Magistrala de metrou M5 din cartierul Drumul Taberei s-a deschis marți, la aproape 9 ani de la începerea lucrărilor. De la inaugurare nu au lipsit președintele Klaus Iohannis, premierul Ludovic Orban și ministrul Transporturilor, Lucian Bode. Șeful statului a spus că este cea mai mare realizare de după Revoluție și a lăudat Guvernul Orban, spunând că "această linie risca să devină o legendă a amânărilor". Bucureștenii vor putea circula cu metroul din Drumul Taberei după ora 14.00, iar ministrul Bode a precizat că accesul pe această magistrală va fi liber astăzi, până la ora 23.00.

Metroul din Drumul TabereiFoto: Victor Cozmei / HotNews.ro

Iohannis, Orban și Bode au făcut prima călătorie cu metroul de pe noua magistrală. La eveniment au fost prezenți și mai mulți ambasadori.

Preşedintele Klaus Iohannis a afirmat, după ce s-a plimbat cu metroul din Drumul Taberei, că această linie risca să devină un fel de legendă a amânărilor, însă "a venit un Guvern hotărât care a vrut să dovedească faptul că astfel de lucrări pot fi finalizate cu succes".

La rândul său, ministrul Transporturilor a spus că punerea în funcţiune a magistralei M5 înseamnă "de departe cea mai importantă realizare a Metrorex în toţi cei 41 de ani de activitate". El a precizat că această magistrală va fi extinsă cu încă şase staţii, pe secţiunea Eroilor - Piaţa Iancului.

Declarațiile susținute de oficiali:

Lucian Bode:

  • Este un moment istoric pentru tot ce înseamnă transportul public de călători în București
  • Punerea în funcțiune a magistralei, cu cele 10 stații, reprezintă cea mai importantă realizare a Metrorex în cei 41 de ani de activitatee
  • Bucureștenii vor beneficia de una din cele mai spectaculoase magistrale de metrou, din punct de vedere al arhitecturii și al tehnologiei
  • Așadar, iată că se poate. Vă asigur că suntem determinați să demonstrăm că se poate și mai mult
  • M5 își va continua extinderea cu încă 6 stații, în prezent proiectul e în faza de licitație a procedurii de proiectare
  • Le mulțumesc bucureșltenilor din această zonă pentru răbdarea lor
  • Metrorex a decis ca astăzi până la ora 23.00 accesul pe această magistrală să fie liber

Ludovic Orban:

  • Lucrurile uneori le aşază Dumnezeu astfel încât să pară coincidenţe. Coincidenţa face că dl director general Gabriel Mocanu era director al Metrorex în 2008 şi subsemnatul era ministru al Transporturilor atunci când au fost aprobaţi indicatorii tehnico-economici şi de asemenea anul în care a fost semnată strategia de dezvoltare a metroului
  • 2007 şi 2008 au reprezentat anii în care au fost reluate investiţiile la metrou. Am realizat tronsonul dinspre autostrada Soarelui, cu 4 staţii
  • E o onoare pentru mine ca, împreună cu directorul general Gabriel Mocanu, să avem această bucurie de a fi de faţă la punerea în funcţiune a acestui metrou foarte important pentru Bucureşti şi pentru locuitorii din Drumul Taberei
  • Vom fi mai atenţi în tot ceea ce înseamnă etapele de pregătire privind infrastructura de metrou. Investiţiile în infrastructură reprezintă prioritatea zero a Guvernului pe care îl conduc

Klaus Iohannis:

