Care familie tradițională? La țară, peste jumătate din copii se nasc în afara căsătoriei. Călăraşi, Braşov, Mureş și Ialomiţa sunt județele ”campioane”

de Dan Popa     HotNews.ro
Duminică, 21 iunie 2020, 8:47 Actualitate | Esenţial


Familia traditionala
Foto: Haute Culture
Scurtă recapitulare: Înainte de 1990, din 100 de copii născuți, doar 3 erau în afara căsătoriei. Regulile erau dure și puțini riscau. Anul trecut, din 100 de nașteri, peste 30 erau înafara căsătoriei. Asta în medie. Pentru că la țară, adică fix acolo unde ai zice că tradiția contează, lucrurile stau cel mai prost din acest punct de vedere. În circa 10 județe, nașterile înafara mariajului sunt de circa 50%. Mai mult: în ultimii 10 ani, în cazul nașterilor cu mame sub 20 de ani, trei sferturi din copii sunt înafara căsătoriei.




Șapte din zece nou-născuți ai româncelor care nasc înainte de 20 de ani (căsătorite fiind) sunt concepuți înaintea căsătoriei. Ceea ce te poate face să presupui că eventualele căsătorii care au urmat s-au făcut sub presiunea faptului că femeile au rămas însărcinate. ”În mediul rural, aproape 20% nu au tatăl recunoscut, în vreme ce în grupa de vărstă de femei de peste 20 de ani care au născut, ponderea coboară la sub 5%. În cazul romilor, ponderea femeilor care nasc la vârste sub 20 de ani e de 10 ori mai mare decât proaspetele mame de peste 20 de ani”, explica sociologul Traian Rotariu la o conferință organizată de INS în urmă cu un an, la care i-a reunitpe cei mai buni cercetători pe zona demografiei.

În zonele urbane din Ialomița, Giurgiu și Călărași și Teleorman sunt cei mai mulți copii născuți înafara căsătoriei. În spațiul rural, Călăraşi, Braşov, Mureş și Ialomiţa sunt județele ”campioane” la numărul de copii născuți înafara căsătoriei.

În întreaga Uniune Europeană, unde nașterile au depășit 5 milioane, în opt dintre cele 28 de state membre majoritatea s-au născut în afara căsătoriei, arată datele publicate de Oficiul European de Statistică (Eurostat).

În condiţiile în care şase din zece bebeluşi s-au născut în afara căsătoriei, Franţa avea cel mai ridicat procent (59,7%) de nou-născuţi cu părinţi necăsătoriţi, urmată de Bulgaria şi Slovenia (ambele cu 58,6%), Estonia (56,1%), Suedia (54,9%), Danemarca (54%), Portugalia (52,8%) şi Olanda (50,4%). În schimb, mai puţin de unu din zece bebeluşi au părinţi necăsătoriţi în Grecia (9,4%). Alte state cu un procent redus de nou-născuţi cu părinţi necăsătoriţi sunt: Croaţia (18,9%), Cipru (19,1%), Polonia (25%), Lituania (27,4%), Italia (28%), România (30,1%) şi Malta .

Comparativ cu anul 2000, proporţia bebeluşilor care s-au născut în afara căsătoriei a crescut în toate statele membre ale UE, în special în Cipru (de la 2,3% în 2000 la 19,1% în prezent), Malta (de la 10,6% la 31,8%), Italia (de la 9,7% la 28%), Spania (de la 17,7% la 45,9%), Grecia (de la 4% la 9,4%) şi Portugalia (de la 22,2% la 52,8%). Pe de altă parte, proporţia nou-născuţilor cu părinţi necăsătoriţi a rămas relativ stabilă în Suedia, Finlanda, Danemarca, Irlanda, Marea Britanie, Letonia, Estonia şi Lituania.

”Cele mai scăzute niveluri de fertilitate în anii 60 erau în România, Ungaria și Japonia. Nu în țările nordice , cele considerate ca fiind cele care dau direcția în Europa. Japonia a rămas multă vreme pe acest trend. Divorțurile sunt puține, parteneriatele civile sunt încă puține, cu toate că în restul lumii a avut loc fenomenul de post-tranziție. Evenimentele demografice sunt date de un raport, în care la numitor este populația rezidentă, iar scăderea acesteia raportul crește și ne poate da un trend înșelător”, mai spune Rotariu. Specific Romaniei inainte de 1990, era faptul ca marea majoritate a nasterilor se produceau in cadrul casatoriilor (96%-97%) iar in 4 din 5 casatorii in cadrul primei casatorii.

