Guvernul va depune vineri, la ora 11.00, la Curtea Constituțională, sesizarea referitoare la conflictul juridic de natură constituțională determinat de moțiunea de cenzură.

Curtea ConstitutionalaFoto: CCR.ro

UPDATE Sesizarea a fost depusă de șeful Cancelariei Prim-ministrului, Ionel Dancă.

Vezi aici sesizarea depusă

Potrivit sesizării, "existența conflictului juridic de natură constituțională este generată de depunerea moțiunii de cenzură în perioada dintre sesiunile ordinare ale Parlamentului, cât și de convocarea unei sesiuni extraordinare având ca obiect numai prezentarea moțiunii de cenzură, fiind încălcate dispozițiile art.113 alin.(4) și ale art.147 alin.(4), în sensul în care procedura dezbaterii moțiunii de cenzură odată declanșată, aceasta nu poate fi oprită după prezentarea moțiunii în ședința comună a celor două camere, prin încheierea sesiunii extraordinare Decizia CCR nr. 1525/2010)".

Moțiunea nu poate fi dezbătută și votată în altă sesiune ordinară sau extraordinară decât cu încălcarea dispozițiilor art.113 alin.(4) din Constituția României, deoarece Guvernul ar fi supus unei duble sancțiuni în temeiul aceluiași act politic epuizat (moțiunea de cenzură înregistrată în data de 17 august 2020) prin nediscutarea și votarea acestuia în cadrul sesiunii parlamentare în care a fost depus, se mai precizează în sesizare.

Potrivit acesteia, cele două Camere ale Parlamentului trebuiau să fie convocate în sesiune extraordinară comună la momentul inițierii moțiunii de cenzură.

Moțiunea de cenzură a fost inițiată și depusă în afara unei sesiuni extraordinare comune a celor două Camere. Cele două Camere ale Parlamentului erau convocate în sesiuni extraordinare separate, fiecare dintre ele pentru motivele cuprinse în deciziile distincte de convocare, validate prin vot de plenul fiecărei Camere și având un obiect în mod clar determinat.

În sesizare se mai arată că este încălcat principiul stabilității activității Guvernului. Depunerea moțiunii de cenzură în perioada cuprinsă între sesiunile ordinare cu consecința convocării Parlamentului în sesiune extraordinară încalcă principiul pozitiv al stabilității guvernamentale avut în vedere de Constituantă.

Fragmentarea procedurii moțiunii de cenzură în mai multe sesiuni parlamentare încalcă art. 113 alin. (4) și art. 147 alin. (4) din Constituție. Moțiunea de cenzură, înregistrată la Parlament în data de 17 august 2020, a fost prezentată în ședința comună a celor două camere în data de 20 august 2020.

Întreruperea procesului de dezbatere a moțiunii prin închiderea sesiunii extraordinare și reluarea acestui proces în altă sesiune parlamentară decât cea în cadrul căreia a fost depusă moțiunea constituie o încălcare a Constituției, deoarece întinderea în timp a perioadei de depunere, dezbatere și votare a unei moțiuni de cenzură este strict determinată de Constituție la o singură sesiune parlamentară, excepția de la această regulă fiind reglementată în mod expres prin art.113 alin.(4) teza II din legea fundamentală, anume atunci când Guvernul își angajează răspunderea în fața Parlamentului, situație inaplicabilă speței care a determinat acest conflict de natură constituțională.

Convocarea sesiunii extraordinare exclusiv pentru etapa prezentării moțiunii de cenzură contravine dispozițiilor art. 113 alin (3), potrivit căruia dezbaterea moțiunii se face după 3 zile de la prezentare, se mai arată în sesizare.

Premierul Ludovic Orban a declarat joi că situația trebuie reglementată printr-o decizie a Curţii Constituţionale "pentru a nu permite o încălcare a Constituţiei privitoare la instituţia asta fundamentală, care este instituţia moţiunii de cenzură".

Orban a făcut acest anunț la finalul ședinței extraordinare a Parlamentului în care a fost citit textul moțiunii de cenzură.

Ce prevede Constituția

În Constituție nu există nicio mențiune privind depunerea unei moțiuni de cenzură în sesiune extraordinară. Totuși, în Constituție este prevăzut faptul că se poate depune o singură moțiune de cenzură pe sesiunea parlamentară, cu excepția situațiilor în care Guvernul își asumă răspunderea în Parlament.

Cum Parlamentul se află în sesiune extraodinară se poate depune și dezbate o moțiune de cenzură. De asemenea, conform coroborării textului din Constituție, moțiunea de cenzură trebuie supusă la vot în acea sesiune în care a și fost depusă.

  • "Alin (3) Moţiunea de cenzură se dezbate după 3 zile de la data când a fost prezentată în şedinţa comună a celor două Camere.
  • Alin (4) Dacă moţiunea de cenzură a fost respinsă, deputaţii şi senatorii care au semnat-o nu mai pot iniţia, în aceeaşi sesiune, o nouă moţiune de cenzură, cu excepţia cazului în care Guvernul îşi angajează răspunderea potrivit articolului 114".

Augustin Zegrean: Nu se vorbeşte în Constituţie de vacanţă parlamentară

Fostul președinte al Curții Constituționale Augustin Zegrean spune că depunerea moțiunii de cenzură în sesiune extraordinară nu ridică probleme de constituționalitate, în condițiile în care Legea fundamentală nu face diferență între tipurile de sesiuni parlamentare.

Legat de faptul că Ludovic Orban a invocat că moţiunea de cenzură poate fi depusă în sesiune parlamentară, şi nu în vacanţă parlamentară, Zegrean a spus la Digi 24 că "Nu se vorbeşte în Constituţie de vacanţă parlamentară. În Constituţie spune că Parlamentul lucrează în două sesiuni ordinare, două sesiuni pe an, una începe în februarie şi se sfârşeşte în iunie, alta începe în septembrie şi se sfârşeşte în decembrie. Rămân 4 luni în care parlamentarii sunt în funcţie, dar îşi desfăşoară activitatea în teritoriu, în circumscripţiile electorale. În această perioadă pot fi convocate sesiuni extraordinare şi nu scrie în Constituţie ce nu se poate face în sesiune sau că nu s-ar putea depune moţiune de cenzură în sesiune extraordinară. Nu este nicio diferenţă din punct de vedere al Parlamentului, al activităţii parlamentare între sesiunea ordinară şi sesiunea extraordinară. Deci cine spune că nu se poate depune moţiune de cenzură în timpul vacanţei parlamentare este în afara Constituţiei”.