Negociatorii Parlamentului European și cei ai Consiliului au ajuns luni seara la un acord privind acțiunile colective în justiție la nivelul Uniunii Europene pentru consumatorii care consideră că le sunt încălcate drepturile, scrie AFP.

Parlamentul EuropeanFoto: HotNews.ro / Victor Cozmei

"După peste opt ore de negocieri în videoconferință, am terminat ultimul dialog (...) privind recursurile colective", a scris pe Twitter Goran Stefanic, ambasador adjunct al Croației la UE, a cărui țară a condus negocierile în numele statelor membre.

Raportorul Parlamentului, Geoffroy Didier (PPE, dreapta), a salutat identificarea unui "punct de echilibru între legitima protecție a intereselor consumatorilor și necesara securitate juridică a companiilor".

Acest acord mai trebuie validat de Consiliu și de Parlamentul European în ansamblul lor.

În aprilie 2018, după scandaluri precum Dieselgate, Comisia Europeană a trecut în revistă legislația privind drepturile consumatorilor și a propus armonizarea posibilității de introducere a recursurilor colective, inclusiv în dosare transeuropene.

Doar 19 state membre oferă această posibilitate, sub diverse forme, potrivit Parlamentului European.

Acordul de luni seara prevede că fiecare stat membru desemnează "cel puțin o entitate calificată", de tip ONG sau organism public, dotată cu puterea de a introduce acțiuni colective în numele unui grup de consumatori. Criteriile de desemnare vor varia în funcție dacă este vorba de un dosar național sau paneuropean.

În acest al doilea caz, organizația va trebui să poată dovedi că a avut o activitate de apărare a drepturilor consumatorilor "cu cel puțin 12 luni care preced acțiunea", să fie organizații non-profit și "independente de părți terțe ale căror interese economice sunt în opoziție cu interesul consumatorului", afirmă Parlamentul, într-un comunicat.

Pentru a evita acțiuni abuzive, se va aplica principiul perdantul plătește: partea care pierde procesul va acoperi cheltuielile de judecată ale părții care câștigă.

Posibilitatea recursului colectiv se aplică pentru "protecția datelor, serviciile financiare, călătoriile și turismul, energia, telecomunicațiile, mediul și sănătatea" dar și pentru "drepturile pasagerilor aerieni și feroviari".

Acest ultim caz a fost apărat ferm de Parlamentul European, în special după problemele provocate de restricțiile de deplasare legate de coronavirus și de numeroșii clienți care au avut probleme în recuperarea banilor la zborurile anulate.

"Prin ajungerea la un acord care oferă noi drepturi consumatorilor în viața lor cotidiană, această directivă demonstrează cu Europa este de o utilitate concretă", a subliniat Geoffroy Didier.