Cum motivează Curtea Constituțională decizia prin care a stabilit ca hotărârea în procesele penale să fie pronunțată odată cu motivarea

de I.H.     HotNews.ro
Vineri, 7 mai 2021, 12:58 Actualitate | Esenţial


Valer Dorneanu, presedintele CCR
Foto: Agerpres
Redactarea hotărârii judecătoreşti ulterior pronunţării deciziei în dosarele penale duce la lipsirea persoanei condamnate de garanţiile înfăptuirii actului de justiţie, aduce atingere dreptului de acces la instanţă şi dreptului la un proces echitabil. De asemenea, dreptul la formularea căilor de atac extraordinare devine iluzoriu în condiţiile în care, în intervalul scurs între momentul pronunţării hotărârii şi data motivării şi comunicării acesteia, există posibilitatea ca persoana condamnată să execute o mare parte din pedeapsă sau chiar pedeapsa în integralitatea ei. Astfel agrumentează Curtea Constituţională hotărârea prin care a stabilit ca deciziile instanței să fie pronunțate odată cu motivarea. Decizia a stârnit o furtună în sistemul judiciar, iar CCR vine cu motivarea acesteia după exact o lună.

În 7 aprilie, CCR a stabilit că punerea în executare a unei hotărâri judecătoreşti penale definitive, anterior motivării în fapt şi în drept a acesteia, este contrară dispoziţiilor constituţionale şi convenţionale referitoare la libertatea individuală şi siguranţa persoanei şi celor care consacră demnitatea umană şi dreptatea ca valori supreme ale statului de drept.

Curtea a decis că sunt neconstituţionale:
  • art. 400 alin. (1) - "Rezultatul deliberării se consemnează într-o minută, care trebuie să aibă conţinutul prevăzut pentru dispozitivul hotărârii";
  • art. 405 alin. (3) - "(3) Preşedintele completului pronunţă minuta hotărârii";
  • art. 406 alin. (1) şi (2) - "(1) Hotărârea se redactează în cel mult 30 de zile de la pronunţare. (2) Hotărârea se redactează de unul dintre judecătorii care au participat la soluţionarea cauzei, în cel mult 30 de zile de la pronunţare, şi se semnează de toţi membrii completului şi de grefier".
După exact o lună, CCR și-a motivat decizia care a stârnit o furtună în sistemul judiciar.

Principalele argumente ale CCR:
  • Motivarea hotărârilor judecătoreşti îndeplineşte câteva funcţii importante: reprezintă un mecanism de control al instanţei, care trebuie să demonstreze că hotărârea sa este legală, dreaptă şi corectă, în fapt şi în drept,
  • O înscriere oficială a argumentelor în favoarea soluţiei,
  • Inspiră un sentiment de încredere socială şi constituie un control democratic al administrării justiţiei,
  • Întăreşte principiul autorităţii de lucru judecat şi al prezumţiei de nevinovăţie,
  • Reprezintă temeiul executării hotărârii judecătoreşti, precum şi al contestării acesteia la o instanţă superioară.
  • Motivarea în fapt şi în drept a hotărârii judecătoreşti este relevantă în sensul că permite inculpatului să îşi exercite în mod util dreptul de a formula o cale de atac şi, de asemenea, este importantă într-un sens mai general, în măsura în care ea asigură buna administrare a justiţiei şi previne cazurile de arbitrar.
  • Obligaţia de motivare contribuie, de asemenea, la obţinerea încrederii publicului şi a inculpatului în decizia la care s-a ajuns şi permite identificarea unei posibile părtiniri din partea judecătorului şi remedierea acesteia.
  • Redactarea hotărârii judecătoreşti prin care cauza este soluţionată de prima instanţă de judecată, respectiv a hotărârii judecătoreşti prin care instanţa se pronunţă asupra apelului (motivarea în fapt şi în drept) ulterior pronunţării minutei (soluţiei) dispuse în cauză, "în cel mult 30 de zile de la pronunţare" sau după un interval de timp ce poate depăşi cu mult termenul menţionat, este aptă să lipsească persoana condamnată de garanţiile înfăptuirii actului de justiţie, aduce atingere dreptului de acces la instanţă şi dreptului la un proces echitabil.
  • Punerea în executare a unei hotărâri judecătoreşti definitive anterior motivării în fapt şi în drept a acesteia este contrară dispoziţiilor constituţionale şi convenţionale referitoare la libertatea individuală şi siguranţa persoanei şi celor care consacră demnitatea umană şi dreptatea ca valori supreme în statul de drept.
  • Deşi motivarea hotărârii judecătoreşti constituie o veritabilă garanţie a procesului echitabil şi înfăptuirii justiţiei, reglementarea redactării sale ulterior pronunţării soluţiei "în cel mult 30 de zile de la pronunţare" (termen considerat a fi de recomandare) ori la o altă dată neprecizată transformă acest act procesual într-o sancţiune pentru inculpat, care, într-o atare situaţie, este obligat să aştepte un termen nedeterminat redactarea şi comunicarea hotărârii (deciziei) motivate pentru a-şi exercita dreptul la formularea căilor de atac extraordinare.
  • Dreptul la formularea căilor de atac extraordinare devine iluzoriu în condiţiile în care, în intervalul scurs între momentul pronunţării hotărârii şi data motivării şi comunicării acesteia, există posibilitatea ca persoana condamnată să execute o mare parte din pedeapsă sau chiar pedeapsa, în integralitatea ei.