Natalitatea era legata in mare masura de nuptialitate, iar populatia Romaniei s-a caracterizat printr-o nuptialitate inalta. Intre anii 1949-1958 rata nuptialitatii a oscilat intre 10 si 12 casatorii la 1000 locuitori, apoi dupa 1960 rata a scazut sub 10 casatorii la 1000 locuitori. Cursul descendent a continuat si in perioada 1975-1982, nivelul nuptialitatii fiind de 8,7 casatorii la 1000 locuitori, iar dupa 1994 rata nuptialitatii a scazut sub 7.

Varsta medie a femeilor la prima casatorie a fost, inainte de 1990, de 21-22 ani, iar varsta medie a mamelor la prima nastere in jurul valorii de 22,3 ani. O nuptialitate precoce a fost favorabila unei fertilitatii ridicate de peste 2 copii la o femeie. Incepand cu anul 1992 asistam la o crestere a numarului de nasteri in afara casatoriei, proportia lor progresand de la 15% (1992) la 27,7% (2010). Paradoxal, mai afectat de acest fenomen a fost mediul rural. In 2010, din totalul copiilor nascuti in rural, 33,8% au fost nascuti de mame necasatorite.

Cea mai mare parte a copiilor nascuti in afara casatoriei provin de la tinerele pana in 25 ani, iar diferenta dintre varsta medie la prima casatorie si varsta medie la prima nastere a inregistrat un proces de diminuare, ceea ce arata o schimbare de comportament demografic.

Astfel, momentul conceperii copilului tinde sa preceada momentul casatoriei Desigur ca aceste diferente intre varsta medie la prima nastere si varsta medie la prima casatorie, si mai ales diferenta negativa, frecvent intalnita dupa 2003, se datoreaza si cresterii ponderii nasterilor ilegitime, deci a femeilor foarte tinere, care necasatorindu-se, nu mai contribuie la obtinerea varstei medii la prima casatorie, desi contribuie la obtinerea varstei medii la nasterea primului copil.

Peste 70% dintre cupluri au declarat ca nu isi doresc deloc copii. Aspectele financiare - situatia financiara, munca platita a femeilor - sunt determinante in decizia de a (mai) avea un copil, ele fiind cele care vor avea cel mai mult de suferit la venirea pe lume a unui copil. In perioada 1947-1955, natalitatea a inregistrat in Romania valori ridicate, in mare parte datorita fenomenelor de recuperare a casatoriilor si a nasterilor amânate.

Incepand cu 1956, natalitatea a inregistrat o tendinta de scadere rapida, de la 24,2 la mie (1956) la 14,3 la mie (1966), influentata atat de liberalizarea avorturilor cat si de cauze de ordin social, economic si educational al femeii cum ar fi: accesul larg la invatamant, participarea ei la activitatea economica, mobilitatea profesionala si sociala generata de industrializare si de urbanizare.

Masurile de politica demografica privind interzicerea avorturilor adoptate la sfarsitul anului 1966, au avut ca efect redresarea puternica a natalitatii, mai ales in primii ani de aplicare a decretului, cand s-au nascut in medie peste 526 mii de copii anual, consemnandu-se rate de 27,4 la mie (in 1967) si respectiv 26,7 la mie (in 1968) ”În ultimii ani s-au schimbat și metodologiile de calcul. Am luat patru grupe de țări: cele nordice, cele germanice, cele mediteraneene și cele est-europene. Tendința de creștere a vârstei la prima căsătorie este prezenta peste tot, iar România stă mult mai bine decât țările nordice sau germanice. Acolo ajunge la 36 de ani, în vreme ce la noi e mai joasă cu aproape 10 ani. Tendința este comună, repet, dar suntem încă departe de nivelurile din alte țări”, consideră profesorul Rotariu.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















12452 vizualizari

  • -22 (46 voturi)    
    Progres (Duminică, 21 iunie 2020, 8:59)

    Imperialistu [utilizator]

    Ciudat titlu. Nu spuneati voi, HotNews, pe vremea celebrului referendum ca modelul casatoriei drept institutie care reuneste un barbat si o femeie este depasit? Care e problema?
    • -13 (37 voturi)    
      o invart cum vor (Duminică, 21 iunie 2020, 10:47)

