Telefonul Vârstnicului a înregistrat zilnic de cinci ori mai mulți apelanți noi și un număr dublu de interacțiuni, în perioada stării de urgență, comparativ cu perioada anterioară. Noile tipuri de solicitări se referă la facilitarea cumpărăturilor și consiliere psihologică prin telefon.

telefonul varstniculuiFoto: Hotnews

În perioada stării de urgență, la Telefonul Vârstnicului s-au înregistrat 3.133 de apeluri. 900 de persoane au beneficiat de consiliere sau de informații practice.

Aproape jumătate dintre cei care au apelat linia telefonică sunt oameni care locuiesc singuri (43%). Din totalul apelanților, 69% sunt femei. Când vine vorba despre mediul din care apelează, 74% sunt din orașe mari, inclusiv București, știut fiind faptul că în mediul urban singurătatea este mai accentuată.

Principalele motive pentru care cei mai mulți dintre vârstnici au apelat linia specială sunt despre cum pot să obțină ajutor material, cum ar fi alimente, medicamente, igienico-sanitare, informații utile referitoare la servicii publice în perioada pandemiei, cumpărături livrate acasă, îngrijire și sprijin practic la domiciliu, dar și informații medicale. Noile tipuri de solicitări adresate în perioada menționată se referă la facilitarea cumpărăturilor și consiliere psihologică prin telefon.

"Faptul că au sunat mai mulți vârstnici în perioada această este o consecință directă a izolării și distanțării sociale impuse de pandemia de Covid-19. Însă, chiar dacă starea de urgență a fost ridicată, distanțarea socială rămâne în continuare o măsură de protecție recomandată, mai ales pentru această categorie de vârstă. Așadar, nevoile vârstnicilor - fie ele de ordin psihologic, fie material - nu vor dispărea, cel mult se vor atenua, dar ele rămân prezente. În schimb, inițiativele sprijin oferite se vor restrânge”, a declarat Roxana Molocea, coordonator al proiectului Telefonul Vârstnicului, citată într-un comunicat de presă.

Conform sursei citate, echipa Telefonul Vârstnicului, compusă în mod curent din 3 specialiști în asistență socială și 15 voluntari, a fost extinsă în contexul numărului record de apeluri, prin prestația part-time a 6 psihologi și alăturarea altor 8 psihologi în echipa de voluntari. Echipa semnalează faptul că nevoile existențiale ale multora dintre seniori, relevate de perioada crizei, nu se opresc odată cu ridicarea stării de urgență.

“În contextul pandemiei, am observat că s-au accentuat sentimentele de izolare, de neputință sau de inutilitate. Stările predominante au fost cele de disconfort, anxietate sau deprimare, dar și acutizarea simptomelor specifice tulburărilor pre-existente”, a adăugat Ioana Bejan, psiholog la Telefonul Vârstnicului.

Telefonul Vârstnicului – 0800 460 001 – poate fi apelat gratuit de luni până vineri între orele 08.00 – 20.00 și sâmbăta între 08:00 – 16:00. Linia poate fi accesată și de persoanele care doresc să semnaleze un abuz sau o situație dificilă în care se află o persoană în vârstă. De la lansarea proiectului, în octombrie 2015, au fost înregistrate peste 41.000 de interacțiuni telefonice, inițiate de aproape 7.800 de apelanți unici.