Nature, despre Laserul de la Măgurele: Acuzațiile de corupție învăluie proiectul imensului laser european din România

de I.B.     HotNews.ro
Luni, 17 august 2020, 22:20 Actualitate | Esenţial

Nicolae Zamfir, directorul laserului de la Magurele
Foto: Hotnews
Cel mai mare institut științific din România, Insititutul Național pentru Fizică și Inginerie Nucleară, se află acum în centrul unui scandal după demiterea directorului general Nicolae Zamfir. Institutul din apropierea Bucureștiului găzduiește cel mai puternic laser științific din lume - însă unii oameni de știință spun că managementul deficitar amenință instalația și proiectul, scrie celebra revistă Nature care dedică încă un articol dedicat situației de la ELI-NP.

În iulie, un sindicat reprezentând oamenii de știință de la Institutul Național de Fizică și Inginerie Nucleară Horia Hulubei (IFIN-HH) de lângă București a depus o plângere de corupție împotriva directorului lor, Nicolae-Victor Zamfir.

Cercetătorii susțin că numirea lui Zamfir în funcția de director a fost ilegală. De asemenea, aceștia spun că a gestionat greșit institutul, perturbând activitatea științifică și proiectul de a construi laserul ca parte a inițiativei Uniunii Europene Extreme Light Infrastructure (ELI), care riscă să fie oprită din România.

În plângere, cercetătorii protestează împotriva extinderii în luna februarie a numirii lui Zamfir în calitate de șef al IFIN-HH de secretarul de stat pentru cercetare, Dragoș Ciuparu, timp de aproape încă patru ani. Ei spun că acest lucru este problematic, deoarece Zamfir are 68 de ani - trei ani peste limita de vârstă legală pentru un astfel de post de funcționar public. De asemenea, au depus plângere împotriva lui Ciuparu, acuzându-l de abuz în serviciu și susțin că Zamfir este complicat la abuz.

Cei doi au negat acuzațiile. Zamfir spune că limita de vârstă a ocupării funcției de conducere a fost stabilită numai după ce a fost numit inițial în 2004 și că prelungirea contractului său este în conformitate cu legile existente atunci când a semnat un contract anterior. „Aici, în România, oricine poate acuza pe oricine de orice”, spune Ciuparu.

Nicolae Zamfir a respins și acuzațiile de management deficitar. El a afirmat că Institutul Național pentru Fizică și Energie Nucleară este printre cele mai prestigioase din Europa și din întreaga lume. În timpul mandatului său de director preocuparea sa principală a fost să îmbunătățească mai multe colaborări pentru ca Institutul să facă parte din comunitatea științifică europeană și mondială- mai afirmă acesta.

Megalaserul

ELI este un mega-proiect UE de 875 milioane de euro (1 miliard de dolari SUA) care construiește trei lasere de cercetare de ultimă generație pentru a stimula știința în Europa Centrală și de Est. Celelalte două site-uri, din Ungaria și Republica Cehă, vor fi gata să-și ofere serviciile cercetătorilor din întreaga lume anul viitor.

Dar instalația românească, care se numește ELI-Nuclear Physics (ELI-NP) și este concepută pentru a efectua cercetări de ultimă oră în fotonica nucleară, a rămas întârziată din cauza problemelor cu o componentă cheie, sursa gamma / γ. Celelalte componente ale ELI-NP, două brațe laser cu o putere de 10 petawatt - cel mai puternic construit vreodată - sunt la termen.

În 2018, dezacordurile au izbucnit între Zamfir și EuroGammaS, consorțiul care construia sursa gamma. Zamfir a anulat contractul cu EuroGammaS, chiar dacă majoritatea componentelor au fost construite și a contractat Lyncean Technologies din Fremont, California, pentru a finaliza sursa, împingând finalizarea acestuia până în 2023. Instanțele din România deliberează cine ar trebui să plătească pentru lucrarea deja completat de EuroGammaS.

