Lucian Despoiu, unul dintre primii antreprenori din digitalul românesc, fondator și CEO al Majoritas, o companie internațională specializată în tehnologie și comunicare politică, discută cu jurnalistul Mihnea Măruță despre mutarea campaniilor electorale în social media, noile tipologii de lideri și menținerea la un nivel concurențial pe piața globală. Majoritas a construit campanii politice pentru șase președinți, opt prim-miniștri și 20 de partide politice.

InspiraTIFF cu Lucian DespoiuFoto: TIFF

Noul interviu din seria InspiraTIFF poate fi vizionat gratuit pe TIFF Unlimited ( unlimited.tiff.ro) doar luni, 29 iunie, de la ora 20:00, de oriunde din lume.

Principalele declarații:

  • Cum a pătruns pe piața campaniilor electorale: Am intrat prin recomandări directe. Asta este o nișă în mijlocul unei nișe: în fiecare țară există doi-trei, maximum patru potențiali clienți, la care nu se ajunge tocmai ușor, pentru că sunt ori președinți în funcție, ori prim-miniștri în funcție sau șefi ai opoziției, iar acest excurs global s-a făcut la pas, dintr-o campanie în alta. Un lucru bine făcut într-o țară a dus la recomandare în altă țară. Și, dacă tot ne plac cifrele, s-a făcut cu 100-120 de ore de zbor pe lună și cu dormit în 6-7-10 time zones pe lună, dintre care o treime din nopți dormite în avion, cam așa...
  • De ce nu acceptă orice fel de client: Majoritas amplifică. Și nu vrem să amplificăm mesaje populiste, nu vrem să amplificăm mesaje care pleacă din ură, nu vrem să amplificăm apucături dictatoriale. Credem că industria noastră are responsabilitatea de a curăți piața. Politicienii au o istorie foarte scurtă, au un timp foarte scurt în care trebuie să se manifeste, drept pentru care nu au cum să schimbe sistemul. Or, sistemul, acum, nu este în vârf de formă, avem din ce în ce mai puține democrații reale, și-atunci decizia noastră a fost aceea de a fi un actor de responsabilitate în industrie. De aceea nu acceptăm haters, dictators, populist candidates: pentru că am face rău prin ceea ce știm noi să facem.
  • Alegerile nu se câștigă într-un anumit moment. Alegerile se câștigă din mii, din zeci de mii de decizii mici luate într-o înlănțuire deșteaptă, cu o strategie corectă, și niciodată nu există «un om care a câștigat alegerile»...”
  • În ultimii 10 ani, noi nu am pierdut nici o cursă în care am lucrat pentru opoziție. Am pierdut câteva curse, nu mai mult de cinci, și tot timpul a fost pentru incumbent, pentru candidatul aflat în funcție. Când lucrezi pentru opoziție, este foarte frumos. Deși este mult mai greu, este foarte frumos, pentru că creezi energie, ai libertate, campania e mai creativă, poți s-o abordezi altfel decât dacă ai lucra pentru un sitting president, unde ai și responsabilități externe, ai o țară de condus, tonul e mai formal...
  • Cum se vede politica României din străinătate: În primul rând, că nu prea se vede. De ce nu se vede? Pentru că nu prea contăm în jocurile globale, pe niciuna dintre tendințele mari. Nu contăm în niciuna dintre marile tehnologii exponențiale, nu jucăm la nivel global ca țară... Am jucat la nivel global, atât în zona de intelligence, cât și în zona economică, dar am renunțat să facem treaba asta, lăsându-ne pradă unui duios, melancolic fior național, întorși înspre noi înșine...
  • Tot ce a jucat România afară s-a întâmplat înainte de 1990, și nu sunt un admirator ascuns al lui Ceaușescu... Dar toate poveștile pe care le aud de la oameni cu care interacționez, în Africa, în Asia, în America de Sud, fac referire la rolul și jocul strategic pe care România le-a avut în acea perioadă.
  • Nu poți să faci un proiect solid fără să te hrănești din viitorul îndepărtat. Dacă te hrănești tot timpul din imediatețea momentului, orice inițiativă este sortită eșecului. Dacă tot timpul ești cu privirea la un metru în fața ta, o să ratezi că la 10 kilometri depărtare este un castel, construit de niște oameni cu viziune, care au văzut că o cărămidă peste o altă cărămidă nu înseamnă zid sau ciment, ci, la final, înseamnă castel, care înseamnă protejarea intereselor comunității tale.

Personalități și voci relevante în cultură, tehnologie, educație, medicină, antreprenoriat, marketing și alte domenii cheie intră în dialog cu jurnalistul Mihnea Măruță despre frământările și provocările vremurilor actuale, în cadrul interviurilor InspiraTIFF.

InspiraTIFF este un proiect mai amplu al echipei Festivalului Internațional de Film Transilvania, care-și propune să reunească antreprenori, lideri, vizionari, inovatori și artiști, într-un eveniment care să includă prezentări interactive, masterclass-uri, workshop- uri, dar și expoziții, performance-uri și evenimente de socializare.