      Wheelwright [utilizator] i-a raspuns lui Imperialistu

      Daca procentele de acum 100 de ani sunt bune pentru societate, si toti psihologii normali sunt de acord ca un copil creste cel mai bine intr-o familie completa cu mama si tata, inseamna ca familia traditionala (concept cultural) era mai buna decat familia facebook si tik tok.
    • -2 (32 voturi)    
      Ei vad acest dezastru (Duminică, 21 iunie 2020, 12:14)

      cripop88 [utilizator] i-a raspuns lui Imperialistu

      drept un motiv de a renunta la a mai incerca sa cladim o societate bazata pe valorile iudeo-crestine. Dar nu sunt oare tot ei arhitectii dezastrului? Fiecare masura si miscare culturala care se presupuneau ca ne-ar face mai liberi ne-au adus de fapt aici. A te casatori inseamna a da o petrecere, familia nu mai conteaza, iar banii si sexul primeaza. Nimeni nu mai are nicio responsabilitate si toata lumea face (si este??) ce simte. "Fericirea" vine dintr-un pahar, un joint sau un like. Da, ce mai progres. Poate faceti si un studiu despre rata depresiilor.
      • 0 (10 voturi)    
        da, (Duminică, 21 iunie 2020, 17:17)

        Cib Ara [anonim] i-a raspuns lui cripop88

        ai perfecta dreptate.
  • -12 (34 voturi)    
    lel (Duminică, 21 iunie 2020, 9:12)

    Georgiana1995 [utilizator]

    Era vorba de male-female,nu de cununie religioasă...
  • -12 (28 voturi)    
    din judetele unde se pleaca (Duminică, 21 iunie 2020, 9:13)

    nash pandelica [utilizator]

    la munca.
  • -14 (22 voturi)    
    din judetele unde se pleaca (Duminică, 21 iunie 2020, 9:13)

    nash pandelica [utilizator]

    la munca.
  • -7 (41 voturi)    
    Mures, Ialomita si Calarasi (Duminică, 21 iunie 2020, 9:46)

    xolv [utilizator]

    oare ce minoritate salasluieste in aceste judete ?
  • -15 (43 voturi)    
    tara arde (Duminică, 21 iunie 2020, 10:11)

    Cata79 [utilizator]

    si legebeteii se piaptana .

    O sa vedem la urmatoarele alegeri daca mai intra usr plus in parlament.

    E clar pentru toata lumea acum care sunt prioritatile lor reale...
  • -6 (28 voturi)    
    Una calda, alta rece (Duminică, 21 iunie 2020, 10:48)

    Arminius [utilizator]

    Faceti o confuzie. Una este familia traditionala si cu totul altceva este "in afara casatoriei". Domnule DP, evitati cifrele, nu va priesc.
  • +8 (40 voturi)    
    CpF, BOR nu le pasa (Duminică, 21 iunie 2020, 10:59)

    marvel [utilizator]

    ce conteaza e ca LGBT sa nu aiba drepturi.
  • +13 (45 voturi)    
    "Familia traditionala" in plina splendoare (Duminică, 21 iunie 2020, 11:16)

    ankido [utilizator]

    Patronata cu spor de Famiglia BOR.
  • +17 (33 voturi)    
    Si eu ma gandesc ca poate fi ceva ''traditional'' (Duminică, 21 iunie 2020, 11:23)

    deval [utilizator]

    la romani devreme pana si judecatorilor violul(chiar al tatalui asupra ficei) li se pare, o scapare ce poate fi sanctionata cu suspendare sau cu 2-3 ani de puscarie ! E logic ! Dancilezii ambuscati care s-au exprimat inaintea mea arata oare ca si BOR si-a tocmit prostaci , ca prea s-au incolonat.....Ce o predica, duminica la slujba taica popa in zonele astea ??????!!
  • +11 (31 voturi)    
    Ha..haha (Duminică, 21 iunie 2020, 11:27)

    4real [utilizator]

