banii de pranz) si doar refulati aiurea? Greu de zis.
                • +2 (2 voturi)    
                  "Demers laudabil" (Miercuri, 12 mai 2021, 17:13)

                  Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui LiliputMistery

                  Mare "demers laudabil"! O sa blocheze niste fonduri din PNRR care ar fi putut fi folosite pentru autostrazi care sa ajute economia intregii tari (nu doar a "minunatului pol economic"), sa nu mai vorbim de impactul asupra Moldovei cea fara autostrazi... Si nu numai ca se va pierde finantarea, dar Clujul va reusi sa ne lege de gatul intregii tari efortul de a finanta din bugetul national spre finalizare, moftul lor de metrou menit sa faca reclama mai mult de cat sa transporte oameni!
        • +3 (9 voturi)    
          Tinerii si Clujul (Duminică, 9 mai 2021, 1:24)

          Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui LiliputMistery

          Tinerii vin la facultate pt ca vor sa mearga la facultate, iar cand aleg facultatea sunt biasati de zvonuri, din auzite de la oameni ca tine care afirma ca "oamenii sunt mai deschisi, universitati mai bune..." bla bla! Iar acolo, cand e prima oara cand traiesc autonomi ca adulti, departe de parinti si in libertate, isi fac un grup de prieteni aflati in aceeasi situatie... e gata! sunt dependenti de acel oras si nu mai au o solutie mai buna care sa nu ii doara! Atunci apar land-lorzii si chiriile lor scumpe si jegoase (pt ca tinerii nu mai pot ramane in caminul studentesc ieftin), au nevoie de un job urgent ca sa poata plati chiria si traiul zilnic... si asa intra in schema si angajatorii care profita de cererea mare de locuri de munca de la toti acesti tineri dependenti de noua lor viata de adult si stilul de viata specific tinerilor, langa prietenii ce li se aseamana!
          Clujul este un brand marketat agresiv si care nu se preocupa de etica sau scrupule! Totul este un sistem in simbioza, unde municipalitatea investeste in lucruri superficiale si exclusiv pentru imagine, sustine evenimente precum Untold, in detrimentul cetatenilor (prin galagie, aglomeratie, perturbarea pieti chiriilor pe perioada festivalului, sau eliminarea comerciantilor din parcul central ce serveau populatia pe intreg anul, doar pt ca deranjau organizarea festivalului pt 4 zile!), asta atrage forta de munca, consumatori si cerere mare pt rechinii imobiliari ce dau birul pt autorizatii! Companiile sunt multumite pt ca au acces la forta de munca de calitate la costuri sub nivelul pietei... Asta-i situatia!
          A, si vezi ce fel de om esti... Cand e sa argumentezi ceva in favoarea Clujului, recunosti ca traficul e ingrozitor si ca prin comparatie "Iasiul e pistol cu apa"!
          Si da! Clujul intra peste rand, pt ca la ei se construiesc autostrazi si acum vor si metrou! Pe cand la Iasi nu exista neam de autostrada! Aceste investitii se fac toate din PNRR! Mai lasati si pt altii, nu luati voi tot si va laudati!
          • -5 (7 voturi)    
            Parca e Sin Citty la Cluj acolo (Duminică, 9 mai 2021, 4:17)