Acum, motivarea trebuie redactată într-un un termen de 30 de zile de la pronunțarea deciziei, termen care poate fi prelungit succesiv până la un total de 90 de zile, potrivit Legii 304. În realitate, s-a ajuns la situații în care sentințele au fost motivate de către instanță și după un an de la pronunțarea lor.







Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















4302 vizualizari

  • -7 (13 voturi)    
    cecere... (Vineri, 7 mai 2021, 13:02)

    maiorulmura [utilizator]

    ...ciuma rosie!
    • +7 (9 voturi)    
      taci oleacă (Vineri, 7 mai 2021, 14:44)

      satyr [utilizator] i-a raspuns lui maiorulmura

      Parcă ești o dronă, măcar ai citit articolul? E o decizie perfect normală într-un stat de drept, era și timpul în 2021 să se corecteze derapajele totalitare ale „justiției” românești.
      • 0 (2 voturi)    
        de acord cu tine (Vineri, 7 mai 2021, 18:05)

        snowflake [utilizator] i-a raspuns lui satyr

        Mi se pare normal ca motivarea sa vina odata cu pronuntrea. Dar daca e normal ca motivarea sa vina odata cu pronuntrea atunci ccr-ul de ce nu publica motivarea deciziilor pe care le ia odata cu pronuntarea? Se considera niste speciali ca la pensii se considera magistrati desi sunt aproape toti politruci pusi pentu a duce la indeplinire jocuri politice.
  • +1 (7 voturi)    
    SIMPLIFICARE PROCEDURĂ PENALĂ (Vineri, 7 mai 2021, 13:33)

    ioanbucsa751467216962915 [utilizator]

    actuala reglementare, amendată în nenumărate rânduri de CC face ca procesul penal să dureze fff mult, să fie citate un număr foarte mare de persoane pentru chestiuni procedurale ce nu au relevanţă pentru ansamblul procedurii, se incarcă rolul instanţelor cu verificarea unor acte procedurale redundante.
    DOAR AVOCAŢII sunt cei care câştigă din actuala procedură, au mult timp de pierdut prin instanţ, dar pe banii clienţilor, ceea ce face ca părţile implicate in proces să fie poăgubite atât de timp cât şi de bani
    Camera preliminară mai mult a complicat inutil lucrurile decât a ajutat.
    altfel...ffff multe fapte se vor prescrie, mai ales îndosarele cu multe părţi, fapte, cu chestiuni de extraneitate şi altele
  • +7 (13 voturi)    
    CCR a stat 30 de zile sa emita o motivare! (Vineri, 7 mai 2021, 13:52)

    sile_v [utilizator]

    Atat a trecut intre decizia CCR si motivare.

    Si prin decizia asta, CCR cere oricarei instante din Romania ca hotărârea să fie pronunțată odată cu motivarea.

