De ce simțim nevoia să umilim oamenii pe internet și cum am ajuns troll fără să-mi dau seama

de Iulia Hau     HotNews.ro
Vineri, 28 august 2020, 10:53 Actualitate | Esenţial


troll
Foto: Profimedia Images
​Umilirea oamenilor pe internetul românesc este o realitate cât se poate de actuală, o molimă care se lăfăie pe pagini și în mințile noastre.

„Nu am niciun drept să spun sau să fac ceva care să-l denigreze pe un om în propriii ochi. Nu contează ce cred eu despre el, ci ce crede el despre sine însuși. Să rănești un om în propria demnitate este o crimă”, scrie Antoine de Saint Exupéry.

Am pățit-o de curând, în repetate rânduri, și a avut un gust al naibii de amar. Prima dată se întâmpla pe la începutul verii când, dintr-un patriotism lipsit de precauție, am publicat într-un grup de călătorii un articol în care arătam motivele pentru care în vara asta ar fi mai înțelept să călătorim în România decât în străinătate.

Între cele șapte argumente am strecurat și un timid „poate fi infinit mai ieftin decât să călătorești în afară”. Am publicat articolul așteptând cuminte, în naivitatea mea, laude, voie bună și povești reușite de vacanță. Ce am primit în schimb au fost sute de comentarii, care mai de care mai furioase, mai ofensatoare, injurii dintre cele mai năstrușnice și o părere unanimă că m-am dedat josniciei de a accepta bani în schimbul vorbirii patriei de bine.

Ceva similar s-a petrecut la distanță de câteva săptămâni, în sudul paginii unui articol pe care l-am publicat aici, pe Hotnews: un comentariu pe cât de lung, pe-atât de disprețuitor al unui cititor deranjat de limbajul meu „parcă scos din filme SF”, de lipsa lui de etică (a limbajului), de modul absurd de elaborare a sintaxei, încheindu-și pledoaria cu speranța că scrierile mele nu vor încăpea pe mâna fiului său.

După toate-acestea, în loc să fac stânga-mprejur și să dau uitării încercările de a deveni jurnalistă, mi-am mai încercat norocul o dată– am publicat povestea călătoriei mele în Venezuela din 2018. Printre munții de comentarii care criticau politica României, își exprimau opinia față de situația Venezuelei sau mă felicitau pentru text și poveste, mai existau unele care, până în momentul de față, m-au împiedicat să mai public ceva controversat, personal, despre ce am trăit pe pământuri latine (și nu-i nevoie de-un cine știe ce efort de imaginație ca să intuiești tonul acestor comentarii).

Problema mea este nesemnificativă și aș exagera dacă m-aș victimiza, dar de la aceasta mi-a plecat întrebarea: de ce suntem atât de agresivi în online? Umilirea pe internetul românesc este o realitate cât se poate de actuală, o molimă care se lăfăie și dospește pe pagini și în mințile noastre.

De ce ne comportăm pe internet mai infam decât am face-o vreodată în viața reală



Destul de rar se întâmplă în viața de zi cu zi să fim părtași, în viața reală, la scandaluri de proporții pe teme morale. Deschide, însă, Facebook-ul, accesează un ziar sau o revistă controversată, pagina unei persoane publice sau citește comentariile oricărui video Youtube, cât de cât popular, și-o să vezi partea cea mai întunecată a umanității.

Dar de ce? De ce nici măcar nu ne punem problema de a ne abține de la comentarii defăimătoare la vederea unei postări cu care nu suntem de acord? De unde scoatem cele mai ofensatoare cuvinte din repertoriu pentru oameni care nu ne-au greșit cu nimic în viața reală sau de ce aruncăm cu atâta ură în minorități etnice, sexuale sau (ne)religioase?

Sociologul american Elizabeth Bernstein susține într-un articol publicat pe Wall Street Journal că (așa cum ne stă în firea de oameni) nu ne dăm înapoi de a prezenta online cea mai bună versiune a noastră.

Ce facem după publicarea unui comentariu defăimător? Ne lăsăm frumușel pe spate în așteptarea feedback-ul instantaneu sub formă de like-uri sau comentarii favorabile, convinși fiind că am făcut ce se cerea făcut: dreptate. (Și iată cum stima de sine personală atinge altitudini halucinante, în vreme ce stima de sine a celuilalt își vede încă un cui bătut între ochi.)

Cu alte cuvinte, suntem convinși că facem un lucru bun atunci când publicăm comentarii ofensatoare, fără să ne dăm seama, însă, că nu facem decât să perpetuăm un șir nesfârșit de umiliri care nu lasă loc unei căi de mijloc și nici unui spațiu pentru discuții.

Așa cum scrie jurnalistul Jon Ronson în cartea sa, „Umilirea publică în epoca internetului”, „[…] ideologii sunt cei care câștigă și creează o scenă constantă pentru drame artificiale și stridente, în care toți sunt, fie eroi magnifici, fie răufăcători dezgustători”.

Aceeași carte îl citează pe documentaristul Adam Curtis vorbind despre falsa impresie de democrație pe care ne-o conferă rețelele sociale, blocându-ne de fapt în bula acelorași idei. Adam Curtis susține că nu partajăm decât aceeași informație (sau comentarii) despre care avem certitudinea că va fi acceptată în cercul nostru social, „periindu-ne unii pe alții” și îngreunând pătrunderea unor puncte de vedere care nu corespund normelor sociale acceptate.

Cât rău putem face? Ce înseamnă rușinea pentru un om?



Disonanța cognitivă este conflictul mintal apărut atunci când avem două opinii care, în loc să se susțină și să-i dea înainte cu armonia, sunt contrare, se exclud. Și pentru că asta nu-i nici pe departe o stare dezirabilă, obișnuim să mergem până în pânzele albe pentru a o evita, recurgând la tot felul de tertipuri inconștiente.

Așadar, pentru că nu am putea susține despre noi ideea că suntem niște oameni corecți dar că în același timp tocmai am desființat o altă ființă umană, contribuind, poate, la distrugerea vieții acesteia, alegem, fie să nu ne gândim la răul pe care l-am făcut, fie dezumanizăm persoana respectivă, lipsind-o de orice dimensiune în afara celei în care țintește ura noastră.