    Asta e modelul vostru dragi habotnici?
    • -5 (27 voturi)    
      Modelul nu a apucat sa fie vreodata aplicat (Duminică, 21 iunie 2020, 12:25)

      cripop88 [utilizator] i-a raspuns lui 4real

      Dupa comunism si perioada de tranzitie a venit post-modernismul din Europa. Acesta este rezultatul dorit de catre socialisti. Sa slabeasca familia pentru ca aceasta sa nu mai fie unitatea de baza a societatii, iar statul sa gaseasca motive pentru a interveni si controla cat mai multe aspecte din viata individului. Daca am avea familii puternice, s-ar crea comunitati puternice si capabile sa ia decizii la nivel local, iar statul nu ar mai avea de ce sa intervina. Vezi care model ti se pare ca se potriveste cu realitatea romaneasca din ziua de azi si iti vei da seama care a fost de fapt aplicat.
      • -4 (10 voturi)    
        ,,Unitatea de baza a societatii '' (Duminică, 21 iunie 2020, 19:03)

        kkciosuldelahamangia [utilizator] i-a raspuns lui cripop88

        O expresie de lemn.
        Tovarase, ultimul congres a fost in noiembrie '89 !
  • +5 (27 voturi)    
    Si cine se opune educatiei sexuale? (Duminică, 21 iunie 2020, 11:40)

    parush [utilizator]

    Desigur traditionalii.
  • -1 (27 voturi)    
    conceptele sunt amestecate fara noima (Duminică, 21 iunie 2020, 12:20)

    panduru [utilizator]

    Stim foarte bine ca satele romanesti sunt depopulate si mai sunt doar batrani prin ele.
    ]Mai e singura populatie pe acolo, care produce copii (bineinteles, inafara casatoriei). Iar aceasta predomina tocmai in CL, BV, MS, IL. Ipocrizia de a ne ascunde dupa degete nu serveste la nimic. Nu are legatura ncii cu BOR, nici cu familia traditionala, nici cu traditia rurala.
  • -2 (24 voturi)    
    De fapt, ce spuneti? (Duminică, 21 iunie 2020, 12:36)

    mescaline [utilizator]

    Ca de cand a inceput implementarea modelelor din Lumea Noua a scazut natalitatea si s-a destabilizat familia?

    Ca eu asta inteleg din comparatia pe care o faceti inainte de 1990/ dupa 1990, atunci a fost o schimbare de paradigma si o deschidere spre un nou sistem de valori.

    Sunteti siguri ca va avantajeaza concluzia?
  • -2 (26 voturi)    
    Jalnic (Duminică, 21 iunie 2020, 12:45)

    SuntDeciExist [utilizator]

    ... prin comparatie cu familia LGBT unde niciun copil nu se naste in afara casatoriei.
    • 0 (12 voturi)    
      deci acolo nu sufera nici un copil (Duminică, 21 iunie 2020, 16:58)

      rivaldi [utilizator] i-a raspuns lui SuntDeciExist

      spre deosebire de familistii traditionali....
  • +2 (20 voturi)    
    Emoțiile copiilor si cruzimea lor. (Duminică, 21 iunie 2020, 13:21)

    tedycv [utilizator]

    Articolul ar fi bunicel dacă s-ar referi si la tristetile (ca sa nu spun durerile) copiilor care au un singur părinte, adică doar mama. După vârsta de 5-6 ani, copii care merg la grădinița/școala, devin conștienți la strigarea catalogului. Cei care au legal doi părinți încep sa-i bombardeze cu întrebări, de multe ori crude, pe cei care au un singur părinte. Poate credeți ca, doar pentru ca sunt căsătorită, iau apărarea familiei tradiționale. Fiul meu mi-a povestit cum a sărit la bătaie si ce dezastru a provocat in toaleta grădiniței un băiat care a fost numit de un coleg “bastard”. Si vorbim de nivel de grădinița. Cred de închipuit la ce bătăi se pate ajunge la un nivel de înțelegere mai ridicat!
    Sănătate si sa auzim numai de bine.
  • -2 (16 voturi)    
    V-am ruga, (Duminică, 21 iunie 2020, 13:32)

    Antiparaziti [utilizator]

    pentru corectitudine, sa dati si numarul de copii nascuti in afara casatoriei netraditionale ! Ca sa nu se nasca polemici ...
  • -2 (16 voturi)    
    BV MS (Duminică, 21 iunie 2020, 15:19)

    fdaniel [utilizator]

    BV e populat de ce vreți Dvs. numai de brașoveni nu (la fel ca Bucureștiul, de altfel) iar media MS e mult ridicată de etnia al cărei nume nu avem voie să-l rostim .... exact: Voldemort !


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by