Întârzierea înseamnă că România a fost lăsată în afara următoarei faze cruciale a ELI: în luna mai, celelalte două țări nu au inclus România în cererea lor la Comisia Europeană pentru a forma un Consorțiu European de Infrastructură de Cercetare (ERIC) care va adăuga alți parteneri UE în cele din urmă, să guverneze ELI și să își împartă costurile operaționale, într-un mod similar modului în care o organizație administrativă internațională guvernează CERN, laboratorul de fizică a particulelor din Europa, lângă Geneva, Elveția.

Tensiunile cu personalul

Unii cercetători ai IFIN-HH spun că, în ultimele luni, Zamfir a luat o serie de decizii de personal și organizaționale care au deteriorat munca științifică și i-a îndepărtat pe colaboratorii internaționali, creând tensiuni între personal și conducere. În mai, 95 de oameni de știință IFIN-HH au semnat o scrisoare deschisă prin care a solicitat retragerea numirii sale.

De asemenea, semnatarii s-au plâns că, în aprilie, Zamfir a dizolvat consiliul științific al institutului, care este ales de personalul științific permanent. Zamfir spune că electoratul ar fi trebuit să includă și alt personal din institut. Extinderea contractului lui Zamfir a fost ultima picătură, spune Livius Trache, fost director științific la IFIN-HH.

În mai, Trache a scris o scrisoare către colaboratorii științifici ai IFIN-HH din alte țări, în care el descrie „un război între management și cercetătorii de la institut”. Scrisoarea critică stilul de conducere al lui Zamfir și se plânge de demiterea consiliului științific. Acesta subliniază valoarea ELI-NP, despre care spune că trebuie salvat de la un management necorespunzător.

La 24 iulie, Zamfir l-a concediat pe Trache de la IFIN-HH din cauza a ceea ce Zamfir a descris pentru Nature drept o „încălcare gravă a reglementărilor care interzice răspândirea de informații false despre institut”.

Colegii internaționali au sărit în apărarea lui Trache. Într-o scrisoare deschisă către ministrul științei și secretarului de stat pentru cercetări din 9 august, 66 de fizicieni din 16 țări îl descriu pe Trache drept un „lider cheie internațional în domeniul fizicii nucleare și astrofizicii” și au solicitat să fie reîncorporat la IFIN- HH.

Mai mult, oamenii de știință spun că în noiembrie anul trecut, Zamfir a întrerupt un acord de colaborare cu Institutul Laue-Langevin (ILL). Cercetătorii ILL spun că Zamfir a anulat un împrumut de detectori importanți menit să îmbunătățească eficiența unui nou instrument ILL pentru sondarea structurii nucleelor ​​atomice, chiar dacă a existat un acord între IFIN-HH și ILL pentru împrumutul lor.

Peste 30 de milioane de euro pe an reprezentând costurile funcționării laserului ar urma să plătească România dacă va fi exclusă din proiectul Extreme Light Infrastructure.

„Întregul nostru buget național pentru proiecte științifice competitive pentru următorii trei ani - de la fizică sau biologie la arte - este de doar 6 milioane de euro pe an pentru proiecte pentru cercetători seniori”, spune Octavian Micu, fizician la Institutul de Științe Spațiale din București. „Comparați acest lucru cu cei 30 de milioane de euro pe care România ar trebui să îi plătească anual pentru funcționarea ELI-NP dacă nu devine membru ERIC.”

„Suntem la timp cu toate celelalte facilități experimentale”, spune ELF-NP, spune Zamfir. El spune că singura excepție care este supusă amânării este componenta γ.

Un raport publicat la 14 iulie de Comitetul științific și tehnic internațional al consorțiului ELI (ISTAC) a declarat că un efort din 2018 al Comisiei Europene de a media disputa cu EuroGammaS privind sursa γ „a fost ignorat de România”. ISTAC a concluzionat că „managementul ELI-NP trebuie să demonstreze cooperarea de bună credință și capacitatea de a conduce o instalație internațională într-un mod transparent și verificabil”.

„Sperăm cu toții că ELI-NP va putea adera la ELI ERIC mai târziu, când toate problemele vor fi rezolvate”, spune președintele ISTAC Sandro de Silvestri, fizician la Universitatea Politehnică din Milano.