Cazul Monicăi Lewinski este unul din simbolurile umilinței și ale disprețului mondial dus până la cele mai îndepărtate extreme ale sale. În 1998, la 22 de ani, această femeie și-a pierdut reputația și demnitatea, iar de atunci nu a existat nici măcar o zi în care să nu îi fie adusă aminte greșeala pe care a făcut-o la o vârstă prea fragedă.

Mass-media a obținut în acea perioadă 20 de ore de conversații private dintre Monica și o presupusă prietenă, difuzându-le la televizor și împânzind apoi întreg internetul; nu-i nevoie decât de puțin efort de imaginație pentru a empatiza cu umilința și neputința pe care trebuie să le simți când viața îți ia o asemenea turnură. „Viața era aproape insuportabilă”, spune Monica Lewinsky în cadrul unei conferințe Ted.

„[...] Ce a însemnat pentru mine, personal, a fost că, peste noapte, m-am transformat dintr-o persoană privată într-una umilită public la nivel mondial. Această grabă de a judeca, susținută de tehnologie, a scos în față o mulțime virtuală de „aruncători cu pietre”. Deși totul s-a întâmplat anterior rețelelor sociale, oamenii puteau să comenteze online, să trimită e-mailuri și, bineînțeles, să trimită glume răutăcioase.”

Imaginea aruncătorilor cu pietre este mai relevantă decât ar părea la prima vedere. Jon Ronson a comparat în cartea sa fenomenul actual de umilire online cu evenimentele de ostracizare a delicvenților care până nu demult aveau loc în piețele publice, menționând și sentimentul de frenezie care ne cuprinde când supunem la această tortură pe cineva despre care considerăm că a greșit.

„O umilire poate fi ca o oglindă care distorsionează, din cele pe care le putem găsi la bâlciuri, care fac ca natura umană să arate monstruos.” (Umilirea publică în epoca internetului, pag. 251)

Radu Umbreș, despre ostracizarea virală



Antropologul român Radu Umbreș a dezbătut pe larg fenomenul ostracizare socială (reflecție a englezescului cancel culture sau, așa cum metaforic l-a numit autorul, cruciadă morală) pentru a vorbi despre punerea la zid a celor mari și puternici de către cei mulți și mici (deși pot fi ușor exemplificate persoane obișnuite, neaflate într-o poziție de putere, care au fost victimele acestei pierderi violente de reputație).

În articolul dedicat acestui subiect, antropologul subliniază complexitatea vieții și a omului într-o societate deschisă, vorbind despre multiplele fațete și dimensiuni ale individului (pe care, prin simplificare, le reducem la bine sau rău). Vorbește despre faptul că nevoia umană de asociere cu valori morale– sau considerate corecte la un anumit moment în societate sau în grupul căruia aparținem– este veche de când lumea și pământul. Cu toate acestea, principiile lumii contemporane obligă la analize plurivalente, îndeamnă la contestarea valorilor anterior bătute în cuie, înfruntă teme controversate, declară război dogmatismului și încurajează „concilierea unor puncte de vedere diferite”.

Radu Umbreș: „Umilirea publica este, de obicei, folosită pentru a sancționa comportamente pe care publicul (sau o parte a acestuia) le consideră reprobabile. Ea apare pentru că, deseori, oamenii nu au alte instrumente la dispoziție decât distrugerea reputației unui individ. Asta permite și sancționarea unor personalități publice cu prestigiu și putere socială de către indivizi lipsiți de alte mijloace decât cele ale unui oprobriu viral. Ostracizarea există de când lumea, diferența pe care o aduce Internetul este viteza de coordonare a celor care ostracizează și capacitatea de a organiza în mod descentralizat o coaliție a justitiei publice.”

Am fost apoi curioasă să aflu ce părere are antropologul Radu Umbreș despre o gândirea unei legislații care ar limita daunele cauzate de de acest fenomen.

„Nu, nu cred că este nevoie de o legislație specială, și nici nu cred că aceasta ar putea rezolva vreuna dintre problemele apărute în formele acestea virale de ostracizare. Așa cum apare umilirea publică, așa pot apărea și contra reacții atunci când aceasta este nejustificată sau exagerată. Opinia publică se poate autoregla pe termen lung fără intervenția statului ce ar presupune alte probleme (cum evaluăm umilirea și justețea acesteia, ce este legitim și ce nu, limitarea dreptului la exprimare etc.)”

Fenomenul de trolling și cum fiecare dintre noi poate să devină un troll



În mitologia scandinavă, trollii erau personaje furioase, antisociale, izolate, folosite adesea ca simbol al instinctului distructiv. Astăzi, termenul vorbește mai degrabă despre oamenii care lasă mesaje sau comentarii ofensatoare, ostile, menite să cauzeze conflict într-o comunitate online sau, pur și simplu, să jignească.

Cercetătorul român Cristian Danescu-Niculescu-Mizil, împreună cu colegii săi de la Universitate Cornwell au realizat un studiu prin care a reieșit faptul că oricine poate să devină troll, în funcție de o serie de factori precum starea de spirit dintr-un anumit moment al zilei sau al săptămânii sau discuțiile/comentariile anterioare, deja publicate, pe un anume subiect.

„Ai putea crede că, ceea ce numim trolli este doar o minoritate online de sociopați care fac atâta rău. Ceea ce am aflat, însă, în cadrul studiului nostru, este că oameni obișnuiți, ca mine și ca tine, se pot deda unui asemenea comportament antisocial. Te poți transforma într-un troll pentru o anumită perioadă de timp, iar acest lucru surprinde. ”, declară Cristian Danescu-Niculescu-Mizil pentru BBC.

Arhitecta Oana Bogdan, într-un episod de indignare publică



În martie 2019, Oana Bogdan, unul dintre foștii membrii ai conducerii PLUS, arhitectă care a fondat în Bruxelles un birou de arhitectură și urbanism și expert UNESCO al orașului Bruges, a fost implicată într-un astfel de scandal online în urma publicării unui comentariu referitor la proprietatea privată.

„Episodul comentariului despre proprietate" m-a făcut mai conștientă de felul în care funcționează Internetul și politica, dar nu pot spune că m-a afectat în vreun fel. Eu știu foarte bine ce am scris în acel comentariu, știu foarte bine despre ce vorbesc în general, pentru că eu cu asta mă ocup împreună cu biroul meu de arhitectură BOGDAN & VAN BROECK la Bruxelles: cu dezvoltarea sustenabilă, cu organizarea teritorială, cu modul în care utilizăm pământul, cu formularea unei viziuni asupra viitorului omenirii.

