Șase Raportori ai Organizației Națiunilor Unite au solicitat Guvernului să dea explicații la Geneva despre asigurarea educației pe tema egalității și identității de gen în școli și universități și pe tema accesului elevilor la educație sexuală corectă pentru copii, adolescenți și tineri, scrie Mediafax.

Educație sexuală în scoliFoto: Hotnews

Clarificările sunt cerute în contextul în care Parlamentul României a adoptat două propuneri legislative controversate.

Este vorba de propunerea care elimină prevederile privind accesul la educație sexuală din Legea privind protecția și promovarea drepturilor copilului nr. 272/2004, și de propunerea care interzice discuțiile despre gen și identitate de gen în școli, licee, universități și programe de formare profesională.

Prima propunere legislativă a fost transmisă Senatului spre reexaminare de către președintele României, iar a doua va fi discutată pentru a treia oară într-o ședință închisă a Curții Constituționale în data de 18 noiembrie.

Raportorii spun că își exprimă îngrijorarea cu privire la faptul că proiectele de lege propuse sunt incompatibile cu principiul non-discriminării coroborat cu dreptul la educație și dreptul la cel mai înalt standard de sănătate fizică și mentală care poate fi atins, inclusiv sănătatea sexuală și reproductivă, prin refuzul accesului la informare și educație.

Aceștia sunt, de asemenea, îngrijorați de faptul că sancționarea oricărei persoane care predă despre gen, egalitatea de gen și identitatea de gen pare să reprezinte o încălcare nejustificată a drepturilor sale la libertatea de opinie și de exprimare, precum și a libertății sale academice.

„Ne îngrijorează faptul că, dacă ar fi adoptate, proiectele de lege ar încălca nu numai o serie de dispoziții din Constituția României, enumerate mai sus, ci și principiile internaționale ale drepturilor omului”, scriu Raportorii ONU.

Aceștia cer Guvernului Orban să explice măsurile luate pentru a se asigura că toate persoanele și grupurile au acces la educație sexuală comprehensivă, inclusiv informații non-discriminatorii, bazate pe dovezi exacte din punct de vedere științific și adecvate vârstei, cu privire la toate aspectele sănătății sexuale și reproductive, inclusiv diversitatea identităților sau expresiilor de gen.

De asemenea, solicită Guvernului să furnizeze informații cu privire la măsurile luate pentru a proteja persoanele trans împotriva violenței și discriminării în instituțiile educaționale, inclusiv împotriva bullying-ului, hărțuirii, stigmatizării și ostracizării.

Semnatarii au solicitat Guvernului să transmită îngrijorările lor la CCR. Aceștia sunt: Koumbou Boly Barry, Raportor special pentru dreptul la educație, Irene Khan, Raportor special privind promovarea și protecția dreptului la libertatea de opinie și de exprimare, Tlaleng Mofokeng, Raportor special privind dreptul oricărei persoane la accesul la cel mai înalt standard de sănătate fizică și mentală pe care îl poate atinge, Victor Madrigal-Borloz, Expert independent privind protecția împotriva violenței și discriminării bazate pe orientarea sexuală și identitatea de gen, Dubravka Simonovic, Raportor special privind violența împotriva femeilor, cauzele și consecințele acesteia și Elizabeth Broderick, Președinte-raportor al Grupului de Lucru pentru discriminarea femeilor și fetelor.

„Interpelarea transmisă Guvernului Orban accentuează faptul că ambele propuneri au consecințe extrem de grave în educație, în condițiile în care sarcinile la adolescente, infecțiile cu transmitere sexuală, discriminarea și violența bazată pe gen, dar și stigmatizarea și marginalizarea persoanelor lesbiene, gay, bisexuale și transgender rămâne la un nivel ridicat. Mai mult, poziția Raportorilor ONU demonstrează că aceste prevederi încalcă drepturile femeilor și persoanelor transgender și angajamentele internaționale ale României, inclusiv Convenția de la Istanbul”, se arată într-un comunicat transmis, miercuri, de Asociația Accept.