Comisia Europeană spune că dorește să vadă ELI-NP înapoi. Acesta a plătit ELI folosind fonduri structurale, care sunt rezervate de obicei pentru proiecte de infrastructură de bază în țările mai sărace ale UE și are o autoritate limitată asupra modului în care aceste proiecte sunt puse în aplicare. „Comisia cunoaște și monitorizează îndeaproape provocările de implementare ale proiectului ELI-Fizică nucleară și este în contact strâns cu toți partenerii ELI pentru a discuta calea de urmat”, a declarat un purtător de cuvânt al Comisiei.

Reamintim:
  • Există două scandaluri cât casa de mari, unul internațional, altul în cadrul institutului, care umbresc cel mai mare proiect de cercetare științifică din România, din toate timpurile, Laserul de la Măgurele. Articolul de mai jos vorbește despre scandalul extern și descrie pe scurt cum a ajuns România să nu facă parte - sperăm, deocamdată - din consorțiul ELI ERIC.

• Realist vorbind, faptul că România nu a fost inclusă în ERIC înseamnă că nu vom mai putea accesa proiecte europene de cercetare în domeniul laserilor, pentru că în mod firesc banii se vor duce la entitatea cea mai calificată să-i absoarbă, adică consorțiul făcut de Cehia și Ungaria. Laserul va trebui întreținut de statul român.

• Au apărut tot felul de scrisori de susținere bizare care indentifică proiectul Laserului cu persoana lui Nicolae Zamfir. Asta, în timp ce managementul lui Zamfir este din ce în ce mai contestat atât în mediile europene, cât și la el în Institut.
  • Proiectul ELI-NP este foarte întârziat și curând își va pierde titlul de de cel mai puternic laser din lume, fără să fi produs vreun experiment important în această calitate.
  • Felul cum a procedat guvernul PSD în ultimii ani în negocierile cu instituțiile europene și cu țările care compun ELI ERIC a știrbit dramatic reputația României.
  • Pentru a aplica din nou la consorțiul european, România trebuie să se supună, la fel ca toate celelalte state, unor reguli de transparență și poltici de cercetare comune. Ceea ce se pare că nu prea a voit până acum.

ne-am facut iar de maro (Luni, 17 august 2020, 22:42)

cristi_an [utilizator]

nu pierdem nici-o ocazie :)
      Un articol care zice ca noul director = zero! (Marţi, 18 august 2020, 3:22)

Argon [utilizator] i-a raspuns lui cristi_an

Eu pe cine sa mai cred?!!

Am găsit un articol (vezi mai jos) în care se spune ca schimbarea lui Nicolae Zamfir din funcție și numirea lui Nicolae Mărginean pe postul sau este o greșeală. Textul susține ca a fost înlocuit un cercetător de prestigiu cu un sindicalist.

Citat: "Controversatul ministru al Educației, Monica Anisie, a provocat, vineri seara, un nou scandal, hotărând să îl demită din funcție pe cel mai titrat cercetător român, „părintele” Laserului de la Măgurele, Nicolae Zamfir. Acesta conducea, din 2004, din funcția de director, Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie Nucleară Horia Hulubei. Demiterea lui a fost anunțață de Edupedu, care a scris de asemenea că Anisie l-a numit în funcția de director pe sindicalistul Nicolae Mărginean, care a purtat în ultima lună o campanie virulentă împotriva lui Zamfir."

Nicolae Marginean (Marţi, 18 august 2020, 7:35)

willow [utilizator] i-a raspuns lui Argon

Poertofoliul stiintific al dlui Marginean:

E unul dintre cei mai buni cercetatori pe care ii are Romania in interiorul granitelor
        vina (Marţi, 18 august 2020, 9:09)

codrean [utilizator] i-a raspuns lui Argon

Ministra nu l-a demis "de capul ei" cum insinua si Dumitrescu de la A3; cine poate crede asa ceva ? Decizia a venit "de sus" dar eu cred (banuiesc) ca nu s-au intreprins toate demersurile pentru a aplana divergentele si scandalul a devenit public. Interesanta si greu de explicat este atitudinea Italiei si a Frantei in conflict. Care-o fi motivul real ? Ca pretexte se gasesc ...
    Multa politica, (Luni, 17 august 2020, 23:02)