În schimb, „episodul" mi-a dat de lucru în sânul partidului pe care-l co-fondasem, căci o mare parte din cei 20.000 de membri n-au înțeles că este vorba de un atac calculat. Să iei un comentariu făcut în 2018 la o postare a altui arhitect, să-l scoți din context și să-l ambalezi în rahat este ceea ce au făcut atunci adversarii noștri politici pe timp de campanie.

„Ostracizarea virală" a fost și ea făcută cu boți, cu conturi false, cu manipulare grosolană și cu oameni din presă, pe care eu nu-i pot numi jurnaliști. În fine, când cu „episodul", fiind membră de partid, nu m-am apucat să rezolv problema singură, așa cum am făcut-o la începutul lui 2020, când am scris despre „subscription economy" și „circular economy" și mi-a sărit iar Internetul în cap.

Doar că de data asta nu mai eram membră de partid și eram în vacanță, deci am avut timp să răspund la sute de comentarii și articole din presă, dar și să blochez conturile false. Ce nu s-a văzut a fost valul de mesaje de încurajare primite și oamenii excepționali pe care i-am cunoscut datorită comentariilor mele. Pentru că, în realitate, cei care se exprimă violent sunt o minoritate, doar că una foarte prezentă. Pe unii dintre ei i-am întâlnit în persoană, or atitudinea lor era total diferită.

E ușor să fii „curajos" în fața tastaturii, dar e mult mai greu atunci când cea pe care o împroști cu noroi (deseori fără că măcar să știi de ce) te privește în ochi. În cazul meu, faptul că sunt femeie i-a făcut pe unii să creadă că sunt o țintă ușor de lovit, doar că viața mea profesională se desfășoară într-o lume a bărbaților, în care am răzbit prin propriile forțe, așa că, atunci când sunt liberă s-o fac, știu cum să abordez orice remarcă sau atac fără nicio ezitare.

În concluzie, eu cred că astfel de incidente pot deveni oportunități pentru a porni acele dezbateri atât de necesare în România. Cu alte cuvinte, atunci când ai ceva de spus, continuă să spui ce ai de spus, nu te lăsa oprit(ă), mi-a spus Oana Bogdan.

Când am fost eu părtașă la o manifestare online a urii



S-a petrecut nu mai devreme de mai anul acesta când, în urma unei experiențe personale, m-am întors răzvrătită, însetată de răzbunare împotriva bisericii române. Mintea mea distorsionase oarecum realitatea, iar eu eram convinsă că, indirect, biserica mă nedreptățise. Sângele îmi clocotea, iar tensiunea îmi creștea cu câțiva milimetri coloană de mercur de fiecare dată când treceam pe lângă un lăcaș de cult.

Și exact ca în momentele în care ai impresia că lucrurile se întâmplă cu un scop, așa mi s-a înfățișat mie articolul perfect pentru răcorire: declarația unui tânăr gay care căutase sprijinul bisericii. Bineînțeles că nicio putere a universului nu-mi pusese articolul respectiv în brațe pentru ca eu să înșir acolo un comentariu cât o zi de sărbătoare, revărsându-mi frustrările, oarbă la faptul că mă alăturam unei coaliții împotriva unei instituții atât de ușor de pus la perete zilele astea.

Și măcar dacă m-aș fi oprit acolo. Nici vorbă. Ranchiuna mea se revărsa în valuri așa că nu am scăpat ocazia unui alt comentariu din conținutul căruia nici nu știi ce se aude mai tare: revolta mea împotriva bisericii sau nevoia de a face pe deșteapta:

„Dacă biserica, și creștinismul în general, nu ar fi atât de ușor de combătut, dacă nu ar aborda o poziție atât de ofensiv-defensivă, gata să se cutremure de indignare la cea mai mică urmă de sfidare, dacă ar putea răspunde și s-ar putea adapta provocărilor timpurilor și dacă ar adopta o postură demnă în fața criticilor, poate nu ar mai avea parte de atâtea [...]”.

Dacă avea legătură cu tema articolului? Nici vorbă, iar eu nu am făcut decât să adâncesc tensiunea, nepăsătoare la sentimentele autorului, creștin practicant. Dacă regret? Oho, și-ncă cum.

Ce poți face împotriva urii online



Dacă te-am convins măcar pe-alocuri de faptul că ostracizarea virală, ura online, umilirea publică pe internet, trollatul și toate variantele acestora n-au nici în clin nici în mânecă cu o lume ce se vrea mai toleranță, curiozitatea impetuoasă în acest punct al lecturii ar trebui să fie: „Ce pot să fac eu întru diminuarea ei?”

Un studiu realizat pe Twitter în 2016 pentru a testa moduri de a combate comentariile rasiste, a arătat că, în funcție de cine era persoana care comenta, chiar și un mesaj atât de simplu precum „Hei, @[nume], amintește-ți că aici este vorba de oameni reali, care sunt răniți atunci când îi hărțuiești cu un asemenea limbaj” putea avea efect de diminuare a avalanșei.

În discursul ei pentru Ted, Monica Lewisky subliniază importanța empatiei într-o cultură a umilinței. Citând-o pe cercetătoarea Brené Brown („Rușinea nu poate supraviețui empatiei”), Monica vorbește despre cum, în cea mai întunecată perioadă a vieții ei, empatia familiei, a prietenilor, a specialiștilor și chiar a străinilor au salvat-o. Afirmă că inclusiv comentariul încurajator al unei singure persoane sau raportarea unui limbaj violent contează și ajută la combaterea negativității.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















12319 vizualizari

  • -17 (53 voturi)    
    nu va lasati.. (Vineri, 28 august 2020, 11:07)

    Ismail Paine de circ [utilizator]

    .. trolati cat mai mult. swj poa' sa planga cat vor.
    • -14 (36 voturi)    
      Tl;dr (Vineri, 28 august 2020, 14:09)