            LiliputMistery [utilizator] i-a raspuns lui Beer-gummy-bear

            Te rog, opreste-te cu chiriile scumpe si jegoase, duble, daca nu triple fata de alte orase mari din tara! Ca sa terminam cu fanteziile astea si cu oculta rea de la Cluj, cu 300-350 de euro aproximativ, gasesti chirii decente in toate orasele mari universitare. Aproximativ aceleasi conditii. Diferentele sunt minime in zonele in care si-ar cauta in mod normal studentii chirie. Pentru fiecare campanie de marketing agresiv pe care o practica municipalitatea, apar personaje ca tine care exagereaza si distorsioneaza realitatea in sens opus. Dar adevarul e undeva pe la mijloc. Sunt si lucruri de mantuiala, desigur. La fel cum sunt si in Bucuresti (as putea sa scriu o carte despre asta). Dar Clujul nu e doar Untold (dureaza 4 zile pe an), EC, land-lorzi diabolici si sclavagism, cum foarte lejer il creionezi tu. Doar pentru ca nu ti s-a potrivit tie, sigur e o mizerie si nu merita nimic. 500k oameni care muncesc pe plantatie, oare ce o fi cu ei? Desigur ca recunosc si am recunoscut mereu ca traficul e o mare mizerie (stiu si alt oras unde e mai mare mizerie, noroc ca are metrou si chiar si asa...). Incercam doar sa-ti explic de ce poate Iasi-ul nu a inceput un demers similar. Si de ce realitatea din teren e diferita uneori pentru doua orase, care pe hartie cel putin, arata la fel. Cat despre Moldova si de ce n-au ei autostrazi, as avea cateva explicatii dar cu alta ocazie. PNRR-ul nu-i o sapca unde bagam toti mana si luam cati bani putem, chiar si in rand, cu Iasi-ul (iubesc orasul, e doar un exemplu pentru ca ai ridicat-o la fileu). Exista niste aprobari si aia de la UE trebuie convinsi cu proiecte concrete. Daca e ceva serios, realizabil si imbunatateste viata in Cluj, el o sa fie aprobat, daca nu, nu. Simple as that. Sper totusi daca il aproba sa te consulte si pe tine inainte sa se apuce de ceva, sigur ai un overview mult mai amplu asupra vietii clujene decat oamenii de la UE. Sa le zici si ca n-ai reusit sa mergi cu busurile electrice, sigur se razgandesc.
            • +7 (7 voturi)    
              Vorbesti in numele meu prea mult! (Duminică, 9 mai 2021, 15:24)

              Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui LiliputMistery

              Nu am spus ca in cluj chiriile sunt triple fata de restul tarii! Dar sunt cele mai mari! Insa raportate la cetateanul median (nu mediu! excludem cei 15.000 de IT-isti ce au salarii mai mari fata de medie) atunci chiar devin nesimtite! Si da, sunt jegoase si ridicole in majoritatea lor!
              https://www.vice.com/ro/article/7kzvpq/garsoniera-in-cluj-la-300-de-euro
              https://www.stiridecluj.ro/economic/chirie-dementa-la-cluj-dormi-la-jumatate-de-metru-de-aragaz-foto
              https://www.stiridecluj.ro/social/mamica-despre-chirii-clujul-e-un-rahat-de-oras-supraestimat-e-scump-imi-pare-rau-ca-m-am-mutat
              https://www.vice.com/ro/article/qvedd3/cand-dai-300-de-euro-ca-sa-dormi-deasupra-toaletei
              http://www.monitorulcj.ro/actualitate/88226-cutie-de-chibrituri-la-pret-de-apartament-cluj-baie-fara-dus-patul-langa-aragaz-foto#sthash.kANQ4l9z.dpbs

              Si multe altele!
              Legat de afirmatia ta: "Pentru fiecare campanie de marketing agresiv pe care o practica municipalitatea, apar personaje ca tine care exagereaza si distorsioneaza realitatea in sens opus."
              1. Practic recunosti ca municipalitatea abordeaza un marketing agresiv prin care exagereaza si distorsioneaza realitatea!
              2. Crezi ca umilele mele pareri personale si anonime din comentariile de pe Hot News au acelasi impact si vizibilitate precum municipalitatea din Cluj-Napoca? Pt ca, la cum pui tu problema, s-ar intelege ca opiniile mele ar fi proportional egale ca impact!
              Lumea insa incepe sa se prinda care e treaba la Cluj! Sper ca intre timp, sa nu ne trezim ca ne legati de gat, noua intregii tari, pietroiul constructiei moftului vostru de metrou care nu o sa mai apuce finantare Europeana si care va trebui facut din bugetul national!
      • -3 (7 voturi)    
        Uite de ce (Luni, 10 mai 2021, 19:26)