Kepler [utilizator]

mincatorie, dar putine rezultate concrete.
    Se vede lucratura a tot felul de aranjamente si numai daca notam ca Ungaria si Cehia au aplicat fara Romania. Intrebarea este de ce. Poate si pt ca
    Zamfir, e posibil sa fi gresit, tocami pt ca a vrut sa dea importanta si fizicii nucleare, cind de fapt, proiecul era in primul si in primul rind de laseri si fizica plasmei.
    Un articol lung ... (Luni, 17 august 2020, 23:08)

Mazeta [utilizator]

... menit să demonstreze că directorul roșu trebuie înlocuit cu un director galben.
      lungimea conteaza (Marţi, 18 august 2020, 1:08)

Ademordna [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

Caile coruptiei sunt incurcate si trebuie cunoscute toate faptele, de aceea e lung articolul asta, de altfel excelent.
    ne-am prins (Luni, 17 august 2020, 23:36)

cucuveauamov [utilizator]

directorul demis vineri seara trebuie taiat cu laserul acuzatiei de coruptie. Gasim noi un penelist care sa-si ia sabia de laser.
    Cand sunt nereguli trimiti corpul de control (Luni, 17 august 2020, 23:50)

marian_ulise [utilizator]

Ca sa clarifice situatia apoi iei o masura transparenta si spui clar de ce. Nu s-a intamplat nimic din acestea, deci clar PNL il vor pe el lor la butoane.
    Pe ce punem mana stricam (Marţi, 18 august 2020, 0:12)

imi_pasa_de_romania [utilizator]

Iar cand ni se intinde mana, avem suficienti incompetenti ca sa nu putem pune si in traista.

Cate sanse am pierdut in 30 de ani ma intreb?
      Din pacate (Marţi, 18 august 2020, 5:06)

voxpopulix [utilizator] i-a raspuns lui imi_pasa_de_romania

pe toate

Suntem condusi de mafia PSD/PNL/UDMR/PDL/PMP (mai pe scurt FSN) si interlopii care fac ce vor in tara.

Nu au patit nimic in 30 de ani asa ca nu au niciun motiv pentru a se opri din furat.
    zxzxzxz (Marţi, 18 august 2020, 0:16)

solar [utilizator]

Nu mai tot ...reamintiți mereu același lucru. AM REȚINUT ȘI AM CITIT TOT CE AȚI SCRIS DESPRE SUBIECT ! Oricum ați realizat un lucru valoros : intrarea RO pe ușile din dos la celebra revistă NATURE . E o performanță,oricum !
    Erata: (Marţi, 18 august 2020, 2:12)

OctavianMicu [anonim]

Am contactat si Nature azi si le-am spus ca au gresit cand m-au citat. Apropos de neingluderea pilonului ELI-NP din Romania in ERIC, am comparat costurile anuale de operare cu bugetul anual al competitiei PCE care e de 6 milioane Euro/an si nu pe 3 ani. :)
    Zamfir are dreptate (Marţi, 18 august 2020, 2:33)

Mihai1985 [utilizator]

Intregul conflict extern a aparut de la faptul ca cei de afara ar fi vrut ca sa controleze totul, iar romanii nu au fost de acord! Nu atat Zamfir nu a fost e acord, ci institutiile satului roman care nu au fost de acord ca statul sa investeasca sume imense, fara a avea un cuvant de decizie! Este vorba, mai de graba, de un conflict politic.
    Este jenant ca revista Nature sa se ocupe de asa ceva. Ea trebuie ca sa se ocupe de stiinta nu de conflicte.
      ELI proiect romanesc (Miercuri, 19 august 2020, 0:10)

willow [utilizator] i-a raspuns lui Mihai1985

Tot ce a reusit Zamfir e sa faca ELI-NP din proiect european proiect national. Crezi ca Romania isi permite o alta Casa a Poporului in cercetare? Fara ERIC (European Research Insfrastructure Council) proiectul va esua.
    Demitere Nicolae Zamfir (Marţi, 18 august 2020, 21:13)

Ibit [utilizator]

Dar cate secole ar fi vrut sa fie Director general ?