      Soarele [utilizator] i-a raspuns lui Ismail Paine de circ

      M-am oprit din citit la „[concediul în RO] poate fi infinit mai ieftin decât să călătorești în afară”.
      Hahahaha!!!
      Păi asta se numește trolling, stimată doamnă. Vorb-aia: "semeni vânt, culegi furtună". Plus "cine e fără de vină, să ridice primul piatra".
      Case closed.
    • +1 (3 voturi)    
      Cainii latra, ursul trece.. (Duminică, 30 august 2020, 18:43)

      Libanu [utilizator] i-a raspuns lui Ismail Paine de circ

      Daca va uitat pe blogul lui Ovidiu Ioanitoaia, 90 % dintre comentarii suntr trolluri de tomberon. Comentatorii isi iau unii altora mamele la injuraturi, dar autorul isi vede de drumul sau. Invatati de la el.
  • -3 (57 voturi)    
    Mama ce articol lung. (Vineri, 28 august 2020, 11:15)

    feroviarul123 [utilizator]

    In principiu ai dreptate. problema este ca sunt multi tâmpiți care vin cu cele mai cretine idei și te iei cu mâinile de cap. Din experienta a aflat ca la prosti trebuie sa le spui in fata ca altfel cred ca le dai dreptate.
    • +3 (53 voturi)    
      Cine esti tu sa decizi ca ideile lor sunt cretine? (Vineri, 28 august 2020, 12:09)

      galeo [utilizator] i-a raspuns lui feroviarul123

      Te crezi Dumnezeu?
      Poate experienta lor in acea speta e mult mai mare ca a ta, si deci poate ideile tale sunt cretine.
      Nu te-ai gandit la adta, nu-i asa?

      Ca doar un prost nu are dubii, ci doar certitudini.
      • -1 (15 voturi)    
        Dar cine dumnezeu ăla ce-l pomenești? (Vineri, 28 august 2020, 17:32)

        Tayen [utilizator] i-a raspuns lui galeo

        O fi chipul de lut la care te închini tu și alții mai săraci cu duhul, dar pentru cei ce știu a citi și înțeleg ce-au citit nu înseamnă nimic.
      • -4 (16 voturi)    
        cum spuneam (Vineri, 28 august 2020, 19:59)

        feroviarul123 [utilizator] i-a raspuns lui galeo

        altul care le stie pe toate.
      • -2 (12 voturi)    
        O persoana libera (Sâmbătă, 29 august 2020, 1:32)

        NituCt [utilizator] i-a raspuns lui galeo

        Ca si societate am evoluat DOAR avand o gandire libera si critica. Din pacate elitele progresiste/marxiste NU au nevoie de astfel de persoane. Ei au nevoie de scalvi sau cu alte cuvinte, de animale ce au fost dresate foarte bine pentru a raspunde la comenzile acestora.

        Un prost iti va spune: "iti respect parerea". O persona inteleapta, iti va zice: "iti respect dreput de a avea o opinie, DAR aceasta nu inseamna ca e posibil sa cred ca aceasta opinie o total gresita din punctul meu de vedere".
        • 0 (4 voturi)    
          Succes. domnule Presedinte Johannis! (Sâmbătă, 29 august 2020, 16:17)

          hotnewsfil [utilizator] i-a raspuns lui NituCt

          Romanii s=au bucurat cand au vazut ca un concetatean de-l lor, de etnie germana, a castigat net alegerile care l-au adus in fruntea tarii - Klaus Werner Johannis.
          Am zis, multi dintre noi : "Ce bine ne va fi, in fruntea tarii vom avea un neamt, care va face pentru tara, pentru romani, binele enorm pe care l-au facut regii de origine germana Carol I si Ferdinand.
          Unora le-a fost teama ca Johannis s-ar fi romanizat (cu specific dambovitean!) prea mult!.
          El a luat-o nemteste, de la inceput (langsam, lansam aber sicher) - "pas cu pas".Speranta a cescut cand ne-a facut conoscut primul punct din programul lui: "Romania educata".
          Am zis toti da, poporului roman ii lipseste educatia si ca educatia solida, temeinica (nemteste) ne va pune pe drumul progresului, ne va duce in randul tarilor evoluate, respectate, va scoate raul din noi, ne va face sa ne respectam sincer, nu de fatada.
          Daca cercetam DEX, gasim :
          "A EDUCÁ, edúc, vb. I. Tranz. A forma pe cineva prin educație; a influența în mod intenționat, sistematic și organizat dezvoltarea intelectuală, morală și fizică a copiilor și tineretului sau, p. ext., a oamenilor, a societății etc ".
          Se pare ca s-a cam uitat de "Romania educata", sau, oricum, a fost lasata intr-un plan secundar, la rand, dupa "adevaratele prioritati" ale tarii.
          Indraznesc sa spun ca, pe primul loc in programul de finantare din fondul UE de 80 miliarde euro, ar trebui sa fie trecute toate cheltuielile, de toate felurile, care sa asigure realizarea imens de importantului punct din programul "Johannis" - "Romania Educata" (incepand cu educarea aducatorilor!.
          Infrastructura, iriggatii, extrem de importante si acestea, trebue sa ocupe locurile 2, 3, etc.
          Pentru a-si pune in practica programul, Johannis are nevoie de multa putere in stat, pe care ar avea-o daca Romania ar deveni, in cel mai scurt timp -referendum prealabil: :"Republica Prezidentiala"
          Daca nu, Romania Educata va ramane doar o vorba in vant, contaminand toate punctele din programul Johannis
      • +3 (5 voturi)    
        "do not feed the troll" (Sâmbătă, 29 august 2020, 12:57)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui galeo

        Cu asta ar trebui sa inceapa articolul. Si sa termine.
  • -8 (40 voturi)    
    e, da (Vineri, 28 august 2020, 11:15)

    cucuveauamov [utilizator]

    in sfarsit un articol si despre mine
    • +5 (13 voturi)    
      Ai dreptate (Vineri, 28 august 2020, 16:10)

      Altiro [utilizator] i-a raspuns lui cucuveauamov

      "În mitologia scandinavă, trollii erau personaje furioase, antisociale, izolate, folosite adesea ca simbol al instinctului distructiv. Astăzi, termenul vorbește mai degrabă despre oamenii care lasă mesaje sau comentarii ofensatoare, ostile, menite să cauzeze conflict într-o comunitate online sau, pur și simplu, să jignească. "
  • -2 (32 voturi)    
    dragut dar trist in acelasi timp. (Vineri, 28 august 2020, 11:20)

    g01an [utilizator]

    "Nu am niciun drept să spun sau să fac ceva care să-l denigreze pe un om în propriii ochi."
    Este de o aroganta incredibila cand cineva crede ca poate avea un asemenea impact asupra unui strain. Ei sunt singurii responsabili de chestiunile pe care le cred, le gandesc si de auto-perceptia personala. Sa tratezi in halul asta de pendantic o alta persoana, ca si cand nu are autodeterminare si putere de vointa - asta este "crima" (metaforic vorbind, este doar ignorant si lipsit de consideratie de fapt).