        RaduMiron [utilizator] i-a raspuns lui Beer-gummy-bear

        Am locuit 11 ani in Iasi si 8 ani in Cluj. Cunosc ambele orase ca in palma. Clujul are mult mai mare nevoie de metrou, si uite de ce:
        1) In primul rand populatia celor doua orase e aproximativ egala. Nu stiu de unde o scoti tu ca ar fi Iasul mult mai mare. In fine, vedem la recensamantul de anul viitor (cel de acum 10 ani da Clujul ca fiind mai mare).
        2) Centrul istoric al Iasului a fost distrus de razboi, cutremur si comunisti. Astfel, a fost sistematizat si are bulevarde largi (Independentei, Anastasie Panu). E drept ca si axele Dorobantilor si 21 Dec din Cluj sunt largi, dar aici intervine punctul 3, care e cel mai important.
        *3) CEL MAI IMPORTANT: In Iasi nu trebuie sa treci prin centru ca sa ajungi din A in B. Iasul e un oras mai circular in care centrul e pe deal. Cluj e un oras lung, liniar, construit de-a lungul vaii Somesului. Ca sa ajungi din A in B trebuie sa treci prin centru aproape oricare ar fi A si B. In plus, Florestiul are o singura cale de acces spre oras, si va ajunge la maxim 3 cai (mai multe nu ai unde). In Iasi nu exista o suburbie asa mare. Miroslava, care e cea mai mare, e mult mai bine conectata. La fel si Valea Lupului. De aceea axa Floresti-Centru-Aeroport e atat de aglomerata (incomparabil cu orice strada din Iasi)
        4) In Cluj e mai usor de construit. O fi avand Clujul dealuri mai abrupte, dar traseul metroului (si axa pe care e necesar) este intr-o vale. In Iasi, in schimb, Copoul si centrul, care neaparat ar trebui conectate la metrou daca s-ar face, sunt pe deal.

        TLDR: Clujul are nevoie de solutii radicale, pe cand Iasul nu. Daca nu se face metrou, macar un pasaj subteran rutier din Manastur pana in Marasti ar fi necesar (si inca unul din Manastur in Floresti)
        • -2 (4 voturi)    
          In Iasi (Marţi, 11 mai 2021, 14:42)

          RaduMiron [utilizator] i-a raspuns lui RaduMiron

          Nota: In Iasi cred ca s-ar ameliora mult ambuteiajele cu un pasaj pe sub Podul Ros cum vii dinspre Nicolina.
  • +13 (31 voturi)    
    O fantasmagorie pe care se vor irosi bani publici (Vineri, 7 mai 2021, 18:11)

    lazarus101 [utilizator]

    Studiul de prefezabilitate a estimat realizarea in termen de 10 ani. Boc vrea sa-l faca in 5 pentru ca stim cu totii ca toate lucrarile executate din bani publici se realizeaza in jumatate din timpul estimat.
    UE nu da banii din start si-i cere inapoi daca nu e gata pana la finalul lui 2026, ei dau banii doar dupa receptia completa lucrarii cu documente care sa justifice fiecare euro cheltuit. Daca nu e gata nu dau nimic si ramanem cu gaura de 1 miliard in buget.

    Metroul nu-i o nevoie reala in Cluj, orasul e aglomerat pentru ca s-a dezvoltat haotic in special in partea de vest, ghetoul Floresti care e doar un dormitor al angajatilor din Cluj-Napoca, fara scoli, fara infrastructura, fara activitate economica reala.
  • +11 (13 voturi)    
    Metrou (Vineri, 7 mai 2021, 18:12)

    ncurea [utilizator]

    Pentru ca pretul metroului sa nu creasca este necesara licitatie pentru proiect la cheie. Altfel va fi jale cu ce este sub Cluj....
  • +2 (24 voturi)    
    decât (Vineri, 7 mai 2021, 18:22)

    hdd [utilizator]

    decât să facă un metrou inutil,
    mai bine primăria Cluj și prefectura Cluj
    ar lucra la un plan de extindere a orașului și de aerisire a lui.