  • Mi-am permis adineauri, jos, pe peron, să îi felicit pe cei care au construit această linie de metrou. Este o mare realizare. Trebuie să recunoaştem acest lucru
  • Este cert, după Revoluţie, cea mai mare realizare din România
  • Sigur, nu a fost uşor până aici şi această linie risca să devină aşa un fel de legendă, o legendă a amânărilor, dar iată că a venit un Guvern hotărât care a dorit să dovedească faptul că şi astfel de lucrări pot fi finalizate cu succes şi iată că se inaugurează
  • Această realizare contribuie cu certitudine la îmbunătăţirea vieţii în Bucureşti. Este foarte important să se continue pe această linie. Trebuie să ajungem şi cu infrastructura de transport în secolul 21
  • Oamenii îşi doresc infrastructură, mobilitatea devine din ce în ce mai importantă pentru fiecare român şi pentru asta Guvernul va trebui să insiste foarte mult, şi eu voi insista foarte mult, pentru că avem nevoie de foarte multă infrastructură de transport.
  • Important e de subliniat că o bună parte din această investiţie s-a finanţat din fonduri europene. Avem în continuare fonduri europene la dispoziţie şi avem la dispoziţie sume imense. Deci se poate continua într-un ritm alert dezvoltarea infrastructurii din România şi sper ca acest acest lucru să se şi întâmple
  • În final, fiindcă perioada în care trăim este complicată, şi nu mă refer la complicaţiile politice, ci la pandemie, şi pe această linie e important să circulăm în siguranţă şi să fim protejaţi. Aşadar, dragi bucureşteni, vă rog să nu uitaţi, când folosiţi această lini, masca, distanţa, igiena, pentru a trece cu bine prin această perioadă dificilă

...........................................

M5 Râul Doamnei - Eroilor 2, cu extensia la Valea Ialomiței și depou, este prima magistrală de metrou din București construită de la zero după Revoluție și devine cea mai scumpă lucrare de infrastructură urbană finalizată din țară.

Chiar dacă M5 va fi deschisă traficului cu călători, lucrările la magistrală vor continua în câteva zone, la unele puncte de acces, la suprafață și în zona pasajului subteran de la parcul Drumul Taberei.

Pe Magistrala 5 vor circula pentru început zece trenuri Bombardier, din flota actuală, după cum au anunțat reprezentanții Metrorex.

Magistrala 5 de metrou, Secţiunea Râul Doamnei - Eroilor (PS Opera), inclusiv Valea Ialomiţei, va avea aproape 7 kilometri lungime şi este compusă din 10 staţii de metrou şi un depou (Râul Doamnei, Constantin Brâncuşi, Valea Ialomiţei, Romancierilor, Parc Drumul Taberei, Tudor Vladimirescu, Favorit, Orizont, Academia Militară, Eroilor 2).

Valoarea totală a proiectului de metrou Drumul Taberei-Eroilor este de 3,4 miliarde de lei. Prin inaugurarea acestei magistrale, Capitala va ajunge la 78 de kilometri de reţea şi la 63 de staţii de metrou.

Magistrala 5 este compusă din trei secţiuni: Eroilor - Râul Doamnei, Eroilor - Iancului, respectiv Iancului - Pantelimon.

Contractele pentru M5 din Drumul Taberei au fost semnate în primăvara lui 2011, iar lucrările au început la scurt timp după. Conform contractului, durata lucrărilor pentru galerii, stații și depou urma să fie de 36 de luni - adică 3 ani. Pe lângă acest termen, mai erau de realizat lucrările pentru sistemele de semnalizare și automatizare (care a fost licitată separat și, după numeroase contestații, a fost semnată în 2019 cu Alstom).

Primul termen avansat pentru metroul din Drumul Taberei a fost 2015. De-a lungul timpului, însă, Magistrala M5 s-a confruntat cu mari probleme - probleme de avize, probleme mari de finanţare (mai ales în timpul guvernării PSD-Ponta în 2013), probleme de lucrări neprevăzute care au apărut pe parcursul execuţiei lucrărilor.

CITEȘTE ȘI: „În câți ani s-a făcut aici stația ta de metrou?” Povestea magistralei de metrou din Drumul Taberei: de la bâlbe, blocaje și finanțări tăiate succesiv, la termene ratate, surpări, recorduri stabilite și lucrări ce mai rămân de executat și după deschidere