Codul rutier ar urma să fie amendat printr-o hotărâre de guven care reglementează circulația pe drumurile publice a trotinetelor, limita de viteză pentru bicicliști fiind stabilită la 30 de km/h. În plus, potrivit proiectului de hotărâre pus în dezbatere publică de ministerul de interne, pietonii nu mai au voie să stea cu ochii în telefon sau să asculte muzcă în căști atunci când traversează strada. Nerespectarea interdicției de către pietoni constituie contravenție și se sancționează cu amendă.

BicicletaFoto: Aura Manole

Potrivit proiectului de modificare a regulamentului pentru aplicarea OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, se modifică art. 99 astfel: ”Se interzice conducătorilor de biciclete să circule cu acestea cu o viteză mai mare de 30 km/h”.

Actul normativ stabilește condiții tehnice pentru trotinetele electrice similar celor prevăzute pentru biciclete.

Inițiatorii mai spun că, din practică, s-a constatat că un procent semnificativ din numărul accidentelor rutiere implică eroarea umană a participanților la trafic, neatenția pietonilor fiind adesea una dintre cauze. Din această perspectivă, este necesară îmbunătățirea inclusiv a legislației rutiere, astfel încât riscul rutier să se reducă.

În prezent, potrivit art. 72 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, traversarea drumului public de către pietoni se face perpendicular pe axa acestuia, numai prin locurile special amenajate și semnalizate corespunzător, iar în lipsa acestora, în localități, pe la colțul străzii, numai după ce s-au asigurat că o pot face fără pericol pentru ei și pentru ceilalți participanți la trafic.

Cu toate acestea, în fapt, uneori, această asigurare nu se realizează, întrucât pietonul desfășoară o activitate de natură a-i distrage atenția, precum folosirea telefonului mobil. Folosirea telefonului mobil, fie că se vorbește sau se scriu mesaje (distragere mentală), se ascultă muzică (distragere auditivă) sau se accesează diverse aplicații de ghidare precum hărți (distragere vizuală), influențează capacitatea de atenție a pietonului în momentul angajării acestuia în traversarea drumului public.

Mai mult, distragerea atenției poate constitui un factor concurent în producerea accidentului rutier chiar și atunci când traversarea drumului public de către pietoni urmează să se facă prin locurile special amenajate și semnalizate corespunzător.

Distragerea atenției la nivel mental (cognitiv) este cel mai des întâlnită, întrucât, spre exemplu, o discuție telefonică poate fi palpitantă, astfel că atenția se canalizează către această activitate, pietonul mergând practic mecanic, fără a conștientiza locul efectiv de traversare.

De asemenea, prin distragerea auditivă, pietonul nu mai percepe sunetele traficului rutier ori semnalele speciale de avertizare sonoră folosite de autovehiculele cu regim prioritar de circulație precum cele aparținând poliției ori serviciului de ambulanță.

Astfel, prociectul reglementează interdicția pietonilor de a efectua activități de natură a le distrage atenția atunci când se angajează în traversarea drumului public.

De altfel, o astfel de interdicție există deja, însă numai în ceea ce privește șoferii, acestora fiindu-le interzis a efectua activități de natura a le distrage atenția de la conducere, precum și de a folosi telefoanele mobile în timpul deplasării pe drumurile publice.

Nerespectarea interdicției constituie contravenție și se sancționează cu amendă prevăzută în clasa I, potrivit art. 99 alin. (1) pct. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002. Amenzile contravenționale se stabilesc în cuantumul determinat de valoarea numărului punctelor-amendă aplicate. Un punct-amendă reprezintă valoric 10% din salariul minim brut pe economie, stabilit prin hotărâre a Guvernului.