    Mărită suprafața (x3, x4 ori) și trase rețele de utilități pe banii primăriei (șosele, gaze, curent, fibră optică, apă, canalizare). Restul va veni de la sine.

    Și uite așa problema traficului ar deveni inexistentă.

    În schimb, primăria are tot interesul să facă licitații mamut ca să aibă pârghii de negociere la următoarele alegeri și eventual să-și ia parandărătul.


    De 30 de ani se încearcă inutil rezolvarea problemelor unor orașe proiectate și dezvoltate de comuniști.

    Greșit.

    Trebuie făcute orașe noi, proiectate modern de la 0 cu viziune pe următorii 200 ani.

    Inclusiv Bucureștiul se zbate în rezolvarea unor probleme imposibile, când el stă pe o câmpie plată ca o farfurie.
    De la Constanța la Severin, de la Ploiești la Giurgiu, de la Galați la Craiova, se poate face o mare zonă urbană răsfirând centrelele de interes din București și în același timp reducând decalajele imense oraș / sat.

    În schimb se persistă cu tâmpenii de gen metrou pt oraș cu nici 1mil de locuitori.
    • -5 (21 voturi)    
      Sfaturi (Vineri, 7 mai 2021, 18:43)

      Sofis [utilizator] i-a raspuns lui hdd

      Metroul din Cluj nu este gandit pentru azi ci pentru viitor.

      Sa faci orase noi de la 0, doar China isi permite si drept dovada stau goale.

      Sa extinzi suprafata fara sa faci infrastructura inclusiv de transport ar fi o greseala.Ar arata exact ca Bucuresti Ploiesti pe DN1, 60 km in lung. Si apoi umpli cu autobuze si titcar-uri ca nu se justifica metrou pe 40 km lungime.
      • +9 (9 voturi)    
        Nu mai da sfaturi (Sâmbătă, 8 mai 2021, 11:17)

        ids [utilizator] i-a raspuns lui Sofis

        Ca stai prost cu informatia. 60km e toata distanta Buc-Ploiesti. Cum sa circule autobuze la 60 de km de Buc!?!? Esti intrat in Prahova demult!
        • -5 (5 voturi)    
          "Exact ca Bucuresti Ploiesti" (Luni, 10 mai 2021, 11:30)

          Denulu [utilizator] i-a raspuns lui ids

          Care chiar e
  • +8 (14 voturi)    
    Pai normal ca nu e nevoie de subventii (Vineri, 7 mai 2021, 20:12)

    UnAltVasile [utilizator]

    daca nu ai 10000 de angajati / km
  • +4 (18 voturi)    
    hehe (Vineri, 7 mai 2021, 23:48)

    John_Re [utilizator]

    metrou in Cluj... fara subsidy...

    asta-i poanta de 1 aprilie.

    ce populatie are Clujul?
  • +3 (7 voturi)    
    bravo lor (Sâmbătă, 8 mai 2021, 7:28)

    mongolul [utilizator]

    dar ideea monoraiului era mai ieftina. In plus, aveam si motoarele electrice liniare necesare. (Vedeti "Romulin"; prototip omologat, fabricat la Electroputere.)
    Una din putinele tari din lume, care detineau asa ceva. De ce ati reuntat ?
    In fine, sa le uram succes.
    • +6 (10 voturi)    
      Nu chiar (Duminică, 9 mai 2021, 1:43)

      Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui mongolul

      100% o sa piarda finantarea pt ca nu construieste nici naiba un metrou in 3 - 4 ani (optimist, pana termina studiul de fezabilitate si licitatia si contestatiile, pana semneaza pt executie), mai ales in conditiile de la cj cu sare si ruine sub oras! Apoi o sa vrea bani pt constructia lui de la bugetul de stat! In conditiile in care au estimat 1.2 miliarde de euro, iar aceste sume de obicei se majoreaza cand loveste realitatea, plus bani suplimentari pt un nr de garnituri de tren suficient pt frecventa maxima permisa de sistemele de trafic... o sa treaca de 2 miliarde de euro! Va dati seama ca din banii astia probabil se pot repara toate strazile si caile ferate din Romania (pt care nu se da finantare Europeana)?!!!
      Moftul acesta al Clujului va fi un fiasco ce ne va costa pe toti!
      Vreti sa rezolvati problema traficului? Construiti centura orasului si extindeti transportul in comun, conventional, functional, nu musai "smart"/ electric pe baterii ce nu are capacitate suficienta de transport (nr de pasageri/km/nr de ore de exploatare zilnica a vehiculelor)! Numai ca astea sunt banale... nu atrag atentia si de asta "nu sunt bune" pt Cluj!
  • -5 (17 voturi)    
    cum va fi metroul Ardelenesc ? (Sâmbătă, 8 mai 2021, 9:20)

    Coresponedntu [utilizator]

    musai că va mere mai încet ca cel din Regat, dară va fi o țâră mai mare, o țâră mai silențios, mai curat si mai punctual la sosirea în stații. Seeeervuuuusss de la Cluuuuuuj.
    • +6 (8 voturi)    
      Nu ai citit articolul! (Duminică, 9 mai 2021, 1:47)

      Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui Coresponedntu

      De ce comentezi fara sa citesti articolul?!
      De fapt... ai zis ca esti de la Cluj...!
      Metroul este proiectat sa fie mai mic! In realitate insa, va exista si incapea doar intr-o vitrina in holul primariei! :))
  • +9 (15 voturi)    
    Sa inceapa laudele (Sâmbătă, 8 mai 2021, 11:53)

    IliciIon [utilizator]

    Dupa cum suntem obisnuoiti, Ardealul e fruntea,Cluj capitala,Transilvania libera si independenta plus ale remarci cu tenta discriminatoare si rasista care nu dau bine ROMANILOR de pretutindeni . Noi VREM pamant...ETC FALA si MANDREI sa le dam peste nas MITICILOR .Ce au ei si noi nu.. Ei bine noi avem multiculturaitate,.LINISTE pace si lipsa FIGURILOR.
    In BUcuresti vine TOATA TARA sa isi caute un viitor mai bun.NIMENI nu e luat la ciomege si stropit cu clisa si gulas ca la cluj.Asa se intampla cand democratia lasa popoarele sa-si ia LUMEA IN CAP. SI uita unde le e locul.
    Asta e facuta in dusmanie sa arate ei ca sunt...Craiova a mai incercat intr-un timp sa demonstreze ca ei sunt mai tari decat capitala .
  • -1 (7 voturi)    
    PE cand se termina (Sâmbătă, 8 mai 2021, 18:32)

    ALFY [utilizator]

    de construit metroul Clujul va avea a popu*latie de max., 150.000, cu zona metropolitana 200.000.
    Vaccinul isi va face treaba pana atunci.
  • 0 (0 voturi)    
    Tichie vrem (Duminică, 16 mai 2021, 0:58)

    Prostanacul pro-roman [utilizator]

    Chelului tichie de mărgăritar îi lipsește. În loc să se debaraseze de teritoriile locuite compact de minoritarii unguri cât încă mai e timp.
    • 0 (0 voturi)    
      Prostanacul anti-american (Duminică, 16 mai 2021, 21:46)

      Prostanacul pro-roman [utilizator] i-a raspuns lui Prostanacul pro-roman

      O Românie omogenă fără coloana a cincea de un milion de unguri ar fi un pilon de stabilitate în Balcani și în Europa. Dar dacă vă place să vă jucați cu focul și credeți că vă veți afla sub cloșca americană o veșnicie atunci vă doresc mult succes.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by