    Cat despre comentariile pe care le-ai primit, mai vezi si cine le face si ce tip de activitate are pe acest site, la ce tip de articole raspunde. Nu face presupuneri.

    Altfel este corecta explicatia fenomenului, dar nu ai niciun drept de a fi ferit de asa ceva. Generatiile mai tinere inteleg mai bine cum functioneaza internetul si comunicarea online. Este genul de problema care va avea nevoie de timp pentru a fi ameliorata... dar intr-o societate cu adevarat libera, va ramane mereu acolo.
  • -9 (49 voturi)    
    Draga dra Hau (Vineri, 28 august 2020, 11:23)

    Vaka [utilizator]

    O vorba romaneasc spune: "Cand doi iti zic ca esti beat,
    sa te duci ss te culci".

    Cam asa si cu dvs: In loc sa incercati sa vedeti ce ati fi trebui sa faceti diferit, sa invatati din criticile aduse si sa reflectati daca calea literelor vi se potriveste, dvs persistati in parerea personala ca cititorii va poarta sambetele si va troleaza pe internet.

    Ce ar fi trebui sa faca mari scriitori sau compozitori sau artisti cand au fost pur si simplu desfiintati de critica? Sa sa puna in mijlocul strazii si sa jeleasca? Sa arate cu degetul cat de "trolati" au fost? Cat de "hateri" sunt criticii sau publicul care a aruncat cu oua?

    Poate este un moment bun sa va reconsiderati aptitudinile de scriitoare sau jurnalista.
    • +16 (24 voturi)    
      Va spune eu unde a gresit Iulia Hau: (Vineri, 28 august 2020, 12:44)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui Vaka

      a zis ca e infinit mai ieftin sa iti faci concediile in tara decat in strainatate.
      Eu am fost anul acesta la Eforie Sud si am cheltuit 900 euro,. in conditiile in care am stat la pensiune si doar la pranz am mancat la restaurant (seara si dimineata mancam in vila in care eram cazati)., Nu mi-am cumparat nimic, si cu toate astea am lasat acolo 900 euro acolo.
      Acum vreo 3 ani cu 750 euro am fost la mare la Sunny Beach la bulgari la demipensiune ( hotel de 4 stele plus), si a fost muult mai bine...Va spun sincer ca nu se compara (adica mult mai bine a fost la Sunny Beach)
      Daca spuneti ca e mai ieftin la noi decat afara, nu ma mira ca starniti furia trolilor.
  • -11 (49 voturi)    
    Ti-au fost ofensate sentimentele (Vineri, 28 august 2020, 11:28)

    xolv [utilizator]

    asa ca te gândesti la o legislație care ar limita daunele cauzate de de acest fenomen. Ahhh, ce frumos!!!
    • -11 (31 voturi)    
      ete fas.. (Vineri, 28 august 2020, 12:06)

      Ismail Paine de circ [utilizator] i-a raspuns lui xolv

      .. a vazut si el la americani si a zis ca ar fi misto sa vina cu astfel de idei si pe aici, ca o sa fie un erou... bleah.
  • +8 (24 voturi)    
    De ce iti pasa? (Vineri, 28 august 2020, 11:33)

    Varanuuuuu [utilizator]

    Cand o sa gasesc un pic de timp o sa citesc tot articolul caci mi se pare interesant. Intrebarea mea e de ce iti pasa de cele 1 000 de comentarii negative? Poate sunt alti 2 000 care apreciaza ce ai scris si nu-si pierd timpul sa lase comentarii pentru ca nu are rost. Ce am invatat eu...orice ai scrie in comentariu nu convingi pe nimeni sa isi schimbe parerea si de cele mai multe ori sunt oameni cu un intelect redus - cei care scriu rau voitor. Asa ca lasa-i sa moara in prostia lor, fa-ti treaba cat poti de bine caci sunt mai multi bine intentionati care apreciaza pe cineva care isi ia din timpul personal sa impartaseasca cu altii absolut gratis experientele personale. Experiente care pot sa-i ajute. Tot ce poti face e sa mergi la vot :) Uite ca mi-am luat si eu 7 minute din timpul meu sa scriu comentariul asta :)
  • +17 (29 voturi)    
    Cel mai bine a zis-o Mike Tyson (Vineri, 28 august 2020, 11:33)

    TurmentatuTheThird [utilizator]

    Nu m-aș fi așteptat la un asemenea comentariu de la un boxer, ci mai degrabă de la un sociolog, dar omul a zis-o cât se poate de limpede și clar:
    "Social media made you all way too comfortable with disrespecting people and not getting punched in the face for it.”
    • +4 (34 voturi)    
      Nu esti Dumnezeu (Vineri, 28 august 2020, 12:03)

      galeo [utilizator] i-a raspuns lui TurmentatuTheThird

      Pentru a decide ce e bine si ce nu.
      • -6 (30 voturi)    
        Ba da. (Vineri, 28 august 2020, 12:51)

        feroviarul123 [utilizator] i-a raspuns lui galeo

        Doar sociopatii nu fac distinctie intre bine si rau. Ei cred ca ce fac ei este bine. Un om normal face distinctie intre bine si rau si actioneaza in consecința. Eu stiu ca e rau sa omori pe cineva . Daca unul posteaza ca vrea sa omoare toti evreii de pe lume ( caza des intamplat in Romania plina de legionari) eu știu ca e rău și-l contrazic. Tu ce alegi?
        • +4 (28 voturi)    
          hehehe, pentru ciocan orice problema e un cui (Vineri, 28 august 2020, 13:26)

          newlook [utilizator] i-a raspuns lui feroviarul123

          hehehe, pentru ciocan orice problema e un cui. Gata, ai zis-o p-aia cu evreii, l-ai dat pe spate, e? Asta ai inteles din zicerea omului?
        • +5 (13 voturi)    
          Daca unul posteaza ca vrea sa ucida (Vineri, 28 august 2020, 15:32)

          galeo [utilizator] i-a raspuns lui feroviarul123

          Toti evreii de pe lume, e deja caz penal, si e treaba politiei sa faca dreptate, nu a ta.
          • -4 (10 voturi)    
            De ce e „caz penal” și nu adevărata „justiție”? (Vineri, 28 august 2020, 17:38)