    Ce poate sa fie mai ironic de atat? De ce regula nu s-ar aplica si pentru CCR?
    • 0 (6 voturi)    
      CCR nu este o instanta judecatoreasca (Vineri, 7 mai 2021, 15:06)

      Dilematic [utilizator] i-a raspuns lui sile_v

      iar deciziile CCR isi produc efectele la data publicarii in M.Of. odata cu motivarea.
  • +6 (10 voturi)    
    Ciudat (Vineri, 7 mai 2021, 14:03)

    holinessdani [utilizator]

    Oare de ce o decizie de bun simt, logica, intemeiata pe fundamente juridice si care se aplica in toate statele civilizate starneste la noi atatea controverse si critici?
    Cine oare doreste sa ramanem in continuare bocati in "democratia originala" a lui ilici?
  • +5 (11 voturi)    
    ... (Vineri, 7 mai 2021, 14:11)

    a.nonim [utilizator]

    Mai ramane o singura intrebare. De ce curtea constitutionala nu face publica si motivararea odata cu pronuntarea? Cu alte cuvinte de ce in cazul CC nu se aplica aceleasi principii?
    • -1 (9 voturi)    
      ei decid (Vineri, 7 mai 2021, 14:53)

      liviu_ [utilizator] i-a raspuns lui a.nonim

      eu nu se supun...

      ce nu e clar?!

      juridic vorbind, deciziile lor sunt civile, nu penale, dar sunt de acord cu tine: denota o mare ipocrizie si o lipsa de bun simt!

      adica astia care judecat 3 procese pe luna dau motivarea dupa o luna, dar au pretentia ca judecatorii care judecat de 5 ori mai multe procese sa dea motivarea imediat!

      decizia in sine mi se pare buna, dar CCR TREBUIE sa se supuna si ei... dar na... CCR nu se supune nimanui, nici cand CEDO le-o da peste bot deci despre ce vb?!
    • +1 (5 voturi)    
      Nu stiu daca iti convine dar raspunsul e simplu (Vineri, 7 mai 2021, 15:03)

      DanCris [utilizator] i-a raspuns lui a.nonim

      E vorba de motivarea codamnarilor in procesul penal, cand executarea poate sa fie imediat si cu anumite consecinte.
      Hotararea curtii nu este o condamnare penala.
      • 0 (2 voturi)    
        ... (Vineri, 7 mai 2021, 17:13)

        a.nonim [utilizator] i-a raspuns lui DanCris

        Ca e penal sau civil nu are o importanta atat de mare, e vorba de principiu. Si deciziile CC se aplica imediat. Si pot avea consecinte extrem de grave, cum a fost cea cu legalitatea completurilor de trei judecatori.
  • +3 (11 voturi)    
    deci (Vineri, 7 mai 2021, 14:16)

    varavara [utilizator]

    ccr-ului i-a luat o luna sa transmita motivatia deciziei ca motivarea sentintelor in instante sa se dea in acelasi timp cu sentinta.
    La ei nu se pune, numai la ceilalti.
  • +5 (9 voturi)    
    instanta superioara (Vineri, 7 mai 2021, 14:37)

    cristi22 [utilizator]

    Dar la ei de ce nu s-ar aplica si nu au dat motivarea odata cu sentinta? Ei stiu exact de ce resurse dispune justitia si ca nu e aplicabila decizia lor, dar asta urmaresc ei. Ar trebui sa atace cineva la CEDO aceasta decizie a CCR si sa o anuleze pentru ca nu a venit odata cu motivarea.
  • +3 (11 voturi)    
    decizia e buna... (Vineri, 7 mai 2021, 14:51)

    liviu_ [utilizator]

    DAR

    1 - trebuie aplicata si la procesele civile
    2 - CCR nu vede ironia?! motivarea e la 30 de zile distanta de decizie?!
  • -3 (5 voturi)    
    CCR unt astea cu pensii speciale fara contributivi (Vineri, 7 mai 2021, 16:55)

    hopsinoi [utilizator]

    tate, pai sa desfintam aceasta organizatie corupta si pusa pe jaf


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by