Activitatea plenului şi a secţiilor de procurori și judecători din Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) să se desfăşoare în două sesiuni ordinare şi în sesiuni extraordinare, dacă este cazul, iar între sesiuni membrii mamgistsrați ai CSM sunt trimiși în instanțe și parchete, cu excepția președintelui și a vicepreședintelui potrivit proiectului de lege privind CSM, pus în dezbatere publică miercuri seară de Ministerul Justiției.

Sediul CSMFoto: Agerpres

Ce prevede proiectul de lege, potrivit expunerii de motive:

  • Pentru următorul mandat al Consiliului Superior al Magistraturii, care urmează celui în curs la data intrării în vigoare a prezentei legi, activitatea Plenului şi a Secțiilor acestuia se va desfăşura în două sesiuni ordinare și sesiuni extraordinare, la nevoie. Sesiunile ordinare se organizează în lunile aprilie – iunie, respectiv septembrie – noiembrie.
  • Între sesiuni, membrii Consiliului Superior al Magistraturii care au calitatea de magistrat îşi desfăşoară activitatea la instanțe şi parchete, cu excepția președintelui şi a vicepreședintelui Consiliului Superior al Magistraturii care au activitate permanentă.
  • Până la data prevăzută mai sus, prin lege, adoptată cu consultarea prealabilă a instanțelor judecătorești, parchetelor, asociațiilor profesionale ale magistraţilor şi cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii, se vor reglementa măsurile necesare în vederea aplicării dispozițiilor legale propuse.

Propunerea este justificată prin faptul că este important ca, după numire, membrii aleşi ai Consiliului Superior al Magistraturii judecători şi procurori să continue să își exercite funcțiile judiciare, "o astfel de continuitate fiind necesară nu numai pentru că permite acestora să își mențină profesionalismul, dar să şi păstreze contactul cu ceilalți judecători ori procurori, soluția propusă eliminând o potenţială “autarhizare instituţională” a Consiliului Superior al Magistraturii".

Se schimbă procedura de numire a membrilor CSM

Proiecul de lege propune și modificarea procedurii de alegere a membrilor CSM, prin instituirea unui nou tip de scrutin la care participă toţi judecătorii și toţi procurorii la nivel naţional.

  • Astfel, un judecător are dreptul de a alege toţi cei 9 judecători membri aleşi ai Consiliului Superior al Magistraturii, iar nu 2 sau 3 candidaţi, în raport de gradul instanţei la care îşi desfăşoară activitatea.
  • Aceleaşi considerente sunt valabile şi în ceea ce priveşte alegerea membrilor procurori ai Consiliului Superior al Magistraturii.

"Soluţia este de natură să cointereseze toţi judecătorii/ procurorii în buna funcţionare a sistemului judiciar, în ansamblu, iar nu doar pe diferite niveluri de jurisdicţie", se precizează în expunerea de motive", argumentează MJ.

Proiectul mai prevede că acţiunea disciplinară în cazul abaterilor săvârşite de un judecător se exercită de către Inspecţia Judiciară prin inspectorul judiciar, de către ministrul Justiţiei sau de către preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. În cazul abaterilor săvârşite de procurori se exercită de către Inspecţia Judiciară prin inspectorul judiciar, de către ministrul Justiţiei sau de către procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Proiectul elimină situaţia existentă în prezent, când doar Inspecţia Judiciară, prin inspectorul judiciar, deţine toate prerogativele prin care un magistrat să fie tras la răspundere disciplinară.

Proiectul de act normativ mai vizează modificarea sistemului de revocare a membrilor aleşi ai CSM, reglementarea organizării colegiului de conducere al Inspecţiei Judiciare, precum şi instituirea unor norme primare în ceea ce priveşte numirea în funcţie a inspectorului-şef, inspectorului-şef adjunct şi a celor doi directori de inspecţie din cadrul Inspecţiei Judiciare:

  • Atât inspectorul-şef, cât şi inspectorul-şef adjunct sunt numiţi în funcţie de plenul Consiliul Superior al Magistraturii, în urma unui concurs organizat prin Institutul Naţional al Magistraturii.
  • Inspectorul-şef şi inspectorul-şef adjunct sunt revocaţi din funcţie de plenul Consiliului Superior al Magistraturii, la solicitarea motivată a cel puţin 5 membri ai Consiliului sau la solicitarea motivată a Adunării generale a inspectorilor judiciari, pentru neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare a atribuţiilor manageriale privind organizarea eficientă, comportamentul şi comunicarea, asumarea responsabilităţilor şi aptitudinile manageriale.

  • CONSULTĂ AICI proiectul de lege privind CSM

Ministrul Justiţiei, Cătălin Predoiu, a anunţat punerea în dezbatere publică, până în 31 martie 2021, a propunerilor de modificare a celor trei legi ale Justiţiei. Printre modificările propuse se numără desfiinţarea Secţiei speciale, creșterea mandatelor la conducerea parchetelor de la 3 la 4 ani, schimbarea modului de alegere a membrilor CSM și schimbarea modului de lucru, reducerea pragului de vechime pentru procuroriii de rang înalt de la 15 la 12 ani, eliminarea restricției președintelui de a refuza propunerile venite de la MJ, eliminarea schemei de pensionare anticipată a magistraților, suspendată acum.