            Tayen [utilizator] i-a raspuns lui galeo

            Când poliția este coruptă sau incapabilă rămâne doar justiția populară!
    • -7 (23 voturi)    
      n-a gandit-o el... (Vineri, 28 august 2020, 12:07)

      Ismail Paine de circ [utilizator] i-a raspuns lui TurmentatuTheThird

      ... i-a zis-o si lui cineva si el doar a livrat-o. dar ce conteaza e ca a zis-o bine.
    • +6 (8 voturi)    
      daca e vorba de pumni in fata, (Vineri, 28 august 2020, 14:26)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui TurmentatuTheThird

      e clar ca vine de la un boxer. Cum ii zici una unui boxer, cum iti da una peste fata.
  • +6 (22 voturi)    
    trolez deci exist (Vineri, 28 august 2020, 11:42)

    piticu_enigmatic [utilizator]

    in primul rand ca atacurile de pe net nu trebuie puse la suflet. Cei mai sensibili mai tineri cu asta trebuie sa inceapa. Unii saracii s-au sinucis de la bullying sau caterincile de pe FB. Apoi pe net poti sa fii oricine oricat de prost ai fi, toti in adancuri ne credem buni destepti frumosi iar "pa net" avem ocazia s-o si aratam (asa credem noi) ca nu ne costa nimic plus ca suntem anonimi nu ne arata lumea cu degetu. In viata reala nu merge pentru ca la o discutie la o bere nu poti sa cauti pe gugal sa dai citate articole ani intamplari personaje etc. In live esti tu cu cat stii si cat te duce capu. "Pa net" ai timp sa cauti sa copy/paste ca sa pari destept iar eventualele voturi + like-uri fac bine la psihic iesi altfel pe strada. Face bine la psihic si cand ii dai un vot negativ unuia pe care-l urasti sau pe care-l invidiezi e o forma de razbunare o cheie pe portiera. Eu as zice sa nu mai puna lumea la suflet tot ce e pe net. Cum spunea unu intr-un film netul e ca plaja din Jersey gasesti de toate. Pana la urma tot viata reala conteaza.
    • -12 (22 voturi)    
      asa e... (Vineri, 28 august 2020, 15:07)

      Ismail Paine de circ [utilizator] i-a raspuns lui piticu_enigmatic

      .. trebuie sa ne expunem copiii la trolling, sa fie imuni. e ca un vaccin. altfel iese o generatie de degenerati sensibili la orice, ca-n state.
  • +6 (16 voturi)    
    nu mai folositi (Vineri, 28 august 2020, 11:46)

    victor L [utilizator]

    plurarul: "De ce simțim nevoia sa"
    Eu nu simt o asemenea nevoie, dar daca ma inglobati cu toti imbecilii, poate... poate :D

    Dece simt unii newvoia... o formulare corecta.
  • +9 (13 voturi)    
    vorbeste lumea ... (Vineri, 28 august 2020, 11:52)

    nu conteaza cine zice [utilizator]

    pai in cotetu' sau cu ecran customizabil, orice gainusa anonimizata de libertati digitale se considera mult mai in masura sa-si dea cu parerea personal-superioara prin aspecte largi si de cele mai multe ori complet necunoscute, fara reactia de minima responsabilitate a asumarii actiunilor intreprinse si a eventualelor consecinte ...
  • +1 (15 voturi)    
    specia cea mai pernicioasa... (Vineri, 28 august 2020, 12:00)

    demaGOGU [utilizator]

    ...in orice institutie publica/private sunt...gargaragii/-oaicele.

    ferit-va cat de tare puteti.
    • -2 (10 voturi)    
      D-aia nu prea-ți citește lumea postările. (Vineri, 28 august 2020, 17:41)

      Tayen [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

      Zi așa.....
  • +6 (12 voturi)    
    Bun articol (Vineri, 28 august 2020, 12:00)

    Prostu' satului [utilizator]

    Poate putin didactic, dar bun.
    Iar raspunsul la intrebarea din titlu poate fi ori foarte lung, mult mai lung decat insusi articolul, ori foarte scurt - frustrare plus anonimitate.
  • +6 (16 voturi)    
    Mi se pare de bun simt (Vineri, 28 august 2020, 12:02)

    galeo [utilizator]

    Sa nu incep sa apostrofez si sa jignesc pe cineva doar pentru ca are opinii diferite de ale tale.
    Suntem o tara libera si fiecare are dreptul la propriile opinii, chiar daca le consider cretine.
    Nu ma consider Dumnezeu pentru a detine adevarul absolut.
    • +7 (15 voturi)    
      e vorba de frustrare, nu de bun simt (Vineri, 28 august 2020, 14:31)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui galeo

      frustratii ataca si jignesc pe hotnews.
      Vorba lui Myke Tyson: pe social media poti sa jignesti prea usor. Daca o faci in realitate, iei un pumn in gura.
    • -5 (9 voturi)    
      Faraoane, de ce ar deține zeul tău adevărul (Vineri, 28 august 2020, 17:42)

      Tayen [utilizator] i-a raspuns lui galeo

      absolut și nu Ganesh al indienilor? Sau Budha?
  • +4 (18 voturi)    
    O alta analiza (Vineri, 28 august 2020, 12:26)

    mcatalinb [utilizator]

    O explicatie foarte buna a fenomenului poate fi vazata aici: https://www.youtube.com/watch?v=_-wa6z5ZjHY&t=549s
    Recomand clipul.
    • +3 (9 voturi)    
      interesant (Vineri, 28 august 2020, 13:52)

      CristianRusu [anonim] i-a raspuns lui mcatalinb

      e interesant clipul, chiar daca trebuie remarcat ca umilirea si trollingul sunt chestii diferite.
  • +7 (27 voturi)    
    Bullying online (Vineri, 28 august 2020, 13:28)

    galeo [utilizator]

    Poate fenomenul de bullying online va fi luat in serios si in Romania.
    • -5 (29 voturi)    
      Nu. (Vineri, 28 august 2020, 14:39)

      marie-cu-palarie [utilizator] i-a raspuns lui galeo

      ”Bullying-ul” e in sine un concept dubios - nascut din SJW-ism și victimologie de doi lei vechi.

      ”Bullying-ul online” e de-a dreptul de râsul curcilor. Cum sa iei in serios asa ceva?

      Nu-ti place ce vezi pe Internet? Inchide fereastra! Gata. A disparut ”bullying-ul online”. E simplu. Depinde numai de tine.
      • +8 (22 voturi)    
        nu e asa (Vineri, 28 august 2020, 15:59)

        Vecin [utilizator] i-a raspuns lui marie-cu-palarie

        Bullying nu inseamna cate un comentariu izolat al cuiva care jigneste sau injura si pleaca. Asta da, poate ignora oricine. Hartuirea inseamna campanie, haita de hateri care bombardeaza o persoana cu mizerii constant, zile si luni de zile, special ca s-o intimideze, sau cate un hater care urmareste pe cineva si posteaza constant injurii, blesteme, amenintari cu moartea si altele asemenea.
        Nu toata lumea e asa de tare ca tine; daca ai fi adolescent sau cineva care isi vede munca terfelita sau familia amenintata de unii carora nu le-a facut nimic, hartuirea te poate darama psihic sau iti poate distruge viata la propriu.
        • -2 (10 voturi)    
          Ba e așa (Vineri, 28 august 2020, 23:00)

          marie-cu-palarie [utilizator] i-a raspuns lui Vecin

          Oh nu, ai heitări pe Internet. Quick, call the whaaambulance! Smiorc.

          Haide mă, terminați-o cu prostiile.

          > dacă ai fi adolescent

          Am fost și adolescent pe Internet. N-ai idee cât de harsh era Internetul acum 20 de ani. Azi e parfum prin comparație.
          Iar adolescenții de azi din România sunt mult mai roșupastilați și mai puțin pămpălăi decât era generația mea la vremea adolescenței și se loga pe Internet.

          Făcutul din țânțar armăsar - asta e conceptul de ”bullying online”. Și de aia nu merită luat în seamă niciodată.
          • +5 (9 voturi)    
            eh (Vineri, 28 august 2020, 23:54)

            Vecin [utilizator] i-a raspuns lui marie-cu-palarie

            Am o idee chiar foarte buna idee despre cum era internetul acum 20 de ani. Nu compara nici rezistenta psihica a unui tanar de atunci si nici capacitatea cuiva de a folosi netul ca sa faca rau cu ce se intampla acum. In Romania intr-adevar oamenii au fost si sunt mult mai rezistenti de mici, dar daca un lucru nu se intampla in Romania nu inseamna ca nu exista:

            https://patch.com/us/across-america/bullied-death-when-kids-kill-words
    • -3 (23 voturi)    
      Alta extrema (Vineri, 28 august 2020, 15:15)

      newlook [utilizator] i-a raspuns lui galeo

      "Poate fenomenul de bullying online va fi luat in serios si in Romania."
      ====================
      Alta extrema. De ce oamenii or trece dintr-o extrema in alta, nu pot sa inteleg.
      Ce-i aia "bullying on line"? Te obliga cineva sa-l bagi in seama pe unul care comenteaza negativ la adresa ta? Atunci, cu atata sensibilitate, de ce iesi on-line in zone publice?
      Pentru ca, de fapt, aia-i societatea unde iti place sa-ti petreci timpul...si, ca orice societate are si bune si rele.
      • 0 (16 voturi)    
        E timpul sa intram si noi (Vineri, 28 august 2020, 20:32)

        galeo [utilizator] i-a raspuns lui newlook

        In randul lumii civilizate, unde trebuie sa gandesti foarte bine ce scoti pe gura pentru a nu deranja pe cineva.
        Asta e civilizatie si normalitate, corectiitudine politice.
  • +8 (26 voturi)    
    Au articol necesar (Vineri, 28 august 2020, 13:47)

    Mr.M [utilizator]

    Felicitari pentru munca depusa - un articol bine documentat si, foarte important, bine intentionat. Keep goin’
  • +4 (14 voturi)    
    Am dat + (Vineri, 28 august 2020, 14:30)

    Futurist Irefutabil [utilizator]

    La toate comentariile. Ca sa nu fiu troll. Le-am citit? Nu.
  • +10 (26 voturi)    
    Bravo! (Vineri, 28 august 2020, 14:56)

    Aleteia [utilizator]

    Zice utilizatorul Vaka: "Cand doi îți zic că ești ești beat, du-te și te culcă."
    Problema e când chiar cei care zic asta sunt beți și amândoi văd același lucru: o realitatea distorsionată în mintea lor.
    Stimată doamnă (domnișoară) jurnalistă, eu cred că e bine să continuați ca și jurnalistă, pt că scrieți bine, aveți clar empatie și capacitate de autocritică - lucru foarte rar în ziua de azi! Felicitări pt. articol și pt. atitudine. Succes în continuare.
    • -8 (22 voturi)    
      du-te si culca-te... (Vineri, 28 august 2020, 15:08)

      Ismail Paine de circ [utilizator] i-a raspuns lui Aleteia

      ... ca e tarziu.
  • +5 (13 voturi)    
    Interesant subiectul (Vineri, 28 august 2020, 15:54)

    Observatory [utilizator]

    in discuție .
    Social media : avantaje și dezavantaje .
    Avantajul personal de a scrie o părere , deci ți-ai exprimat gândul .
    Nu este necesar ca majoritatea sa fie de acord cu părerea ta ! Important este : comunicarea ! Atât !
    Dezavantajele sunt multe , și nu trebuie sa luam in serios pe cineva, undeva, cu care nu suntem de acord .
    Cea ce ma deranjează , partial, este insulta .
    Cu ce drept insulți o persoana , pe care nu o cunosti , chiar dacă nu aprobi opinia personală ?
    Îndrăznesc sa înclin spre o comunicare de calitate, cu idei , bune sau rele, dar asta depinde de fiecare, a alege cea ce este bun !
    Cu marea condiție : Fără insulte personale sau colective !
  • +7 (21 voturi)    
    trolli (Vineri, 28 august 2020, 16:48)

    ptzw [utilizator]

    nu respect de sine, nu au realizari profesionale, oameni ratati si fara viitor. Isi varsa frustrarea asupra altora din invidie si lasitate.
    • +6 (10 voturi)    
      Esti ceea ce esti. Nu devii troll. (Vineri, 28 august 2020, 18:15)

      Savitar [utilizator] i-a raspuns lui ptzw

      Internetul iti da doar sansa sa te afirmi!
  • -7 (13 voturi)    
    Daca ne pasa intr-adevar (Vineri, 28 august 2020, 21:36)

    Setalcott [utilizator]

    Ce scriu Wikipedia si RationalWiki despre unele personalitati?

    Dinesh Joseph D'Souza (born April 25, 1961) is an Indian American far-right political provocateur, author, filmmaker, and conspiracy theorist

    Stefan Basil Molyneux born September 24, 1966) is a Canadian far-right, white nationalist,[2][3] white supremacist"

    Samuel Jared Taylor (born September 15, 1951) is an American white supremacist

    Benjamin Aaron Shapiro (1984–) is a conservative talker, UCLA- and Harvard-educated lawyer, founder of Truth Revolt (2013-2018) and The Daily Wire (2015-ongoing), catcaller,[note 1] and dogwhistler.[4][5] He is also an insufferable asshole, a pseudointellectual hack, and a terrible author.

    Dennis Prager (1948–) is a neoconservative radio host, professional tone troll, and conspiracy theorist

    Cand o sa-i pese cuiva de sentimentele acestor oameni o sa-mi pese si mie de gays si bullying anonim.
    • -5 (9 voturi)    
      RationalWiki (Vineri, 28 august 2020, 23:02)

      marie-cu-palarie [utilizator] i-a raspuns lui Setalcott

      Bine, mai e și chestia simplă: de ce ar citi cineva care NU este pacient psihiatric RationalWiki în mod neironic?!
  • +2 (8 voturi)    
    Bravo Iulia Hau! (Vineri, 28 august 2020, 23:18)

    tavi_ [utilizator]

    bis
  • +4 (4 voturi)    
    raspuns (Sâmbătă, 29 august 2020, 8:11)

    atc [utilizator]

    Pentru ca, de fapt, in realitate am vrea sa-i strangem de gat pe cei ce ne contrazic; doar ca ne e frica. Pe net, e la liber.
  • -2 (8 voturi)    
    Meh (Sâmbătă, 29 august 2020, 9:56)

    ximigu [utilizator]

    Sau mai bine haideți să nu continuăm să creștem o generație de fătălăi. Mare lucru că te înjură pe internet cineva pe care nu-l cunoși și nu-l vei cunoaște vreodată. Dar na, asta e moda acum - să ne simțim ofensați de 69 de ori pe zi și să vorbim în platitudini doar ca să nu deranjăm pe nimeni.
  • +5 (7 voturi)    
    "Prostii se inmultesc atunci cand inteleptii tac." (Sâmbătă, 29 august 2020, 16:12)

    Dilematic [utilizator]

    Am citat o maxima favorita a lui Nelson Mandela, mai actuala ca oricand.
    • -2 (4 voturi)    
      Totul e relativ (Sâmbătă, 29 august 2020, 20:14)

      galeo [utilizator] i-a raspuns lui Dilematic

      In urma cu cateva sute de ani, inteleptii lumii spuneau, cu argumente ca pamantul este plat, si ii considerau tampiti pe cei care afirmau ca pamantul e rotund.

      Tot asa, in anii urmatori, pot aparea descoperiri noi care sa infirme tot ce ai invatat tu la orele de fizica.

      Asa ca adevaratii intelepti ai lumii nu se vor considera niciodata intelepti, ci isi dau seama cat de putin cunosc din acest univers.

      Unii atotstiutori dau de exemplu verdicte cum ca Dumnezeu nu exista, dupa cateva articole citite pe facebook.
      Eu as zice mai degraba ca existenta lui Dumnezeu e o chestiune mult prea complexa pentru gradul de intelegere a rasei umane la acest moment.
  • -3 (3 voturi)    
    Educatia se face si prin legi (Sâmbătă, 29 august 2020, 22:11)

    Utilizator5 [utilizator]

    De exemplu toate publicatiile online romanesti sa aiba obligativitatea de a modera comentariile, iar daca si asa exista hate, injurii, trolli, sanctionat siteul respectiv.

    Daca oamenii erau asa perfecti si morali, nu salbatici moral, anarhia acestor oameni morali si evoluati era sistemul ideal de guvernare, nu democratia, anarhia era raiul, pace intre toti, fara sefi, fara impozite, fara politie, fara proprietate, legi, egoism sau jigniri. Dar nu, omul nu este atat de evoluat moral incat sa traiasca armonios intr-o societate fara legi si autoritate. E prea salbatic moral.
  • +1 (3 voturi)    
    Prostii: (Duminică, 30 august 2020, 5:00)

    Rahan5 [utilizator]

    ,,.........Te poți transforma într-un troll pentru o anumită perioadă de timp, iar acest lucru surprinde. ”, declară Cristian Danescu-Niculescu-Mizil pentru BBC."

    ,,Trol" (un singur ,,l" pentu ca in Limba Romana sunt inutili 2 de ,,l'') inseamna a fi PLATIT (pe Internet) pentru Postarile facute !
    (nu neaparat cu bani, sunt mai multe forme de plata subversive)
    Desigur ca aproape nimeni nu este ,,trol" fara sa faca treaba asta si din convingere, si nu exclusiv pentru bani / alte avantaje materiale)

    Altfel, daca ,,trol" este doar conceptul : ,,....troll este un provocator fără cauză, cineva care lansează o discuție cu scopul de a recrea un conflict de idei" inseamna ca termenul de ,,trol" este un BARBARISM in Limba Romana !.
    Pentru ca exista deja in Limba Romana termenele de ,,provocator"
    ,,rau voitor" etc.
    Nu e necesar ca sa invete strainii pe romani ca la ,,postac provocator" pe internet i se zice ,,troll".


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by